Belgische primeur: vrachtwagen rijdt op biobrandstof uit restafval

Bedrijfsnieuws 5/04/2018 14:54:18

SNEL Logistic Solutions gaat rijden met een nieuwe DAF-vrachtwagen op HVO-biodiesel, dat is gemaakt van afval- en reststromen en een volwaardig alternatief biedt voor fossiele dieselolie.

Lees hieronder verder   
Verwant

Doorzichtig en UV-werend nanopapier als alternatief voor plastic verpakking

ExxonMobil neemt Delayed Coker Unit in Antwerpse haven in gebruik

Gentse regio test capteren en hergebruiken CO2-uitstoot

ArcelorMittal en Dow willen CO2 en CO uit staalgas afscheiden

Interreg-project New-C-Land zet in op productie biomassa

Vervoer passagiers Brussels Airport voortaan met elektrische bussen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Antwerpen

dinsdag 23 april 2019

HRC & Robot Safety

Kortrijk

woensdag 24 april 2019

PLC-integratie met Siemens TIA portal

Webinar

woensdag 24 april 2019

Hygiënische stoom voedingsmiddelenindustrie

door Spirax Sarco - Gent

donderdag 25 april 2019

Elimineer overbodige onderhoudskosten

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Quick response manufacturing

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/4) AcademicLabs connecteert Europese en Japanse wetenschappers

(17/4) Energiesector kwetsbaar voor cyberspionage en -sabotage

(15/4) Nieuw proces maakt productie kankermedicijnen efficiënter en duurzamer

(15/4) DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

(11/4) ALEGrO-hoog­spannings­verbinding via microtunnel onder Albertkanaal en Maas

(10/4) EU-initiatief ontwikkelt blockchain oplossingen en wereldwijde standaarden

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De ecologische voetafdruk van HVO-biodiesel is heel klein: 89% minder CO2, 33% minder fijnstof en 9% minder stikstof.

Bovendien hoeft er aan het voertuig geen enkele aanpassing te gebeuren om HVO te tanken. De onderhoudsbeurten en verversingstermijnen van olie blijven hetzelfde. Brandstoffen Maes heeft een exclusief contract met de producent van deze HVO-diesel en levert de brandstof ter plaatse.

Gert Snel, general manager SNEL Logistic Solutions: “We gaan gedurende drie maanden testrijden op 100% HVO met één wagen en de uitstoot vergelijken met die van onze 147 dieselwagens en 3 LNG-voertuigen.”

Snel gelooft rotsvast in HVO: “LNG is een alternatief, maar het blijft een fossiele brandstof. HVO geeft daadwerkelijk een oplossing voor het milieu.” Brandstoffen Maes zal een tank van 10.000 liter ter beschikking stellen op het terrein van SNEL Logistic Solutions.

“Ook dat biedt grote voordelen. Om LNG te tanken, moeten onze voertuigen omrijden naar Veurne, de Antwerpse haven of Lokeren. Daarom zetten we ze meer in voor het vervoer naar Nederland, omdat daar het LNG-aanbod veel groter is.”

Brandstoffen Maes, met hoofdzetel in Bornem, is altijd al koploper geweest inzake milieuvriendelijke brandstofalternatieven. Het bedrijf was een van de eerste die AdBlue en CNG ter beschikking stelde.

Zaakvoerder Dirk Maes benadrukt: “Het gaat om HVO type 2. Dit betekent dat de brandstof gewonnen wordt uit restafval en niet uit levensmiddelen. Het is de eerste commerciële toepassing van HVO in België.”

Bart Bosmans, managing director DAF Trucks BeLux: “Aangezien het voertuig geen speciale aanpassingen nodig heeft, kunnen onze nieuwste vrachtwagens ook gewoon diesel tanken indien er geen HVO ter beschikking is. En deze flexibiliteit geldt voor de hele vloot: alle wagens kunnen zowel met diesel, met HVO als met een mengeling naar keuze rijden.” << (Lydia Heida) (foto: DAF)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Geothermie: Hoe diep in de put? - artikel

De voorbije jaren werd in Vlaanderen steevast naar geothermie verwezen als één van de meest beloftevolle types hernieuwbare energie. VITO liet regelmatig positieve berichten horen.

Tuinbouwschool Melle wint STEM-scholenwedstrijd Artcadia

Hun winnende ontwerp ‘Zeeteelt’ is een uitvinding waarbij hexagonale pontons, gemaakt van het afvalplastic uit de oceanen, de basis vormen om aan landbouw op zee te doen.

Waterstofauto als stroombron in duurzaam energiesysteem

TU Delft onderzoekt hoe geparkeerde brandstofcelauto's te gebruiken zijn als elektriciteitscentrale, en hoe het aanbod van energie en de betrouwbaarheid van zo'n systeem zijn te vergroten.

Voedingsmiddelenindustrie vaak nog in eerste fase van digitalisering

Dit blijkt uit een rapport met de belangrijkste resultaten van een onderzoek dat Siemens PLM Software uitvoerde over digitalisering in de voedings­middelen­industrie.

Slimme tattoo krijgt nieuwe functies dankzij intelligente inkt

De Universiteit Twente ontwikkelt een micro-jet injectietechniek die met een dunne en ultrasnelle vloeistofstraal tatoeages zet, die bijvoorbeeld een signaal geven om medicijnen in te nemen.

Emerson organiseerde STEM-Girlsday - techniek

Als vervolg op haar wereldwijde inzet om het STEM-onderwijs en women in STEM te promoten, organiseerde Emerson een “We Love STEM”-evenement onder de vlag van Girlsday.

Internetinfrastructuur moet het hebben van de democratie - artikel

Na de verkiezingen in Congo werd het internet begin dit jaar weken uitgeschakeld. Midden januari ging het internet ook neer in Zimbabwe na onrust over de steile brand­stof­prijs­verhogingen.

Doorzichtig en UV-werend nanopapier als alternatief voor plastic verpakking

De Universiteit Utrecht ontwikkelt het volledig biologische materiaal, bestaande uit enkele nanometers dikke cellulosevezels, samen met Unilever en de Universiteit van Amsterdam.

Partners