Hybride vliegen: de lucht in met één van de vier turbines elektrisch

Economie 4/12/2017 9:25:18

Airbus, Rolls-Royce en Siemens partneren voor een vluchtdemonstrator van een hybride-elektrisch passagiersvliegtuig. De E-Fan X demonstrator zou reeds in 2020 de lucht in gaan.

Lees hieronder verder   
Verwant

QinetiQ Space ondertekent nieuw miljoenencontract met ESA

Hybride vliegen: de lucht in met één van de vier turbines elektrisch

Allereerste bioreactor gaat op ruimtereis

Nieuw contract voor Thales Alenia Space Belgium

Spacebel start Poolse dochteronderneming

Een blik achter de schermen bij Esterline - artikel

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

ie-net ingenieursvereniging-opleiding 'inzicht in lastechniek'

Ingenieurshuis, Antwerpen

van 20/11/2017 tot 18/12/2017

ie-net ingenieursvereniging-opleiding 'van ingenieur tot manager'

Ingenieurshuis, Antwerpen

van 27/11/2017 tot 26/03/2018

Agoria Academy: Technical writing

Flow - Martelaarslaan - Gent

van 7/12/2017 tot 14/12/2017

MNE - MTMS Network Event

Kortrijk Xpo

van 7/02/2018 tot 8/02/2018

INE - Indumation Network Event

Brabanthal Leuven

donderdag 22 februari 2018

Pumps & Valves 2018

Antwerp Expo

van 21/03/2018 tot 22/03/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(11/12) Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

(6/12) Flanders Make en Sirris doen aan co-housing in Leuven

(4/12) Hybride vliegen: de lucht in met één van de vier turbines elektrisch

(29/11) Knauf start pilootproject rond transport via waterwegen

(27/11) Gentse biomassacentrale Max Green blijft langer open

(23/11) Bringme en Schindler samen in strijd tegen onbestelbare pakjes

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Eén van de vier gasturbines op het geplande BAe 146 testplatform -een 100-zitter regionaal passagiersvliegtuig- zou dan vervangen worden door een elektrische Siemens-motor van 2MW.

In het ontwerp wordt de 2MW elektrische motor gevoed door een generator die in de romp/fuselage is ingebouwd. Bij het opstijgen en klimmen komt er extra verhogen uit een stel lithiumbatterijen van elk 700 kW. De nodige voorzieningen worden getroffen om naderhand -als het systeem zich heeft bewezen- een tweede gasturbine te vervangen door een elektrische motor.

Met de E-Fan X demonstrator zullen de partners hoogvermogen aandrijfsystemen onderzoeken, de thermische effecten, het beheer van de elektrische stuwkracht, de impact van hoogte en dynamiek op de elektrische systemen en de elektromagnetische compatibiliteit van dat alles. Het programma zoekt ook te bepalen wat vereist is om elektrische vliegtuigen te certificeren en tegelijk een nieuwe generatie ontwerpers en ingenieurs op te leiden terzake."

Dit partnership moet de samenwerking, die Airbus en Siemens al sinds 2016 hadden om elektrische voortstuwingssystemen in verschillende vermogens te ontwikkelen, verder versterken. In het E-Fan X programma brengen de drie partners -Airbus, Rolls-Royce en Siemens- elk hun specifieke kennis en ervaring in.

In die taakverdeling is Airbus verantwoordelijk voor de algemene integratie, de controlearchitectuur van het voortstuwingssysteem en de batterijen, en het integreren van de vluchtcontrole. Rolls-Royce buigt zich over de asturbine motor, de 2 MW generator en de vermogenselektronica. Met Airbus zal het ook de waaier -fan- aan de bestaande motorgondel en de elektrische motor van Siemens aanpassen. Siemens, tenslotte, levert de 2MW elektrische motoren en hun control units, de omvormer en de voedingseenheid.

De E-Fan X is een belangrijke stap richting elektrisch vliegen”, stelde Paul Eremenko, CTO bij Airbus dat hybride-elektrische voortstuwing als een aantrekkelijke technologie ziet voor de toekomst. Ondertussen is er al veel geleerd van verschillende demo-toestellen: de Cri-Cri, de e-Genius, E-Star en onlangs nog de E-Fan 1.2. Het is Airbus’ bedoeling uiteindelijk te kunnen uitpakken met een hybride-elektrisch passagiersvliegtuig -met één gangpad- dat veilig, efficiënt en kostenefficiënt is.

Paul Stein, CTO bij Rolls-Royce, ziet zijn bedrijf hiermee de krachtigste vliegende generator ter wereld ontwikkelen terwijl ook Roland Busch, de CTO bij Siemens, in het E-Fan X partnership vooral nieuwe perspectieven ziet voor het bedrijf, klanten en maatschappij. Uitdagingen zijn er ondertussen wel bij de vleet. Zo wil Siemens het gewicht van de elektrische motor nog drastisch naar beneden halen. Vandaag halen ze bijvoorbeeld al 5.2 kW per kilogram motormassa.

De drie partners willen alvast tegemoet komen aan de milieudoelstellingen die de Europese Commissie vastlegde in zijn visiedocument ‘Flightpath 2050 Vision for Aviation’. Dat mikt op een vermindering van de CO2-uitstoot met 75%, 90% minder NOx-uitstoot en een daling van de geluidsoverlast met 65%. Met de huidige technologieën zijn die doelstellingen niet te halen. Daarom zoeken de drie nu een uitweg in elektrificatie. << (Luc De Smet) (foto: Siemens)

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

BOGE neemt intelligente fabriek in gebruik

Om altijd een kwalitatief foutloze productie mogelijk te maken heeft BOGE Kompressoren ongeveer 2 miljoen euro geïnvesteerd in een intelligente productiefaciliteit in het Duitse Bielefeld.

Inzicht in storingsoorzaken versnelt doorlooptijden - persbericht

Dana, Brugs producent van aandrijfsystemen, werkte de voorbije 5 jaar samen met CimPro aan een TPM-systeem dat automatisch stilstandsoorzaken van productielijnen detecteert en rapporteert.

Tewerkstellingskansen voor start 2018 positief

Volgens de nieuwe Manpower Barometer blijven de werkgevers aanwerven de eerste drie maanden van het nieuwe jaar. Van de 754 bevraagde werkgevers wil 8% begin 2018 aanwervingen doen.

Aelin Therapeutics haalt 27 miljoen euro op voor ontwikkeling geneesmiddel

Antibioticaresistente of onbehandelbare ziekten op een innovatieve manier bestrijden: dat is de missie van de nieuwe biotechspeler Aelin Therapeutics, een start-up gegroeid uit het VIB.

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Vorige vrijdag werd de fusieovereenkomst tussen Zeeland Seaports en het Havenbedrijf Gent getekend. Alle acht aandeelhouders van beide havens stemden in met de fusie.

Vrijhandelsakkoord met Japan biedt opportuniteiten voor voedingsindustrie

Fevia reageert verheugd op de aankondiging van het handelsakkoord dat bereikt is tussen de Europese Unie en Japan. Export is de motor van de groei van de Belgische voedingsindustrie.

ACE structuurdempers beveiligen grootste kabelbaan in Alpen - techniek

De Zipline, een kabelbaan in het Oostenrijkse attractiepark Gröbming, maakt gebruik van structuurdempers uit de TUBUS-familie van ACE voor een optimale beveiliging.

Sweco neemt HaskoningDHV Belgium over

Sweco en Royal HaskoningDHV hebben een ‘Asset Purchase Agreement’ afgesloten, waardoor alle medewerkers en projecten van deze laatste mee overgenomen worden.

Partners

Partners

Elektrotechnische CAD,PLM en Simulatie software producten
Leverancier van tandwielkasten, tandheugels en rondsels