Hybride vliegen: de lucht in met één van de vier turbines elektrisch

Economie 4/12/2017 9:25:18

Airbus, Rolls-Royce en Siemens partneren voor een vluchtdemonstrator van een hybride-elektrisch passagiersvliegtuig. De E-Fan X demonstrator zou reeds in 2020 de lucht in gaan.

Lees hieronder verder   
Verwant

Economische impact studie voor realisatie Einstein Telescope

ESA en Verhaert brengen ondernemers dichter bij ruimtetechnologie

Start nabootsen van oerknal in deeltjeslab CERN te Genève

SAFIR-consortium mag U-space-dronedemonstraties organiseren

Clement Hiel: ”Innovatie moet radicaal vernieuwend zijn” - artikel

Nieuwe methode ontwikkeld om vliegtuigen te gebruiken als weerstation

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(12/11) Winnaars European Social Innovation Competition 2018 bekend

(12/11) Polestar evalueert sterkte koolstofvezel

(7/11) Europees project voor ombouw van kolencentrale naar biomassa

(7/11) Snelle energieopslag in machine-aandrijvingen leidt tot lagere kosten

(6/11) Verschillende computeropslagmedia hebben beveiligingsprobleem

(5/11) Covestro investeert 300 miljoen euro in Antwerpse haven

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Eén van de vier gasturbines op het geplande BAe 146 testplatform -een 100-zitter regionaal passagiersvliegtuig- zou dan vervangen worden door een elektrische Siemens-motor van 2MW.

In het ontwerp wordt de 2MW elektrische motor gevoed door een generator die in de romp/fuselage is ingebouwd. Bij het opstijgen en klimmen komt er extra verhogen uit een stel lithiumbatterijen van elk 700 kW. De nodige voorzieningen worden getroffen om naderhand -als het systeem zich heeft bewezen- een tweede gasturbine te vervangen door een elektrische motor.

Met de E-Fan X demonstrator zullen de partners hoogvermogen aandrijfsystemen onderzoeken, de thermische effecten, het beheer van de elektrische stuwkracht, de impact van hoogte en dynamiek op de elektrische systemen en de elektromagnetische compatibiliteit van dat alles. Het programma zoekt ook te bepalen wat vereist is om elektrische vliegtuigen te certificeren en tegelijk een nieuwe generatie ontwerpers en ingenieurs op te leiden terzake."

Dit partnership moet de samenwerking, die Airbus en Siemens al sinds 2016 hadden om elektrische voortstuwingssystemen in verschillende vermogens te ontwikkelen, verder versterken. In het E-Fan X programma brengen de drie partners -Airbus, Rolls-Royce en Siemens- elk hun specifieke kennis en ervaring in.

In die taakverdeling is Airbus verantwoordelijk voor de algemene integratie, de controlearchitectuur van het voortstuwingssysteem en de batterijen, en het integreren van de vluchtcontrole. Rolls-Royce buigt zich over de asturbine motor, de 2 MW generator en de vermogenselektronica. Met Airbus zal het ook de waaier -fan- aan de bestaande motorgondel en de elektrische motor van Siemens aanpassen. Siemens, tenslotte, levert de 2MW elektrische motoren en hun control units, de omvormer en de voedingseenheid.

De E-Fan X is een belangrijke stap richting elektrisch vliegen”, stelde Paul Eremenko, CTO bij Airbus dat hybride-elektrische voortstuwing als een aantrekkelijke technologie ziet voor de toekomst. Ondertussen is er al veel geleerd van verschillende demo-toestellen: de Cri-Cri, de e-Genius, E-Star en onlangs nog de E-Fan 1.2. Het is Airbus’ bedoeling uiteindelijk te kunnen uitpakken met een hybride-elektrisch passagiersvliegtuig -met één gangpad- dat veilig, efficiënt en kostenefficiënt is.

Paul Stein, CTO bij Rolls-Royce, ziet zijn bedrijf hiermee de krachtigste vliegende generator ter wereld ontwikkelen terwijl ook Roland Busch, de CTO bij Siemens, in het E-Fan X partnership vooral nieuwe perspectieven ziet voor het bedrijf, klanten en maatschappij. Uitdagingen zijn er ondertussen wel bij de vleet. Zo wil Siemens het gewicht van de elektrische motor nog drastisch naar beneden halen. Vandaag halen ze bijvoorbeeld al 5.2 kW per kilogram motormassa.

De drie partners willen alvast tegemoet komen aan de milieudoelstellingen die de Europese Commissie vastlegde in zijn visiedocument ‘Flightpath 2050 Vision for Aviation’. Dat mikt op een vermindering van de CO2-uitstoot met 75%, 90% minder NOx-uitstoot en een daling van de geluidsoverlast met 65%. Met de huidige technologieën zijn die doelstellingen niet te halen. Daarom zoeken de drie nu een uitweg in elektrificatie. << (Luc De Smet) (foto: Siemens)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Startup Hyperlane breekt internationaal door

De Hasseltse startup heeft een partnership gesloten met het Amerikaanse Pixel & Tonic (Craft CMS). Het bedrijf koos voor Hyperlane als een van hun drie geprefereerde hosting partners.

Uniflex UWT 2.2 buisoprolsysteem nu met regelbare snelheid - techniek

Uniflex, de fabrikant van felsmachines uit het Duitse Karben, heeft een nieuwe functionaliteit toegevoegd aan het al goed bekende gemotoriseerde buisoprolsysteem UWT 2.

1 op de 5 bedrijven vorig jaar slachtoffer van fraude

Uit een studie van het adviesbureau BDO België blijkt dat 20% van onze bedrijven vorig jaar te maken kreeg met fraudeurs. De schade bedroeg gemiddeld 150.000 euro per incident.

Vlaamse werkgevers willen investeren in STEM-opleidingen

Een reeks Vlaamse werkgeversorganisaties komt met engagementen om STEM-onderwijs te stimuleren. Ze willen onder meer opleidingsinfrastructuur en materiaal ter beschikking stellen van leraren

Winnaars European Social Innovation Competition 2018 bekend

De competitie, een organisatie van de Europese Commissie, kreeg als thema 'RE: THINK LOCAL' en beloond projecten die sociale innovaties en ideeën voor ondernemerschap stimuleren.

Hello motion: veilig beweging bewaken in machines - techniek

De nieuwe veiligheidscontrollers van Wieland Electric bieden maximale prestaties met de kleinste afmetingen en zijn eenvoudig te configureren in plaats van te programmeren.

DEME neemt krachtige en milieuvriendelijke snijkopzuiger in gebruik

Dit weekend werd snijkopzuiger ‘Spartacus’, met een totaal geïnstalleerd vermogen van 44.180 kW, te water gelaten op de scheepswerf van Royal IHC in het Nederlandse Krimpen aan den IJssel.

Polestar evalueert sterkte koolstofvezel

De Volvo Car Group heeft, voor de ontwikkeling van de Polestar 1, crashtests uitgevoerd waarbij de sterkte van een koetswerk bestaande uit koolstof­vezel versterkt polymeer geëvalueerd werd.

Kontron introduceert nieuwe ZINC CUBE SKD

De nieuwe ZINC CUBE SKD Embedded Server van Kontron is bij uitstek geschikt als compacte server voor industriële toepassingen dankzij zijn hoge prestaties, zijn grote geheugen en zijn robuuste ontwerp, dat een hoge weerstand biedt tegen schokken en trillingen. Hij is verkrijgbaar met krachtige Intel Xeon D-2100-processors. >>

Partners