Gerecycleerd betonpuin in wegbeton leidt niet tot kwaliteitsverlies

Economie 27/10/2017 9:02:06

De hoofdconclusie van een tweejarig onderzoek uitgevoerd door Hogeschool PXL, samen met UHasselt, FPRG en de Vlaamse wegenbouwsector, is dat de Vlaamse wegenbouw milieuvriendelijker kan.

Lees hieronder verder   
Verwant

Corona: recycleer geen binnenlucht

BAM krijgt opdracht voor bouw pps-gevangenis in Dendermonde

Rittal en Eplan zorgen voor optimalisatie bij Thermia

Grote gekoelde propaantank bij Oiltanking is bouwtechnisch unicum

Primeur: BAM past kunstmatige intelligentie toe bij betonverharding

Belgian Boiler Company pakt uit met unieke troeven - advertorial

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Vragenuurtje EPLAN Pro Panel

EPLAN Webinar

woensdag 15 april 2020

Warehouse Management Systemen (WMS)

digital learning

donderdag 16 april 2020

Business Process Management - schriftelijk

digital learning

donderdag 16 april 2020

Migratie van EPLAN 5 naar EPLAN Electric P8

EPLAN Webinar

vrijdag 17 april 2020

Global Manufacturing and Industrialisation Summit

Messegelände - Hannover

van 20/04/2020 tot 21/04/2020

PNOZmulti programming

Pilz Academy - Gent

woensdag 22 april 2020

Keuze van de redactie

(2/4) Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

(30/3) VUB ontwikkelt noodmasker voor verplegend personeel

(25/3) Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

(24/3) DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

(17/3) Vorig jaar werd recordaantal octrooien aangevraagd

(16/3) VIB boekt vooruitgang in onderzoek naar geneesmiddel tegen coronavirus

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Beton voor wegenbouw in Vlaanderen kan in de toekomst nog heel wat milieuvriendelijker, door meer gebruik te maken van gerecycleerd betonpuin. Een gloednieuwe digitale tool helpt wegenbouwaannemers en puinbrekers voortaan om na te gaan of hun betonpuin al dan niet geschikt is voor recyclage.

De PXL-onderzoekers voerden ettelijke honderden proeven uit op 20 grote stalen van diverse soorten betonpuin, aangeleverd via de Vlaamse wegenbouwbedrijven. De resultaten liegen er niet om.

Henri De Krem: "Wanneer je 40% van de grove steenfractie vervangt door hoogwaardig gerecycleerd betonpuin, dan brengt geen enkele van de onderzochte stalen een nadelige invloed teweeg op de kwaliteit en eigenschappen van het wegenbeton. Het is even vorstbestendig, even duurzaam ook.

Dat betekent dat het betonpuin zonder problemen hergebruikt kan worden in nieuwe wegelementen als boordstenen, in fietspaden of in de onderlaag van tweelaagse betonwegen."

Met dat vervangingspercentage van 40% gerecycleerd betonpuin blijken de onderzoeksresultaten een stuk gunstiger dan de 20%-richtlijn die sinds 2011 opgenomen is in het standaardbestek 250, de 'bijbel' van de Vlaamse wegenbouw.

De Krem: "De huidige certificatieprocedures zijn heel tijdrovend en dus extra duur. Een puinbreker of wegenbouwbedrijf moet z'n puin maandenlang aan een hele batterij testen laten onderwerpen, niet eens zeker wetende of het puin op het einde van de rit geschikt is of niet.

Die rompslomp en vertraging hebben we met dit onderzoek drastisch weten in te perken. Om na ta gaan of betonpuin hoogwaardig is of niet, hebben we een relatief eenvoudige, goedkope en snelle methode ontwikkeld die we in een handige, overzichtelijke digitale tool hebben verwerkt.

Op minder dan 24 uur heb je je resultaat en weet je als puinbreker of wegenbouwaannemer of het betonpuin herbruikbaar is of niet." << (Guy Leysen) (foto: Hogeschool PXL)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Corona: recycleer geen binnenlucht

De Federation of European Heating, Ventilation and Airconditioning Associations, REHVA, bracht een richtlijn uit over hoe met ventilatie in gebouwen om te gaan in Coronatijden.

Oprichting logistieke taskforce in strijd tegen Corona

De Vlaamse overheid richt de Logistics Resilience Task Force op, die door VIL gecoördineerd zal worden. Er zal overleg gepleegd worden over logistieke ketens, die nu onder druk staan.

Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

De Noordzee wordt niet aanzien als gebied voor de ontwikkeling van golfenergie, vanwege de relatief lage intensiteit van de golven in vergelijking met Ierland, Portugal, Spanje en het VK.

Titaandioxide (nano) spray ontsmet spoorwegwagon

Het Poolse regionale spoorwegbedrijf Koleje Slaskie (‘Silesian Railways’) vernevelde bij wijze van test TiO2-nanochemie in zijn passagierswagon en ... lijkt tevreden met het resultaat.

Digital Transformation met Dell Technologies

Er beweegt ontzettend veel in onze IT-branche. De digitale transformatie zet hele industrieën op hun kop. Denk aan retail, banking, mobiliteit, ... Overal zijn de uitdagingen enorm.

Miljoenen contactloze autosleutels eenvoudig te hacken

Wetenschappers van de COSIC-onderzoeksgroep (KUL) en van de universiteit van Birmingham hebben ontdekt dat auto's van Toyota, Kia en Hyundai gebruikmaken van zwakke cryptografische codes.

Nieuwe urinetest voor vroege opsporing prostaatkanker

UGent onderzoekers zetten grote stap in het opsporen van biomerkers voor urologische kankers, zodat deze kankers op tijd ontdekt en behandeld kunnen worden.

Kris Sterkens is nieuwe CEO van Janssen Pharmaceutica

Johnson & Johnson meldt dat Kris Sterkens vanaf vandaag de leiding over Janssen Pharmaceutica overneemt van Stef Heylen, die met pensioen gaat.

Kontron pITX-APL V2.0 levert hoge prestaties

Kontron breidt zijn productlijn in de Pico-ITX-vormfactor uit met het pITX-APL V2.0 embedded moederbord, dat is uitgerust met Intel AtomR E39xx en IntelR CeleronR N3350 / J3455 twee- en quad-core CPU's en biedt verbeterde prestaties met een uitgebreid scala aan functies. Het is ideaal voor industriële clienttoepassingen. >>

Partners