Moet er nog een gat zijn ? - column

Columns & Blogs 4/10/2017 11:26:41

U zag het ongetwijfeld in de media, na begrotingsgaten en hellegaten, heeft ons land nu ook te lijden onder zinkgaten. In Sint-Joost-ten-Node ontstond een groot zinkgat in het wegdek.

Lees hieronder verder   
Verwant

DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

Inspectie en diagnose van isolatoren in onderstations - techniek

Riwal neemt Zweedse Lipac over

Desotec investeert 17,6 miljoen euro in vierde reactivatie oven

TenneT kiest Jan De Nul voor offshore kabelreparaties

Revolutionaire hijsmethode voor berging Noors fregat

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Orde & netheid en visueel management

Antwerpen (Cepa)

maandag 29 april 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

Zwijnaarde (Agoria Academy)

maandag 6 mei 2019

Safety Engineer Program

Pilz Zonhoven

van 7/05/2019 tot 4/06/2019

Machinery safety awareness training

Pilz Zonhoven

dinsdag 7 mei 2019

Workshops over de IO-Link technologie

Rodebol Events, Communicatiecampus - Gent

dinsdag 7 mei 2019

GDPR en direct marketing

Europahotel - Gent

dinsdag 7 mei 2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(24/4) DAF investeert 200 miljoen euro in Westerlo

(24/4) Cobotica: nieuwe trend op arbeidsmarkt

(18/4) AcademicLabs connecteert Europese en Japanse wetenschappers

(17/4) Energiesector kwetsbaar voor cyberspionage en -sabotage

(15/4) Nieuw proces maakt productie kankermedicijnen efficiënter en duurzamer

(15/4) DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Door een lek in de waterleiding spoelde er zo veel grond weg dat een deel van de weg instortte. Door de instabiele situatie moesten heel wat buurtbewoners uit hun huis worden geëvacueerd. Een lager gelegen spoortunnel liep onder en was niet meer bruikbaar door de modder.

De voorbije tijd doet dit soort incidenten zich wel vaker voor. Zo waren er de voorbije jaren al verschillende grote waterleidingbreuken, in Brussel en Antwerpen. Naast barstende waterleidingen zijn instortende rioleringen een steeds groter wordend zorgenkind.

Omdat niets meer verhelderend is dan kindertaal, wil ik u de duiding uit Karrewiet, het VRT jeugdjournaal, van 8 september jongstleden, niet onthouden. De kleine reporter Josse Peeters, stelt er aan de Brusselse Schepen voor openbare werken Els Ampe een kinderlijk simpele vraag: “Zeg Els, waarom zijn onze riolen in zo’n slechte staat?”

De schepen weet het antwoord: “Ze hebben 150 jaar geleden de riolen beginnen bouwen en ze hebben niet genoeg centjes voorzien om ze telkens te onderhouden. En nu zijn er heel veel riolen kapot.” Nou, enkel aan deze zin kunnen we een volledig voorwoord wijden, maar ik wil je de rest van het verhaal niet onthouden.

Want het pienter knaapje gaat verder: “Van waar moet het geld dan komen om dat te herstellen?” De schepen antwoordt dat dit geld komt van de waterfactuur en de belastingen die mama en papa betalen. Jammer genoeg krijgen we niet te horen of mama en papa misschien te weinig bijdragen en belastingen betalen om de riolering en de waterleiding te onderhouden.

Maar onze kleine Josse gaat dapper verder: “Zo’n zinkgat, kan dat nog een keer gebeuren?” De schepen kan enkel affirmatief antwoorden maar ze kent de oplossing: “Er zijn veel plekken waar men veel beter de leidingen moet herstellen, en dan gebeurt het niet meer.”

De Root Cause Analyse van onze vriend gaat dieper: “Waarom wachten we eigenlijk tot er een zinkgat is, en waarom herstellen we het niet vroeger?” Onze schepen getuigt van inzicht: “De mensen hebben niet graag werken in de straat, en ze zién niet dat de riolen kapot zijn.”

Ze vervolgt: “Dan vragen ze aan de politicus om de werken niet te doen, en dan gaat de riool verder kapot.” Schepen Els besluit met een wijze raad: “De politici mogen daar niet aan toegeven en ze moeten de riolen blijven herstellen (ze bedoelt natuurlijk onderhouden, n.v.d.r.), zelfs al kan je niet zien dat er een probleem is onder de grond.”

Kijk, ingewikkelder hoeft het niet te zijn. Enkele eenvoudige kindervragen leggen de fundamentele mechanismes bloot waarom het zo vaak fout loopt op gebied van onderhoud. En deze problemen doen zich niet enkel bij publieke infrastructuur voor.

Als je het mij vraagt, kan onze Josse met z’n pertinente vragen in heel wat bedrijven eenzelfde leerrijke analyse maken. Misschien is het de moeite waard om dit stukje Karrewiet eens op de volgende directievergadering te tonen… En onze Josse? Die mag over een paar jaar aan de slag als een volleerd Asset Manager!<<

P.S. : Als ‘belasting en waterfactuur betalende papa’ geef ik graag nog enkele woorden advies aan de dames en heren politici: jullie kiezers hebben intussen wel begrepen dat na jarenlange verwaarlozing van het onderhoud, heel wat waterleidingen en riolen aan herstelling toe zijn.

De schuld hiervan leggen bij diegenen die 150 jaar geleden geen budget hebben voorzien of bij ‘de mensen die geen werken in de straat willen’, is wel erg kortzichtig. Ik vermoed dat uw kiezers de ongemakken van tevoren aangekondigde openbare werken verkiezen boven het moeten evacueren van de woning door een zinkgat.

Het is júllie plicht als politicus om voldoende middelen te investeren in het tijdig onderhoud van de levensnoodzakelijke publieke basisinfrastructuur. En daarom hoeven belastingen of waterfactuur niet nog méér omhoog.

Gebruik het geld dat we betalen voor het nodige onderhoud, in plaats van daar andere zaken mee te financieren. En start hier nog vandaag mee, want uitgesteld onderhoud is duurder onderhoud. Of moeten er nóg meer gaten zijn vooraleer er iets gebeurt? <<

Door Wim Vancauwenberghe, Maintenance Evangelist, Directeur van BEMAS

 Lees méér over:  BEMAS   onderhoud  
Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Rittal pakt uit met gloednieuwe kastsystemen AX en KX - techniek

Rittal toonde op Hannover Messe haar nieuwe compacte en kleine behuizingen AX en KX. Beide innovaties bieden een eenvoudigere en snellere montage en een hogere flexibiliteit en zekerheid.

Astronomen ontdekken ‘oermolecuul’

Heliumhydride is het eerste molecuul dat zich vormde toen 13 miljard jaar geleden het heelal voldoende was afgekoeld om lichte atomen zoals waterstof en helium te laten ontstaan.

De toekomst is aan duurzame koolstofarme energieproductie

In Antwerp Expo wordt op 4 juni het Energie Platform Vlaanderen georganiseerd. Hier kunnen stakeholders elkaar ontmoeten en komen verschillende voorname bestuurders aan het woord.

Biocartis gaat wereldwijd samenwerken met Covance

Biocartis Group meldt het afsluiten van een wereldwijde strategische commer­cialisatie­overeen­komst met Covance, de afdeling van LabCorp actief is op gebied van ontwikkeling van geneesmiddelen.

Drones uitschakelen: korte reactietijd maakt verschil - artikel

36 uren chaos op de luchthaven van Gatwick. Zo’n 140.000 passagiers strandden er eind december nadat een drone in de buurt van de startbaan gezien was. Duizend vluchten geannuleerd.

Autonome robot monitort gewassen op proefvelden

De Robotti is een autonoom platform met camera's om zo het monitoren van gewassen te combineren met bewerkingen, zoals zaaibedbereiding, schoffelen en bemesten.

Punch Powertrain meldt overlijden van hun CEO

Cor van Otterloo, CEO van Punch Powertrain is overleden na een korte ziekteperiode. Hij stond in het bedrijf bekend als een warm mens en een geboren leider.

Elektromotor voorzien van metaal 3D-geprinte koelschil

Om ervoor te zorgen dat de nieuwe elektromotor van Electric Superbike Twente op ideale temperatuur opereert, wordt deze voorzien van een metaal 3D-geprinte koelschil, geproduceerd door K3D.

Partners