ACE structuurdempers beveiligen grootste kabelbaan in Alpen - techniek

Technisch nieuws 11/12/2017 9:36:21

De Zipline, een kabelbaan in het Oostenrijkse attractiepark Gröbming, maakt gebruik van structuurdempers uit de TUBUS-familie van ACE voor een optimale beveiliging.

Lees hieronder verder   
Verwant

Schrijf je in voor een opleiding machinebouw - invitatie

PROFIsafe-module levert verhoogde veiligheid - techniek

Hydraulische persen van Uniflex leveren proper werk - techniek

Pentahold sluit partnerschap met Advipro

Uniflex HM 665 met Control C.2 sturing - techniek

PTC en Rockwell Automation sluiten strategische samenwerking

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Webinar: Draadnummering

Webinar EPLAN

vrijdag 10 augustus 2018

Onderhoud industriële tandwielkasten

MGH Antwerpen

donderdag 6 september 2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(12/7) North Sea Port maakt klimaatambities waar met buisleidingen

(11/7) Groeiende waterrisico’s opvangen met ’Internet of Water’

(10/7) Gezuiverd afvalwater in strijd tegen droogte

(10/7) EnergyVille werkt aan koolstofarme toekomst

(5/7) Tideway verdubbelt productiecapaciteit met nieuw kabellegschip

(5/7) Spin-off vult IT-vacatures in door interne omscholing

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - Wie graag met een kabelbaan naar beneden suist, zal zeker onder de indruk zijn van de - volgens de exploitant - grootste zipline van de Alpen. Adrenaline junkies suizen met een maximale snelheid van 115 km/u via een 2.500 meter lange kabel naar beneden.

Natuurlijk gaat veiligheid boven alles: een draagconstructie met veiligheidsgordel zorgt voor maximale bescherming en comfort. Deze constructie is onlangs door het bedrijf Engineering-Mechatronics GmbH uit Oostenrijk nogmaals verbeterd. Want tot voor kort verliep het afremmen niet zo soepel als tegenwoordig. Aan het eind van de kabel waren autobanden bevestigd.

Deze autobanden dempen weliswaar de terugslag bij de eindpositie, maar toch is de klap nog een stuk heftiger dan bij de gondel voor kinderen. Dit is niet gevaarlijk, maar wel soms wat onaangenaam. Om dit te verhelpen nam Ing. Thomas Liebmann, directeur van Engineering-Mechatronics, contact op met ACE Stoβdämpfer.

Dubbele beveiliging met TUBUS structuurdempers
Hans-Jürgen Greindl, de Oostenrijkse ACE-expert op het gebied van motion control, stelde de TUBUS structuurdempers voor.

Een groot voordeel van deze machineonderdelen is het kleine formaat. Deze zorgen, naast de demping in de eindpositie, voor extra beveiliging van de trolley op de kabel. Uit zeven productseries en meer dan 140 individuele producten wordt normaalgesproken op basis van zeer nauwkeurige berekeningen de meest geschikte structuurdemper gekozen.

Maar bij de katrollen van de Roperunner werd hier bewust van afgezien. “Bij de voorbereiding werd, zoals gebruikelijk in de bergen, gewoon boerenverstand gebruikt“, zegt Hans-Jürgen Greindl met pretoogjes, om hieraan toe te voegen dat ACE in andere gevallen altijd een zeer nauwkeurige berekening maakt. Maar in dit geval bleek hij gelijk te hebben. Want de geleverde structuurdempers van het type TR67-40-OS doen hun werk uitstekend.

Duurzamer, voordeliger en beter bestand tegen weersomstandigheden
De uit thermoplastisch elastomeer vervaardigde elementen zijn onderhoudsvrij en inbouwklaar. Ze kunnen 23 Nm/slag bij langdurige belasting resp. 33 Nm/slag in het geval van een noodstop opnemen.

Hoewel de zipline beneden in het dal altijd afremt, kan deze beweging toch als noodstop worden aangemerkt. Want hoewel de afdaling slechts 1 minuut duurt, wordt de demper van slechts 67 mm doorsnede bij een slag van 40 mm iedere 45 minuten aangestoten. En dat gedurende 7 uur per dag.
Vergeleken met de onafgebroken inzet binnen de automatisering is hier van langdurige belasting geen sprake. De TUBUS gaat ongeveer 1 miljoen belaste cycli mee. En omdat het element dienst doet bij temperaturen van -40 °C tot 90 °C is het product ook geschikt voor de wintermaanden.

De radiale demping zorgt voor een langdurige en zachte afremming. In andere gevallen zijn ACE producten met een degressieve en lineaire kenmerken meer geschikt.

Alle producten uit de TUBUS-reeks hebben gemeen, dat ze altijd een voordelig alternatief voor hydraulische dempers zijn, indien er geen zeer nauwkeurige afremming nodig is. Deze hebben een langere levensduur en bieden een beter alternatief dan soortgelijke oplossingen met urethaan, rubberen demping en stalen veren.

Niet alleen zijn de piloten zonder vliegbrevet helemaal tevreden met de zipline, ook de inspectiedienst voor veiligheid heeft niks meer te klagen. <<

Voor meer informatie
ACE Stoßdämpfer GmbH, Benelux
Maasstraat 24 - NL-6241DJ Bunde
r-kueppers@ace-int.eu - www.ace-ace.de

<< Bericht van de redactie: dit is een ingezonden mededeling, die mogelijk niet vrij is van commerciële invloeden. De verantwoordelijkheid voor de verstrekte technische en andere gegevens berust volledig bij de vermelde leverancier of fabrikant. >>

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

North Sea Port maakt klimaatambities waar met buisleidingen

In het havengebied van North Sea Port start een onderzoek naar de mogelijke uitrol van een grootschalige buisleiding-infrastructuur. Hiermee wil men zijn klimaatambities waarmaken.

Parkwind en Jan De Nul bouwen samen nieuw offshore windpark

Jan De Nul Group gaat met windparkontwikkelaar Parkwind (filiaal van Colruyt) Northwester 2 bouwen. Dit wordt het zevende en tevens grootste windpark voor de Belgische kust.

Groeiende waterrisico’s opvangen met ’Internet of Water’

Dankzij een duizendtal innovatieve sensoren, IoT en geavanceerde software krijgt Vlaanderen een uniek intelligent waterbeheersysteem. Een eerste sensor werd onlangs in werking gesteld.

Europees project verhoogt efficiëntie van Big Data-applicaties

Track & Know focust op het onderzoeken, ontwikkelen en exploiteren van een nieuw softwarekader om de efficiëntie te verbeteren van Big Data-applicaties in verschillende sectoren.

EDF kiest Dassault Systèmes en Capgemini voor digitale transformatie

Dassault Systèmes, Capgemini en de Franse elektriciteitsleverancier EDF zijn een samenwerking aangegaan voor de digitale transformatie van de nucleaire activiteiten van deze laatste.

Lancering Europees project voor omzetten CO2 naar brandstof en chemicaliën

Voor dit project is een consortium opgericht, dat bestaat uit acht onderzoekspartners en 29 industriële waarnemers uit Nederland, België, Frankrijk en Engeland.

Dachser lanceert 26 nieuwe LCL-verbindingen

Dachser heeft zijn netwerk in de divisie zeevracht uitgebreid met 26 nieuwe LCL-verbindingen (Less then Container Load). Ook wordt de vertrekfrequentie van bestaande diensten verhoogd.

Johann Corlemeijer wordt Country Manager Avanade België

Avanade, IT-consultancybedrijf en dochteronderneming van Accenture en Microsoft, koos voor Johann Corlemeijer als de nieuwe Country Manager van Avanade België.

TER lanceert nieuwe Arke positie-eindschakelaar

De Arke positie-eindschakelaar werd ontworpen voor het sturen van bovenloopkranen, hijstoestellen en werktuigmachines, is robuust en betrouwbaar en speciaal ontworpen om optimaal te presteren onder de zwaarste omstandigheden. Elma Components (elektrische aandrijf- & besturingstechniek) is TER’s officiële Benelux-partner. >>

Partners