Onderzoeksproject naar schoner vrachtverkeer opgestart

Recent is in opdracht van de Vlaamse overheid de studie ‘Roadmap Goederenvervoer 2030’ van start gegaan. Sweco voert dit project uit samen met de VUB (MOBI) en het VIL.

Trefwoorden: #CO2, #CO2-uitstoot, #klimaat, #MOBI, #Sweco, #uitstoot, #VIL, #Vlaamse Overheid, #vrachtverkeer, #VUB

Lees verder

Nieuws

ENGINEERINGNET.BE - De studie zal dienen als wetenschappelijk onderbouwde basis voor het politieke en maatschappelijke debat over maatregelen voor het goederentransport ten aanzien van klimaat en luchtvervuiling. Vrachtverkeer is namelijk goed voor zo’n 22% van de totale Vlaamse broeikasgasemissies!

Met het klimaatakkoord van Parijs in 2015 werden concrete engagementen aangegaan voor het terugdringen van de broeikasgassen. Het ambitieniveau is hoog en het traject naar een lagere uitstoot is nog niet duidelijk, ook niet voor het goederentransport.

Daarom onderzoeken de Vrije Universiteit Brussel (MOBI), Sweco en het VIL in deze studie welke maatregelen de meest kansrijke zijn om zowel broeikasgassen als luchtemissies terug te dringen.

Van kilometerheffingen, het inzetten op lokale deeleconomie, multimodaliteit en alternatieve brandstoffen tot de aanleg van snelwegen voor elektrische vrachtwagens; de studie onderzoekt een zo volledig mogelijk gamma aan mogelijke maatregelen. De uitdaging van het project bestaat erin zowel de technische, economische als maatschappelijke aspecten van het toekomstige beleid in kaart te brengen.

De doeltreffendheid van verschillende maatregelen wordt grondig wetenschappelijk onderzocht en bijkomend worden stakeholders bevraagd naar de haalbaarheid of wenselijkheid van verschillende maatregelen.

Het doel is om te komen tot een ‘roadmap’: een stappenplan dat aangeeft wat de meest kostenefficiënte, logische en haalbare weg is om de gestelde klimaatambities tijdig te behalen.

Dit zal de basis worden voor het politieke en maatschappelijke debat over maatregelen voor het goederentransport ten aanzien van klimaat en luchtvervuiling. Deze roadmap moet er zijn tegen de zomer van 2018.


(bron en foto: Sweco)