Metingen project CLINSH voor schone binnenvaart opgestart

Economie 31/10/2017 11:54:33

De deelnemers aan de praktijkproef van het EU-LIFE project CLINSH (CLean INland SHipping) werden onlangs bekend gemaakt. Twee jaar wordt op binnenschepen de uitstoot in ‘real time’ gemeten.

Lees hieronder verder   
Verwant

Gerecycleerd materiaal te weinig gebruikt bij productie nieuwe producten

Vrije Universiteit Brussel lanceert ‘Circular Economy Challenge’

Antwerpse haven lanceert uitgebreid actieplan rond plastic pellets

Jan De Nul kiest voor 100% hernieuwbare brandstof

Europees project gaat zeevriendelijke composieten ontwikkelen

Studenten winnen OVAM Ecodesign Awards

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

ie-net-lezing futurist Richard van Hooijdonk

Congrescentrum Ter Elst - Edegem

woensdag 20 november 2019

ie-net Jobbeurs voor ingenieurs

Congrescentrum Ter Elst - Edegem

woensdag 20 november 2019

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Gent

woensdag 20 november 2019

Mangement training: Arming your company against cyber attacks

Bluepoint - Brussel

donderdag 21 november 2019

Ontwerp en berekening van houtconstructies

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 22/11/2019 tot 13/12/2019

Env. Management Systems Lead Auditor - ISO 14001

Ramada Plaza - Antwerpen

van 25/11/2019 tot 29/11/2019

Keuze van de redactie

(14/11) Auto rijdt op brandstof uit zeewier

(13/11) Wetenschappelijk onderzoek krijgt 2 miljoen euro extra subsidie

(6/11) Ontwikkeling drijvend offshore windproject in Schotse wateren

(6/11) Nieuw Belgisch medtech-fonds haalt 20 miljoen euro op

(5/11) Jaguar Land Rover verwerkt elektronica in interieur-onderdelen

(31/10) Digitalisering topprioriteit voor Nederlandse en Belgische bedrijven

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - Deze metingen moeten waardevolle informatie opleveren over de milieuprestaties en over de operationele kosten bij toepassing van de verschillende emissiereducerende technieken en alternatieve brandstoffen.

Doel van het project CLINSH is om te komen tot een duurzame binnenvaart. Om dat te bereiken moet de uitstoot van schadelijke stoffen (stikstofoxiden en fijnstof) omlaag.

De deelnemende schepen werden geselecteerd door middel van een Europese aanbesteding en vallen uiteen in twee categorieën:

  1. een eerste groep schepen die door de eigenaren worden uitgerust met emissiereducerende technologie of alternatieve brandstof. Voorbeelden hiervan zijn nabehandelingssysteem SCR-DPF (geavanceerde katalysator in combinatie met roetfilter), Fuel Water Emulsion, hybride installatie, Liquefied Natural Gas of Gas to Liquid Fuel
  2. een tweede groep schepen die al varen met een emissiereducerende technologie of alternatieve brandstof.

Na de benodigde aanpassingen aan de schepen gaat de praktijkproef begin 2018 van start. De aan boord verzamelde data bieden een handvat voor beleidsmakers bij lokale, regionale, nationale en internationale overheden en instanties. Zij kunnen aan de hand van deze gegevens nieuw beleid ontwikkelen voor emissiereductie op bestaande binnenvaartschepen. Ook brengt CLINSH de business cases van de verschillende maatregelen voor schippers in kaart, om zo de vloot te stimuleren tot verdere verduurzaming.

Deelname aan het project levert de schipper kennis op over de verschillende technieken en bereikte milieuvoordelen. Goede milieuprestaties kunnen in het voordeel van de schipper werken, bijvoorbeeld bij het verkrijgen van lading. Zo hebben verschillende grotere bedrijven inmiddels besloten om bij het aanbieden van lading te kiezen voor milieuvriendelijker schepen.

Deelnemende schippers investeren in de toekomstige inzetbaarheid van hun schip, en kunnen vanuit CLINSH een vergoeding krijgen voor aanpassingen die in de toekomst verplicht worden. Op die manier nemen zij een koplopersrol binnen de sector. << (Guy Leysen) (foto: screen YouTube - Provincie Zuid-Holland

Over CLINSH
CLINSH is een demonstratieproject dat de effectiviteit en kosten van emissiereducerende technieken, alternatieve brandstoffen en walstroom vanuit de praktijk in kaart brengt.

Het project is op 1 september 2016 officieel van start gegaan en wordt ondersteund door het Europese LIFE fonds. De totale projectkosten zijn ruim 8,5 miljoen euro, waarmee 17 partners samen met het Europese Life Fonds investeren in diverse projecten die bijdragen aan een duurzame binnenvaart. <<


Video:


Leestip
Informatie over het CLINSH-project

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Havenbedrijf Antwerpen bestelt twee hybride patrouillevaartuigen

Met de bestelling van deze hybride hand­havings­voertuigen geeft het Havenbedrijf de duurzaamheids- en veiligheidsambities van de Antwerpse haven nog meer inhoud.

Oostende wil referentiestad voor internationale drone innovatie worden

Haven Oostende, Economisch Huis Oostende, Rebo, Internationale Luchthaven Oostende-Brugge, Hogeschool Vives en VLOC hebben een kenniscentrum voor professionele drones gelanceerd.

Opleiding Kwaliteitsmanagement Lead Auditor - ISO 9001

Het kwaliteitsmanagement van een organisatie is maar zo goed als het opgezette systeem om de werking ervan continu te verbeteren. Een sleutelrol hierbinnen is weggelegd voor de hoofdauditor.

Wetenschappelijk onderzoek krijgt 2 miljoen euro extra subsidie

Omdat het tekort aan STEM-talent een cruciale uitdaging voor bedrijven vormt, krijgen 5 universiteiten 2 miljoen extra voor een betere doorstroming van jonge onderzoekers naar de arbeidsmarkt.

Nieuwe methoden voor verbeteren behandeling aneurysma

Onderzoek UTwente maakt het mogelijk om betere endoprothesen te ontwikkelen door inzicht te krijgen in wat er met zo'n vaatprothese gebeurt als deze geïmplanteerd is in een patiënt.

Miljoenen euro’s voor internationaal onderzoek naar ‘digitale tweelingen’

Diverse universiteiten en industriële partners uit Nederland, Singapore, Frankrijk en Duitsland onderzoeken hoe ontwerp, productie en onderhoud van dit soort systemen is te verbeteren.

Imec.istart wereldtop in UBI University Business Accelerator ranking

UBI Global onthulde onlangs op de World Incubation Summit in Qatar hun tweejaarlijkse ranking van universiteitsincubatoren en -acceleratoren, waarbij Imec.istart in de top 5 staat.

Toepassing TPC in spuitgietproduct werkt - techniek

Het Nederlandse spuitgietbedrijf Alligator Plastics slaagde erin om een voorgevormde geometrie uit TPC in een matrijs te omspuiten. De toepassing van TPC’s in een spuitgietproduct werkt dus.

Partners