Wallenius Wilhelmsen Logistics ontwikkelt nieuwe terminal in Zeebrugge

Het bedrijf ondertekende onlangs met het havenbestuur van Zeebrugge een concessie overeenkomst om een nieuwe terminal te bouwen op het ‘Bastenaken West’ terrein haven van Zeebrugge.

Trefwoorden: #Bastenaken West, #haven, #terminal, #Wallenius Wilhelmsen Logistics, #Zeebrugge

Lees verder

Techniek

( Foto: Port of Zeebrugge )

ENGINEERINGNET.BE - De nieuwe terminalgronden zijn gelegen op de hoek van het Verbindingsdok met het Boudewijnkanaal richting Brugge, en beslaan 49 hectare. Hierdoor verdubbelt de oppervlakte van Wallenius Wilhelmsen Logistics ASA (WWL) in Zeebrugge.

Sinds WWL zich vestigde in Zeebrugge in 1999 zijn de activiteiten op de bestaande terminal aan de oostzijde van het Verbindingsdok sterk uitgebreid. Dankzij de continue groei was WWL reeds enige tijd vragende partij voor uitbreiding.

Het Boudewijnkanaal wordt aan de oostzijde over een lengte van ruim 1,1 kilometer verbreed van 70 tot 250 meter, en tot 10 meter uitgediept om toegankelijk te zijn voor zeeschepen. Die ruimte wordt eerst nog gebruikt voor de bouw van tunnelelementen voor de Antwerpse Oosterweelverbinding in Antwerpen. De elementen worden in een sleuf gebouwd en vervolgens onder water gezet om ze weg te slepen. Nadien wordt de resterende aarde weggegraven en wordt er gebaggerd.

De nieuwe WWL-terminal zal daarna afgewerkt worden met twee nieuwe kaaimuren. Deze is 900 meter lang aan het Boudewijnkanaal en 400 meter lang in het Verbindingsdok. Er is ruimte voor drie aanlegplaatsen. De overeenkomst die met het havenbestuur van Zeebrugge werd ondertekend is geldig tot 2043.

"Deze concessie overeenkomst is een volgende stap in de verbintenis van WWL met het havenbestuur van Zeebrugge”, zegt Ray Fitzgerald, President & COO WWL Landbased.

De overeenkomst met de grootste automotive port in de wereld zet WWL in een goede positie voor blijvende groei en uitbreiding over Noord-Europa.