Wereldprimeur: elektrische binnenvaartschepen tussen Nederland en België

Economie 9/01/2018 14:58:51

Het Nederlandse bedrijf Port-Liner krijgt 7 miljoen euro subsidie van de EU om volledig elektrisch aangedreven binnenvaartschepen te ontwikkelen voor de vaart tussen Nederland en België.

Lees hieronder verder   
Verwant

Plan heropening goederenspoor IJzeren Rijn via nieuw tracé

Forse stijging aantal scheepsbewegingen voor Haven Oostende

2017 recordjaar voor Vlaamse binnenvaart

Havenbedrijf Antwerpen kiest Descartes voor elektronische communicatie

Primeur: eerste dieselelektrische aggregaatzuiger voor Group de Cloedt

1,7 miljoen euro extra voor internationalisering Vlaamse economie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

ie-net ingenieursvereniging-opleiding 'van ingenieur tot manager'

Ingenieurshuis, Antwerpen

van 27/11/2017 tot 26/03/2018

Expert in lean en productiemanangement module 4: Leidinggeven en teamcoaching

SBM Gent

van 31/01/2018 tot 21/02/2018

Expert in onderhoudsmanagement: Technische documentatie en wisselstukkenbeheer

SBM Gent

van 1/02/2018 tot 22/02/2018

VSK 2018

Jaarbeurs Utrecht

van 6/02/2018 tot 9/02/2018

Sick Vision Day

Ghelamco Arena - Gent

dinsdag 6 februari 2018

MNE - MTMS Network Event

Kortrijk Xpo

van 7/02/2018 tot 8/02/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(16/1) Whitepaper Sirris: ’De circulaire economie en nieuwe waardecreatie’

(15/1) Beveiligingslek bedreigt miljoenen laptops

(12/1) EU steekt 1 miljard euro in ontwikkeling Europese supercomputers

(11/1) Belgische startup wil Blockchain kennisplatform worden

(10/1) Nieuwe Europese strategie voor astrodeeltjesfysica gelanceerd in Brussel

(9/1) Wereldprimeur: elektrische binnenvaartschepen tussen Nederland en België

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het plan is om het eerste elektrisch aangedreven binnenschip in augustus 2018 op te leveren. Logistiek dienstverlener GVT uit Tilburg gaat dit binnenvaartschip als eerste testen.

Nog eens tien schepen moeten voor het einde van 2019 operationeel zijn. Het project is mede mogelijk gemaakt door subsidie van de EU in het kader van 'Connecting Europe Facility'.

Er worden vijf kleine en zes grote elektrische binnenvaartschepen gebouwd. Het eerste kleine schip wordt ingezet tussen Budel (aan de Belgisch-Nederlandse grens) en de Antwerpse haven. Het schip is 52 meter lang en 6,7 meter breed en kan 24 twintig voetcontainers en 425 ton bulklading aan boord nemen.

De kleine schepen zijn geschikt om op alle Kempense kanalen in België te varen. Deze kunnen 15 uur varen op een E-powerbox ter grootte van een 20 voet ISO-container. Omdat elektromotoren geen machinekamer nodig hebben, is de laadruimte 8% groter dan die van vergelijkbare schepen.

De zes grote elektrische binnenvaartschepen zijn elk 110 meter lang en 11,4 meter breed. Zo'n schip kan 270 containers aan boord nemen. Elk schip heeft vier E-powerboxen aan boord, om 35 uur te varen. Bij aankomst op de containerterminal kunnen de batterijen worden gewisseld, of worden opgeladen wat vier uur duurt.

De grote schepen zullen worden ingezet tussen de havens van Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en Duisburg. Alle schepen zijn al verhuurd aan grote verladers, logistiek dienstverleners en grote containerrederijen.

De schepen hebben Lloyd’s-certificering en voldoen aan de ADN-eisen. Tevens zijn de schepen voorbereid op onbemand varen. Ze worden in Nederland gebouwd, bij Asto Shipyard. << (Lydia Heida) (foto: Werkina)

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

VITO opent dochter-onderneming in Verenigde Arabische Emiraten

VITO heeft haar dochter-onderneming VITO (Arabia Science and Technology Consultancy LLC) in de Verenigde Arabische Emiraten geopend. Dit is dit het derde regionaal bedrijf van VITO.

Overspanning met hoogspanningslijn voor Schelde in Antwerpse haven

In de Antwerpse haven zijn de voorbereidende werken gestart voor de overspanning van de Schelde met een nieuwe hoogspanningslijn. Dit is onderdeel van het Brabo-project van Elia.

Industriële automatisatie: Belgische bedrijven gaan ervoor - artikel

In het kader van de Agoria-campagne ‘Make it in Belgium’zaten 4 ‘verborgen parels’ van de automatisering rond de tafel. Ze hadden het over innovatie in de machinebouw en productiesystemen.

Besix behaalt BIM-certificaat niveau 2

Besix Contracting behaalde in december 2017 via haar Engineering-afdeling het BIM Level 2-certificaat van BSI Group, door te voldoen aan de eisen van de norm PAS 1192-2 (ontwerp en bouw).

Wetenschapper Timothy Noël ontvangt prestigieuze chemie-prijs

Noël ontvangt de DECHEMA-prijs als erkenning voor zijn baanbrekende werk op het gebied van continue fotochemische conversie in microkanaalsystemen.

6,7 miljoen euro voor nieuwe middelen tegen taaislijmziekte

De Europese Commissie stelt hiervoor 6,7 miljoen euro beschikbaar aan ruim veertig Europese centra, waaronder de Katholieke Universiteit Leuven en de Europese Cystic Fibrosis Stichting.

Schneider Electric installeert datacenter voor AZ Damiaan ziekenhuis

Het AZ Damiaan ziekenhuis te Oostende maakte voor de installatie en het onderhoud van zijn datacenter gebruik van de flexibele oplossingen van Schneider Electric.

Whitepaper Sirris: ’De circulaire economie en nieuwe waardecreatie’

Sirris publiceerde een witboek over de opportuniteiten van de circulaire economie. Het neemt het thema op in nauwe samenwerking met Agoria.

Partners