Valpijpschip Jan De Nul ingezet voor Duits offshore windmolenpark

De Simon Stevin zal in de Visnes Eklogitt steengroeve in Noorwegen een eerste lading van 32.000 ton stenen ophalen en vervoeren naar het Duitse offshore windmolenpark Borkum Riffgrund 2.

Trefwoorden: #baggeren, #erosiebescherming, #Jan De Nul, #offshore windpark, #steengroeve, #valpijpschip, #windenergie

Lees verder

Techniek

( Foto: Jan De Nul )

ENGINEERINGNET.BE - Daar zal het erosiebeschermingslagen op de zeebodem installeren voor de funderingen van 36 windturbines. In 2018 zal het offshore installatieschip Vole au vent de funderingen voor de monopalen effectief installeren.

Deze lading van 32.000 ton is de eerste van vier die door geladen, vervoerd en geïnstalleerd zullen worden. De laatste drie worden geleverd door de Rekefjord steengroeve en geladen in Eemshaven (Nederland), dichter bij de Borkum Riffgrund site.

De Jan De Nul Group ondertekende dit contract in 2016 met Dong Energy. Het contract omvat het transport en de installatie van 36 monopalen, anodekooien en overgangsstukken voor het offshore windmolenpark Borkum Riffgrund 2.

Daarbij kreeg de groep ook de levering, het transport en de installatie van erosiebescherming voor alle in 2018 te installeren funderingen toegewezen.


ACHTERGROND
Het offshore windmolenpark Borkum Riffgrund 2 is gelegen in de Noordzee, binnen de Duitse Exclusieve Economische Zone (EEZ), 17 km ten oosten van de grens met Nederland, 34 km ten noorden van het eiland Borkum en 54 km ten noordwesten van het Duitse vasteland. Het windmolenpark zal een totale uitvoercapaciteit van 450 MW hebben.

Het project kadert binnen een cluster van projecten, gelegen in een gebied dat speciaal werd toegewezen voor de productie van offshore windenergie (“Vorranggebiet Windenergie”).