Zelfrijdende voertuigen: wie betaalt bij schade? (1) - column

Columns & Blogs 31/07/2017 11:31:58

Heden ten dage zijn de zelfrijdende voertuigen zeer dichtbij. De vraag die zich hierbij dan stelt is te weten wie zal betalen in geval er zich een schadegeval voordoet?

Lees hieronder verder   
Verwant

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

De toekomst van de maakindustrie in België - column

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

eHealth interoperabiliteits-standaarden (HL7/IHE/DICOM)

Bluepoint - Brussel

woensdag 18 september 2019

Kwaliteitsmanagement - ISO 9001:2015

NBN - Brussel

donderdag 19 september 2019

Postgraduaat Coöperatief ondernemen en management

Leuven

van 20/09/2019 tot 20/12/2019

Studiedag Energie-efficiëntie

Vlaams Parlement - Brussel

vrijdag 20 september 2019

Webinar: 7 innovatieve veiligheids­oplossingen

Pilz Webinar

vrijdag 20 september 2019

Keuze van de redactie

(11/9) Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

(11/9) Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

(10/9) Werkgevers plannen personeelsuitbreiding in vierde kwartaal

(9/9) 2.640 zonnepanelen voor spaarbekkencentrale in Coo

(5/9) SAFIR-consortium test simultane dronevluchten in DronePort

(4/9) VINCI Energies heeft IZEN overgenomen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De softwarefabrikanten menen dat deze voertuigen veel minder ongevallen met zich zullen meebrengen, maar toch mogen we niet vergeten dat ook de gebruikte software niet onfeilbaar is.

Onze aansprakelijkheidsprincipes zijn complex en de rechterlijke uitspraken erover zijn in overvloed aanwezig. Een belangrijk wettelijk principe dat we hier alvast kunnen aanhalen, is artikel 1382 van ons Burgerlijk Wetboek. Dit artikel stelt dat hij die aan iemand schade toebrengt, is ertoe gehouden deze schade te vergoeden.

Wanneer we het over 'voertuigen' hebben, dan denken we uiteraard eerst aan een toepassing van onze Verkeerswetgeving, maar toch kan ook artikel 1382 hier perfect toegepast worden. Denken we bijvoorbeeld aan een werknemer die het portier van zijn wagen te wijd open doet en een ander voertuig hierdoor schade toebrengt!

Het 'slachtoffer' van deze schade kan hier perfect beroep doen op artikel 1382, maar dan moet hij wel drie voorwaarden kunnen aantonen, nl. dat deze werknemer een fout maakte, dat hij schade leed en dat er een oorzakelijk verband is tussen de fout (het openen van het portier) en de opgelopen schade.

Een 'fout' kan gedefinieerd worden als een daad die een normaal voorzichtig en maatschappelijk bewuste burger in dezelfde omstandigheden geplaatst, niet zou gesteld hebben. Een fout kan bijvoorbeeld een inbreuk zijn op een wetsregel. Bijvoorbeeld: een ingebouwde sensor geeft aan wanneer u op een parking een ander geparkeerd voertuig nadert.

U wordt dus door deze software gewaarschuwd voor een eventuele aanrijding. Gaat u daar niet op in en rijdt u toch door waardoor u het andere voertuig aanrijdt, dan begaat u wel degelijk een fout! Het principe van de 'foutaansprakelijkheid' kan hier dan wel toegepast worden.

In dit geval neemt u namelijk nog steeds zelf de beslissing of u met het voertuig door rijdt of niet. Heeft men daarentegen te maken met een volledig autonoom voertuig, dan liggen de zaken anders. Hier neemt de gebruiker van het zelfrijdend voertuig niet meer zelf de beslissing in verband met het rijden en manoeuvreren en kan hij dus niets meer doen om het ongeval te voorkomen!

'Algemene zorgvuldigheidsnorm'
Ook een inbreuk op de 'algemene zorgvuldigheidsnorm' kan een fout betekenen. In dit geval wordt er nagegaan hoe iemand anders (een normaal voorzichtig en redelijk mens) in dezelfde feitelijke omstandigheden zou handelen (het zogenaamde principe van een 'goede huisvader'). Toch moet men hier opmerken dat ook een 'normaal voorzichtig en redelijk mens' niet onfeilbaar is en zich kan vergissen of fouten maken en hierdoor schade kan toebrengen.

Daarnaast is het van belang dat deze 'normale voorzichtige en redelijke persoon' zich eveneens bevindt in dezelfde feitelijke omstandigheden. Indien uit het onderzoek van de zaak blijkt dat deze mens anders zou hebben gereageerd in dezelfde feitelijke omstandigheden, dan kan er aangenomen worden dat de persoon die wordt aangesproken in verband met de schade, effectief ook de 'algemene zorgvuldigheidsnorm' heeft overschreden.

'Gebrekkige' zaak
Artikel 1384, lid 1 van ons Burgerlijk Wetboek stelt dat 'men aansprakelijk is, niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad, maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft'.

Er moet aangetoond worden dat er een gebrek aan de zaak is opdat de 'bewaarder' ervan aansprakelijk kan gesteld worden. Bovendien kan dit artikel alleen maar ingeroepen worden door mensen die effectief schade hebben geleden door een gebrek aan de zaak.

Anderzijds, berust de aansprakelijkheid op de schouders van de bewaarder van de zaak en dit zelfs zonder dat er een schuld van zijn kant moet bewezen worden. Er ontstaat ten opzichte van hem een onweerlegbaar vermoeden van aansprakelijkheid. <<

Wordt vervolgd!

Als zelfstandig juriste verzorgt Solange Tastenoye algemene juridische dienstverlening voor bedrijven, particulieren en zelfstandigen en verenigingen. Haar specialisatie is burgerlijk recht.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

EU-project voor bouwmaterialen op basis van schimmels

Bakstenen op basis van schimmels maakt bouwmateriaal duurzamer en zelfreparerend. Het Fungar-project ontvangt 2,85 miljoen euro vanuit Horizon 2020 om dit materiaal verder te ontwikkelen.

Nieuwe generatie Magnet Schulz GSCX vergrendelmagneten - techniek

De serie GSCX van Magnet Schultz, bij ons vertegen­woordigd door Rotero, is een nieuwe generatie vergrendel­magneten met beschermings­klasse IP40 en zijn bestand tegen hoge dwarskrachten.

CE markering voor interpretatie van longtest met Artificiële Intelligentie

ArtiQ behaalde deze CE markering voor ArtiQ.PFT, software op basis van artificiële intelligentie (AI) voor de automatische interpretatie van longfunctietesten om longziektes op te sporen.

Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

Nederlandse partners starten een groot project voor de ontwikkeling van een nieuwe technologie om organische microverontreinigingen, zoals medicijnresten, uit afvalwater te filteren.

Borealis investeert 1 miljard euro in nieuwe fabriek in Kallo

Onlangs werd in Kallo het startschot gegeven voor de bouw van een nieuwe propaan­dehydrogenatie­fabriek (PDH). Dit project zal ook enkele honderden voltijdse banen opleveren

Analoge info verwerken in Safety toepassingen - techniek

Wieland heeft drie nieuwe ingangsmodules toegevoegd aan de Samos Pro Compact veiligheidscontroller voor het betrouwbaar detecteren en verwerken van analoge signalen.

19% minder methaanuitstoot van runderen tegen 2030

ILVO en Milcobel gaan intensief samenwerken op vlak van wetenschappelijk onderzoek rond melkvee en klimaat, dat zo ook sneller naar de praktijk is om te zetten.

Verschillende redenen om ABISS 2019 te bezoeken...

Tijdens ABISS 2019 op 3 oktober in Kortrijk Xpo wordt tijdens 7 expert classes en samen met 65 specialisten aangeleerd hoe een fabriek morgen slim, performant en geconnecteerd te leiden.

Partners