Nieuwe hoogspanningsverbinding België-Verenigd Koninkrijk - artikel

Plant & Factory 17/11/2017 9:01:29

Nemo Link Limited, de joint venture van de Belgische Elia-groep en het Britse National Grid Interconnector Limited bouwt een interconnector tussen het VK en het Europese vasteland.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Verwant

Plannen voor bouw grootste groene waterstofcluster in Europa

Solar Team neemt deel aan extreme zonnewagen race

Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

3.870 fotovoltaïsche panelen voor ULB

Start publieke raadpleging Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030

GeoSea gaat funderingen en turbines voor Borssele 1 & 2 installeren

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Het project, dat zo’n 500 miljoen euro waard is, zal vanaf begin 2019 een gelijkstroomverbinding (High Voltage Direct Current of HVDC) met een capaciteit van 1000 MW realiseren. De stroom kan in beide richtingen vloeien.

Nemo Link nam hiervoor Siemens en het Japanse J-Power Systems Corporation (JPS), een dochteronderneming van Sumitomo Electric Industries, Ltd. onder de arm. J-Power Systems ontwierp, produceert en levert de onderzeese kabel.

Zijn HVDC2 XLPE -Cross Linked Polyethyleen-kabelsysteem zorgt hier alvast voor een wereldprimeur. Voor het eerst wordt immers dergelijke zeekabel gebruikt voor een hoogspanningsverbinding met 400 kV gelijkspanning. De hoogste operationele spanning was tot nu toe 320 kV.

Dubbele zeekabel
De ‘dubbele zeekabel (de plus- en de min-kabel) zal 130 kilometer onder zee lopen tot op een waterdiepte van 60 m. De lijn tussen de conversiestations in Richborough (Kent) en Brugge (Herdersbrug) loopt ook 11,5 km over land. Siemens rust de stations uit met zijn HVDC PLUS-technologie en kreeg ook het service- en onderhoudscontract van vijf jaar toegewezen.

De zeekabel heeft een buitendiameter van 135 mm met één getorste koperkern van 1100 mm². Hij weegt 44 kg per meter. Van deze kabel komt er in totaal 260 km te liggen. De koperkern wordt geproduceerd in Hitaka (Hitachi), in stukken van ongeveer 3 km en in de J-Power fabriek van Minato in Hitachi City aan elkaar gezet.

Een DC-zeekabel wordt liefst in één keer geproduceerd en gelegd. Vandaag is er echter geen enkel kabellegschip dat de 130 km in één keer aankan. Hier worden vier loten geleverd en gelegd om die naderhand op zee met elkaar te verbinden.

Eerst komt er een strek van twee keer 59 km aan de Britse kant en vervolgens twee keer 71 km aan Belgische kant. De eerste set kabels werden in mei op de Global Arc gewikkeld die op 19 juli aankwam in de haven van Blyth.

Nu wordt het ‘terrein’ voorbereid. Deze zomer liep de campagne om niet-ontplofte munitie op het traject te verwijderen. Ook worden zandduinen op het traject weggebaggerd.



Kabelleggen
Zeekabels kunnen gewoon op de bodem gelegd worden of in een geul die naderhand al dan niet wordt dicht gelegd. Omwille van het grote installatierisico (het betreft een zwaar kaliber kabel) gebeurt het leggen van de kabel en het trekken van een geul door andere schepen.

Beide kabels zijn op het kabellegschip op een dubbele turntable of draaitafel gewikkeld. De ene kabel aan de binnenkant draait onafhankelijk van de ander langs de buitenbaan. Bij het overboord gaan worden beide kabels met tape gebundeld opdat ze naderhand elkaars magnetische velden grotendeels zouden opheffen.

De kabels worden dan al varend gewoon afgerold tegen een snelheid van 300 à 500 m per uur. Om de tien kilometer zorgt een waakschip ervoor dat ander zeeverkeer uit de buurt van de onbeschermde kabel blijft. Vervolgens loopt een tweede schip het traject af om de kabel in te graven. In dit geval is dat een schip van Deepocean die een 13 m brede en 23 m lange robot op rupsbanden achter zich aan trekt.

Deze Jet Trencher T3200, goed voor 3200 pk, beschikt over een mechanische bodemfrees die de grond weggraaft en -blaast met een waterjet. De ‘depressor’ van de robot legt de kabel in de pas gevormde sleuf. De sleuf, die één tot drie meter diep is maar niet breder dan een halve meter, blijft open maar verzandt heel gauw op natuurlijke wijze.

Kabels lassen aan boord
Eind augustus werd de eerste strek van 59 km vanuit Richborough tot in de Franse wateren op de zeebodem gelegd. Rond het eindpunt komt een eindkap. Daar blijft de kabel de hele winter in ‘wet storage’ wachten. In de lente wordt het tweede deel van de kabel, 71 km vanuit Zeebrugge, op eenzelfde manier gelegd.

Beide kabeluiteinden worden vervolgens opgevist om de kabels aan elkaar te zetten. Alles gebeurt manueel door een team ‘kabel jointers’. Een secuur werkje. De isolatielagen van XLPE (cross-linked polyethylene) en andere materialen worden aangebracht.

De kabel van J-Power krijgt ook een koperlaagje rond de isolatie als extra bewapening mee om te weerstaan aan de ‘boormossel’. Zo’n kabel bevat eveneens glasvezels voor de communicatie tussen beide conversiestations en voor het monitoren van de opwarming van de kabel.

Opwarming
Het kabelsysteem kent verliezen in de grootteorde van 1%. Die energie wordt in warmte omgezet. Hoe sterker de stroom die erdoor gaat, des te warmer wordt de kabel. De operationele temperatuur van de kabel kan tot 90°C bedragen. Maar hoe warmer de kabel wordt, des te sneller hij veroudert.

“Het opwarmen van de kabel hangt ook af van de bodemomgeving”, legt Geert Moerkerke, lead cable engineer bij Nemo Link, uit. De ene bodem isoleert beter dan de andere. “We hebben wel een goed beeld van de bodem maar het is mogelijk dat er op bepaalde plekken hotspots ontstaan door het ophopen van grotere zandgolven of organisch materiaal boven de kabel.”

Ongelijke opwarming van verschillende secties kan gemeten worden via glasvezel waarin gratings aangebracht zijn. “Als je licht door die vezel stuurt, zal er een ander type reflectie zijn naargelang de temperatuur.”

“Er zijn verschillende gekende technieken om fouten in de kabel op te sporen”, zegt Moerkerke. Zo bijvoorbeeld Partial Discharge (PD). “Wanneer er een overslag is tussen de koperkern en de isolatie kan je het bijhorende geluid detecteren.” Die technieken zijn dezelfde die aan land gehanteerd worden, alleen vraagt de inzet ervan op zee meer middelen. Daarom ook het grote belang van kwaliteitscontrole bij elke stap van de productie.

Het onderhoud van de zeekabel is beperkt. “We zorgden ook voor een degelijke beschermende begraving. Jaarlijks zal het kabeltraject afgevaren worden en de zeebodem gecontroleerd worden op veranderingen.” Het grote gevaar voor kabels op de zeebodem is dat sleepnetten of scheepsankers ze meesleuren en beschadigen.

Zo bleken eind november vorig jaar vier van de acht Interconnexion France-Angleterre (IFA)-lijnen tussen Les Mandarins en Sellindge beschadigd te zijn na een storm op het kanaal waarbij een schip in de problemen kwam. De herstellingen aan de 70 km lange lijnen, waarvan 45 km onder zee tussen Folkestone en Sangatte, zouden zo’n 40 miljoen pond gekost hebben. <<
door Luc De Smet,Engineeringnet Magazine

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

In de verpakkingsbranche ligt de nadruk op precisie, reproductie, efficiëntie, lage stukprijzen en korte cyclustijden. Arburg biedt daarom specifieke verpakkingsmachines en -installaties aan

Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

Ardo haalde het in deze 24ste editie van Decospan en Reynaers Group. Daarnaast won Ontoforce de ‘Prijs van de Vlaamse Regering voor de Scale-up van het Jaar’ 2018.

Bernadette Spinoy wordt algemeen directeur van Total Belgium

Total heeft Bernadette Spinoy aangesteld als algemeen directeur en bestuurder van Total Belgium. Zo komt er voor de eerste keer een vrouw aan leiding van deze afdeling van Total.

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Galère (werkmaatschappij van BAM actief in Wallonië en Brussel) heeft in combinatie met Jan De Nul opdracht verworven voor de eerste fase van de renovatie van de Monsin-stuwdam in de Maas.

AirBridgeCargo vestigt Europese vrachthub op Liege Airport

De Russische luchtvaartmaatschappij gaat een vrachtcentrum van 25.000 vierkante meter in gebruik nemen op de luchthaven van Luik, waarvoor een investering nodig is van 25 miljoen euro.

Start publieke raadpleging Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030

Elia heeft de publieke raadpleging over het Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030 opgestart. Het proces loopt tot 15 december 2018. Dit ontwikkelingsplan moet om de 4 jaar opgemaakt worden.

Nieuwe katalysator vermindert ontstaan CO2 in ‘Coal to Liquids’-proces

Onderzoekers uit China en van de TU Eindhoven hebben een nieuw soort ijzerkatalysator ontwikkeld die de CTL-kosten drukken, doordat veel minder syngas naar CO2 wordt omgezet.

Klein maar fijn: JUMO dTRANS T08 en S08 - advertorial

Achter de JUMO dTRANS T08-serie en de JUMO dTRANS S08-serie bevindt zich een omvangrijk portfolio van negen meetomvormers en 13 signaal-scheidingsomzetters.

IE3 & IE4 motoren in webshop Elma Motors

Elma Motors biedt vanaf nu haar complete assortiment IE3 en IE4 voorraadmotoren te koop aan in de hun webshop. Het gaat om driefasige gietijzeren en aluminium kortsluitankermotoren die voldoen aan de efficiency klassen IE3 en IE4. Online-klanten kunnen hebben toegang tot een kleine 1000-tal verschillende motoren. >>

Partners