Hybride vliegen: de lucht in met één van de vier turbines elektrisch

Economie 4/12/2017 9:25:18

Airbus, Rolls-Royce en Siemens partneren voor een vluchtdemonstrator van een hybride-elektrisch passagiersvliegtuig. De E-Fan X demonstrator zou reeds in 2020 de lucht in gaan.

Lees hieronder verder   
Verwant

Hersenvocht neemt met ruim 10% toe tijdens verblijf in de ruimte

Uitbouw en valorisatie van de Vlaamse ruimtevaarteconomie

Wiebelend zwart gat sproeit jets van plasmagas

Onderzoekers meten traagste radioactieve verval ooit

Prestigieuze NASA-prijs voor Nederlands satellietinstrument OMI

Astronomen ontdekken ‘oermolecuul’

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Advanced Engineering

Flanders Expo Gent

van 22/05/2019 tot 23/05/2019

Practical training: EN ISO13849-1

Pilz Zonhoven

woensdag 22 mei 2019

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

donderdag 23 mei 2019

COMSOL Day

imec - Leuven

donderdag 23 mei 2019

Electrical Safety in industrial installations

Pilz Zonhoven

dinsdag 4 juni 2019

Ceci n'est pas un congres

Brussels Expo

dinsdag 4 juni 2019

Keuze van de redactie

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

(13/5) Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

(13/5) Knelpuntsectoren zoeken 18.200 hooggeschoolde profielen

(9/5) Primeur: Posetron gaat ‘Nearly Off Grid’

(9/5) Imec bluetooth sleutel voorkomt autodiefstal

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Eén van de vier gasturbines op het geplande BAe 146 testplatform -een 100-zitter regionaal passagiersvliegtuig- zou dan vervangen worden door een elektrische Siemens-motor van 2MW.

In het ontwerp wordt de 2MW elektrische motor gevoed door een generator die in de romp/fuselage is ingebouwd. Bij het opstijgen en klimmen komt er extra verhogen uit een stel lithiumbatterijen van elk 700 kW. De nodige voorzieningen worden getroffen om naderhand -als het systeem zich heeft bewezen- een tweede gasturbine te vervangen door een elektrische motor.

Met de E-Fan X demonstrator zullen de partners hoogvermogen aandrijfsystemen onderzoeken, de thermische effecten, het beheer van de elektrische stuwkracht, de impact van hoogte en dynamiek op de elektrische systemen en de elektromagnetische compatibiliteit van dat alles. Het programma zoekt ook te bepalen wat vereist is om elektrische vliegtuigen te certificeren en tegelijk een nieuwe generatie ontwerpers en ingenieurs op te leiden terzake."

Dit partnership moet de samenwerking, die Airbus en Siemens al sinds 2016 hadden om elektrische voortstuwingssystemen in verschillende vermogens te ontwikkelen, verder versterken. In het E-Fan X programma brengen de drie partners -Airbus, Rolls-Royce en Siemens- elk hun specifieke kennis en ervaring in.

In die taakverdeling is Airbus verantwoordelijk voor de algemene integratie, de controlearchitectuur van het voortstuwingssysteem en de batterijen, en het integreren van de vluchtcontrole. Rolls-Royce buigt zich over de asturbine motor, de 2 MW generator en de vermogenselektronica. Met Airbus zal het ook de waaier -fan- aan de bestaande motorgondel en de elektrische motor van Siemens aanpassen. Siemens, tenslotte, levert de 2MW elektrische motoren en hun control units, de omvormer en de voedingseenheid.

De E-Fan X is een belangrijke stap richting elektrisch vliegen”, stelde Paul Eremenko, CTO bij Airbus dat hybride-elektrische voortstuwing als een aantrekkelijke technologie ziet voor de toekomst. Ondertussen is er al veel geleerd van verschillende demo-toestellen: de Cri-Cri, de e-Genius, E-Star en onlangs nog de E-Fan 1.2. Het is Airbus’ bedoeling uiteindelijk te kunnen uitpakken met een hybride-elektrisch passagiersvliegtuig -met één gangpad- dat veilig, efficiënt en kostenefficiënt is.

Paul Stein, CTO bij Rolls-Royce, ziet zijn bedrijf hiermee de krachtigste vliegende generator ter wereld ontwikkelen terwijl ook Roland Busch, de CTO bij Siemens, in het E-Fan X partnership vooral nieuwe perspectieven ziet voor het bedrijf, klanten en maatschappij. Uitdagingen zijn er ondertussen wel bij de vleet. Zo wil Siemens het gewicht van de elektrische motor nog drastisch naar beneden halen. Vandaag halen ze bijvoorbeeld al 5.2 kW per kilogram motormassa.

De drie partners willen alvast tegemoet komen aan de milieudoelstellingen die de Europese Commissie vastlegde in zijn visiedocument ‘Flightpath 2050 Vision for Aviation’. Dat mikt op een vermindering van de CO2-uitstoot met 75%, 90% minder NOx-uitstoot en een daling van de geluidsoverlast met 65%. Met de huidige technologieën zijn die doelstellingen niet te halen. Daarom zoeken de drie nu een uitweg in elektrificatie. << (Luc De Smet) (foto: Siemens)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Interreg Vlaanderen-Nederland investeert 1,7 miljoen euro in duurzaamheid

Het project GREENER is gericht op de ontwikkeling van een biogebaseerde vervanger voor polyacrylzuur en RESANAT experimenteert met natuurlijke saneringstechnieken op verontreinigde gronden.

Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

Volvo Car Gent is gestart met de bouw van een gloednieuw fabrieksgedeelte, waar batterijen voor elektrische wagens zullen worden samengesteld. Een belangrijke investering voor deze fabriek.

Internationale prijzen voor Antwerpse duurzaamheidsprojecten

Twee Antwerpse duurzaamheidsprojecten zijn bekroond met een prijs op de Guangzhou 2019 World Ports Conference in China, tijdens de eerste IAPH World Ports Sustainability Awards.

Kennametal introduceert nieuwe generatie tangentieel schouderfrezen - techniek

Kennametal kondigt haar nieuwe Mill 4-12KT aan, de volgende generatie tangentiële schouderfrezen, die hoogwaardige oppervlakken produceert voor bijna alle toepassingen in staal en gietijzer.

Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

Het allereerste specifieke opleidingscentrum voor de farma- en biotech-industrie in Vlaanderen, ViTalent, komt op het Wetenschapspark in Niel en zou zijn deuren moeten openen in 2021.

Fluoride maakt perovskiet zonnecellen sterker

Onderzoekers van TU Eindhoven, DIFFER, Universiteit Twente en Peking University hebben ontdekt dat een beschermend fluoride-laagje zonnecellen van perovskiet een stuk stabieler maakt.

Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Oprichting Flanders Future Techfund goedgekeurd

De Vlaamse Regering heeft onlangs de ontwerpstatuten van dit nieuwe Flanders Future Techfund (FFTF) goedgekeurd en trekt nu 75 miljoen euro uit voor de oprichting ervan.

Schneider Electric breidt UPS-productlijn uit met Galaxy VS

Schneider Electric introduceert de Galaxy VS. Deze zeer efficiënte, modulaire, driefase Uninterruptible Power Supply (UPS) met capaciteiten van 10-100 kW is eenvoudig te installeren. De UPS is ontwikkeld om aan de kritieke vermogensvereisten in IT-, commerciële of industriële omgevingen te voldoen. >>

Partners