De Lijn heeft test met trambus succesvol afgerond

Economie 28/08/2017 9:42:09

De Lijn onderzoekt momenteel in samenwerking met het studiebureau van Brabantnet en de Vlaamse Overheid de mogelijkheden om een trambus in te zetten op het tracé van de toekomstige Ringtram.

Lees hieronder verder   
Verwant

De Lijn heeft test met trambus succesvol afgerond

Zeehaven van Brugge beter bereikbaar via nieuwe A11-autosnelweg

Primeur: E313 krijgt geluidsarme toplaag

Vrachtwagens ’s nachts goedkoper door Liefkenshoektunnel

Op- en afrit Aalter E40 enkele dagen dicht - verkeer

Heraanleg op- en afrittencomplex E17/N47 in Lokeren - verkeer

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Mondiale Magazijnverkoop met megakortingen

Mondiale - Gentsesteenweg - Zele

van 13/12/2019 tot 14/12/2019

Gezondheid en veiligheid op het werk (ISO 45001:2018)

Ramada Plaza - Antwerpen

dinsdag 17 december 2019

Bruggenbouw: ontwerp en berekening

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 19/12/2019 tot 14/05/2020

Essentiële bouwstenen voor een connected gebouw

Hendrik Consciencegebouw - Brussel

dinsdag 14 januari 2020

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

maandag 27 januari 2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Roeselare

dinsdag 28 januari 2020

Keuze van de redactie

(10/12) War for Talent: job in life sciences hoeft niet altijd in R&D te zijn

(9/12) WKK maakt Limburgs tropisch zwembad duurzamer

(4/12) Janssen Pharmaceutica gestart met diepe geothermieboringen

(4/12) Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie

(3/12) Organ-on-a-chip helpt ziektes beter begrijpen

(2/12) Winnaars van Junior STEM Olympiade 2019 bekend gemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Een trambus is een bus met enkele kenmerken van een tram. Zo heeft ze door haar lengte (18 of 24 meter lang) een grotere capaciteit dan een klassieke bus.

Bovendien is ze ook gedeeltelijk elektrisch en dus milieuvriendelijker. Ze rijdt echter niet op sporen in is daardoor sneller en flexibeler in te zetten op nieuwe tracé’s. De achteras van de trambus is apart bestuurbaar, waardoor kan de bus ondanks haar lengte toch korte bewegingen maken.

Op 21 augustus 2016 vond de eerste testrit plaats, in het gezelschap van de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts en de lokale bestuurders van Vilvoorde en Grimbergen.

Dankzij de test kon nagegaan worden of de inzet van een trambus, mits kleine aanpassingen aan de weginfrastructuur, mogelijk is. De testrit verliep succesvol en bevestigde dat de introductie van de trambus wel degelijk mogelijk is.

Joost Swinnen, Projectleider Brabantnet De Lijn Vlaams Brabant: “De testrit toonde aan dat de trambus kan rijden op het Ringtracé. Alles staat of valt echter met de betrouwbaarheid. Daarom zijn de komende maanden wel belangrijke inspanningen nodig zodat we een reistijd van 40 minuten tussen de Heizel en Brussels Airport kunnen garanderen.”

Op basis van de testrit kan het studiebureau nu een inventaris opmaken van alle noodzakelijke aanpassingen aan de weginfrastructuur. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil de trambus voor het grote publiek lanceren in 2019. Dat is op het moment dat de werken aan de Ring rond Brussel van start gaan. << (Guy Leysen) (foto: De Lijn)

Het tracé van deze trambus zal via de volgende locaties lopen: Heizel - Koningslo - centrum van Vilvoorde - Machelen-Diegem - Woluwelaan - Brussels Airport.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Kissling noodstop schakelaars hebben levensduur tot 40.000 schakelingen - techniek

Rotero breidt zijn gamma noodstop schakelaars van Kissling uit met de ES-serie waaronder noodstop schakelaars, die zich kenmerken door een hoge schok- en trillingsbestendigheid.

War for Talent: job in life sciences hoeft niet altijd in R&D te zijn

Er is een nijpend tekort aan wetenschappers op de arbeidsmarkt. Oorzaak is een mismatch is tussen de vraag en aanbod van talent. Hays pleit voor een betere begeleiding van studenten.

De Lijn bestelt 200 extra hybride bussen bij VDL

Openbare vervoers­maatschappij De Lijn heeft onlangs bij VDL Bus & Coach een order geplaatst voor 200 hybride bussen, waarvan de eerste in de tweede helft van 2020 geleverd worden.

WKK maakt Limburgs tropisch zwembad duurzamer

Luminus Solutions, Vanparijs Engineers en Center Parcs hebben een warmte­kracht­koppeling (WKK) geïnstalleerd in De Vossemeren die het subtropisch zwembad op duurzame wijze verwarmt.

VUB, UGent en KU Leuven werken samen rond impact AI

Hiertoe richten ze het nieuwe Kenniscentrum Data & Maatschappij op, dat kennis en ervaringen rond ethische, maatschappelijke en juridische aspecten van artificiële intelligentie verzamelt.

Vlaanderen focust op duurzame voedings­verpakkingen

Een consortium van Flanders’ FOOD (Agro-voeding), VIL (Logistiek), Catalisti (Chemie-Kunststoffen), SIM (Materialen) en Pack4Food lanceren de Roadmap ‘Voedselverpakking van de Toekomst’.

4D-printen van structuren met veranderende vorm

Onderzoekers van het MIT en van andere instituten ontwikkelen netten in maaswerk met verscheidene materialen waardoor ze complexe vormen kunnen aannemen en een dubbele kromming krijgen.

Natuurkundigen vragen zich af of een vijfde natuurkracht bestaat

Hebben Hongaarse natuurkundigen met een simpele meetopstelling een nieuwe natuurkracht ontdekt die alle grote versnellers en detectoren al decennia over het hoofd zien?

Opra Turbines levert OP16 gasturbine voor offshore platform

Opra Turbines meldt dat het een order heeft ondertekend met Spirit Energy om één OP16-3B gasturbine generatorset te leveren voor het Markham J6A offshore platform. De gasturbine vervangt de bestaande Dresser Rand KG2-3C gasturbine. Deze nieuwe turbine heeft een ultralage emissie en is veel energiezuiniger. >>

Partners