Maintenance of Things: onderhoudsmanagement - column

Columns & Blogs 3/08/2017 8:49:48

Ik kan het niet laten nogmaals stil te staan bij het Industrial Internet of Things (IIOT) dat nu eenmaal het onderhoudsmanagement in de toekomst zal mee bepalen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

De toekomst van de maakindustrie in België - column

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 5/09/2019 tot 14/11/2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

Brexit: bent u klaar voor de douaneverplichtingen?

Europahotel - Gent

donderdag 12 september 2019

Keuze van de redactie

(22/8) Energietransitie: mogelijkheden hernieuwbare synthetische brandstoffen

(22/8) Nieuwe UGent start-up haalt 5,1 miljoen euro op

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - IIOT brengt nieuwe terminologie aan. Reactief of correctief onderhoud is er al lang. Preventief of op tijd gebaseerd onderhoud ook.

Condition monitoring technologie voegde daar predictief onderhoud en later prognostisch onderhoud aan toe. Predictief onderhoud gaat na of een bepaalde parameter(set) uit de veilige zone dreigt te gaan. Prognostisch onderhoud koppelt daar via mathematische modellen nog een prognose van de RUL (remaining useful life) aan.

Over het exacte onderscheid zijn literatuur en praktijk het niet altijd eens. IIOT introduceert nog iets nieuw: prescriptief onderhoud, dat ook intelligent prevention genoemd wordt. Verwarring troef, dus.

Heel kort door de bocht komt het erop neer dat prescriptief onderhoud intelligente algoritmes en modellen toepast die je vertellen welke onderhoudsactie je best (snel) onderneemt, de zogenaamde actionable information.

Het doet denken aan een garagebezoek: de technieker duikt niet direct onder de motorkap maar ‘hangt je auto aan de computer’. Die computer spuwt een papier uit met het gezondheidsverdict en de interventies die de technieker dient uit te voeren.

Dat klinkt goed, toch? En jawel, sensoren worden krachtiger, kleiner en goedkoper maar een industriebrede uitrol van prognostisch onderhoud is nog niet voor morgen. Een groot obstakel zijn de data.

Het is onmogelijk en/of onrendabel om alle installaties uit te rusten met sensoren. Evenmin zijn gecollecteerde data altijd kwaliteitsvol. Ze komen in een oud of niet-standaard format. Disparate, ruwe data samenbrengen is een hele klus.

Het koppelen van die sensordata aan gebeurtenissen, zoals de lengte van productieruns, materiaaleigenschappen en onderhoudsinterventies, is een volgende uitdaging. Dan zie je dat analyses niet op alle gegevens worden uitgevoerd maar alleen op de data van het moment van de gebeurtenis of interventie. Zo gaat een hoop informatie verloren.

Zelfs als ‘alle’ data gekoppeld worden, blijkt analyseren niet zo eenvoudig. Zoals één van mijn studenten onlangs pijnlijk ervoer bij de dataverwerking van een power plant. Hij beschikte over sensor- en onderhoudsdata, inclusief een vrij tekstveld dat techniekers invulden. Eén onderdeel dook op verschillende manieren op; de exhaust kwam voor als EXHAUST maar ook als EXT, EXH, EXHOUST en EXHT.

Voor een mens vrij evident dat het over hetzelfde gaat. Voor een data mining algoritme niet. Zo’n algoritme wil zijn data ‘geprepareerd’ en dat vraagt meestal drie tot vier keer meer tijd dan de analyse zelf. Zoiets laat je evenmin blindelings los op geprepareerde data.

Een studente gebruikte zo’n algoritme om via de vrije tekst de meest voorkomende foutoorzaak (mechanisch, elektrisch, operator geïnitieerd, enz. …) te bepalen. De meest voorkomende foutoorzaak was ‘kapot’. Er zijn duidelijk slimmere algoritmes nodig. Misschien biedt deep learning straks soelaas.

Willen we na de analyse naar de bovengenoemde actionable information dan hebben we nog business context modellen nodig die, op basis van regels, doelfuncties en beperkingen, de best mogelijke aanbevelingen voor onderhoud maken.

Voorlopig hebben we nog te doen met een soort collaborative systems (nog zo’n hype) waarin mens en machine samenwerken om onderhoud te optimaliseren. Maar zoals Malcolm X al zei: “The future belongs to those who prepare for it today.” <<
door Liliane Pintelon

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

UZ Brussel breidt expertise in robot-geassisteerde ingrepen uit

In het Centrum voor Hart- en Vaatziekten werd onlangs voor het eerst een patiënt geopereerd met behulp van een robot. Zo kunnen de chirurgen nauwkeuriger werken en herstelt de patiënt sneller.

Plannen voor grootste Europese Li-Ion batterijenproducent

JT Energy Systems, de in april opgerichte joint venture van Jungheinrich en batterijproducent Triathlon Holding, heeft de voormalige Solarworld-fabriek overgenomen.

Rockwell Automation helpt bij integratie van veiligheid in machines - techniek

Machine-ontwerpers moeten steeds meer veiligheidsaspecten in het ontwerp van industriёle systemen integreren. Rockwell Automation ontwikkelde 7 nieuwe safety modules voor drie I/O platforms.

Oracle wordt partner van Start it @KBC

Op Start it @KBSea heeft technologiebedrijf Oracle aangekondigd dat het zich aansluit als partner van Start it @KBC, waardoor deze nog meer technologische expertise aan boord haalt.

Follow-upinspectie Doel 3 geeft groen licht voor heropstart

De waterstofvlokken in de wanden van de reactorkuip van Doel 3 zijn niet geëvolueerd en er zijn ook geen nieuwe indicaties bij gekomen. Dat blijkt uit een follow-upinspectie.

DHL test elektrische bestelwagen StreetScooter

DHL Express gaat een maand de StreetScooter uittesten in België. Dit past in hun ‘GoGreen’ programma en moet uitwijzen of de inzet van elektrische bestelwagens buiten steden haalbaar is.

VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

Onderzoekers van de VUB en de ULB starten vrijdag op Brussels Health Campus met dit innoverende proefproject om relatie tussen mens en machine te bestuderen.

Pilz introduceert veilig radarsysteem voor zonebewaking - techniek

Het LBK-systeem van Pilz voor de beveiliging van gevarenzones is gebaseerd op radartechnologie. Het LBK-systeem is ongevoelig voor externe invloeden, zoals stof, regen, licht, vonken, ... .

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners