Maintenance of Things: onderhoudsmanagement - column

Columns & Blogs 3/08/2017 8:49:48

Ik kan het niet laten nogmaals stil te staan bij het Industrial Internet of Things (IIOT) dat nu eenmaal het onderhoudsmanagement in de toekomst zal mee bepalen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

Deloitte publiceert Tech Trends-rapport 2019 - column

Bedrijfsgeheimen voortaan beter beschermd - column

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Safe design according to A&B standards

Pilz Zonhoven

dinsdag 21 mei 2019

EPLAN Virtual Fair

online sessies

dinsdag 21 mei 2019

Advanced Engineering

Flanders Expo Gent

van 22/05/2019 tot 23/05/2019

Practical training: EN ISO13849-1

Pilz Zonhoven

woensdag 22 mei 2019

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

donderdag 23 mei 2019

COMSOL Day

imec - Leuven

donderdag 23 mei 2019

Keuze van de redactie

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

(13/5) Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

(13/5) Knelpuntsectoren zoeken 18.200 hooggeschoolde profielen

(9/5) Primeur: Posetron gaat ‘Nearly Off Grid’

(9/5) Imec bluetooth sleutel voorkomt autodiefstal

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - IIOT brengt nieuwe terminologie aan. Reactief of correctief onderhoud is er al lang. Preventief of op tijd gebaseerd onderhoud ook.

Condition monitoring technologie voegde daar predictief onderhoud en later prognostisch onderhoud aan toe. Predictief onderhoud gaat na of een bepaalde parameter(set) uit de veilige zone dreigt te gaan. Prognostisch onderhoud koppelt daar via mathematische modellen nog een prognose van de RUL (remaining useful life) aan.

Over het exacte onderscheid zijn literatuur en praktijk het niet altijd eens. IIOT introduceert nog iets nieuw: prescriptief onderhoud, dat ook intelligent prevention genoemd wordt. Verwarring troef, dus.

Heel kort door de bocht komt het erop neer dat prescriptief onderhoud intelligente algoritmes en modellen toepast die je vertellen welke onderhoudsactie je best (snel) onderneemt, de zogenaamde actionable information.

Het doet denken aan een garagebezoek: de technieker duikt niet direct onder de motorkap maar ‘hangt je auto aan de computer’. Die computer spuwt een papier uit met het gezondheidsverdict en de interventies die de technieker dient uit te voeren.

Dat klinkt goed, toch? En jawel, sensoren worden krachtiger, kleiner en goedkoper maar een industriebrede uitrol van prognostisch onderhoud is nog niet voor morgen. Een groot obstakel zijn de data.

Het is onmogelijk en/of onrendabel om alle installaties uit te rusten met sensoren. Evenmin zijn gecollecteerde data altijd kwaliteitsvol. Ze komen in een oud of niet-standaard format. Disparate, ruwe data samenbrengen is een hele klus.

Het koppelen van die sensordata aan gebeurtenissen, zoals de lengte van productieruns, materiaaleigenschappen en onderhoudsinterventies, is een volgende uitdaging. Dan zie je dat analyses niet op alle gegevens worden uitgevoerd maar alleen op de data van het moment van de gebeurtenis of interventie. Zo gaat een hoop informatie verloren.

Zelfs als ‘alle’ data gekoppeld worden, blijkt analyseren niet zo eenvoudig. Zoals één van mijn studenten onlangs pijnlijk ervoer bij de dataverwerking van een power plant. Hij beschikte over sensor- en onderhoudsdata, inclusief een vrij tekstveld dat techniekers invulden. Eén onderdeel dook op verschillende manieren op; de exhaust kwam voor als EXHAUST maar ook als EXT, EXH, EXHOUST en EXHT.

Voor een mens vrij evident dat het over hetzelfde gaat. Voor een data mining algoritme niet. Zo’n algoritme wil zijn data ‘geprepareerd’ en dat vraagt meestal drie tot vier keer meer tijd dan de analyse zelf. Zoiets laat je evenmin blindelings los op geprepareerde data.

Een studente gebruikte zo’n algoritme om via de vrije tekst de meest voorkomende foutoorzaak (mechanisch, elektrisch, operator geïnitieerd, enz. …) te bepalen. De meest voorkomende foutoorzaak was ‘kapot’. Er zijn duidelijk slimmere algoritmes nodig. Misschien biedt deep learning straks soelaas.

Willen we na de analyse naar de bovengenoemde actionable information dan hebben we nog business context modellen nodig die, op basis van regels, doelfuncties en beperkingen, de best mogelijke aanbevelingen voor onderhoud maken.

Voorlopig hebben we nog te doen met een soort collaborative systems (nog zo’n hype) waarin mens en machine samenwerken om onderhoud te optimaliseren. Maar zoals Malcolm X al zei: “The future belongs to those who prepare for it today.” <<
door Liliane Pintelon

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Oprichting Flanders Future Techfund goedgekeurd

De Vlaamse Regering heeft onlangs de ontwerpstatuten van dit nieuwe Flanders Future Techfund (FFTF) goedgekeurd en trekt nu 75 miljoen euro uit voor de oprichting ervan.

Novares Venture Capital verwerft minderheidsbelang in Quad Industries

De investering is gericht op het ontwikkelen van nieuwe systemen met intuïtieve, intelligente interfaces voor het interieur van auto's.

Universiteit van Brescia kiest Helmholz Benelux als partner

CSMT is een onderdeel van de Universiteit van Brescia, heeft een revolutionaire diagnose-tool voor Profinet ontwikkeld en wordt sinds kort vertegenwoordigd door Helmholz Benelux.

Engineeringnet Magazine 146 onlangs verschenen

Het nieuwste nummer van Engineeringnet Magazine is reeds bij zijn abonnees aangekomen en over drie weken zal deze editie ook online consulteerbaar worden via onze kanalen.

Jiffy Packaging installeert zonnedak met 1.885 zonnepanelen

Luminus installeerde in samenwerking met dochter Dauvister 1.885 zonnepanelen op het dak van Jiffy Packaging in Wellen. Goed voor een groot zonnedak van 5.400 vierkante meter.

Imec’s slimme radar maakt intuïtieve mens-machine interactie mogelijk

Imec ontwikkelde een prototype van een compacte 140GHz radar die zeer fijne bewegingen kan herkennen en die kan gebruikt worden als ondersteuning van intuïtieve mens-machine interacties.

Bouw van een ’nieuwe generatie’ waterstofproductie-eenheid gestart

Air Liquide is onlangs van start gegaan met de bouw van een "nieuwe generatie" waterstofproductie-eenheid in de Covestro-productievestiging in de haven van Antwerpen.

Schneider Electric breidt UPS-productlijn uit met Galaxy VS

Schneider Electric introduceert de Galaxy VS. Deze zeer efficiënte, modulaire, driefase Uninterruptible Power Supply (UPS) met capaciteiten van 10-100 kW is eenvoudig te installeren. De UPS is ontwikkeld om aan de kritieke vermogensvereisten in IT-, commerciële of industriële omgevingen te voldoen. >>

Partners