Waar is de technieker ? - column

Columns & Blogs 7/11/2017 14:25:31

De aandacht voor de rol van de technieker verwatert. Het vinden van goed opgeleide techniekers wordt steeds moeilijker en er is de beperkte aandacht voor de menselijke factor binnen onderhoud.

Lees hieronder verder   
Verwant

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

Belgische drone-industrie krijgt vleugels - column

”Digitalisering vereist rekenkracht, connectiviteit en data analyse” - column

Energieleverancier aansprakelijk voor panne aan de machine? - column

Economische conjunctuur: ”Bijtanken of stilvallen” - opinie

essenscia opgetogen over investering Borealis

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(14/2) AB InBev investeert 42 miljoen euro in uitbreiding brouwerij Hoegaarden

(13/2) Plan voor bouw 30 nieuwe mijnenjagers en 1.550 drones

(12/2) Agristo bouwt nieuw automatisch hoogbouwmagazijn

(11/2) Brits verpakkingsbedrijf investeert 15 miljoen euro in België

(6/2) 10 nieuwe Fabrieken van de Toekomst in Vlaanderen

(6/2) P&V Elektrotechniek neemt Bekaert Electric over

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Maintenance-management goeroes en opiniemakers lijken al te vaak voorbij te gaan aan diegenen die het onderhoud effectief uitvoeren.

De industriële technologie evolueert snel en laat ons toe om steeds meer just-in-time te produceren en om steeds meer te focussen op de klantspecifieke wensen. Communicatie en samenwerking tussen installaties, tussen partners in de supply chain, enz. … zijn niet langer uitzonderlijk. Concepten als Industry 4.0 en QRM (quick response manufacturing) ondersteunen dit.

Vertaald naar de onderhoudswereld betekent dit dat het oude silo-denken binnen onderhoud verleden tijd is. Onderhoudsmanagement, productiemanagement en kwaliteitsmanagement dienen geïntegreerd te worden. Vaarwel vaste preventieve onderhoudsroutines, welkom real-time beslissingen.

Snellere reacties en betere root cause analyses zijn aan de orde, mogelijk gemaakt door evoluties in diverse domeinen, van sensortechnologie over data science tot business intelligence. Het klinkt als een reclameslogan en dat is het ook een beetje.

Uiteraard wordt dit alles met de dag meer haalbaar, alleszins toch voor de nieuwere plants. Wat in het hele verhaal wat vergeten wordt, is de technieker die alle “self repair systems” ten spijt, toch nog heel wat handwerk moet verrichten.

Bovendien aan systemen die complex zijn en snel evolueren. Het gaat hierbij niet uitsluitend om baanbrekende evoluties, maar ook om een ‘net weer iets ander’ bedieningspaneel, een paar modificaties aan de modules en componenten, een verbeterde programmeertaal, …

Optimisten vegen de bezorgdheid over de moeilijkheidsgraad voor techniekers snel van de tafel. ‘Digital natives’ hebben immers geen moeite met technologie. Ze zitten al van in de wieg met tablet en smartphone te spelen, elektronische communicatie is in hun genen ingebakken.

Meer voorzichtige zielen - pessimisten is misschien een te fel woord - stellen zich vragen. In Angelsaksische landen wordt hier en daar gewag gemaakt van de ‘skills gap’, de kloof tussen kunnen en kennen en wat nodig is. Zelfs digital natives hebben opleiding, training en voortdurende bijscholing nodig. Dit negeren is niet verstandig.

Competenties vallen niet uit de lucht. Als er niet genoeg aandacht aan kennis en kunde wordt besteed, zullen er fouten gemaakt worden. Toch lijken voorlopig alleen de luchtvaartsector en hoge risico industrieën zich daar ten volle van bewust. In andere sectoren wordt dit genegeerd. Naast competenties, moet ook aan de mens gedacht worden: jobsatisfactie en stress, bijvoorbeeld.

Wat meer inhoudt dan supertechnologie, maar dat ook de werkplek en het management ervan belangrijk is en blijft. Wat de werkplek betreft, moet er rekening gehouden worden met o.a. de ergonomie van de onderhoudsinterventies: is er genoeg ruimte voorzien voor de technieker? Wat met de ergonomie van de acties? Het management moet dan weer letten op planning, training en teambuilding.

Ik geloof dus niet in een allesomvattende ‘self repair’. Ik vind wel dat de technologie de onderhoudstechnieker kan ondersteunen: door via drones inspectiebeelden door te sturen, door robotcamera’s in pijplijnen te sturen, door geavanceerde data-analyses, door augmented reality ondersteuning, door robotinterventies voor standaardjobs, …

Collaborative maintenance dus, mens geholpen door technologie. Zo’n beetje zoals robotchirurgie. De chirurg is nog steeds degene die de ingreep doet maar de robottechnologie biedt extra mogelijkheden waardoor de kwaliteit van de ingreep verbetert. MABA-MABA (men are better at-machines are better at), gelanceerd door Fitts in 1951, is nog steeds de moeite waard !<<
door Liliane Pintelon, KU Leuven Centrum Industrieel Beleid

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Pay-per-use: aanlokkelijk systeem mits duidelijke afspraken - artikel

Dat digitalisering nieuwe mogelijkheden schept mag duidelijk zijn. Het is zaak het kaf van het koren te onderscheiden. We worden gebombardeerd met blitse termen en concepten.

ATLAS-proefschriftprijs voor Nikhef-postdoc Stefano Manzoni

Postdoc-onderzoeker Stefano Manzoni van het Nederlandse instituut Nikhef ontvangt een ATLAS Thesis Award 2018 voor zijn proefschrift over de massa van het higgsdeeltje.

Carrefour vervangt niet-gerecycleerde verpakkingen

Polystyrenen bakjes en zwarte plastic schaaltjes worden in België niet gesorteerd en gerecycled, vandaar dat Carrefour deze vervangt door ander materiaal, zoals karton en plastic folie.

ENGIE heeft 1.000 openstaande vacatures - uitnodiging

ENGIE wil dit jaar 1.000 nieuwe medewerkers aanwerven. Daarom organiseert het bedrijf op zaterdag 23 februari een speciale Jobday in Wetteren, Antwerpen, Genk en Namen.

AB InBev investeert 42 miljoen euro in uitbreiding brouwerij Hoegaarden

AB InBev toont haar plannen om over de komende 2 jaar 42 miljoen euro investeren in de uitbreiding van haar bottelarij in Hoegaarden, waar er nood was aan capaciteitsuitbreiding.

Prinses Elisabethbasis in Antarctica CO2-neutraal

Group VHC breidde de energievoorziening van de basis uit met zonne- en windenergie, vernieuwde het batterijsysteem en plaatste op buitenlocaties batterijsystemen voor onderzoeksapparatuur.

Wieland Electric breidt productreeks HMI-ECO uit - techniek

Met deze nieuwe productreeks HMI-ECO heeft Wieland Electric drie belangrijke artikelen aan zijn gamma toegevoegd. De versies worden gemaakt in de afmetingen 4,3” - 7” - 10”.

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

Malte Schlüter, Mitsubishi Electric, bespreekt in deze column vier belangrijke trends die momenteel van invloed zijn op de verpakkingsindustrie en die de toekomst vorm zullen geven.

Nieuwe Benelux vestiging voor BLM Group

Met de oprichting van BLM Group Benelux heeft BLM Group (wereldwijde partner voor de buisbewerkings-industrie) een eigen verkoop- en servicevestiging voor de Benelux in gebruik genomen. Dit zijn de adresgegevens van deze nieuwe vestiging: Doornhoek 3776, NL-5465 TA Veghel, tel: +31 (0) 413 745 040, email: mail@blmgroup.nl >>

Partners