Waar is de technieker ? - column

Columns & Blogs 7/11/2017 14:25:31

De aandacht voor de rol van de technieker verwatert. Het vinden van goed opgeleide techniekers wordt steeds moeilijker en er is de beperkte aandacht voor de menselijke factor binnen onderhoud.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Verwant

essenscia opgetogen over investering Borealis

“De schoonheid, de kracht en de wijsheid van wetenschap” - column

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

Dirk Torfs: “Niet alleen het product, ook de productie innoveren!” - column

NIS-richtlijn tegen cybercriminaliteit ! - column

Excelleren vergt nu meer dan Excel - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Maintenance-management goeroes en opiniemakers lijken al te vaak voorbij te gaan aan diegenen die het onderhoud effectief uitvoeren.

De industriële technologie evolueert snel en laat ons toe om steeds meer just-in-time te produceren en om steeds meer te focussen op de klantspecifieke wensen. Communicatie en samenwerking tussen installaties, tussen partners in de supply chain, enz. … zijn niet langer uitzonderlijk. Concepten als Industry 4.0 en QRM (quick response manufacturing) ondersteunen dit.

Vertaald naar de onderhoudswereld betekent dit dat het oude silo-denken binnen onderhoud verleden tijd is. Onderhoudsmanagement, productiemanagement en kwaliteitsmanagement dienen geïntegreerd te worden. Vaarwel vaste preventieve onderhoudsroutines, welkom real-time beslissingen.

Snellere reacties en betere root cause analyses zijn aan de orde, mogelijk gemaakt door evoluties in diverse domeinen, van sensortechnologie over data science tot business intelligence. Het klinkt als een reclameslogan en dat is het ook een beetje.

Uiteraard wordt dit alles met de dag meer haalbaar, alleszins toch voor de nieuwere plants. Wat in het hele verhaal wat vergeten wordt, is de technieker die alle “self repair systems” ten spijt, toch nog heel wat handwerk moet verrichten.

Bovendien aan systemen die complex zijn en snel evolueren. Het gaat hierbij niet uitsluitend om baanbrekende evoluties, maar ook om een ‘net weer iets ander’ bedieningspaneel, een paar modificaties aan de modules en componenten, een verbeterde programmeertaal, …

Optimisten vegen de bezorgdheid over de moeilijkheidsgraad voor techniekers snel van de tafel. ‘Digital natives’ hebben immers geen moeite met technologie. Ze zitten al van in de wieg met tablet en smartphone te spelen, elektronische communicatie is in hun genen ingebakken.

Meer voorzichtige zielen - pessimisten is misschien een te fel woord - stellen zich vragen. In Angelsaksische landen wordt hier en daar gewag gemaakt van de ‘skills gap’, de kloof tussen kunnen en kennen en wat nodig is. Zelfs digital natives hebben opleiding, training en voortdurende bijscholing nodig. Dit negeren is niet verstandig.

Competenties vallen niet uit de lucht. Als er niet genoeg aandacht aan kennis en kunde wordt besteed, zullen er fouten gemaakt worden. Toch lijken voorlopig alleen de luchtvaartsector en hoge risico industrieën zich daar ten volle van bewust. In andere sectoren wordt dit genegeerd. Naast competenties, moet ook aan de mens gedacht worden: jobsatisfactie en stress, bijvoorbeeld.

Wat meer inhoudt dan supertechnologie, maar dat ook de werkplek en het management ervan belangrijk is en blijft. Wat de werkplek betreft, moet er rekening gehouden worden met o.a. de ergonomie van de onderhoudsinterventies: is er genoeg ruimte voorzien voor de technieker? Wat met de ergonomie van de acties? Het management moet dan weer letten op planning, training en teambuilding.

Ik geloof dus niet in een allesomvattende ‘self repair’. Ik vind wel dat de technologie de onderhoudstechnieker kan ondersteunen: door via drones inspectiebeelden door te sturen, door robotcamera’s in pijplijnen te sturen, door geavanceerde data-analyses, door augmented reality ondersteuning, door robotinterventies voor standaardjobs, …

Collaborative maintenance dus, mens geholpen door technologie. Zo’n beetje zoals robotchirurgie. De chirurg is nog steeds degene die de ingreep doet maar de robottechnologie biedt extra mogelijkheden waardoor de kwaliteit van de ingreep verbetert. MABA-MABA (men are better at-machines are better at), gelanceerd door Fitts in 1951, is nog steeds de moeite waard !<<
door Liliane Pintelon, KU Leuven Centrum Industrieel Beleid

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

In de verpakkingsbranche ligt de nadruk op precisie, reproductie, efficiëntie, lage stukprijzen en korte cyclustijden. Arburg biedt daarom specifieke verpakkingsmachines en -installaties aan

Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

Ardo haalde het in deze 24ste editie van Decospan en Reynaers Group. Daarnaast won Ontoforce de ‘Prijs van de Vlaamse Regering voor de Scale-up van het Jaar’ 2018.

Bernadette Spinoy wordt algemeen directeur van Total Belgium

Total heeft Bernadette Spinoy aangesteld als algemeen directeur en bestuurder van Total Belgium. Zo komt er voor de eerste keer een vrouw aan leiding van deze afdeling van Total.

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Galère (werkmaatschappij van BAM actief in Wallonië en Brussel) heeft in combinatie met Jan De Nul opdracht verworven voor de eerste fase van de renovatie van de Monsin-stuwdam in de Maas.

AirBridgeCargo vestigt Europese vrachthub op Liege Airport

De Russische luchtvaartmaatschappij gaat een vrachtcentrum van 25.000 vierkante meter in gebruik nemen op de luchthaven van Luik, waarvoor een investering nodig is van 25 miljoen euro.

Start publieke raadpleging Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030

Elia heeft de publieke raadpleging over het Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030 opgestart. Het proces loopt tot 15 december 2018. Dit ontwikkelingsplan moet om de 4 jaar opgemaakt worden.

Nieuwe katalysator vermindert ontstaan CO2 in ‘Coal to Liquids’-proces

Onderzoekers uit China en van de TU Eindhoven hebben een nieuw soort ijzerkatalysator ontwikkeld die de CTL-kosten drukken, doordat veel minder syngas naar CO2 wordt omgezet.

Klein maar fijn: JUMO dTRANS T08 en S08 - advertorial

Achter de JUMO dTRANS T08-serie en de JUMO dTRANS S08-serie bevindt zich een omvangrijk portfolio van negen meetomvormers en 13 signaal-scheidingsomzetters.

IE3 & IE4 motoren in webshop Elma Motors

Elma Motors biedt vanaf nu haar complete assortiment IE3 en IE4 voorraadmotoren te koop aan in de hun webshop. Het gaat om driefasige gietijzeren en aluminium kortsluitankermotoren die voldoen aan de efficiency klassen IE3 en IE4. Online-klanten kunnen hebben toegang tot een kleine 1000-tal verschillende motoren. >>

Partners