Arriva start eind 2018 Drielandentrein Luik - Maastricht - Aken

Economie 12/03/2018 9:26:27

Deze trein moet in elk geval vanuit Maastricht naar Aken gaan rijden, maar het is nog niet zeker of Luik al in december in het traject kan worden opgenomen.

Lees hieronder verder   
Verwant

FIT nomineert naar jaarlijkse gewoonte buitenlandse investeerders

Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

DHL Express bezorgt pakjes met de fiets

VIL wil logistieke hub in zorgsector uitbouwen

300 miljoen euro investerings­budget voor De Lijn

Start grootste project voor zware elektrische vrachtwagens in EU

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Over de verbinding van en naar Luik wordt momenteel druk overleg gevoerd. Tussen Maastricht en Aken zal Arriva vanaf december in elk geval gaan rijden, aldus Treinreiziger.nl. Mits de infrastructuur in Duitsland volgens planning wordt gerealiseerd.

Het geplande tracé start in Luik, om vervolgens te stoppen in Bressoux en Visé. In Nederland wordt er vervolgens gestopt te Maastricht, Meerssen, Valkenburg, Heerlen, Landgraaf en Eijgelshoven Markt. In Duitsland stopt de trein vervolgens in Herzogenrath, Aken West en eindpunt Aken Hbf.

Voor deze trein komt een kaartje dat geldig is in Duitsland, Nederland en België. Nu gelden op dit spoortraject drie verschillende kaartjes en vier tariefsystemen. Dit laatste omdat voor het hoofdrailnet en het regionaal spoor in Nederland aparte tarieven gelden.

In de eerste fase zal de trein ieder uur rijden. Tussen Maastricht en Aken hoopt Arriva in 2021, als de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf klaar is, elk half uur te gaan rijden. Uiteindelijk is de bedoeling dat de trein op de hele route ieder half uur gaat rijden. Daar is nog geen datum voor gesteld.

EurekaRail is bij deze proef betrokken. Dit is een Europees initiatief met als doel het verbeteren van de ov-verbindingen tussen Zuid-Nederland, België en Duitsland. Het eerste initiatief is deze Drielandentrein.

Behalve de overheden en de vervoerders in de drie landen worden voor de ontwikkeling van de Drielandentrein ook de reizigersorganisaties Rover, TreinTramBus en ProBahn erbij betrokken. << (Lydia Heida) (foto: EurekaRail)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

VEB gaat nadruk leggen op klimaatdoelstellingen

In de nieuwe samen­werkings­overeen­komst tussen Vlaanderen en het VEB wordt het strategisch kader voor 5 jaar vastgelegd. Klimaat­doel­stellingen krijgen hierin een centrale rol.

Mazaro neemt een volgende versnelling - artikel

“We focussen vooral op grotere brandstofbesparing en dito vermindering van de CO2-uitstoot”, zegt Filip De Mazière, bedrijfsleider van Mazaro, dat automatische transmissies ontwikkelt.

SPIE ICS gaat voor Internet of Things

Systemat, dat vorig jaar in april overgenomen werd door SPIE, heet voortaan SPIE ICS. Het is de bedoeling de ICT-expertise van de eerste te combineren met de technische vakkennis van SPIE.

Ontwerpstudie voor cirkelversneller van 100 kilometer omtrek op CERN

In de Future Circular Collider (FCC)-versneller kunnen deeltjesbundels op elkaar worden geschoten met tot bijna 10 keer meer energie als het maximum van de huidige LHC-versneller.

FIT nomineert naar jaarlijkse gewoonte buitenlandse investeerders

Flanders Investment & Trade (FIT) richt opnieuw de schijnwerpers op buitenlandse bedrijven met opvallende inves­terings­projecten in Vlaanderen. Er zullen 3 trofeeën uitgereikt worden.

Bouw apps zonder programmeren met innovatieve VUB tool

DISCOPAR is een nieuwe visuele programmeertaal, waarmee burgers op een gebruiksvriendelijke website makkelijk een app voor een eigen citizen science project in elkaar kunnen knutselen.

Haven Zeebrugge verwerkte vorig jaar 40,1 miljoen ton goederen

Voor de Haven van Zeebrugge is dit een stijging van 8% ten opzichte van 2017, wat voornamelijk is toe te schrijven aan de voor Zeebrugge belangrijke sectoren roll-on/roll-off en LNG.

Helikopter wordt drone - artikel

Sagita Helicopter verraste toen het in 2013 een model van zijn ‘Sherpa’ tweezitter toonde op ware grootte tijdens de luchtvaarshow in Le Bourget. Prototypevluchten waren gepland voor 2015.

Partners