Maintenance of Things: onderhoudsmanagement - column

Columns & Blogs 3/08/2017 8:49:48

Ik kan het niet laten nogmaals stil te staan bij het Industrial Internet of Things (IIOT) dat nu eenmaal het onderhoudsmanagement in de toekomst zal mee bepalen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Deloitte publiceert Tech Trends-rapport 2019 - column

Bedrijfsgeheimen voortaan beter beschermd - column

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

Belgische drone-industrie krijgt vleugels - column

”Digitalisering vereist rekenkracht, connectiviteit en data analyse” - column

Energieleverancier aansprakelijk voor panne aan de machine? - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(21/3) GBM Works test vibro-drillen van monopiles

(20/3) Brussels Airport bekroond als leider EU-project Airport Operations Plan

(18/3) Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

(18/3) Stoomnet ECLUSE in Antwerpse haven officieel geopend

(14/3) 3D geprint poreus mes snijdt onder druk

(13/3) Fysici blijven hoopvol over nieuwe Japanse superversneller

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - IIOT brengt nieuwe terminologie aan. Reactief of correctief onderhoud is er al lang. Preventief of op tijd gebaseerd onderhoud ook.

Condition monitoring technologie voegde daar predictief onderhoud en later prognostisch onderhoud aan toe. Predictief onderhoud gaat na of een bepaalde parameter(set) uit de veilige zone dreigt te gaan. Prognostisch onderhoud koppelt daar via mathematische modellen nog een prognose van de RUL (remaining useful life) aan.

Over het exacte onderscheid zijn literatuur en praktijk het niet altijd eens. IIOT introduceert nog iets nieuw: prescriptief onderhoud, dat ook intelligent prevention genoemd wordt. Verwarring troef, dus.

Heel kort door de bocht komt het erop neer dat prescriptief onderhoud intelligente algoritmes en modellen toepast die je vertellen welke onderhoudsactie je best (snel) onderneemt, de zogenaamde actionable information.

Het doet denken aan een garagebezoek: de technieker duikt niet direct onder de motorkap maar ‘hangt je auto aan de computer’. Die computer spuwt een papier uit met het gezondheidsverdict en de interventies die de technieker dient uit te voeren.

Dat klinkt goed, toch? En jawel, sensoren worden krachtiger, kleiner en goedkoper maar een industriebrede uitrol van prognostisch onderhoud is nog niet voor morgen. Een groot obstakel zijn de data.

Het is onmogelijk en/of onrendabel om alle installaties uit te rusten met sensoren. Evenmin zijn gecollecteerde data altijd kwaliteitsvol. Ze komen in een oud of niet-standaard format. Disparate, ruwe data samenbrengen is een hele klus.

Het koppelen van die sensordata aan gebeurtenissen, zoals de lengte van productieruns, materiaaleigenschappen en onderhoudsinterventies, is een volgende uitdaging. Dan zie je dat analyses niet op alle gegevens worden uitgevoerd maar alleen op de data van het moment van de gebeurtenis of interventie. Zo gaat een hoop informatie verloren.

Zelfs als ‘alle’ data gekoppeld worden, blijkt analyseren niet zo eenvoudig. Zoals één van mijn studenten onlangs pijnlijk ervoer bij de dataverwerking van een power plant. Hij beschikte over sensor- en onderhoudsdata, inclusief een vrij tekstveld dat techniekers invulden. Eén onderdeel dook op verschillende manieren op; de exhaust kwam voor als EXHAUST maar ook als EXT, EXH, EXHOUST en EXHT.

Voor een mens vrij evident dat het over hetzelfde gaat. Voor een data mining algoritme niet. Zo’n algoritme wil zijn data ‘geprepareerd’ en dat vraagt meestal drie tot vier keer meer tijd dan de analyse zelf. Zoiets laat je evenmin blindelings los op geprepareerde data.

Een studente gebruikte zo’n algoritme om via de vrije tekst de meest voorkomende foutoorzaak (mechanisch, elektrisch, operator geïnitieerd, enz. …) te bepalen. De meest voorkomende foutoorzaak was ‘kapot’. Er zijn duidelijk slimmere algoritmes nodig. Misschien biedt deep learning straks soelaas.

Willen we na de analyse naar de bovengenoemde actionable information dan hebben we nog business context modellen nodig die, op basis van regels, doelfuncties en beperkingen, de best mogelijke aanbevelingen voor onderhoud maken.

Voorlopig hebben we nog te doen met een soort collaborative systems (nog zo’n hype) waarin mens en machine samenwerken om onderhoud te optimaliseren. Maar zoals Malcolm X al zei: “The future belongs to those who prepare for it today.” <<
door Liliane Pintelon

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Interreg-project New-C-Land zet in op productie biomassa

Het doel is om ongebruikte of marginale gronden tussen Wallonië, West-Vlaanderen en Noord-Frankrijk in kaart te brengen en te beplanten met non-food-gewassen voor de productie van biomassa.

Bacteriën zorgen voor minder broeikasgassen

Anammoxbacteriën verslinden stikstofmonoxide wat voorkomt dat andere bacteriën deze stof omzetten naar broeikasgas distikstofmonoxide, aldus onderzoek van onder meer de Radboud Universiteit.

Priority Software verwerft Optimize Group - bedrijfsnieuws

Door de acquisitie van ‘Optimize Group’ kan Priority Software haar aanwezigheid in West- Europa versterken en zo het snelgroeiende klantenbestand in deze regio nog beter van dienst zijn.

VUB-leerstoel gefinancierd door 4 ingenieursbedrijven (+fotoreportage)

Vrijdag tekenden de VUB, de ULB en de vier grote ingenieursbedrijven een akkoord voor de financiering van de nieuwe leerstoel Infrastructuur Assetmanagement en Levenscyclus Planning.

Automation 2019, samen met Empack en Logistics & Distribution

Na het succes van 2017 vinden Empack, Automation en Logistics & Distribution in 2019 opnieuw gelijktijdig plaats op 3 en 4 april 2019 in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch (Nederland).

Chemie- en farma goed voor recordbedrag aan buitenlandse investeringen

Buitenlandse ondernemingen uit de sector van de chemie, kunststoffen en life sciences hebben vorig jaar een recordbedrag van meer dan 2 miljard euro in Vlaanderen geïnvesteerd.

11 nieuwe projecten uit Europees BENEFIC-programma goedgekeurd

In het kader van het Europese BENEFIC-programma werden 11 nieuwe projecten goedgekeurd. Het gaat om 53 laad- en tankpunten voor elektrische wagens, taxi’s, bussen en binnenvaartschepen.

ifm is uw partner voor de automatisering van morgen - advertorial

Sinds de oprichting in 1969 heeft ifm zijn stempel gedrukt op de industriële automatisering met nieuwe ontwikkelingen in sensoren, besturingssystemen en andere industriële systemen.

Passen digitalisering en brownfield-faciliteiten bij elkaar

De huidige automatiseringssystemen verminderen ongeplande downtime door bewaking van de systeemstatus en via conditiebewaking of voorspellend onderhoud. Maar wat met brownfield-installaties met legacy-apparatuur? Kunnen deze geïntegreerd worden en aan de eisen van de moderne productie voldoen? >>

Partners