Hybride vliegen: de lucht in met één van de vier turbines elektrisch

Economie 4/12/2017 9:25:18

Airbus, Rolls-Royce en Siemens partneren voor een vluchtdemonstrator van een hybride-elektrisch passagiersvliegtuig. De E-Fan X demonstrator zou reeds in 2020 de lucht in gaan.

Lees hieronder verder   
Verwant

ProtoDune-detector ziet eerste deeltjessporen in vloeibare argon

Kennisinstellingen steunen Einstein Telescope in grensregio Zuid-Limburg

Technologie voor directe waarneming exoplaneten getest in de ruimte

Hoog-energetische bron van kosmische neutrino’s ontdekt

Eerste luchtvervuiling-data Copernicus-satelliet vrijgegeven

Nieuw onderzoek laat zien dat Higgs koppelt aan materiedeeltje topquark

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(21/9) Ive Alenteyns verkozen tot preventieadviseur van 2018

(20/9) BOPLAN en Biobest Group winnen Leeuw van de Export 2018

(18/9) Sirris lanceert proeflabo rond Artificiële Intelligentie

(17/9) Kunststoffenindustrie verzamelde op eerste Belgian Plastics Day

(13/9) Zensor instrumenteert Nederlands gerecycleerd fietspad

(12/9) Imec.xpand haalt 117 miljoen euro op

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Eén van de vier gasturbines op het geplande BAe 146 testplatform -een 100-zitter regionaal passagiersvliegtuig- zou dan vervangen worden door een elektrische Siemens-motor van 2MW.

In het ontwerp wordt de 2MW elektrische motor gevoed door een generator die in de romp/fuselage is ingebouwd. Bij het opstijgen en klimmen komt er extra verhogen uit een stel lithiumbatterijen van elk 700 kW. De nodige voorzieningen worden getroffen om naderhand -als het systeem zich heeft bewezen- een tweede gasturbine te vervangen door een elektrische motor.

Met de E-Fan X demonstrator zullen de partners hoogvermogen aandrijfsystemen onderzoeken, de thermische effecten, het beheer van de elektrische stuwkracht, de impact van hoogte en dynamiek op de elektrische systemen en de elektromagnetische compatibiliteit van dat alles. Het programma zoekt ook te bepalen wat vereist is om elektrische vliegtuigen te certificeren en tegelijk een nieuwe generatie ontwerpers en ingenieurs op te leiden terzake."

Dit partnership moet de samenwerking, die Airbus en Siemens al sinds 2016 hadden om elektrische voortstuwingssystemen in verschillende vermogens te ontwikkelen, verder versterken. In het E-Fan X programma brengen de drie partners -Airbus, Rolls-Royce en Siemens- elk hun specifieke kennis en ervaring in.

In die taakverdeling is Airbus verantwoordelijk voor de algemene integratie, de controlearchitectuur van het voortstuwingssysteem en de batterijen, en het integreren van de vluchtcontrole. Rolls-Royce buigt zich over de asturbine motor, de 2 MW generator en de vermogenselektronica. Met Airbus zal het ook de waaier -fan- aan de bestaande motorgondel en de elektrische motor van Siemens aanpassen. Siemens, tenslotte, levert de 2MW elektrische motoren en hun control units, de omvormer en de voedingseenheid.

De E-Fan X is een belangrijke stap richting elektrisch vliegen”, stelde Paul Eremenko, CTO bij Airbus dat hybride-elektrische voortstuwing als een aantrekkelijke technologie ziet voor de toekomst. Ondertussen is er al veel geleerd van verschillende demo-toestellen: de Cri-Cri, de e-Genius, E-Star en onlangs nog de E-Fan 1.2. Het is Airbus’ bedoeling uiteindelijk te kunnen uitpakken met een hybride-elektrisch passagiersvliegtuig -met één gangpad- dat veilig, efficiënt en kostenefficiënt is.

Paul Stein, CTO bij Rolls-Royce, ziet zijn bedrijf hiermee de krachtigste vliegende generator ter wereld ontwikkelen terwijl ook Roland Busch, de CTO bij Siemens, in het E-Fan X partnership vooral nieuwe perspectieven ziet voor het bedrijf, klanten en maatschappij. Uitdagingen zijn er ondertussen wel bij de vleet. Zo wil Siemens het gewicht van de elektrische motor nog drastisch naar beneden halen. Vandaag halen ze bijvoorbeeld al 5.2 kW per kilogram motormassa.

De drie partners willen alvast tegemoet komen aan de milieudoelstellingen die de Europese Commissie vastlegde in zijn visiedocument ‘Flightpath 2050 Vision for Aviation’. Dat mikt op een vermindering van de CO2-uitstoot met 75%, 90% minder NOx-uitstoot en een daling van de geluidsoverlast met 65%. Met de huidige technologieën zijn die doelstellingen niet te halen. Daarom zoeken de drie nu een uitweg in elektrificatie. << (Luc De Smet) (foto: Siemens)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Nieuw label bevestigt succesvolle sterilisatie - techniek

De nieuwe indicatielabels voor sterilisatie van Brady geven gebruikers een zichtbaar bewijs van sterilisatie. Ze zijn uitstekend geschikt voor talrijke laboratoriumtoepassingen.

Mol Chemical Tankers investeert in Antwerpse haven

De Japanse groep MOL Chemical Tankers gaat samen met de havengroep SEA-Invest 300 à 400 miljoen euro investeren in de bouw van een tankterminal voor vloeibare chemicaliën.

Kennisinstellingen steunen Einstein Telescope in grensregio Zuid-Limburg

Tien kennisinstellingen in Nederland, België en Duitsland, waaronder de UGent en de VUB, tonen interesse in de grensregio Zuid-Limburg als locatie voor het zwaartekrachtsgolfobservatorium.

Nieuwe kookbuis biedt industrie precieze metingen voor fabrieken

Onderzoekers aan de TU/e hebben een ‘kookbuis’ ontwikkeld om op ware schaal onderzoek te doen naar het gedrag van de combinatie van stoom en heet water die samen door een pijp stromen.

3 vakbeurzen zetten in op versnelde energietransitie - uitnodiging

Van 9-11 oktober worden in de Nederlandse Brabanthallen drie vakbeurzen georganiseerd die inzetten op versnelde energietransitie: Vakbeurs Energie, Ecomobiel en Industrial Heat+Power.

Kamp C lanceert nieuw project rond circulair bouwen

Autonoom Provinciebedrijf Kamp C beschikt sinds kort over 14 zeecontainers. Het daagt de markt en scholen uit om hier mee te experimenteren met nieuwe technieken in de bouw.

Eerste toepassing robot-vision technologie in warehouse-omgeving

DHL en Robomotive hebben een robot pickingcell geïmplementeerd op de DHL Supply Chain campus in het Nederlandse Beringe, die met een geavanceerd vision-systeem tot 600 dozen per uur verwerkt.

Sirris lanceert proeflabo rond Artificiële Intelligentie

Het kenniscentrum Sirris opende het Data & AI Competence Lab. De experten en het virtuele platform begeleiden onder­nemingen om innovatiekansen in deze gebieden te ontdekken en te grijpen.

Eplan lanceert online efficiency calculator

Hoe efficiënt gaat u als ontwerper of electrical engineer te werk? Doe de test en kom te weten wat voor type gebruiker u bent. Daarbij ziet u ook hoeveel procent u efficiënter kan werken. We geven u telkens enkele handige tips & tricks op maat, zodat u stapsgewijs uw werk versnelt en uw engineering efficiënter maakt! >>

Partners