Waar is de technieker ? - column

Columns & Blogs 7/11/2017 14:25:31

De aandacht voor de rol van de technieker verwatert. Het vinden van goed opgeleide techniekers wordt steeds moeilijker en er is de beperkte aandacht voor de menselijke factor binnen onderhoud.

Lees hieronder verder   
Verwant

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

Dirk Torfs: “Niet alleen het product, ook de productie innoveren!” - column

NIS-richtlijn tegen cybercriminaliteit ! - column

Excelleren vergt nu meer dan Excel - column

Internationale Industrie 4.0-top in Berlijn - column

Een filmpje maken in je bedrijf? - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Webinar: Draadnummering

Webinar EPLAN

vrijdag 10 augustus 2018

Onderhoud industriële tandwielkasten

MGH Antwerpen

donderdag 6 september 2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(12/7) North Sea Port maakt klimaatambities waar met buisleidingen

(11/7) Groeiende waterrisico’s opvangen met ’Internet of Water’

(10/7) Gezuiverd afvalwater in strijd tegen droogte

(10/7) EnergyVille werkt aan koolstofarme toekomst

(5/7) Tideway verdubbelt productiecapaciteit met nieuw kabellegschip

(5/7) Spin-off vult IT-vacatures in door interne omscholing

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Maintenance-management goeroes en opiniemakers lijken al te vaak voorbij te gaan aan diegenen die het onderhoud effectief uitvoeren.

De industriële technologie evolueert snel en laat ons toe om steeds meer just-in-time te produceren en om steeds meer te focussen op de klantspecifieke wensen. Communicatie en samenwerking tussen installaties, tussen partners in de supply chain, enz. … zijn niet langer uitzonderlijk. Concepten als Industry 4.0 en QRM (quick response manufacturing) ondersteunen dit.

Vertaald naar de onderhoudswereld betekent dit dat het oude silo-denken binnen onderhoud verleden tijd is. Onderhoudsmanagement, productiemanagement en kwaliteitsmanagement dienen geïntegreerd te worden. Vaarwel vaste preventieve onderhoudsroutines, welkom real-time beslissingen.

Snellere reacties en betere root cause analyses zijn aan de orde, mogelijk gemaakt door evoluties in diverse domeinen, van sensortechnologie over data science tot business intelligence. Het klinkt als een reclameslogan en dat is het ook een beetje.

Uiteraard wordt dit alles met de dag meer haalbaar, alleszins toch voor de nieuwere plants. Wat in het hele verhaal wat vergeten wordt, is de technieker die alle “self repair systems” ten spijt, toch nog heel wat handwerk moet verrichten.

Bovendien aan systemen die complex zijn en snel evolueren. Het gaat hierbij niet uitsluitend om baanbrekende evoluties, maar ook om een ‘net weer iets ander’ bedieningspaneel, een paar modificaties aan de modules en componenten, een verbeterde programmeertaal, …

Optimisten vegen de bezorgdheid over de moeilijkheidsgraad voor techniekers snel van de tafel. ‘Digital natives’ hebben immers geen moeite met technologie. Ze zitten al van in de wieg met tablet en smartphone te spelen, elektronische communicatie is in hun genen ingebakken.

Meer voorzichtige zielen - pessimisten is misschien een te fel woord - stellen zich vragen. In Angelsaksische landen wordt hier en daar gewag gemaakt van de ‘skills gap’, de kloof tussen kunnen en kennen en wat nodig is. Zelfs digital natives hebben opleiding, training en voortdurende bijscholing nodig. Dit negeren is niet verstandig.

Competenties vallen niet uit de lucht. Als er niet genoeg aandacht aan kennis en kunde wordt besteed, zullen er fouten gemaakt worden. Toch lijken voorlopig alleen de luchtvaartsector en hoge risico industrieën zich daar ten volle van bewust. In andere sectoren wordt dit genegeerd. Naast competenties, moet ook aan de mens gedacht worden: jobsatisfactie en stress, bijvoorbeeld.

Wat meer inhoudt dan supertechnologie, maar dat ook de werkplek en het management ervan belangrijk is en blijft. Wat de werkplek betreft, moet er rekening gehouden worden met o.a. de ergonomie van de onderhoudsinterventies: is er genoeg ruimte voorzien voor de technieker? Wat met de ergonomie van de acties? Het management moet dan weer letten op planning, training en teambuilding.

Ik geloof dus niet in een allesomvattende ‘self repair’. Ik vind wel dat de technologie de onderhoudstechnieker kan ondersteunen: door via drones inspectiebeelden door te sturen, door robotcamera’s in pijplijnen te sturen, door geavanceerde data-analyses, door augmented reality ondersteuning, door robotinterventies voor standaardjobs, …

Collaborative maintenance dus, mens geholpen door technologie. Zo’n beetje zoals robotchirurgie. De chirurg is nog steeds degene die de ingreep doet maar de robottechnologie biedt extra mogelijkheden waardoor de kwaliteit van de ingreep verbetert. MABA-MABA (men are better at-machines are better at), gelanceerd door Fitts in 1951, is nog steeds de moeite waard !<<
door Liliane Pintelon, KU Leuven Centrum Industrieel Beleid

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Europees project verhoogt efficiëntie van Big Data-applicaties

Track & Know focust op het onderzoeken, ontwikkelen en exploiteren van een nieuw softwarekader om de efficiëntie te verbeteren van Big Data-applicaties in verschillende sectoren.

EDF kiest Dassault Systèmes en Capgemini voor digitale transformatie

Dassault Systèmes, Capgemini en de Franse elektriciteitsleverancier EDF zijn een samenwerking aangegaan voor de digitale transformatie van de nucleaire activiteiten van deze laatste.

Lancering Europees project voor omzetten CO2 naar brandstof en chemicaliën

Voor dit project is een consortium opgericht, dat bestaat uit acht onderzoekspartners en 29 industriële waarnemers uit Nederland, België, Frankrijk en Engeland.

Dachser lanceert 26 nieuwe LCL-verbindingen

Dachser heeft zijn netwerk in de divisie zeevracht uitgebreid met 26 nieuwe LCL-verbindingen (Less then Container Load). Ook wordt de vertrekfrequentie van bestaande diensten verhoogd.

Johann Corlemeijer wordt Country Manager Avanade België

Avanade, IT-consultancybedrijf en dochteronderneming van Accenture en Microsoft, koos voor Johann Corlemeijer als de nieuwe Country Manager van Avanade België.

Gezuiverd afvalwater in strijd tegen droogte

Door de aanhoudende droogte komt Aquafin nu met een oplossing. Het biedt aan onder andere landbouwers aan om gezuiverd afvalwater aan te kopen voor verschillende toepassingen.

EnergyVille werkt aan koolstofarme toekomst

De drie projecten die EnergyVille indiende voor het Energietransitiefonds, dat valt onder de bevoegdheid van federaal minister Marie Christine Marghem, werden onlangs goedgekeurd.

Belgische teams scoren goed op Shell Eco-marathon

150 studententeams uit 24 landen streden dit weekend in Londen om nieuwe records te breken. Daarbij ging het om wie de langste afstand kon afleggen met de kleinste hoeveelheid energie.

TER lanceert nieuwe Arke positie-eindschakelaar

De Arke positie-eindschakelaar werd ontworpen voor het sturen van bovenloopkranen, hijstoestellen en werktuigmachines, is robuust en betrouwbaar en speciaal ontworpen om optimaal te presteren onder de zwaarste omstandigheden. Elma Components (elektrische aandrijf- & besturingstechniek) is TER’s officiële Benelux-partner. >>

Partners