Maintenance of Things: onderhoudsmanagement - column

Columns & Blogs 3/08/2017 8:49:48

Ik kan het niet laten nogmaals stil te staan bij het Industrial Internet of Things (IIOT) dat nu eenmaal het onderhoudsmanagement in de toekomst zal mee bepalen.

Lees hieronder verder   
Verwant

”Digitalisering vereist rekenkracht, connectiviteit en data analyse” - column

Energieleverancier aansprakelijk voor panne aan de machine? - column

Economische conjunctuur: ”Bijtanken of stilvallen” - opinie

essenscia opgetogen over investering Borealis

“De schoonheid, de kracht en de wijsheid van wetenschap” - column

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - IIOT brengt nieuwe terminologie aan. Reactief of correctief onderhoud is er al lang. Preventief of op tijd gebaseerd onderhoud ook.

Condition monitoring technologie voegde daar predictief onderhoud en later prognostisch onderhoud aan toe. Predictief onderhoud gaat na of een bepaalde parameter(set) uit de veilige zone dreigt te gaan. Prognostisch onderhoud koppelt daar via mathematische modellen nog een prognose van de RUL (remaining useful life) aan.

Over het exacte onderscheid zijn literatuur en praktijk het niet altijd eens. IIOT introduceert nog iets nieuw: prescriptief onderhoud, dat ook intelligent prevention genoemd wordt. Verwarring troef, dus.

Heel kort door de bocht komt het erop neer dat prescriptief onderhoud intelligente algoritmes en modellen toepast die je vertellen welke onderhoudsactie je best (snel) onderneemt, de zogenaamde actionable information.

Het doet denken aan een garagebezoek: de technieker duikt niet direct onder de motorkap maar ‘hangt je auto aan de computer’. Die computer spuwt een papier uit met het gezondheidsverdict en de interventies die de technieker dient uit te voeren.

Dat klinkt goed, toch? En jawel, sensoren worden krachtiger, kleiner en goedkoper maar een industriebrede uitrol van prognostisch onderhoud is nog niet voor morgen. Een groot obstakel zijn de data.

Het is onmogelijk en/of onrendabel om alle installaties uit te rusten met sensoren. Evenmin zijn gecollecteerde data altijd kwaliteitsvol. Ze komen in een oud of niet-standaard format. Disparate, ruwe data samenbrengen is een hele klus.

Het koppelen van die sensordata aan gebeurtenissen, zoals de lengte van productieruns, materiaaleigenschappen en onderhoudsinterventies, is een volgende uitdaging. Dan zie je dat analyses niet op alle gegevens worden uitgevoerd maar alleen op de data van het moment van de gebeurtenis of interventie. Zo gaat een hoop informatie verloren.

Zelfs als ‘alle’ data gekoppeld worden, blijkt analyseren niet zo eenvoudig. Zoals één van mijn studenten onlangs pijnlijk ervoer bij de dataverwerking van een power plant. Hij beschikte over sensor- en onderhoudsdata, inclusief een vrij tekstveld dat techniekers invulden. Eén onderdeel dook op verschillende manieren op; de exhaust kwam voor als EXHAUST maar ook als EXT, EXH, EXHOUST en EXHT.

Voor een mens vrij evident dat het over hetzelfde gaat. Voor een data mining algoritme niet. Zo’n algoritme wil zijn data ‘geprepareerd’ en dat vraagt meestal drie tot vier keer meer tijd dan de analyse zelf. Zoiets laat je evenmin blindelings los op geprepareerde data.

Een studente gebruikte zo’n algoritme om via de vrije tekst de meest voorkomende foutoorzaak (mechanisch, elektrisch, operator geïnitieerd, enz. …) te bepalen. De meest voorkomende foutoorzaak was ‘kapot’. Er zijn duidelijk slimmere algoritmes nodig. Misschien biedt deep learning straks soelaas.

Willen we na de analyse naar de bovengenoemde actionable information dan hebben we nog business context modellen nodig die, op basis van regels, doelfuncties en beperkingen, de best mogelijke aanbevelingen voor onderhoud maken.

Voorlopig hebben we nog te doen met een soort collaborative systems (nog zo’n hype) waarin mens en machine samenwerken om onderhoud te optimaliseren. Maar zoals Malcolm X al zei: “The future belongs to those who prepare for it today.” <<
door Liliane Pintelon

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Pionier en gangmaker in expatland - artikel

15 jaar geleden was het expatgebeuren bij Bekaert Group vooral een zaak van HQ: Belgen werden uitgestuurd naar het buitenland. Vandaag is de mix aan nationaliteiten en bestemmingen totaal.

DHL Express bezorgt pakjes met de fiets

Na Antwerpen, is nu Gent aan de beurt om van pakjes te worden voorzien door de cubicycle. Dit is een elektrische cargofiets met speciale container, die tot 125 kilo goederen kan vervoeren.

INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

INEOS heeft voor de haven van Antwerpen gekozen als locatie voor een mega-investering van 3 miljard euro, goed voor 400 nieuwe jobs. De investering zal gebeuren op de site in Lillo.

VIL wil logistieke hub in zorgsector uitbouwen

VIL lanceert het project ‘Zorghubs’ om de mogelijkheden te onderzoeken van een zorghub, waar logistieke activiteiten op een centrale locatie geconsolideerd en geoptimaliseerd worden.

Nieuw chemisch productieproces vermindert uitstoot kooldioxide

Scheikundige van de Nederlandse Universiteit Utrecht zet kobalt in als katalysator voor productie van chemicaliën uit aardgas, hetgeen tot bijna nul kooldioxide-uitstoot leidt.

5 goede redenen om Indumation 2019 te bezoeken - uitnodiging

Op 6, 7 en 8 februari komt Indumation.be 2019 er opnieuw aan in Kortrijk Xpo. Dit is dit de snelst groeiende vakbeurs voor de automatisering, digitalisering en optimalisering van de Benelux.

‘Lichtpistool’ meet stijfheid van bloedvaten

Imec,de Universiteit Gent, Medtronic en hun partners hebben een klinische haalbaarheidsstudie afgerond voor een prototype van een medisch toestel dat de stijfheid van bloedvaten kan meten.

Inschrijving tweede editie van acceleratieprogramma BEyond geopend

Initiatiefnemer Pulse Foundation zorgt ervoor dat in acceleratieprogramma BEyond ambitieuze tech scale-ups uit België ondersteuning krijgen van Belgische en internationale topondernemers.

Partners