Volvo Trucks lanceert nieuw batterijsysteem

Volvo Trucks introduceert een nieuw batterijsysteem, dat genoeg vermogen levert voor alle cabinefuncties en tegelijk voorkomt dat de vrachtwagen niet start door ontlading van de batterij.

Trefwoorden: #batterij, #opladen, #Volvo, #Volvo Trucks, #vrachtwagen, #vrachtwagen starten

Lees verder

Techniek

( Foto: Volvo Trucks )

ENGINEERINGNET.BE - Het nieuwe batterijsysteem heeft twee afzonderlijke batterijsets, een om de motor te starten en een andere voor alle elektrische voorzieningen in de cabine.

De startbatterij wordt enkel gebruikt om de motor te starten en wordt niet beïnvloed door het stroomverbruik in de rest van de vrachtwagen. Alle andere functies, zoals de parkeerverwarming, de parkeerkoeling, de koelkast, het mediasysteem en persoonlijke uitrusting zoals laptops, mobiele telefoons en tablets, worden aangedreven door afzonderlijke gelbatterijen.

Dankzij deze geltechnologie voldoet de nieuwe batterijoplossing aan de alsmaar hogere energievereisten. In tegenstelling tot conventionele loodzuurbatterijen heeft de geltechnlogie het vermogen om hoge energieconcentraties langer vast te houden.

Deze voordelen komen voornamelijk tot uiting bij langeafstandstransport en in erg warme of koude klimaten. Zelfs tijdens winternachten kan de bestuurder genieten van een aangename slaaptemperatuur zonder dat hij moet opstaan om de motor te starten en de batterijen weer op te laden.

Doordat het systeem de motor minder moet starten, dalen ook het brandstofverbruik en de milieu-impact. Een geparkeerde vrachtwagen met stationair draaiende motor verbruikt ongeveer 3 liter brandstof per uur. Met onze oplossing wordt het stationair draaien tot het minimum beperkt.

De nieuwe gelbatterijen bieden bovendien een veel langere levensduur en meer laadcycli dan klassieke loodzuurbatterijen. Bij extreme cycli gaan gelbatterijen tien tot vijftien keer langer mee.