Metingen project CLINSH voor schone binnenvaart opgestart

Economie 31/10/2017 11:54:33

De deelnemers aan de praktijkproef van het EU-LIFE project CLINSH (CLean INland SHipping) werden onlangs bekend gemaakt. Twee jaar wordt op binnenschepen de uitstoot in ‘real time’ gemeten.

Lees hieronder verder   
Verwant

Grootschalig onderzoek naar microplastics in compost

Nieuw Europees actieplan voor circulaire economie

Europese Commissie ontvouwt nieuwe klimaatstrategie voor industrie

ULEv baggerschip voor onderhoud kusthavens ingezet

HUGSI: Hoe groen is de stad? - artikel

Brussels Airport wil uitstoot ultrafijnstof verder verlagen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Migratie van EPLAN 5 naar EPLAN Electric P8

EPLAN Webinar

vrijdag 17 april 2020

Global Manufacturing and Industrialisation Summit

Messegelände - Hannover

van 20/04/2020 tot 21/04/2020

PNOZmulti programming

Pilz Academy - Gent

woensdag 22 april 2020

Cursus: stoom in theorie en praktijk

Armstrong - Herstal

vrijdag 24 april 2020

Webinar Lock out Tag out

Pilz Webinar

vrijdag 24 april 2020

Basic of CE marking

Pilz Academy - Londerzeel

donderdag 14 mei 2020

Keuze van de redactie

(2/4) Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

(30/3) VUB ontwikkelt noodmasker voor verplegend personeel

(25/3) Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

(24/3) DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

(17/3) Vorig jaar werd recordaantal octrooien aangevraagd

(16/3) VIB boekt vooruitgang in onderzoek naar geneesmiddel tegen coronavirus

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - Deze metingen moeten waardevolle informatie opleveren over de milieuprestaties en over de operationele kosten bij toepassing van de verschillende emissiereducerende technieken en alternatieve brandstoffen.

Doel van het project CLINSH is om te komen tot een duurzame binnenvaart. Om dat te bereiken moet de uitstoot van schadelijke stoffen (stikstofoxiden en fijnstof) omlaag.

De deelnemende schepen werden geselecteerd door middel van een Europese aanbesteding en vallen uiteen in twee categorieën:

  1. een eerste groep schepen die door de eigenaren worden uitgerust met emissiereducerende technologie of alternatieve brandstof. Voorbeelden hiervan zijn nabehandelingssysteem SCR-DPF (geavanceerde katalysator in combinatie met roetfilter), Fuel Water Emulsion, hybride installatie, Liquefied Natural Gas of Gas to Liquid Fuel
  2. een tweede groep schepen die al varen met een emissiereducerende technologie of alternatieve brandstof.

Na de benodigde aanpassingen aan de schepen gaat de praktijkproef begin 2018 van start. De aan boord verzamelde data bieden een handvat voor beleidsmakers bij lokale, regionale, nationale en internationale overheden en instanties. Zij kunnen aan de hand van deze gegevens nieuw beleid ontwikkelen voor emissiereductie op bestaande binnenvaartschepen. Ook brengt CLINSH de business cases van de verschillende maatregelen voor schippers in kaart, om zo de vloot te stimuleren tot verdere verduurzaming.

Deelname aan het project levert de schipper kennis op over de verschillende technieken en bereikte milieuvoordelen. Goede milieuprestaties kunnen in het voordeel van de schipper werken, bijvoorbeeld bij het verkrijgen van lading. Zo hebben verschillende grotere bedrijven inmiddels besloten om bij het aanbieden van lading te kiezen voor milieuvriendelijker schepen.

Deelnemende schippers investeren in de toekomstige inzetbaarheid van hun schip, en kunnen vanuit CLINSH een vergoeding krijgen voor aanpassingen die in de toekomst verplicht worden. Op die manier nemen zij een koplopersrol binnen de sector. << (Guy Leysen) (foto: screen YouTube - Provincie Zuid-Holland

Over CLINSH
CLINSH is een demonstratieproject dat de effectiviteit en kosten van emissiereducerende technieken, alternatieve brandstoffen en walstroom vanuit de praktijk in kaart brengt.

Het project is op 1 september 2016 officieel van start gegaan en wordt ondersteund door het Europese LIFE fonds. De totale projectkosten zijn ruim 8,5 miljoen euro, waarmee 17 partners samen met het Europese Life Fonds investeren in diverse projecten die bijdragen aan een duurzame binnenvaart. <<


Video:


Leestip
Informatie over het CLINSH-project

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Digital Transformation met Dell Technologies

Er beweegt ontzettend veel in onze IT-branche. De digitale transformatie zet hele industrieën op hun kop. Denk aan retail, banking, mobiliteit, ... Overal zijn de uitdagingen enorm.

Miljoenen contactloze autosleutels eenvoudig te hacken

Wetenschappers van de COSIC-onderzoeksgroep (KUL) en van de universiteit van Birmingham hebben ontdekt dat auto's van Toyota, Kia en Hyundai gebruikmaken van zwakke cryptografische codes.

Nieuwe urinetest voor vroege opsporing prostaatkanker

UGent onderzoekers zetten grote stap in het opsporen van biomerkers voor urologische kankers, zodat deze kankers op tijd ontdekt en behandeld kunnen worden.

Kris Sterkens is nieuwe CEO van Janssen Pharmaceutica

Johnson & Johnson meldt dat Kris Sterkens vanaf vandaag de leiding over Janssen Pharmaceutica overneemt van Stef Heylen, die met pensioen gaat.

Autonome robot rijdt virusdodend UV-C licht rond (+video)

De autonome robot UVD van het Deense Blue Ocean Robotics zet ultraviolet licht, UV-C of een kortgolvige straling tussen 100 en 280 nm, in ziekenhuizen in tegen het Corona-virus.

Siemens koploper in beheer van gedistribueerde energiebronnen

Het marktonderzoeksbureau Navigant Research beoordeelde 16 leveranciers van gedistribueerde energiebronnen en netbeheer. Siemens Smart Infrastructure kwam naar voor als beste leverancier.

Brilliant Marine Research Idea beurzen toegekend

Met deze beurzen wil het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) jonge Vlaamse doctorandi stimuleren om buitengewone ideeën te verkennen en ‘out of the box’ te denken.

Een windturbine achter uw bedrijf ? - column

Grondeigenaars worden geregeld aangesproken om op hun eigendom een windturbine te plaatsen. Velen vinden de voorstellen van de bouwers financieel interessant en zijn geneigd dit te doen.

Kontron pITX-APL V2.0 levert hoge prestaties

Kontron breidt zijn productlijn in de Pico-ITX-vormfactor uit met het pITX-APL V2.0 embedded moederbord, dat is uitgerust met Intel AtomR E39xx en IntelR CeleronR N3350 / J3455 twee- en quad-core CPU's en biedt verbeterde prestaties met een uitgebreid scala aan functies. Het is ideaal voor industriële clienttoepassingen. >>

Partners