Samenwerkingsplatform maintenance voorgesteld - column

Columns & Blogs 12/02/2018 9:22:29

Het succes van organisaties en bedrijven is afhankelijk van ‘het orkest’ tussen processen, mensen, systemen en data. Een groep ondernemers de handen in elkaar.

Lees hieronder verder   
Verwant

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

Belgische drone-industrie krijgt vleugels - column

”Digitalisering vereist rekenkracht, connectiviteit en data analyse” - column

Energieleverancier aansprakelijk voor panne aan de machine? - column

Economische conjunctuur: ”Bijtanken of stilvallen” - opinie

essenscia opgetogen over investering Borealis

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(14/2) AB InBev investeert 42 miljoen euro in uitbreiding brouwerij Hoegaarden

(13/2) Plan voor bouw 30 nieuwe mijnenjagers en 1.550 drones

(12/2) Agristo bouwt nieuw automatisch hoogbouwmagazijn

(11/2) Brits verpakkingsbedrijf investeert 15 miljoen euro in België

(6/2) 10 nieuwe Fabrieken van de Toekomst in Vlaanderen

(6/2) P&V Elektrotechniek neemt Bekaert Electric over

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Aan bedrijven in de onderhoudssector willen ze kansen bieden waarbij samenwerken centraal staat. Het mag niet verbazen dat de initiatiefnemers bedrijven zijn die samen de vier eerder genoemde bouwstenen prima vertegenwoordigen.

Processen
Iedereen wil goede processen. Een goed proces is alvast effectief, efficiënt, (her)bruikbaar, beheer(s)baar en meetbaar. Hoewel dit allemaal erg logisch klinkt, worstelen bedrijven hier ook binnen onze sector enorm mee. Toch zijn er mogelijkheden om op dit vlak stappen vooruit te zetten.

Denk bijvoorbeeld aan het aankoopproces van onderdelen. Hier vindt er nog veel manueel werk plaats dat niet efficiënt is terwijl de hele flow van ‘purchase-to-pay’ (aanschaf tot betaling) enorm vereenvoudigd kan worden door goed samen te werken binnen de keten.

Een ander belangrijk voordeel kan behaald worden door “best practices” te delen of te beschikken over een goede bron van informatie die bepaalde jobs op een eenvoudige manier (visueel aantrekkelijk) uitlegt. We kunnen daarbij van elkaar leren als we ervoor openstaan.

Mensen
We zeggen niet voor niets dat onze mensen onze belangrijkste assets zijn. We investeren veel in werving, selectie, opleiding en vorming. We willen immers dat ze met de juiste motivatie en competenties hun werk kunnen doen.

Maar de druk op mensen neemt almaar toe, ook wegens de krapte op de arbeidsmarkt. Zeker als het om technisch geschoold personeel gaat. Tegelijkertijd neemt ook de diversiteit in taken toe, bewaken we de hands-on-tool-time en zoeken we met z’n allen naar de witte raaf.

Binnen het voorgestelde samenwerkingsplatform willen we competenties, mankracht en kennis delen en uitwisselen. Heel nadrukkelijk hebben we het dan niet over pure outsourcing, maar juist een uitgekiende balans tussen eigen mensen en subcontractors. De bij het platform aangesloten bedrijven profiteren van elkaar en houden elkaar op de juiste manier ‘scherp’.

Systemen
Natuurlijk is het belangrijk om processen te definiëren die effectief en efficiënt zijn. En vanzelfsprekend zijn mensen daarbij belangrijke assets. Maar processen en mensen lenen zich ook prima voor ondersteuning door (geautomatiseerde) systemen.

En op dat vlak zijn er vele trends en vernieuwingen. Een aantal zien we steeds opnieuw opduiken zoals 3d-printing, Internet of Things, Augmented Reality en bijvoorbeeld Maintenance as a Service. Op zich hebben al deze zaken al een toegevoegde waarde, maar ‘gecombineerd’ komt de werkelijke kracht tot zijn volle recht. Toch wordt dit potentieel nog maar door een beperkt aantal bedrijven aangeboord. Is er twijfel over het nut? Is er geen tijd of vreest men hoge kosten?

Laten we eens om ons heen kijken. U gebruikt wellicht een navigatiesysteem. Voorheen waren we blij dat we van punt-tot-punt werden begeleid. Daar werden zaken aan toegevoegd als verkeersinformatie en filemeldingen. Een bekend navigatiesysteem veranderde het in een community gebaseerde verkeers- en navigatie app.

Door het delen van real-time verkeersinformatie door alle deelnemers maakt nu iedereen tijdwinst en staan we minder in de file. Wat zou er gebeuren als we een deel van deze principes zouden overnemen in de systemen die u ondersteunen in uw maintenancestrategie?

“Sharing is caring” : niet individuele systemen hebben de toekomst, maar geïntegreerde communities en gemeenschappelijke platformen om kennis te delen. U samen met uw leveranciers, uw klanten, uw partners of bedrijven met dezelfde uitdagingen. De genoemde groep ondernemers heeft de ambitie om dit te realiseren in de BeNeLux-markt.

Data
Er wordt wel gezegd dat data ‘de nieuwe olie’ zijn. Maar wat ben je ermee als die data niet betrouwbaar zijn, verouderd, onvindbaar, moeilijk te begrijpen en dus niet gebruikt kunnen worden. Niemand wil data die zich als een olievlek verspreiden maar niet bijdragen aan het realiseren van de bedrijfsdoelen.

We moeten meer zorg besteden aan die data en ze inzetten in ons voordeel. Wat betekent het voor u dat belangrijke waarden niet enkel het onderhoud kunnen voorspellen maar tevens kunnen aanreiken welk type onderhoud tot het beste resultaat zal leiden?

Of dat u in een gebruiksvriendelijk en begrijpelijk dashboard de prestaties van uw middelen en mensen kunt zien. Ook de kracht van benchmarking mag niet onbenut blijven. Hoe doen wij het ten opzichte van anderen en waar kunnen we ons verbeteren? We willen samenwerken om maximaal te profiteren van deze mogelijkheden.

Eerst stappen, dan lopen, maar vooral samen
De initiatiefnemers van deze column gaan samenwerken met als doel een platform te bieden waarvan alle onderdelen op zichzelf van nut zijn. Maar zo’n platform heeft alleen maar zin als de basis wordt gelegd in samenwerking met bedrijven zoals u.

Bedrijven die met goede intenties duurzame groei willen realiseren in het belang van het bedrijf en de medewerkers. Maar ook bedrijven die durven en willen samenwerken. Die begrijpen dat ze deel zijn van een groter geheel.

En dat we samen meer realiseren. We zijn er nog niet maar beginnen te stappen. Stapt u mee? In de volgende uitgaven van Maintenance Magazine gaan we dieper in op dit initiatief. Hou het in de gaten. <<
Door Martin Smit, Business Development Manager Solutions bij Realdolmen en Geert Nies, General Manager van Thor Maintenance

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Pay-per-use: aanlokkelijk systeem mits duidelijke afspraken - artikel

Dat digitalisering nieuwe mogelijkheden schept mag duidelijk zijn. Het is zaak het kaf van het koren te onderscheiden. We worden gebombardeerd met blitse termen en concepten.

ATLAS-proefschriftprijs voor Nikhef-postdoc Stefano Manzoni

Postdoc-onderzoeker Stefano Manzoni van het Nederlandse instituut Nikhef ontvangt een ATLAS Thesis Award 2018 voor zijn proefschrift over de massa van het higgsdeeltje.

Carrefour vervangt niet-gerecycleerde verpakkingen

Polystyrenen bakjes en zwarte plastic schaaltjes worden in België niet gesorteerd en gerecycled, vandaar dat Carrefour deze vervangt door ander materiaal, zoals karton en plastic folie.

ENGIE heeft 1.000 openstaande vacatures - uitnodiging

ENGIE wil dit jaar 1.000 nieuwe medewerkers aanwerven. Daarom organiseert het bedrijf op zaterdag 23 februari een speciale Jobday in Wetteren, Antwerpen, Genk en Namen.

AB InBev investeert 42 miljoen euro in uitbreiding brouwerij Hoegaarden

AB InBev toont haar plannen om over de komende 2 jaar 42 miljoen euro investeren in de uitbreiding van haar bottelarij in Hoegaarden, waar er nood was aan capaciteitsuitbreiding.

Prinses Elisabethbasis in Antarctica CO2-neutraal

Group VHC breidde de energievoorziening van de basis uit met zonne- en windenergie, vernieuwde het batterijsysteem en plaatste op buitenlocaties batterijsystemen voor onderzoeksapparatuur.

Wieland Electric breidt productreeks HMI-ECO uit - techniek

Met deze nieuwe productreeks HMI-ECO heeft Wieland Electric drie belangrijke artikelen aan zijn gamma toegevoegd. De versies worden gemaakt in de afmetingen 4,3” - 7” - 10”.

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

Malte Schlüter, Mitsubishi Electric, bespreekt in deze column vier belangrijke trends die momenteel van invloed zijn op de verpakkingsindustrie en die de toekomst vorm zullen geven.

Nieuwe Benelux vestiging voor BLM Group

Met de oprichting van BLM Group Benelux heeft BLM Group (wereldwijde partner voor de buisbewerkings-industrie) een eigen verkoop- en servicevestiging voor de Benelux in gebruik genomen. Dit zijn de adresgegevens van deze nieuwe vestiging: Doornhoek 3776, NL-5465 TA Veghel, tel: +31 (0) 413 745 040, email: mail@blmgroup.nl >>

Partners