Opgepast voor krankzinnigheid

Een recent en bizar voorval doet mij vermoeden dat er nog steeds bedrijven zijn waar het bepalen van beschikbaarheid van reservedelen gepaard gaat met grove onkunde of zelfs krankzinnigheid.

Trefwoorden: #Eric Rensen, #maintenance reservedelen, #onderhoud, #reserveonderdelen, #spare parts

Lees verder

Columns

ENGINEERINGNET.BE - Het voorval betreft een directie die een student had gevraagd het onderhoudsmagazijn op te schonen. De student voerde allerlei ABC-analyses uit. Een van die analyses toonde aan dat van honderden artikelen al meer dan een jaar geen verbruik was geweest.

Het waren vrijwel zonder uitzondering ook nog heel prijzige artikelen. In zijn eindrapport adviseerde de student de directie al deze artikelen te verkopen of te verschroten. Zijn advies was vergezeld van een uiteenzetting over Lean, Just in Time, en Kanban. En dat in de Productie toch al tientallen jaren bekend was dat voorraden uit den boze zijn. Hij schreef nog net niet dat de onderhoudsdienst in het stenen tijdperk leefde en niet was meegegaan met de tijd.

Nu komt het bizarre. In een vlaag van krankzinnigheid nam de directie het advies over. Ondanks krachtige protesten van onderhoudsmedewerkers. Wekenlang reden handelaars in oud ijzer af en aan bij het bedrijf om de directie te verlossen van alle overtollige en 'onnodige' artikelen. De uitkomst laat zich voorspellen: binnen het jaar was de beschikbaarheid van de installaties gedaald tot een 'all-time low'. Wellicht nog meer bizar: de directie is niet ontslagen. Wél kreeg de onderhoudsdienst (met name de werkvoorbereiders) het verwijt dat die zijn zaken niet op orde had. En het meest bizarre: dit verhaal heb ik niet verzonnen, het is waar gebeurd. Vorig jaar.

Onlangs ontmoette ik de spare parts manager van een productiebedrijf dat kampt met heel veel storingen. Een erfenis uit het verleden waardoor bij gebrek aan geld en mensen het onderhoud zwaar was verwaarloosd. Hij werd vooral beoordeeld op de waarde van de spullen die in zijn magazijn liggen: zo laag mogelijk moest dat zijn.

En dat getuigt van onkunde bij de mensen die de beoordelingsvariabelen hadden opgesteld. Dat was voor de spare parts manager nogal vervelend, want eigenlijk diende zijn magazijn als opslag voor een enorme hoeveelheid 'redundantie'. Zelfs een complete verpakkingslijn (op wieltjes, dat dan weer wel) maakte deel uit van zijn voorraad reservedelen.

Deze spare parts manager had geleerd dat hoe meer storingen (en vooral onverwachte storingen) er optreden, des te meer componenten, onderdelen, en machines er op voorraad moeten zijn. Want hij wist ook dat productiestilstanden een veelvoud kosten van de waarde van de onderdelen die nodig zijn om de zaak weer aan de praat te krijgen.

Omdat hij begreep hoe zijn winkel werkt, had hij gevraagd om een maintenance engineer aan te stellen. Die kan dan het grote aantal storingen terugdringen door beter onderhoud. Waarna onze spare parts manager de hoeveelheid en typen onderdelen kan reduceren tot een strikt noodzakelijk minimum en er door de toegenomen planbaarheid van het werk meer direct bij leveranciers kan worden besteld.

Waardoor hij dan eindelijk eens kan gaan bedenken waaraan hij het geld van zijn toekomstige bonussen gaat besteden. Dit laatste voorval toont aan dat niet alle directies hoeven worden opgesloten: deze ging namelijk akkoord met het werven van een maintenance engineer en zij gaven ruimte om enkele techniekers extra in dienst te nemen.


Door Eric Rensen