Wereldprimeur: elektrische binnenvaartschepen tussen Nederland en België

Economie 9/01/2018 14:58:51

Het Nederlandse bedrijf Port-Liner krijgt 7 miljoen euro subsidie van de EU om volledig elektrisch aangedreven binnenvaartschepen te ontwikkelen voor de vaart tussen Nederland en België.

Lees hieronder verder   
Verwant

De Lijn neemt deelfietsen Blue-bike over

Dachser lanceert 26 nieuwe LCL-verbindingen

Absolute goednieuwsshow bij Sigma

Intervest verwerft built-to-suit distributiecentrum in Nederland

Zwitserse Bertschi investeert in Antwerpse haven

MIVB kiest IVECO voor levering van 141 gelede hybride elektrische bussen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Webinar: Draadnummering

Webinar EPLAN

vrijdag 10 augustus 2018

Onderhoud industriële tandwielkasten

MGH Antwerpen

donderdag 6 september 2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(12/7) North Sea Port maakt klimaatambities waar met buisleidingen

(11/7) Groeiende waterrisico’s opvangen met ’Internet of Water’

(10/7) Gezuiverd afvalwater in strijd tegen droogte

(10/7) EnergyVille werkt aan koolstofarme toekomst

(5/7) Tideway verdubbelt productiecapaciteit met nieuw kabellegschip

(5/7) Spin-off vult IT-vacatures in door interne omscholing

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het plan is om het eerste elektrisch aangedreven binnenschip in augustus 2018 op te leveren. Logistiek dienstverlener GVT uit Tilburg gaat dit binnenvaartschip als eerste testen.

Nog eens tien schepen moeten voor het einde van 2019 operationeel zijn. Het project is mede mogelijk gemaakt door subsidie van de EU in het kader van 'Connecting Europe Facility'.

Er worden vijf kleine en zes grote elektrische binnenvaartschepen gebouwd. Het eerste kleine schip wordt ingezet tussen Budel (aan de Belgisch-Nederlandse grens) en de Antwerpse haven. Het schip is 52 meter lang en 6,7 meter breed en kan 24 twintig voetcontainers en 425 ton bulklading aan boord nemen.

De kleine schepen zijn geschikt om op alle Kempense kanalen in België te varen. Deze kunnen 15 uur varen op een E-powerbox ter grootte van een 20 voet ISO-container. Omdat elektromotoren geen machinekamer nodig hebben, is de laadruimte 8% groter dan die van vergelijkbare schepen.

De zes grote elektrische binnenvaartschepen zijn elk 110 meter lang en 11,4 meter breed. Zo'n schip kan 270 containers aan boord nemen. Elk schip heeft vier E-powerboxen aan boord, om 35 uur te varen. Bij aankomst op de containerterminal kunnen de batterijen worden gewisseld, of worden opgeladen wat vier uur duurt.

De grote schepen zullen worden ingezet tussen de havens van Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en Duisburg. Alle schepen zijn al verhuurd aan grote verladers, logistiek dienstverleners en grote containerrederijen.

De schepen hebben Lloyd’s-certificering en voldoen aan de ADN-eisen. Tevens zijn de schepen voorbereid op onbemand varen. Ze worden in Nederland gebouwd, bij Asto Shipyard. << (Lydia Heida) (foto: Werkina)

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

North Sea Port maakt klimaatambities waar met buisleidingen

In het havengebied van North Sea Port start een onderzoek naar de mogelijke uitrol van een grootschalige buisleiding-infrastructuur. Hiermee wil men zijn klimaatambities waarmaken.

Parkwind en Jan De Nul bouwen samen nieuw offshore windpark

Jan De Nul Group gaat met windparkontwikkelaar Parkwind (filiaal van Colruyt) Northwester 2 bouwen. Dit wordt het zevende en tevens grootste windpark voor de Belgische kust.

Groeiende waterrisico’s opvangen met ’Internet of Water’

Dankzij een duizendtal innovatieve sensoren, IoT en geavanceerde software krijgt Vlaanderen een uniek intelligent waterbeheersysteem. Een eerste sensor werd onlangs in werking gesteld.

Europees project verhoogt efficiëntie van Big Data-applicaties

Track & Know focust op het onderzoeken, ontwikkelen en exploiteren van een nieuw softwarekader om de efficiëntie te verbeteren van Big Data-applicaties in verschillende sectoren.

EDF kiest Dassault Systèmes en Capgemini voor digitale transformatie

Dassault Systèmes, Capgemini en de Franse elektriciteitsleverancier EDF zijn een samenwerking aangegaan voor de digitale transformatie van de nucleaire activiteiten van deze laatste.

Lancering Europees project voor omzetten CO2 naar brandstof en chemicaliën

Voor dit project is een consortium opgericht, dat bestaat uit acht onderzoekspartners en 29 industriële waarnemers uit Nederland, België, Frankrijk en Engeland.

Dachser lanceert 26 nieuwe LCL-verbindingen

Dachser heeft zijn netwerk in de divisie zeevracht uitgebreid met 26 nieuwe LCL-verbindingen (Less then Container Load). Ook wordt de vertrekfrequentie van bestaande diensten verhoogd.

Johann Corlemeijer wordt Country Manager Avanade België

Avanade, IT-consultancybedrijf en dochteronderneming van Accenture en Microsoft, koos voor Johann Corlemeijer als de nieuwe Country Manager van Avanade België.

TER lanceert nieuwe Arke positie-eindschakelaar

De Arke positie-eindschakelaar werd ontworpen voor het sturen van bovenloopkranen, hijstoestellen en werktuigmachines, is robuust en betrouwbaar en speciaal ontworpen om optimaal te presteren onder de zwaarste omstandigheden. Elma Components (elektrische aandrijf- & besturingstechniek) is TER’s officiële Benelux-partner. >>

Partners