Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Vorige vrijdag werd de fusieovereenkomst tussen Zeeland Seaports en het Havenbedrijf Gent getekend. Alle acht aandeelhouders van beide havens stemden in met de fusie.

Trefwoorden: #fusie, #Havenbedrijf Gent, #Haven Gent, #North Sea Port, #Zeeland Seaports

Lees verder

Nieuws

( Foto: Haven Gent )

ENGINEERINGNET - Van september tot december gaven de acht aandeelhouders goedkeuring aan de fusieovereenkomst. Langs Vlaamse zijde zijn dat de Stad Gent en de gemeenten Evergem en Zelzate en de provincie Oost-Vlaanderen. Aan Nederlandse kant de provincie Zeeland en de gemeenten Borsele, Terneuzen en Vlissingen.

Direct na de ondertekening van de fusieovereenkomst werd de naam van de haven bekendgemaakt: North Sea Port. Er is gekozen voor een nieuwe naam die vernieuwing en ambitie uitdrukt, met een tikkeltje bravoure.

Begin 2018 wordt de Europese naamloze vennootschap opgericht als holding van de twee dochterbedrijven Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent. Hiervoor zal onder meer een toezichthoudend orgaan worden geïnstalleerd. Verder komt er een aandeelhouderscommissie met alle verkozenen van de gemeenteraden, raden en staten en provincieraden - de aandeelhouders.

Daarnaast wordt er werk gemaakt van structureel en bilateraal overleg met de aandeelhouders. Voor de holding wordt er ook een medezeggenschapsorgaan voor de medewerkers ingericht. Met het behoud van kantoren op diverse locaties en de inrichting van een bedrijfsadviesorgaan worden de door de bedrijven zo gewaardeerde ‘korte lijntjes’ gegarandeerd.

De holding wordt gevestigd in het voormalige gemeentehuis van Sas van Gent, in het midden van het havengebied net op de grens van Nederland en België. Het toekomstige Havenhuis in Gent zal fungeren als internationaal uithangbord.

North Sea Port positioneert zich meteen in de Europese top van zeehavens: ze is de nummer drie in toegevoegde waarde en de nummer tien in goederenoverslag. Tegen 2022 wil deze haven een vooraanstaand merk in de internationale havenwereld zijn.

Ze wil tegen dan de toegevoegde waarde met 10% laten groeien, de overslag via zeevaart laten toenemen tot 70 miljoen ton (nu 62 miljoen ton) en die via binnenvaart tot 60 miljoen ton (nu 55 miljoen ton). Er wordt verwacht dat de werkgelegenheid toeneemt tot 100.000 arbeidsplaatsen (direct en indirect, nu afgerond 97.000).