Hybride vliegen: de lucht in met één van de vier turbines elektrisch

Economie 4/12/2017 9:25:18

Airbus, Rolls-Royce en Siemens partneren voor een vluchtdemonstrator van een hybride-elektrisch passagiersvliegtuig. De E-Fan X demonstrator zou reeds in 2020 de lucht in gaan.

Lees hieronder verder   
Verwant

VDL bouwt ondersteuningsstructuur voor reuzetelescoop ELT

Onderzoekers ontdekken hoe botsende zuurstofmoleculen licht absorberen

Rimpels in de ruimtetijd: EINSTEIN-telescoop - artikel

Atos lanceert draagbaar testsysteem voor satellieten

KU Leuven neemt stralingslabo in Geel in gebruik

ESA kiest Atos voor ontwikkeling en beheer DIAS

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Reduceren van doorlooptijden en omsteltijden

Cepa Antwerpen

van 17/04/2018 tot 8/05/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

INTERMAT

Parijs

van 23/04/2018 tot 28/04/2018

Lean in de zorgsector

Kortrijk

van 23/04/2018 tot 30/04/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/4) Nieuw systeem om elektrische auto’s snel op te laden via zonnepanelen

(18/4) Klassieke microscoop gaat met verrijkte realiteit op zoek naar kanker

(16/4) TU/e-onderzoeker ontwikkelt robot voor schedelbasischirurgie

(16/4) Bio-gebaseerde verpakkingen oplossing tegen zwerfvuil?

(13/4) Van Hool investeert 42,5 miljoen euro in Amerikaanse productievestiging

(11/4) Drijvend windenergie-systeem ver uit de kust: haalbaar en concurrentieel

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Eén van de vier gasturbines op het geplande BAe 146 testplatform -een 100-zitter regionaal passagiersvliegtuig- zou dan vervangen worden door een elektrische Siemens-motor van 2MW.

In het ontwerp wordt de 2MW elektrische motor gevoed door een generator die in de romp/fuselage is ingebouwd. Bij het opstijgen en klimmen komt er extra verhogen uit een stel lithiumbatterijen van elk 700 kW. De nodige voorzieningen worden getroffen om naderhand -als het systeem zich heeft bewezen- een tweede gasturbine te vervangen door een elektrische motor.

Met de E-Fan X demonstrator zullen de partners hoogvermogen aandrijfsystemen onderzoeken, de thermische effecten, het beheer van de elektrische stuwkracht, de impact van hoogte en dynamiek op de elektrische systemen en de elektromagnetische compatibiliteit van dat alles. Het programma zoekt ook te bepalen wat vereist is om elektrische vliegtuigen te certificeren en tegelijk een nieuwe generatie ontwerpers en ingenieurs op te leiden terzake."

Dit partnership moet de samenwerking, die Airbus en Siemens al sinds 2016 hadden om elektrische voortstuwingssystemen in verschillende vermogens te ontwikkelen, verder versterken. In het E-Fan X programma brengen de drie partners -Airbus, Rolls-Royce en Siemens- elk hun specifieke kennis en ervaring in.

In die taakverdeling is Airbus verantwoordelijk voor de algemene integratie, de controlearchitectuur van het voortstuwingssysteem en de batterijen, en het integreren van de vluchtcontrole. Rolls-Royce buigt zich over de asturbine motor, de 2 MW generator en de vermogenselektronica. Met Airbus zal het ook de waaier -fan- aan de bestaande motorgondel en de elektrische motor van Siemens aanpassen. Siemens, tenslotte, levert de 2MW elektrische motoren en hun control units, de omvormer en de voedingseenheid.

De E-Fan X is een belangrijke stap richting elektrisch vliegen”, stelde Paul Eremenko, CTO bij Airbus dat hybride-elektrische voortstuwing als een aantrekkelijke technologie ziet voor de toekomst. Ondertussen is er al veel geleerd van verschillende demo-toestellen: de Cri-Cri, de e-Genius, E-Star en onlangs nog de E-Fan 1.2. Het is Airbus’ bedoeling uiteindelijk te kunnen uitpakken met een hybride-elektrisch passagiersvliegtuig -met één gangpad- dat veilig, efficiënt en kostenefficiënt is.

Paul Stein, CTO bij Rolls-Royce, ziet zijn bedrijf hiermee de krachtigste vliegende generator ter wereld ontwikkelen terwijl ook Roland Busch, de CTO bij Siemens, in het E-Fan X partnership vooral nieuwe perspectieven ziet voor het bedrijf, klanten en maatschappij. Uitdagingen zijn er ondertussen wel bij de vleet. Zo wil Siemens het gewicht van de elektrische motor nog drastisch naar beneden halen. Vandaag halen ze bijvoorbeeld al 5.2 kW per kilogram motormassa.

De drie partners willen alvast tegemoet komen aan de milieudoelstellingen die de Europese Commissie vastlegde in zijn visiedocument ‘Flightpath 2050 Vision for Aviation’. Dat mikt op een vermindering van de CO2-uitstoot met 75%, 90% minder NOx-uitstoot en een daling van de geluidsoverlast met 65%. Met de huidige technologieën zijn die doelstellingen niet te halen. Daarom zoeken de drie nu een uitweg in elektrificatie. << (Luc De Smet) (foto: Siemens)

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Klassieke microscoop gaat met verrijkte realiteit op zoek naar kanker

Google beschreef op de jaarlijkse bijeenkomst van de American Association for Cancer Research (AACR) een prototype van zijn Augmented Reality Microscope (ARM).

Nederlands onderzoek naar 5G en netneutraliteit in EU

Onzekerheid over de impact van de regels voor netneutraliteit kan van invloed zijn op de investeringsplannen voor 5G en uiteindelijk op de daadwerkelijke inzet van 5G in Europa.

Conferenties belangrijk onderdeel van Sensor + Test 2018 - uitnodiging

Sensor + Test 2018 wordt van 26 tot 28 juni in Nürnberg worden gehouden en zal opnieuw een toonaangevende platform vormen op het gebied van sensoren, meettechniek en testtechnologie.

Nieuwe app om tijdverlies voor binnenvaartschepen te minimaliseren

De app geeft real time advies aan schippers en sluiswachters over het beste vaartempo tijdens het vaartraject en wordt in juni getest tussen de sluizen bij Maasbracht en Ternaaien in België.

Congres over warmtenetten moet populariteit opkrikken

Warmtenetwerk Vlaanderen organiseert op 24 april in Eeklo zijn vierde Vlaamse congres over warmtenetten ter ondersteuning van de uitrol hiervan in Vlaanderen.

Kleine stootdempers van ACE bestand tegen agressieve vloeistoffen - techniek

ACE Stoßdämpfer brengt een verbeterde versie van de kleine stootdempers uit zijn Protection-serie op de markt. Deze zijn nu optimaal bestand tegen agressieve substanties.

Fevia wil vacatures invullen met Food At Work Days

Fevia en sectorfonds Alimento lanceren de Food At Work Days. Dit is een reeks initiatieven en events om jongeren en werkzoekenden warm te maken voor een carrière in de voedingsindustrie.

Noordzee middelpunt van nieuwe Vlaamse speerpuntcluster

Begin maart zette het VLAIO het licht al op groen voor De Blauwe Cluster vzw om een speerpuntcluster te worden. Een aantal innovatieve bedrijven zet hier zijn schouders onder.

Nieuwe roadshows bij Trace Software

Na het succes van de vorige editie heeft het Trace Software-team besloten om zijn roadshows opnieuw te organiseren. Tijdens deze roadshow worden demonstraties door onze experts gegevens en worden alle oplossingen getoond die door de technische teams ontwikkeld werden om zakelijke problemen te verhelpen. >>

Partners