Moet er nog een gat zijn ? - column

Columns & Blogs 4/10/2017 11:26:41

U zag het ongetwijfeld in de media, na begrotingsgaten en hellegaten, heeft ons land nu ook te lijden onder zinkgaten. In Sint-Joost-ten-Node ontstond een groot zinkgat in het wegdek.

Lees hieronder verder   
Verwant

Jan De Nul Group bouwt onderwaterberm in Benin

Nieuw Ecuadoraans contract voor Jan De Nul

Nieuwe CEO bij Bilfinger Industrial Services

Willemen stelt waterdoorlatende asfaltverharding voor

Bouw reusachtig DEME offshore installatieschip op schema

FaunaGuard wordt wereldwijd op de markt geïntroduceerd

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Pijpfitter

SBM Kortrijk

van 11/10/2018 tot 17/01/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(13/12) 4.000 kWh groene energie voor Corda Campus

(12/12) Winnaars AstraZeneca Foundation Awards 2018 bekend gemaakt

(10/12) Haven van Antwerpen test opwekken van energie uit waterstroom

(10/12) Siemens heeft COMSA overgenomen

(7/12) Nemo Link kabel tussen België en Groot-Brittannië ingehuldigd

(6/12) Klinidrones in Antwerpen (+fotoreportage)

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Door een lek in de waterleiding spoelde er zo veel grond weg dat een deel van de weg instortte. Door de instabiele situatie moesten heel wat buurtbewoners uit hun huis worden geëvacueerd. Een lager gelegen spoortunnel liep onder en was niet meer bruikbaar door de modder.

De voorbije tijd doet dit soort incidenten zich wel vaker voor. Zo waren er de voorbije jaren al verschillende grote waterleidingbreuken, in Brussel en Antwerpen. Naast barstende waterleidingen zijn instortende rioleringen een steeds groter wordend zorgenkind.

Omdat niets meer verhelderend is dan kindertaal, wil ik u de duiding uit Karrewiet, het VRT jeugdjournaal, van 8 september jongstleden, niet onthouden. De kleine reporter Josse Peeters, stelt er aan de Brusselse Schepen voor openbare werken Els Ampe een kinderlijk simpele vraag: “Zeg Els, waarom zijn onze riolen in zo’n slechte staat?”

De schepen weet het antwoord: “Ze hebben 150 jaar geleden de riolen beginnen bouwen en ze hebben niet genoeg centjes voorzien om ze telkens te onderhouden. En nu zijn er heel veel riolen kapot.” Nou, enkel aan deze zin kunnen we een volledig voorwoord wijden, maar ik wil je de rest van het verhaal niet onthouden.

Want het pienter knaapje gaat verder: “Van waar moet het geld dan komen om dat te herstellen?” De schepen antwoordt dat dit geld komt van de waterfactuur en de belastingen die mama en papa betalen. Jammer genoeg krijgen we niet te horen of mama en papa misschien te weinig bijdragen en belastingen betalen om de riolering en de waterleiding te onderhouden.

Maar onze kleine Josse gaat dapper verder: “Zo’n zinkgat, kan dat nog een keer gebeuren?” De schepen kan enkel affirmatief antwoorden maar ze kent de oplossing: “Er zijn veel plekken waar men veel beter de leidingen moet herstellen, en dan gebeurt het niet meer.”

De Root Cause Analyse van onze vriend gaat dieper: “Waarom wachten we eigenlijk tot er een zinkgat is, en waarom herstellen we het niet vroeger?” Onze schepen getuigt van inzicht: “De mensen hebben niet graag werken in de straat, en ze zién niet dat de riolen kapot zijn.”

Ze vervolgt: “Dan vragen ze aan de politicus om de werken niet te doen, en dan gaat de riool verder kapot.” Schepen Els besluit met een wijze raad: “De politici mogen daar niet aan toegeven en ze moeten de riolen blijven herstellen (ze bedoelt natuurlijk onderhouden, n.v.d.r.), zelfs al kan je niet zien dat er een probleem is onder de grond.”

Kijk, ingewikkelder hoeft het niet te zijn. Enkele eenvoudige kindervragen leggen de fundamentele mechanismes bloot waarom het zo vaak fout loopt op gebied van onderhoud. En deze problemen doen zich niet enkel bij publieke infrastructuur voor.

Als je het mij vraagt, kan onze Josse met z’n pertinente vragen in heel wat bedrijven eenzelfde leerrijke analyse maken. Misschien is het de moeite waard om dit stukje Karrewiet eens op de volgende directievergadering te tonen… En onze Josse? Die mag over een paar jaar aan de slag als een volleerd Asset Manager!<<

P.S. : Als ‘belasting en waterfactuur betalende papa’ geef ik graag nog enkele woorden advies aan de dames en heren politici: jullie kiezers hebben intussen wel begrepen dat na jarenlange verwaarlozing van het onderhoud, heel wat waterleidingen en riolen aan herstelling toe zijn.

De schuld hiervan leggen bij diegenen die 150 jaar geleden geen budget hebben voorzien of bij ‘de mensen die geen werken in de straat willen’, is wel erg kortzichtig. Ik vermoed dat uw kiezers de ongemakken van tevoren aangekondigde openbare werken verkiezen boven het moeten evacueren van de woning door een zinkgat.

Het is júllie plicht als politicus om voldoende middelen te investeren in het tijdig onderhoud van de levensnoodzakelijke publieke basisinfrastructuur. En daarom hoeven belastingen of waterfactuur niet nog méér omhoog.

Gebruik het geld dat we betalen voor het nodige onderhoud, in plaats van daar andere zaken mee te financieren. En start hier nog vandaag mee, want uitgesteld onderhoud is duurder onderhoud. Of moeten er nóg meer gaten zijn vooraleer er iets gebeurt? <<

Door Wim Vancauwenberghe, Maintenance Evangelist, Directeur van BEMAS

 Lees méér over:  BEMAS   onderhoud  
Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Snellere doorlooptijden voor import van containers in Antwerpse haven

NxtPort lanceert twee nieuwe diensten die de administratieve processen versnellen voor het importeren en doorvoeren van containers, dankzij een gedigitaliseerde data-uitwisseling.

FANC geeft groen licht voor heropstart Doel 4

Het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) gaf vorig weekend groen licht gegeven voor de heropstart van de kernreactor Doel 4, die sinds 6 augustus 2018 stil lag.

Sirris richt centrum voor cyberveiligheid op

Om ervoor te zorgen dat nieuwe inzichten over cyberveiligheid sneller tot bij onze bedrijven komen, richt Sirris het Brussels Initiative on Cybersecurity Innovation (BICI) op.

Jan De Nul Group bouwt onderwaterberm in Benin

In Benin is het startsein gegeven voor omvangrijke kustbeschermingswerken ter hoogte van de kustplaatjes Avlékété en Djégbadji, deel van de kuststad Ouidah.

Arburg lanceert verhuurmodel voor kunststof freeforming - techniek

Het nieuwe "All-in Package" maakt het eenvoudiger om in te stappen in het Arburg kunststof freeforming (APF)-proces. De klant profiteert aan een lage investering al van hun know-how.

VIL reikt opnieuw Lean and Green Stars en Award uit

Snel Logistics Solutions, Special Fruit en Eandis (Fluvius) werden beloond met een Lean and Green Star, terwijl IVBO aan de haal ging met de Lean and Green Award 2018.

Werkgevers zijn optimistisch voor start van 2019

Uit de nieuwe de ManpowerGroup Barometer blijkt dat de wervingsactiviteit tijdens het 1e kwartaal van 2019 blijft aanhouden. Deze prognose is al voor het 7e opeenvolgende kwartaal positief.

Geslaagde take-off voor Drone West (+fotoreportage)

In Brugge ging vrijdag een druk bijgewoonde eerste editie door van Drone West dat West-Vlaamse kmo’s en landbouwbedrijven informeerde over de vele toepassingsmogelijkheden van drones.

ABB onthult nieuwste upgrade naar DCS Freelance

Freelance van ABB is een kosteneffectieve DCS-oplossing (Distributed Control System) voor procesindustrieën. Het combineert de voordelen van een DCS met PLC's en wordt onder ander gekenmerkt door gebruiksgemak, schaalbaarheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Freelance 2019 is de nieuwste versie van de DCS. >>

Partners