Doorgedreven automatisering bij Clics Toys

In november 2017 nam speelgoedfabrikant Clics Toys haar nieuwe infrastructuur in Wuustwezel in gebruik. Engineeringnet Magazine sprak hierover met CEO Hedwig Van Roy.

Trefwoorden: #automatisering, #clics, #Clics Toys, #Hedwig Van Roy, #speelgoed

Lees verder

Magazine

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Zonder doorgedreven automatisering zou er van de succesvolle onderneming in de Antwerpse Noorderkempen geen sprake zijn, stelt CEO Hedwig Van Roy.

Het verhaal van dit familiebedrijf (ook echtgenote Nancy, dochter Joyce en schoonzoon Nick werken mee) begon 19 jaar geleden. Hedwig Van Roy verkocht zijn horecazaak in Brasschaat en kocht het patent van een kliksysteem voor speelgoedblokjes: Clics.

“Ik startte heel bescheiden met de verkoop vanuit een garagebox”, herinnert Van Roy zich. “De blokjes liet ik door een spuitgietbedrijf in Malle maken, maar al gauw kocht ik zelf twee spuitgietmachines aan.” Nu telt het bedrijf 23 machines met een sluitkracht van 60 tot 550 ton en binnenkort worden er nog 18 exemplaren extra geïnstalleerd. De totale bedrijfsoppervlakte bedroeg oorspronkelijk 1.000 m², groeide tot de huidige 5.000 m² en dit voorjaar werd er nog 9.000 m² bijgenomen.

In 2016 vervoegde het magnetische constructiespeelgoed Magformers het assortiment en in 2017 werd Clicformers gelanceerd, de vernieuwde versie van Clics. “In samenwerking met onze partner Gymworld/Magformers (Korea), ontwikkelden we  Clicformers. Die blokjes, vervaardigd in ABS, bieden extra bouwmogelijkheden omdat ze groter zijn, hanteerbaarder en dankzij accessoires meer speelmogelijkheden bieden.” Beide speelgoedproducten worden momenteel in 60 landen verspreid, o.m. via de Amerikaanse winkelketens Walmart en Toys R US en internetaanbieder Amazon.

Wagenzonder stuur
“We opteren bewust voor innovatie en ontwikkeling in België”, stelt Van Roy. “Het bedrijf werkt 7/7. Dat is enkel mogelijk mits ver doorgedreven automatisering. Behalve de blokjes, produceren we ook alle bijhorende verpakkingen. Vanaf het moment dat de grondstof in de productieketen wordt aangevuld tot wanneer het eindproduct in de verpakking is, raakt geen mens het aan.

Ik werk met één, maar binnenkort met tien ‘Yumi’s’ van ABB, de Zweeds-Zwitserse multinational.” Een ‘Weasel’, een AGV van SSI Schaefer, rijdt zijn parcours om bakken vol blokjes, door de robotgestuurde spuitgietmachines gemaakt, op te laden en af te leveren bij de computergestuurde transportbanden voor de verdere verwerking.

Automatisering is echter geen ‘plug & play’-verhaal. Het stroomlijnen van een productieproces vergt integratie. Achter elke automatisering steekt engineering. “Vooraf informeerde ik mij bij diverse binnen- en buitenlandse bedrijven, ontdekte de ‘Weasel’ op het internet, tekende ideeën uit en contacteerde potentiële machinebouwers. We bekeken wat haalbaar was en stap-voor-stap groeide het machinepark, nagenoeg volledig tailor made.” Eén machine vervangt elf medewerkers. “Daardoor is er geen loonhandicap en krijgt het product de meerwaarde ‘Made in Belgium’.

Helaas duurde het een half jaar langer dan afgesproken vooraleer alles perfect werkte en liep ook de kostprijs op. Er werd zelfs een incomplete installatie aangeleverd. “Om die te laten werken diende ik een bijkomende optie te nemen voor 46.000 euro. Onvoorstelbaar! Alsof je een wagen koopt zonder stuur. Daar had ik dan maar eens een goed gesprek over met de leverancier.”

Omgekeerde wereld
Naast automatisering bestaat er een doorgedreven digitale evolutie en connectiviteit die leiden tot nieuwe manieren van produceren, nieuwe producten en nieuwe businessmodellen: industrie 4.0. “In een Nederlands bedrijf zag ik grote schermen waarop in real-time de productiviteitspercentages van alle machines worden weergegeven. Overdreven.

Elders kon de CEO op een pc-scherm het precieze energieverbruik van elke machine volgen. Dat vind ik wel interessant, op voorwaarde dat het tot verbetering leidt. Dankzij de ver doorgedreven automatisering is dit het enige bedrijf in een grote regio dat nog speelgoed produceert. Vrijdag ontvang ik een delegatie Chinese fabrikanten die de automatisering in hun bedrijf willen optimaliseren. De omgekeerde wereld.”

Duurzaam ondernemen
Clics Toys heeft de innovatieve energiebesparende technologie van de firma Sanel, E-Power, geïntegreerd, resulterend in 10,7% minder elektriciteitsverbruik. “Voor die oplossing opteerde ik vijf jaar geleden. Mijn bedrijf diende als referentie voor Sanel. Potentiële klanten als Colruyt, Stad Antwerpen, het Havenbedrijf, enz… kwamen daarom een kijkje nemen. Wij maken gebruik van een volledig gesloten systeem, ook voor watergebruik. We maken dan wel plastic, maar dat trachten we zo ecologisch mogelijk te doen.”

Loonkost onder 4%
“Vorig jaar startte ik een investeringsprogramma van vijf miljoen euro op. Dit jaar wordt het minstens vier miljoen, uitsluitend op het vlak van automatisering. Ik streef ernaar om de loonkost voor de inpakafdeling onder de 4% te brengen.” Clics Toys NV telt nu 23 medewerkers en hoopt dit jaar naar 37 te groeien.

Naast inpaksters en spuitgieters, zijn er vijf technici in dienst. 80% van eventuele machineproblemen lossen zij in het bedrijfsatelier op, wat tijd en geld bespaart. “Voor niet één machine werk ik met een onderhoudscontract. Uiteraard werken we met tal van ‘Vision’-detectiecamera’s maar ik vind het geruststellend dat mensen het eindproduct nog even controleren.”

Augmented Reality
“Augmented Reality is de toekomst want dat legt de link tussen high- en low-tech. Met blokken bouwen is leuk, maar het hedendaagse kind wil ook met zijn smartphone spelen. Daarom ontwikkelen we, samen met de UA en met steun van het IWT, bijzondere blokjes die, wanneer er een smartphone boven gehouden wordt, elk een andere muzieknoot laten horen.”

Dat gebeurt aan de hand van een onzichtbare QR-code, die met transparante inkt op het blokje geprint wordt. Met deze technologie is het ook mogelijk om een treintje over deze blokjes te laten rijden om een bekend liedje te laten klinken. Of een verhaaltje te laten vertellen of informatie te verstrekken. “Zo wordt het educatieve aspect in het speelgoed geïntegreerd; spelend leren. Een reguliere pop of autootje volstaat niet langer, kinderen verwachten meer van speelgoed.”


door Wouter Peeters