Hybride vliegen: de lucht in met één van de vier turbines elektrisch

Economie 4/12/2017 9:25:18

Airbus, Rolls-Royce en Siemens partneren voor een vluchtdemonstrator van een hybride-elektrisch passagiersvliegtuig. De E-Fan X demonstrator zou reeds in 2020 de lucht in gaan.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nieuwe Europese strategie voor astrodeeltjesfysica gelanceerd in Brussel

QinetiQ Space ondertekent nieuw miljoenencontract met ESA

Hybride vliegen: de lucht in met één van de vier turbines elektrisch

Allereerste bioreactor gaat op ruimtereis

Nieuw contract voor Thales Alenia Space Belgium

Spacebel start Poolse dochteronderneming

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

ie-net ingenieursvereniging-opleiding 'van ingenieur tot manager'

Ingenieurshuis, Antwerpen

van 27/11/2017 tot 26/03/2018

Expert in lean en productiemanangement module 4: Leidinggeven en teamcoaching

SBM Gent

van 31/01/2018 tot 21/02/2018

Expert in onderhoudsmanagement: Technische documentatie en wisselstukkenbeheer

SBM Gent

van 1/02/2018 tot 22/02/2018

VSK 2018

Jaarbeurs Utrecht

van 6/02/2018 tot 9/02/2018

Sick Vision Day

Ghelamco Arena - Gent

dinsdag 6 februari 2018

MNE - MTMS Network Event

Kortrijk Xpo

van 7/02/2018 tot 8/02/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(16/1) Whitepaper Sirris: ’De circulaire economie en nieuwe waardecreatie’

(15/1) Beveiligingslek bedreigt miljoenen laptops

(12/1) EU steekt 1 miljard euro in ontwikkeling Europese supercomputers

(11/1) Belgische startup wil Blockchain kennisplatform worden

(10/1) Nieuwe Europese strategie voor astrodeeltjesfysica gelanceerd in Brussel

(9/1) Wereldprimeur: elektrische binnenvaartschepen tussen Nederland en België

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Eén van de vier gasturbines op het geplande BAe 146 testplatform -een 100-zitter regionaal passagiersvliegtuig- zou dan vervangen worden door een elektrische Siemens-motor van 2MW.

In het ontwerp wordt de 2MW elektrische motor gevoed door een generator die in de romp/fuselage is ingebouwd. Bij het opstijgen en klimmen komt er extra verhogen uit een stel lithiumbatterijen van elk 700 kW. De nodige voorzieningen worden getroffen om naderhand -als het systeem zich heeft bewezen- een tweede gasturbine te vervangen door een elektrische motor.

Met de E-Fan X demonstrator zullen de partners hoogvermogen aandrijfsystemen onderzoeken, de thermische effecten, het beheer van de elektrische stuwkracht, de impact van hoogte en dynamiek op de elektrische systemen en de elektromagnetische compatibiliteit van dat alles. Het programma zoekt ook te bepalen wat vereist is om elektrische vliegtuigen te certificeren en tegelijk een nieuwe generatie ontwerpers en ingenieurs op te leiden terzake."

Dit partnership moet de samenwerking, die Airbus en Siemens al sinds 2016 hadden om elektrische voortstuwingssystemen in verschillende vermogens te ontwikkelen, verder versterken. In het E-Fan X programma brengen de drie partners -Airbus, Rolls-Royce en Siemens- elk hun specifieke kennis en ervaring in.

In die taakverdeling is Airbus verantwoordelijk voor de algemene integratie, de controlearchitectuur van het voortstuwingssysteem en de batterijen, en het integreren van de vluchtcontrole. Rolls-Royce buigt zich over de asturbine motor, de 2 MW generator en de vermogenselektronica. Met Airbus zal het ook de waaier -fan- aan de bestaande motorgondel en de elektrische motor van Siemens aanpassen. Siemens, tenslotte, levert de 2MW elektrische motoren en hun control units, de omvormer en de voedingseenheid.

De E-Fan X is een belangrijke stap richting elektrisch vliegen”, stelde Paul Eremenko, CTO bij Airbus dat hybride-elektrische voortstuwing als een aantrekkelijke technologie ziet voor de toekomst. Ondertussen is er al veel geleerd van verschillende demo-toestellen: de Cri-Cri, de e-Genius, E-Star en onlangs nog de E-Fan 1.2. Het is Airbus’ bedoeling uiteindelijk te kunnen uitpakken met een hybride-elektrisch passagiersvliegtuig -met één gangpad- dat veilig, efficiënt en kostenefficiënt is.

Paul Stein, CTO bij Rolls-Royce, ziet zijn bedrijf hiermee de krachtigste vliegende generator ter wereld ontwikkelen terwijl ook Roland Busch, de CTO bij Siemens, in het E-Fan X partnership vooral nieuwe perspectieven ziet voor het bedrijf, klanten en maatschappij. Uitdagingen zijn er ondertussen wel bij de vleet. Zo wil Siemens het gewicht van de elektrische motor nog drastisch naar beneden halen. Vandaag halen ze bijvoorbeeld al 5.2 kW per kilogram motormassa.

De drie partners willen alvast tegemoet komen aan de milieudoelstellingen die de Europese Commissie vastlegde in zijn visiedocument ‘Flightpath 2050 Vision for Aviation’. Dat mikt op een vermindering van de CO2-uitstoot met 75%, 90% minder NOx-uitstoot en een daling van de geluidsoverlast met 65%. Met de huidige technologieën zijn die doelstellingen niet te halen. Daarom zoeken de drie nu een uitweg in elektrificatie. << (Luc De Smet) (foto: Siemens)

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

VITO opent dochter-onderneming in Verenigde Arabische Emiraten

VITO heeft haar dochter-onderneming VITO (Arabia Science and Technology Consultancy LLC) in de Verenigde Arabische Emiraten geopend. Dit is dit het derde regionaal bedrijf van VITO.

Overspanning met hoogspanningslijn voor Schelde in Antwerpse haven

In de Antwerpse haven zijn de voorbereidende werken gestart voor de overspanning van de Schelde met een nieuwe hoogspanningslijn. Dit is onderdeel van het Brabo-project van Elia.

Industriële automatisatie: Belgische bedrijven gaan ervoor - artikel

In het kader van de Agoria-campagne ‘Make it in Belgium’zaten 4 ‘verborgen parels’ van de automatisering rond de tafel. Ze hadden het over innovatie in de machinebouw en productiesystemen.

Besix behaalt BIM-certificaat niveau 2

Besix Contracting behaalde in december 2017 via haar Engineering-afdeling het BIM Level 2-certificaat van BSI Group, door te voldoen aan de eisen van de norm PAS 1192-2 (ontwerp en bouw).

Wetenschapper Timothy Noël ontvangt prestigieuze chemie-prijs

Noël ontvangt de DECHEMA-prijs als erkenning voor zijn baanbrekende werk op het gebied van continue fotochemische conversie in microkanaalsystemen.

6,7 miljoen euro voor nieuwe middelen tegen taaislijmziekte

De Europese Commissie stelt hiervoor 6,7 miljoen euro beschikbaar aan ruim veertig Europese centra, waaronder de Katholieke Universiteit Leuven en de Europese Cystic Fibrosis Stichting.

Schneider Electric installeert datacenter voor AZ Damiaan ziekenhuis

Het AZ Damiaan ziekenhuis te Oostende maakte voor de installatie en het onderhoud van zijn datacenter gebruik van de flexibele oplossingen van Schneider Electric.

Whitepaper Sirris: ’De circulaire economie en nieuwe waardecreatie’

Sirris publiceerde een witboek over de opportuniteiten van de circulaire economie. Het neemt het thema op in nauwe samenwerking met Agoria.

Partners