Nieuwe Volvo LNG trucks stoten 20 à 100 % minder CO2 uit

Bedrijfsnieuws 5/10/2017 8:40:21

Volvo Trucks introduceert Euro 6-trucks voor zwaar gebruik, die worden aangedreven door vloeibaar aardgas of biogas. De prestaties zijn vergelijkbaar met de diesel-versies.

Lees hieronder verder   
Verwant

Kamp C krijgt eerste volledig circulair gebouwde bedrijfsgebouw

Onderzoek: extreme hitte bestrijden met irrigatie

The Ocean Cleanup kiest DNV GL voor controle herkomst plastic producten

Envisan wint Plastic Challenge van de Haven van Antwerpen

Zelfvarende plastiekvanger ingezet tegen toenemende riviervervuiling

Monitoring van kleinste microplastics nu ook mogelijk

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

maandag 27 januari 2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Roeselare

dinsdag 28 januari 2020

Seminarie Lifecycle Management & Digitalisering

Edegem

woensdag 29 januari 2020

Postgraduaat in de Vastgoedkunde

Leuven - Kortrijk

van 30/01/2020 tot 1/12/2020

CMSE hercertificering

Pilz Academy - Gent

donderdag 30 januari 2020

Roadshow Siemens, Rittal & EPLAN

Lokeren / Oevel

van 4/02/2020 tot 6/02/2020

Keuze van de redactie

(16/1) Nieuwe piste in strijd tegen antibioticaresistentie (+ video)

(15/1) Presentatie visie op duurzaam en betaalbaar Belgisch energieplan

(13/1) ECA Group plant nieuwe fabriek in Haven Oostende

(13/1) Schneider Electric monitort energieverbruik wagenpark VITO

(8/1) Solid state LiDAR-expert Xenomatics definitief gelanceerd

(8/1) Mogelijk zwart gat gevormd door neutronensterren

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De gebruikelijke Otto-cyclusmotor bij met gas aangedreven voertuigen werd vervangen door gasmotoren die gebruikmaken van een dieselcyclustechnologie.

Dit betekent dat een chauffeur die voor gas kiest, niet moet inleveren op het vlak van rijeigenschappen, brandstofzuinigheid of betrouwbaarheid. Het brandstofverbruik is vergelijkbaar met dat van dieselmotoren, maar dit ligt wel 15 à 25% lager vergeleken met conventionele gasmotoren.

De gekozen brandstof is aardgas in vloeibare vorm (ook LNG, Liquefied Natural Gas) of biogas, ook bekend als bio-LNG. Beide brandstoffen bevatten methaan. In geval van biogas kan de impact op het klimaat met maar liefst 100 % worden geëlimineerd terwijl de CO2-uitstoot bij gebruik van aardgas met 20 % wordt teruggeschroefd.

Met het oog op een zo groot mogelijk rijbereik wordt er een beroep gedaan op LNG, dat aan een druk van 4 à 10 bar en een temperatuur van -140 à -125 °C wordt opgeslagen. De grootste brandstoftank bevat voldoende LNG voor een afstand van max. 1.000 km. LNG tanken neemt ongeveer even veel tijd in beslag als een tank met diesel vullen.

Tijdens het rijden wordt de brandstof verwarmd, onder druk gebracht en in een gas geconverteerd voordat het in de motor wordt geïnjecteerd. Om het gas te ontbranden, wordt er op het moment van injectie een minimale hoeveelheid diesel toegevoegd.

Om de CO2-uitstoot met 100 % te verminderen, moet de fossiele dieselbrandstof worden vervangen door HVO (met waterstof behandelde plantaardige olie) en worden gecombineerd met bio-LNG.

Volvo Trucks werkt momenteel samen met gasleveranciers en klanten om de LNG-infrastructuur in Europa verder uit te breiden. Deze ontwikkeling wordt in vele landen ook door de overheid en de EU ondersteund.

De Europese Commissie en haar lidstaten voorzien in hun actieprogramma's bovendien een strategie voor de uitbreiding van de LNG-infrastructuur met als doel om de energietoevoer binnen Europa op lange termijn te verzekeren. << (Guy Leysen) (foto: Volvo Trucks)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Sweco integreert Talboom in aanbod

Als uitbreiding van hun expertise heeft Sweco Belgium de medewerkers en farma- en infrastructuurprojecten van Studiebureau Talboom en Talboom PharmaChem in zijn aanbod geïntegreerd.

Onderzoek: extreme hitte bestrijden met irrigatie

Een internationaal team is er op basis van metingen en wereldwijde klimaatsimulaties in geslaagd om de klimatologische effecten van irrigatie te isoleren van de effecten van de opwarming.

Onderzoek naar haalbaarheid elektrificatie industriële gasketels

Uit Nederlands onderzoek van ECN part of TNO blijkt dat alleen gasgestookte vlampijpketels met een thermisch vermogen van minimaal 5 MW potentieel geschikt zijn om te retrofitten.

50% van de bedrijven slecht voorbereid op cyberaanvallen

Uit onderzoek, dat Forrester Consulting uitvoerde in opdracht van Fortinet uitvoerde, blijkt dat industriële bedrijven door de toenemende digitalisering kwetsbaarder zijn voor cybercrime.

Octrooien in de prijzen op European Inventor Awards- artikel

Op de 14e editie van de European Inventor Award in Wenen gingen prijzen naar vindingen in kunststofrecyclage, de diagnose van kanker, DNA-testen, anti-fouling en herlaadbare batterijen, ...

Presentatie visie op duurzaam en betaalbaar Belgisch energieplan

Metaforum, de interdisciplinaire denktank van KU Leuven, bekijkt hoe België kan bijdragen aan het behalen van de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs en de Europese Green Deal.

UTwente strijdt met robotica tegen borstkanker

Promovendus Vincent Groenhuis verzachtte met verschillende prototypes van 3D geprinte biopsierobots het leed van de patiënt en maakt borstkankeronderzoek nauwkeuriger en efficiënter.

3 miljoen euro voor 22 Extended Reality-projecten

VLAIO steunt ondernemers om de mogelijkheden van Extended Reality-technologie te verkennen, samen met aanbiedende bedrijven. Extended Reality omvat Virtual Reality en Augmented Reality.

BASF introduceert krasbestendig industrieel vloersysteem

Het innovatieve systeem MasterTop 1912 voldoet aan de strengste eisen op het gebied van slijtvastheid, duurzaamheid en esthetiek en scoort met lage emissiewaarden. Het is een veerkrachtig en visueel aantrekkelijk vloersysteem dat geschikt is voor gebruik in industriële ruimten zoals bijvoorbeeld fabrieken, laboratoria en opslagplaatsen. >>

Partners