Metingen project CLINSH voor schone binnenvaart opgestart

Economie 31/10/2017 11:54:33

De deelnemers aan de praktijkproef van het EU-LIFE project CLINSH (CLean INland SHipping) werden onlangs bekend gemaakt. Twee jaar wordt op binnenschepen de uitstoot in ‘real time’ gemeten.

Lees hieronder verder   
Verwant

Inliner voor tankcontainers voorkomt schoonmaken en laadrestricties

Global Sea Mineral Resources kiest voor verantwoord diepzeeonderzoek

Group Machiels neemt meerderheidsparticipatie in Waterleau

Belgisch Solar Team heeft nieuwste zonnewagen voorgesteld

Antwerpen schakelt Arcadis in om klimaatambities waar te maken

Aannemer werken E17 herleidt CO2-uitstoot tot een minimum

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(1/7) Onderzoek: wagenziekte voorkomen in zelfrijdende auto’s

(1/7) Antwerpen schakelt Arcadis in om klimaatambities waar te maken

(26/6) Port of Antwerp en UAntwerpen leggen innovatieve asfaltweg aan

(26/6) Haven van Oostende organiseert Waterstofdagen

(24/6) Tankopslagbedrijf Standic vestigt zich in Antwerpse haven

(24/6) ENGIE verhoogt vermogen centrale van Coo-Trois-Ponts

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - Deze metingen moeten waardevolle informatie opleveren over de milieuprestaties en over de operationele kosten bij toepassing van de verschillende emissiereducerende technieken en alternatieve brandstoffen.

Doel van het project CLINSH is om te komen tot een duurzame binnenvaart. Om dat te bereiken moet de uitstoot van schadelijke stoffen (stikstofoxiden en fijnstof) omlaag.

De deelnemende schepen werden geselecteerd door middel van een Europese aanbesteding en vallen uiteen in twee categorieën:

  1. een eerste groep schepen die door de eigenaren worden uitgerust met emissiereducerende technologie of alternatieve brandstof. Voorbeelden hiervan zijn nabehandelingssysteem SCR-DPF (geavanceerde katalysator in combinatie met roetfilter), Fuel Water Emulsion, hybride installatie, Liquefied Natural Gas of Gas to Liquid Fuel
  2. een tweede groep schepen die al varen met een emissiereducerende technologie of alternatieve brandstof.

Na de benodigde aanpassingen aan de schepen gaat de praktijkproef begin 2018 van start. De aan boord verzamelde data bieden een handvat voor beleidsmakers bij lokale, regionale, nationale en internationale overheden en instanties. Zij kunnen aan de hand van deze gegevens nieuw beleid ontwikkelen voor emissiereductie op bestaande binnenvaartschepen. Ook brengt CLINSH de business cases van de verschillende maatregelen voor schippers in kaart, om zo de vloot te stimuleren tot verdere verduurzaming.

Deelname aan het project levert de schipper kennis op over de verschillende technieken en bereikte milieuvoordelen. Goede milieuprestaties kunnen in het voordeel van de schipper werken, bijvoorbeeld bij het verkrijgen van lading. Zo hebben verschillende grotere bedrijven inmiddels besloten om bij het aanbieden van lading te kiezen voor milieuvriendelijker schepen.

Deelnemende schippers investeren in de toekomstige inzetbaarheid van hun schip, en kunnen vanuit CLINSH een vergoeding krijgen voor aanpassingen die in de toekomst verplicht worden. Op die manier nemen zij een koplopersrol binnen de sector. << (Guy Leysen) (foto: screen YouTube - Provincie Zuid-Holland

Over CLINSH
CLINSH is een demonstratieproject dat de effectiviteit en kosten van emissiereducerende technieken, alternatieve brandstoffen en walstroom vanuit de praktijk in kaart brengt.

Het project is op 1 september 2016 officieel van start gegaan en wordt ondersteund door het Europese LIFE fonds. De totale projectkosten zijn ruim 8,5 miljoen euro, waarmee 17 partners samen met het Europese Life Fonds investeren in diverse projecten die bijdragen aan een duurzame binnenvaart. <<


Video:


Leestip
Informatie over het CLINSH-project

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Interacties waargenomen tussen Rydbergatomen en gevangen ionen

Natuurkundigen van het Institute of Physics (Universiteit van Amsterdam) hebben aangetoond dat deze twee bouwstenen voor quantumcomputers op een nuttige manier zijn te combineren.

Inliner voor tankcontainers voorkomt schoonmaken en laadrestricties

De plaatsing van een kunststof zak (inliner) in de tankcontainer, voorkomt de stap naar een cleaning station: een grote besparing. Zo'n maagdelijke tank maakt ook laadrestricties overbodig.

Global Sea Mineral Resources kiest voor verantwoord diepzeeonderzoek

Global Sea Mineral Resources (GSR) onderzoekt de ontginning van polymetallische knollen sinds 2012. Hiervoor werken ze samen met wetenschappers van verschillende universiteiten wereldwijd.

Oplosmiddel creëert 2 halfgeleiders uit 1 polymeer

Een internationaal onderzoeksteam ontwikkelde een methode om twee halfgeleiders uit één polymeer te maken, door het oplosmiddel te veranderen waaruit de polymeerfilm gemaakt wordt.

Open IoT-platform moet Waals energienetwerk uitbalanceren

De Waalse energieverdeler ORES doet een beroep op het open IoT-platform MindSphere van Siemens voor haar E-Cloud-project in de economische zone ZAE in Doornik.

Nieuw Europees netwerk stimuleert industriële toepassing lignine

LignoCOST is gericht op de ontwikkeling van een pan-Europees netwerk, dat de totale waardeketen bestrijkt van lignine: van grondstof tot rendabele en duurzame eindproducten.

1,7 miljoen euro extra VLIF-steun voor praktijkonderzoek

Dit bedrag gaat naar tien innovatieve investeringen in praktijkcentra voor land- en tuinbouwonderzoek, zoals het Proefcentrum Hoogstraten, Inagro en het Landbouwcentrum voor Voedergewassen.

Group Machiels neemt meerderheidsparticipatie in Waterleau

Het doel van deze participatie is om cruciale technologie inzake waterzuivering verder te verankeren in België en deze ook wereldwijd te vermarkten, in eerste instantie in Zuid-Amerika.

SIMATIC PCS neo: nieuwe normen voor procesautomatisering

Siemens stelt nieuwe normen in de procesautomatisering en presenteerde op de Hannover Messe 2019 een innovatief, webbased Process Control System voor alle industrieën. SIMATIC PCS neo is gloednieuwe systeemsoftware die bedrijven in de procesindustrie unieke mogelijkheden biedt in het tijdperk van digitalisering. >>

Partners