Moet er nog een gat zijn ? - column

Columns & Blogs 4/10/2017 11:26:41

U zag het ongetwijfeld in de media, na begrotingsgaten en hellegaten, heeft ons land nu ook te lijden onder zinkgaten. In Sint-Joost-ten-Node ontstond een groot zinkgat in het wegdek.

Lees hieronder verder   
Verwant

Staalconstructies: voordelig voor economie en milieu

P&V Elektrotechniek neemt Bekaert Electric over

Nieuwe naam onderstreept warm hart voor techniek - advertorial

Rental Pumps: uw pompenpartner bij uitstek - advertorial

Atlas Copco neemt Duitse pompendistributeur over

Help, de voorraad technici is opgebruikt - uitnodiging

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(14/2) AB InBev investeert 42 miljoen euro in uitbreiding brouwerij Hoegaarden

(13/2) Plan voor bouw 30 nieuwe mijnenjagers en 1.550 drones

(12/2) Agristo bouwt nieuw automatisch hoogbouwmagazijn

(11/2) Brits verpakkingsbedrijf investeert 15 miljoen euro in België

(6/2) 10 nieuwe Fabrieken van de Toekomst in Vlaanderen

(6/2) P&V Elektrotechniek neemt Bekaert Electric over

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Door een lek in de waterleiding spoelde er zo veel grond weg dat een deel van de weg instortte. Door de instabiele situatie moesten heel wat buurtbewoners uit hun huis worden geëvacueerd. Een lager gelegen spoortunnel liep onder en was niet meer bruikbaar door de modder.

De voorbije tijd doet dit soort incidenten zich wel vaker voor. Zo waren er de voorbije jaren al verschillende grote waterleidingbreuken, in Brussel en Antwerpen. Naast barstende waterleidingen zijn instortende rioleringen een steeds groter wordend zorgenkind.

Omdat niets meer verhelderend is dan kindertaal, wil ik u de duiding uit Karrewiet, het VRT jeugdjournaal, van 8 september jongstleden, niet onthouden. De kleine reporter Josse Peeters, stelt er aan de Brusselse Schepen voor openbare werken Els Ampe een kinderlijk simpele vraag: “Zeg Els, waarom zijn onze riolen in zo’n slechte staat?”

De schepen weet het antwoord: “Ze hebben 150 jaar geleden de riolen beginnen bouwen en ze hebben niet genoeg centjes voorzien om ze telkens te onderhouden. En nu zijn er heel veel riolen kapot.” Nou, enkel aan deze zin kunnen we een volledig voorwoord wijden, maar ik wil je de rest van het verhaal niet onthouden.

Want het pienter knaapje gaat verder: “Van waar moet het geld dan komen om dat te herstellen?” De schepen antwoordt dat dit geld komt van de waterfactuur en de belastingen die mama en papa betalen. Jammer genoeg krijgen we niet te horen of mama en papa misschien te weinig bijdragen en belastingen betalen om de riolering en de waterleiding te onderhouden.

Maar onze kleine Josse gaat dapper verder: “Zo’n zinkgat, kan dat nog een keer gebeuren?” De schepen kan enkel affirmatief antwoorden maar ze kent de oplossing: “Er zijn veel plekken waar men veel beter de leidingen moet herstellen, en dan gebeurt het niet meer.”

De Root Cause Analyse van onze vriend gaat dieper: “Waarom wachten we eigenlijk tot er een zinkgat is, en waarom herstellen we het niet vroeger?” Onze schepen getuigt van inzicht: “De mensen hebben niet graag werken in de straat, en ze zién niet dat de riolen kapot zijn.”

Ze vervolgt: “Dan vragen ze aan de politicus om de werken niet te doen, en dan gaat de riool verder kapot.” Schepen Els besluit met een wijze raad: “De politici mogen daar niet aan toegeven en ze moeten de riolen blijven herstellen (ze bedoelt natuurlijk onderhouden, n.v.d.r.), zelfs al kan je niet zien dat er een probleem is onder de grond.”

Kijk, ingewikkelder hoeft het niet te zijn. Enkele eenvoudige kindervragen leggen de fundamentele mechanismes bloot waarom het zo vaak fout loopt op gebied van onderhoud. En deze problemen doen zich niet enkel bij publieke infrastructuur voor.

Als je het mij vraagt, kan onze Josse met z’n pertinente vragen in heel wat bedrijven eenzelfde leerrijke analyse maken. Misschien is het de moeite waard om dit stukje Karrewiet eens op de volgende directievergadering te tonen… En onze Josse? Die mag over een paar jaar aan de slag als een volleerd Asset Manager!<<

P.S. : Als ‘belasting en waterfactuur betalende papa’ geef ik graag nog enkele woorden advies aan de dames en heren politici: jullie kiezers hebben intussen wel begrepen dat na jarenlange verwaarlozing van het onderhoud, heel wat waterleidingen en riolen aan herstelling toe zijn.

De schuld hiervan leggen bij diegenen die 150 jaar geleden geen budget hebben voorzien of bij ‘de mensen die geen werken in de straat willen’, is wel erg kortzichtig. Ik vermoed dat uw kiezers de ongemakken van tevoren aangekondigde openbare werken verkiezen boven het moeten evacueren van de woning door een zinkgat.

Het is júllie plicht als politicus om voldoende middelen te investeren in het tijdig onderhoud van de levensnoodzakelijke publieke basisinfrastructuur. En daarom hoeven belastingen of waterfactuur niet nog méér omhoog.

Gebruik het geld dat we betalen voor het nodige onderhoud, in plaats van daar andere zaken mee te financieren. En start hier nog vandaag mee, want uitgesteld onderhoud is duurder onderhoud. Of moeten er nóg meer gaten zijn vooraleer er iets gebeurt? <<

Door Wim Vancauwenberghe, Maintenance Evangelist, Directeur van BEMAS

 Lees méér over:  BEMAS   onderhoud  
Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

5 miljoen euro uit Interreg 2 Seas-fonds voor provincie Antwerpen

Europa investeert via het Interreg 2 Seas-fonds 5 miljoen euro in 9 nieuwe projecten in de provincie Antwerpen. 5 projecten rond sociale thema’s en 4 rond duurzame energie en klimaatadaptie.

Plan voor bouw 30 nieuwe mijnenjagers en 1.550 drones

Belgium Naval & Robotics heeft een samenwerkingsplan gepresenteerd dat over een periode van 20 jaar 4 miljard euro omzet in België genereert met ruim 2,1 miljard toegevoegde waarde.

Antwerps sorteercentrum bpost bedekt met 10.000 m² zonnepanelen

De 3.700 fotovoltaïsche panelen met capaciteit van 1 megawatt werden geïnstalleerd door ENGIE Fabricom. bpost heeft nu in totaal 33.000 m² zonnepalen op zijn verschillende Belgische gebouwen

Zal Artificiële Intelligentie rol gaan spelen bij recrutering?

Wervingsbureau Michael Page analyseerde tijdens een onderzoek de technologieën en tendensen die de werkomgeving en competenties van morgen zullen bepalen en er een impact op zullen hebben.

Brugse campus opent labo voor onderzoek naar kunststoffen

In het laboratorium ‘Nieuwe Materialen’ kunnen studenten en wetenschappers onderzoek doen naar nieuwe kunststoffen, om bedrijven te helpen het hoofd te bieden aan ecologische uitdagingen.

IONITY gaat in zee met SPIE voor implementatie 400 laadstations

SPIE sleept een contract met IONITY in de wacht gesleept om de implementatie te ondersteunen van 400 hoog vermogen-laadstations voor elektrische voertuigen in heel Europa tegen 2020.

België en ESA akkoord over grondstation in Redu

De ministerraad keurt een voorontwerp van wet goed, dat instemt met het akkoord tussen België en het Europees Ruimteagentschap (ESA) over het centrum van ESA in Redu.

M+R: grootste Benelux-event voor procesinstrumentatie - uitnodiging

M+R is uitgegroeid tot het Benelux-event voor procesinstrumentatie in het hart van de grootste Europese (petro)chemiecluster nl. Antwerpen. Bezoek de beurs van 27-28 maart in Antwerp Expo.

Rexroth hydraulisch aggregaat bespaart ruimte en energie

De nieuwe CytroBox hydraulische krachtbron van Bosch Rexroth biedt met zijn intelligente, energie-efficiënte modulaire ontwerp een oplossing voor het middelmatige vermogensbereik van 7,5 tot 30 kW. Door IoT-technologieën te integreren, effent het ook de weg voor implementatie van Industry 4.0-concepten. <<

Partners