Waarde realiseren met Asset Management bij Elia - artikel

Maintenance 20/10/2017 9:19:10

Bij Elia staan haar assets centraal. Beschikbare infrastructuur aan hun klanten aanbieden en hun assets zo optimaal mogelijk operationeel en betrouwbaar houden, is essentieel.

Lees hieronder verder   
Verwant

Motrac heeft Lauwers Heftruck Service overgenomen

Ontwikkeling duurzamer asfalt met ’verjongingsmiddelen’

DEME mag funderingen en turbines voor Engels windpark installeren

DEME en Equinor bestuderen drijvende betonnen substructuren

DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

Inspectie en diagnose van isolatoren in onderstations - techniek

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Building a Future-Proof Belgium

Katoennatie Zaal E4 - Kallo

dinsdag 18 juni 2019

Siemens TIA Portal V15.1

Webinar Siemens

dinsdag 18 juni 2019

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Stéphanie Hammer, Manager Assets Programs & Metrics bij Elia. “Onderhoud speelt een belangrijke rol in mijn strategie om deze doelstellingen te bereiken.”

In 2014 kreeg Stéphanie Hammer als kersverse ‘asset manager’ bij Elia de opdracht een actieplan uit te werken om op korte termijn meer resultaten te boeken. Tot dan lag het accent van asset management op het behalen van het PAS55-certificaat dat vooral gericht was op het optimaal beheren van de fysieke assets.

Het strategische luik was het belangrijkste, wat veel inspanningen op vlak van documentatie vroeg. Aan de horizon doemde ondertussen de nieuwe ISO 55000-norm op. Hammer stelde voor om meer op assetstrategieën en de beslissingsprocessen te werken via risico management en FMECA.

“Hiermee zouden we twee vliegen in één klap slaan. Enerzijds zouden we onze assets beter kunnen beheren en anderzijds zouden we met onze ‘best practices’ al in lijn van de ISO 55000 liggen en dit certificaat zonder te veel extra inspanningen kunnen behalen.”

“Onder het motto van Asset Management Excellence definieerden we erg ambitieuze doelstellingen. Het ultieme doel is ‘waarde’ te behalen via minder ‘snijdingen’ (bewust afschakelen voor onderhoudsinterventies), een vermindering van de werkbelasting van de onderhoudsploeg én een levensduurverlenging van de assets. Dit zou na één jaar moeten resulteren in meerdere miljoenen euro besparingen en tien procent minder snijdingen voor interventies. Een target die we trouwens zullen halen.”



Methodologie toegepast op alle assettypes
De methodologie, die het mogelijk maakt de maintenance te optimaliseren, wordt nu over een periode van twee en een half jaar op alle assettypes geïmplementeerd: transformatoren, scheiders, kabels, dieselmotoren, beveiligingssystemen, hoogspanningslijnen,...

“Concreet gaat het om een volledige analyse van het park: welke technologieën hebben we in ons net, wat is hun leeftijdspiramide, wat zijn de incidentenstatistieken, wat is de huidige onderhoudspolitiek,… Nadien bepalen we met analysemethodes (FMECA, benchmarking, failure rate statistieken, business cases, enz. ...) de beste scenario’s voor een optimale combinatie beschikbaarheid/kosten/risico’s/interne ressources. Dit vertalen we in een transversale strategie met verbeteringshefbomen die we nauwkeurig sturen.”

Samen met de afdeling ‘kwaliteit en methodiek’ voert ze een change management beleid op het maintenance domein door. “Tenslotte besteden we erg veel aandacht aan de communicatie en begeleiding van de mensen op het terrein. Elk veranderingsplan wordt aan de technici voorgelegd. Zij geven aan of het een haalbare kaart is, welke bijsturingen nodig zijn, welke extra middelen, enz. …”

Op het einde van het jaar wordt dit hele traject ook met de hoogspanningslijnen doorlopen en in 2018 is het de beurt aan de oude generatie elektrotechnische beschermingsmiddelen, de telecomsystemen en de technische gebouwen. “Bedoeling is om tegen 2019 klaar te zijn.” Daarmee is het verhaal natuurlijk niet ten einde. De methodologie en processen blijven altijd vatbaar voor verbeteringen. “Het is de uitdaging om de nieuwe manier van werken ook in de organisatie te verankeren.”

Van ‘time’ naar ‘condition based’ maintenance
Elia evolueerde van ‘time’ naar ‘condition’ based maintenance. Vroeger bepaalde de ouderdom van de asset de frequentie van het onderhoud. Dat is weinig efficiënt. Sommige oude installaties werken perfect, terwijl een jonge asset door een foute regeling in een slechte toestand kan verkeren.

“Daarom werken we nu met een gezondheidsindex. Daarvoor moeten we wel de relevante informatie capteren.” Hoewel onderhoud vooral uit meten en controleren bestaat, was dat een beetje een pijnpunt binnen Elia. Die informatie werd niet systematisch bijgehouden. “Nu doen we dat wel. In mijn departement is er zelfs één persoon voltijds met databeheer en statistiek bezig.”

De asset manager kan het onderhoudsbeleid veranderen en bepalen wat er moet gebeuren tegen wanneer. Ze legt ook het globale onderhoudsbudget vast. Maar het blijft de maintenance manager die alles in de praktijk vertaalt.

“Ik bepaal niet hoe hij zijn departement organiseert of welke tools hij gebruikt. Onze assets slijten anders dan in een productiefaciliteit. Onderhoud betekent bij ons vooral inspecteren: elektrische metingen, visuele inspecties, isolatietesten, thermovisie om hot spots te detecteren, olieanalyse van transformatoren,…”

Levensduurverlenging en betrouwbaarheid
Levensduurverlenging is voor een vrij oud netwerk als dat van Elia een belangrijk aandachtspunt. Er komt een piek in de vervanging van de transformatoren. “Er lopen nu retrofit experimenten. Hiermee kunnen we tal van transformatoren tien jaar extra bezorgen, wat vervangingen breder spreidt en het risico van falen vermindert.”



De laatste vijf à tien jaar deed Elia trouwens al heel veel aan de betrouwbaarheid, veiligheid en levensduur van haar assets. Toch wil het nog meer kwaliteit en efficiëntie bieden om correcte tarieven aan haar klanten te garanderen.

“Aangezien we met vaste tariefperiodes van vier jaar werken, moeten we een balans zoeken tussen quick wins en de langere termijn. Hierdoor is het niet eenvoudig om een actieplan op te stellen en prioriteiten te bepalen.”

Een tweede uitdaging is het gebrek aan adequate data over de levenscyclus van de assets. “Dit heeft alles te maken met het feit dat onze assets zo betrouwbaar zijn. We hebben té weinig pannes om met historieken faalcurves te tekenen.”

Er is andere en vooral meer informatie nodig. Dat probleem krijgt nu prioriteit met informaticatools om relevante informatie te capteren. “Tot slot vraagt ons beleid een ‘change management’ op veel vlakken. We willen dat iedereen mee is met onze nieuwe manier van werken. Daarom hechten we veel belang aan communicatie en participatie van de medewerkers op het terrein.”<<
door Els Jonckheere, Maintenance Magazine

 Lees méér over:  Elia   asset  
Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Ataya & Partners benoemt Xavier Huysmans tot CEO

Xavier Huysmans is aangesteld als CEO van Ataya & Partners, de recent opgerichte joint venture van Hightech Partners en professor Georges Ataya, en gaat een team van 20 experts aansturen.

Ondertekening raamakkoord versterking CBRNe-expertisecentrum

Om België beter voor te bereiden op chemische, biologische, radiologische en nucleaire incidenten (CBRN), is een expertisecentrum opgericht in de schoot van het Nationaal Crisiscentrum.

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Binnenschepen ingezet voor transport onderdelen en afgewerkte producten

Honda is van start gegaan met de aanvoer van containers via binnenschepen vanuit de haven van Antwerpen naar Gent, waarmee het bedrijf inzet op 'groen' en duurzaam transport.

MIVB test zelfrijdende pendelbusjes

De openbare vervoersmaatschappij MIVB test sinds kort elektrische zelfrijdende pendelbusjes in het Woluwepark in Brussel. De reizigers kunnen deze gratis gebruiken vanaf eind juni.

Nieuwe Southco thread-in veerbelaste plunjer voor dunne panelen - techniek

Southco heeft zijn lijn veerbelaste plunjers uitgebreid met een nieuwe thread-in uitvoering die snelle installatie en verwijdering door dunne panelen in krappe ruimtes mogelijk maakt.

Antwerpse EuroPilot Center koopt nieuwe vluchtsimulator

Het Antwerpse EuroPilot Center, een Approved Training Organization (ATO), schafte een ALSIM AL42FSTD vluchtsimulator aan, die in hun nieuwe Integrated Airline Career Program ingezet zal worden.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners