Nieuwe Volvo LNG trucks stoten 20 à 100 % minder CO2 uit

Bedrijfsnieuws 5/10/2017 8:40:21

Volvo Trucks introduceert Euro 6-trucks voor zwaar gebruik, die worden aangedreven door vloeibaar aardgas of biogas. De prestaties zijn vergelijkbaar met de diesel-versies.

Lees hieronder verder   
Verwant

Inliner voor tankcontainers voorkomt schoonmaken en laadrestricties

Global Sea Mineral Resources kiest voor verantwoord diepzeeonderzoek

Group Machiels neemt meerderheidsparticipatie in Waterleau

Belgisch Solar Team heeft nieuwste zonnewagen voorgesteld

Antwerpen schakelt Arcadis in om klimaatambities waar te maken

Aannemer werken E17 herleidt CO2-uitstoot tot een minimum

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(1/7) Onderzoek: wagenziekte voorkomen in zelfrijdende auto’s

(1/7) Antwerpen schakelt Arcadis in om klimaatambities waar te maken

(26/6) Port of Antwerp en UAntwerpen leggen innovatieve asfaltweg aan

(26/6) Haven van Oostende organiseert Waterstofdagen

(24/6) Tankopslagbedrijf Standic vestigt zich in Antwerpse haven

(24/6) ENGIE verhoogt vermogen centrale van Coo-Trois-Ponts

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De gebruikelijke Otto-cyclusmotor bij met gas aangedreven voertuigen werd vervangen door gasmotoren die gebruikmaken van een dieselcyclustechnologie.

Dit betekent dat een chauffeur die voor gas kiest, niet moet inleveren op het vlak van rijeigenschappen, brandstofzuinigheid of betrouwbaarheid. Het brandstofverbruik is vergelijkbaar met dat van dieselmotoren, maar dit ligt wel 15 à 25% lager vergeleken met conventionele gasmotoren.

De gekozen brandstof is aardgas in vloeibare vorm (ook LNG, Liquefied Natural Gas) of biogas, ook bekend als bio-LNG. Beide brandstoffen bevatten methaan. In geval van biogas kan de impact op het klimaat met maar liefst 100 % worden geëlimineerd terwijl de CO2-uitstoot bij gebruik van aardgas met 20 % wordt teruggeschroefd.

Met het oog op een zo groot mogelijk rijbereik wordt er een beroep gedaan op LNG, dat aan een druk van 4 à 10 bar en een temperatuur van -140 à -125 °C wordt opgeslagen. De grootste brandstoftank bevat voldoende LNG voor een afstand van max. 1.000 km. LNG tanken neemt ongeveer even veel tijd in beslag als een tank met diesel vullen.

Tijdens het rijden wordt de brandstof verwarmd, onder druk gebracht en in een gas geconverteerd voordat het in de motor wordt geïnjecteerd. Om het gas te ontbranden, wordt er op het moment van injectie een minimale hoeveelheid diesel toegevoegd.

Om de CO2-uitstoot met 100 % te verminderen, moet de fossiele dieselbrandstof worden vervangen door HVO (met waterstof behandelde plantaardige olie) en worden gecombineerd met bio-LNG.

Volvo Trucks werkt momenteel samen met gasleveranciers en klanten om de LNG-infrastructuur in Europa verder uit te breiden. Deze ontwikkeling wordt in vele landen ook door de overheid en de EU ondersteund.

De Europese Commissie en haar lidstaten voorzien in hun actieprogramma's bovendien een strategie voor de uitbreiding van de LNG-infrastructuur met als doel om de energietoevoer binnen Europa op lange termijn te verzekeren. << (Guy Leysen) (foto: Volvo Trucks)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Oplosmiddel creëert 2 halfgeleiders uit 1 polymeer

Een internationaal onderzoeksteam ontwikkelde een methode om twee halfgeleiders uit één polymeer te maken, door het oplosmiddel te veranderen waaruit de polymeerfilm gemaakt wordt.

Open IoT-platform moet Waals energienetwerk uitbalanceren

De Waalse energieverdeler ORES doet een beroep op het open IoT-platform MindSphere van Siemens voor haar E-Cloud-project in de economische zone ZAE in Doornik.

Nieuw Europees netwerk stimuleert industriële toepassing lignine

LignoCOST is gericht op de ontwikkeling van een pan-Europees netwerk, dat de totale waardeketen bestrijkt van lignine: van grondstof tot rendabele en duurzame eindproducten.

1,7 miljoen euro extra VLIF-steun voor praktijkonderzoek

Dit bedrag gaat naar tien innovatieve investeringen in praktijkcentra voor land- en tuinbouwonderzoek, zoals het Proefcentrum Hoogstraten, Inagro en het Landbouwcentrum voor Voedergewassen.

Group Machiels neemt meerderheidsparticipatie in Waterleau

Het doel van deze participatie is om cruciale technologie inzake waterzuivering verder te verankeren in België en deze ook wereldwijd te vermarkten, in eerste instantie in Zuid-Amerika.

Onderzoekshub “Green Energy Park” officieel opgericht

Initiatiefnemers VUB en UZ Brussel hebben Green Energy Park officieel opgericht. Dit moet een grootschalige proeftuin worden, waar gezocht zal worden naar innovatieve en duurzame oplossingen

Thales Alenia Space bouwt telecomsatelliet voor Indonesië

Indonesië koos Thales Alenia Space voor ontwerp, productie en exploitatie van een nieuwe tele­communicatie­satelliet: SATRIA. Belgische vestigingen van dit bedrijf leveren ook technologie.

Belgisch Solar Team heeft nieuwste zonnewagen voorgesteld

Negentien ingenieursstudenten van de KU Leuven hebben hun splinternieuwe zonnewagen voorgesteld. Deze werd in één jaar tijd ontworpen, geproduceerd en geassembleerd.

SIMATIC PCS neo: nieuwe normen voor procesautomatisering

Siemens stelt nieuwe normen in de procesautomatisering en presenteerde op de Hannover Messe 2019 een innovatief, webbased Process Control System voor alle industrieën. SIMATIC PCS neo is gloednieuwe systeemsoftware die bedrijven in de procesindustrie unieke mogelijkheden biedt in het tijdperk van digitalisering. >>

Partners