Plan heropening goederenspoor IJzeren Rijn via nieuw tracé

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft nieuw onderzoek laten uitvoeren om via deze spoorlijn treinen van de Antwerpse haven door Nederland, naar Duitsland te laten rijden.

Trefwoorden: #3RX-tracé, #goederenspoor, #IJzeren Rijn, #spoorlijn, #treinen

Lees verder

Nieuws

( Foto: Wikipedia )

ENGINEERINGNET.BE - De nieuwe studie toont aan dat met een variant via de Nederlandse plaatsen Roermond en Venlo de spoorlijn weer rendabel is te maken, aldus Weyts.

De IJzeren Rijn vormt een goederenspoorverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied en is sinds 1991 niet meer in gebruik. Vlaanderen wil al vele jaren de route weer heropenen.

Dit stuit op verzet in de Nederlandse provincie Limburg, omdat de oorspronkelijke route door een stiltegebied loopt. Het gaat om natuurgebied Meinweg.

Uit de internationale studie blijkt dat een omweg via Roermond en Venlo net zoveel oplevert, maar de helft kost. Het natuurgebied wordt hierbij vermeden. De kosten van deze Rhein-Ruhr-Rail Connection, ook bekend als het 3RX-tracé, liggen op circa 770 miljoen euro.

Dit is de goedkoopste variant, aangezien het 1,16 miljard euro kost om het oude historische tracé nieuw leven in te blazen. Het kost 978,7 miljoen euro om de trein via Roermond-Mönchengladbach te laten lopen, parallel met autoweg A52. Duitsland vindt de kosten van deze laatste variant te hoog.

Vlaanderen gaat het 3RX-tracé nu bespreken met Nederland en Duitsland. Dit tracé volgt in Nederland de bestaande Maaslijn Roermond-Venlo richting het noorden. Het spoor sluit daarna aan op een bestaande spoorlijn naar het Duitse Viersen.

België gaat alvast de strook Mol-Hamont elektrificeren en hier zal op termijn dubbel spoor moeten komen te liggen. Duitsland gaat het enkelspoor al tussen Kaldenkirchen en Dülken verdubbelen.

De belangrijkste aanpassing is echter de verdubbeling van de Maaslijn. Verder is er in Roermond en Viersen een strook spoor nodig om langs deze stations om te kunnen rijden.

De Nederlandse provincie Limburg blijft tegenstander van de lijn. "Als regio zitten we niet te wachten op doorgaande goederentreinen door onze kernen. Onze inwoners ondervinden alleen de lasten”, zegt de Roermondse wethouder Raja Fick.