Moet er nog een gat zijn ? - column

Columns & Blogs 4/10/2017 11:26:41

U zag het ongetwijfeld in de media, na begrotingsgaten en hellegaten, heeft ons land nu ook te lijden onder zinkgaten. In Sint-Joost-ten-Node ontstond een groot zinkgat in het wegdek.

Lees hieronder verder   
Verwant

North Sea Port test onderwaterrobot voor inspectie van kades

De Meyer heeft Stevelinck Henri overgenomen

Arlanxeo, ArcelorMittal en Imec winnen eerste Asset Performance Awards

Ontwikkelen methodes voor voorspellen onderhoud met big data algoritmen

Atlas Copco omarmt IoT - artikel

Motrac heeft Lauwers Heftruck Service overgenomen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(1/7) Onderzoek: wagenziekte voorkomen in zelfrijdende auto’s

(1/7) Antwerpen schakelt Arcadis in om klimaatambities waar te maken

(26/6) Port of Antwerp en UAntwerpen leggen innovatieve asfaltweg aan

(26/6) Haven van Oostende organiseert Waterstofdagen

(24/6) Tankopslagbedrijf Standic vestigt zich in Antwerpse haven

(24/6) ENGIE verhoogt vermogen centrale van Coo-Trois-Ponts

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Door een lek in de waterleiding spoelde er zo veel grond weg dat een deel van de weg instortte. Door de instabiele situatie moesten heel wat buurtbewoners uit hun huis worden geëvacueerd. Een lager gelegen spoortunnel liep onder en was niet meer bruikbaar door de modder.

De voorbije tijd doet dit soort incidenten zich wel vaker voor. Zo waren er de voorbije jaren al verschillende grote waterleidingbreuken, in Brussel en Antwerpen. Naast barstende waterleidingen zijn instortende rioleringen een steeds groter wordend zorgenkind.

Omdat niets meer verhelderend is dan kindertaal, wil ik u de duiding uit Karrewiet, het VRT jeugdjournaal, van 8 september jongstleden, niet onthouden. De kleine reporter Josse Peeters, stelt er aan de Brusselse Schepen voor openbare werken Els Ampe een kinderlijk simpele vraag: “Zeg Els, waarom zijn onze riolen in zo’n slechte staat?”

De schepen weet het antwoord: “Ze hebben 150 jaar geleden de riolen beginnen bouwen en ze hebben niet genoeg centjes voorzien om ze telkens te onderhouden. En nu zijn er heel veel riolen kapot.” Nou, enkel aan deze zin kunnen we een volledig voorwoord wijden, maar ik wil je de rest van het verhaal niet onthouden.

Want het pienter knaapje gaat verder: “Van waar moet het geld dan komen om dat te herstellen?” De schepen antwoordt dat dit geld komt van de waterfactuur en de belastingen die mama en papa betalen. Jammer genoeg krijgen we niet te horen of mama en papa misschien te weinig bijdragen en belastingen betalen om de riolering en de waterleiding te onderhouden.

Maar onze kleine Josse gaat dapper verder: “Zo’n zinkgat, kan dat nog een keer gebeuren?” De schepen kan enkel affirmatief antwoorden maar ze kent de oplossing: “Er zijn veel plekken waar men veel beter de leidingen moet herstellen, en dan gebeurt het niet meer.”

De Root Cause Analyse van onze vriend gaat dieper: “Waarom wachten we eigenlijk tot er een zinkgat is, en waarom herstellen we het niet vroeger?” Onze schepen getuigt van inzicht: “De mensen hebben niet graag werken in de straat, en ze zién niet dat de riolen kapot zijn.”

Ze vervolgt: “Dan vragen ze aan de politicus om de werken niet te doen, en dan gaat de riool verder kapot.” Schepen Els besluit met een wijze raad: “De politici mogen daar niet aan toegeven en ze moeten de riolen blijven herstellen (ze bedoelt natuurlijk onderhouden, n.v.d.r.), zelfs al kan je niet zien dat er een probleem is onder de grond.”

Kijk, ingewikkelder hoeft het niet te zijn. Enkele eenvoudige kindervragen leggen de fundamentele mechanismes bloot waarom het zo vaak fout loopt op gebied van onderhoud. En deze problemen doen zich niet enkel bij publieke infrastructuur voor.

Als je het mij vraagt, kan onze Josse met z’n pertinente vragen in heel wat bedrijven eenzelfde leerrijke analyse maken. Misschien is het de moeite waard om dit stukje Karrewiet eens op de volgende directievergadering te tonen… En onze Josse? Die mag over een paar jaar aan de slag als een volleerd Asset Manager!<<

P.S. : Als ‘belasting en waterfactuur betalende papa’ geef ik graag nog enkele woorden advies aan de dames en heren politici: jullie kiezers hebben intussen wel begrepen dat na jarenlange verwaarlozing van het onderhoud, heel wat waterleidingen en riolen aan herstelling toe zijn.

De schuld hiervan leggen bij diegenen die 150 jaar geleden geen budget hebben voorzien of bij ‘de mensen die geen werken in de straat willen’, is wel erg kortzichtig. Ik vermoed dat uw kiezers de ongemakken van tevoren aangekondigde openbare werken verkiezen boven het moeten evacueren van de woning door een zinkgat.

Het is júllie plicht als politicus om voldoende middelen te investeren in het tijdig onderhoud van de levensnoodzakelijke publieke basisinfrastructuur. En daarom hoeven belastingen of waterfactuur niet nog méér omhoog.

Gebruik het geld dat we betalen voor het nodige onderhoud, in plaats van daar andere zaken mee te financieren. En start hier nog vandaag mee, want uitgesteld onderhoud is duurder onderhoud. Of moeten er nóg meer gaten zijn vooraleer er iets gebeurt? <<

Door Wim Vancauwenberghe, Maintenance Evangelist, Directeur van BEMAS

 Lees méér over:  BEMAS   onderhoud  
Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Interacties waargenomen tussen Rydbergatomen en gevangen ionen

Natuurkundigen van het Institute of Physics (Universiteit van Amsterdam) hebben aangetoond dat deze twee bouwstenen voor quantumcomputers op een nuttige manier zijn te combineren.

Inliner voor tankcontainers voorkomt schoonmaken en laadrestricties

De plaatsing van een kunststof zak (inliner) in de tankcontainer, voorkomt de stap naar een cleaning station: een grote besparing. Zo'n maagdelijke tank maakt ook laadrestricties overbodig.

Global Sea Mineral Resources kiest voor verantwoord diepzeeonderzoek

Global Sea Mineral Resources (GSR) onderzoekt de ontginning van polymetallische knollen sinds 2012. Hiervoor werken ze samen met wetenschappers van verschillende universiteiten wereldwijd.

Oplosmiddel creëert 2 halfgeleiders uit 1 polymeer

Een internationaal onderzoeksteam ontwikkelde een methode om twee halfgeleiders uit één polymeer te maken, door het oplosmiddel te veranderen waaruit de polymeerfilm gemaakt wordt.

Open IoT-platform moet Waals energienetwerk uitbalanceren

De Waalse energieverdeler ORES doet een beroep op het open IoT-platform MindSphere van Siemens voor haar E-Cloud-project in de economische zone ZAE in Doornik.

Nieuw Europees netwerk stimuleert industriële toepassing lignine

LignoCOST is gericht op de ontwikkeling van een pan-Europees netwerk, dat de totale waardeketen bestrijkt van lignine: van grondstof tot rendabele en duurzame eindproducten.

1,7 miljoen euro extra VLIF-steun voor praktijkonderzoek

Dit bedrag gaat naar tien innovatieve investeringen in praktijkcentra voor land- en tuinbouwonderzoek, zoals het Proefcentrum Hoogstraten, Inagro en het Landbouwcentrum voor Voedergewassen.

Group Machiels neemt meerderheidsparticipatie in Waterleau

Het doel van deze participatie is om cruciale technologie inzake waterzuivering verder te verankeren in België en deze ook wereldwijd te vermarkten, in eerste instantie in Zuid-Amerika.

SIMATIC PCS neo: nieuwe normen voor procesautomatisering

Siemens stelt nieuwe normen in de procesautomatisering en presenteerde op de Hannover Messe 2019 een innovatief, webbased Process Control System voor alle industrieën. SIMATIC PCS neo is gloednieuwe systeemsoftware die bedrijven in de procesindustrie unieke mogelijkheden biedt in het tijdperk van digitalisering. >>

Partners