Zelfrijdende voertuigen: wie betaalt bij schade? (1) - column

Columns & Blogs 31/07/2017 11:31:58

Heden ten dage zijn de zelfrijdende voertuigen zeer dichtbij. De vraag die zich hierbij dan stelt is te weten wie zal betalen in geval er zich een schadegeval voordoet?

Lees hieronder verder   
Verwant

Bedrijfsgeheimen voortaan beter beschermd - column

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

Belgische drone-industrie krijgt vleugels - column

”Digitalisering vereist rekenkracht, connectiviteit en data analyse” - column

Energieleverancier aansprakelijk voor panne aan de machine? - column

Economische conjunctuur: ”Bijtanken of stilvallen” - opinie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/2) “Cobot bezorgt onze werknemers meer controle over hun werk” - artikel

(18/2) Energieopbrengst van tweezijdige PV-systemen nauwkeurig berekenen

(14/2) AB InBev investeert 42 miljoen euro in uitbreiding brouwerij Hoegaarden

(13/2) Plan voor bouw 30 nieuwe mijnenjagers en 1.550 drones

(12/2) Agristo bouwt nieuw automatisch hoogbouwmagazijn

(11/2) Brits verpakkingsbedrijf investeert 15 miljoen euro in België

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De softwarefabrikanten menen dat deze voertuigen veel minder ongevallen met zich zullen meebrengen, maar toch mogen we niet vergeten dat ook de gebruikte software niet onfeilbaar is.

Onze aansprakelijkheidsprincipes zijn complex en de rechterlijke uitspraken erover zijn in overvloed aanwezig. Een belangrijk wettelijk principe dat we hier alvast kunnen aanhalen, is artikel 1382 van ons Burgerlijk Wetboek. Dit artikel stelt dat hij die aan iemand schade toebrengt, is ertoe gehouden deze schade te vergoeden.

Wanneer we het over 'voertuigen' hebben, dan denken we uiteraard eerst aan een toepassing van onze Verkeerswetgeving, maar toch kan ook artikel 1382 hier perfect toegepast worden. Denken we bijvoorbeeld aan een werknemer die het portier van zijn wagen te wijd open doet en een ander voertuig hierdoor schade toebrengt!

Het 'slachtoffer' van deze schade kan hier perfect beroep doen op artikel 1382, maar dan moet hij wel drie voorwaarden kunnen aantonen, nl. dat deze werknemer een fout maakte, dat hij schade leed en dat er een oorzakelijk verband is tussen de fout (het openen van het portier) en de opgelopen schade.

Een 'fout' kan gedefinieerd worden als een daad die een normaal voorzichtig en maatschappelijk bewuste burger in dezelfde omstandigheden geplaatst, niet zou gesteld hebben. Een fout kan bijvoorbeeld een inbreuk zijn op een wetsregel. Bijvoorbeeld: een ingebouwde sensor geeft aan wanneer u op een parking een ander geparkeerd voertuig nadert.

U wordt dus door deze software gewaarschuwd voor een eventuele aanrijding. Gaat u daar niet op in en rijdt u toch door waardoor u het andere voertuig aanrijdt, dan begaat u wel degelijk een fout! Het principe van de 'foutaansprakelijkheid' kan hier dan wel toegepast worden.

In dit geval neemt u namelijk nog steeds zelf de beslissing of u met het voertuig door rijdt of niet. Heeft men daarentegen te maken met een volledig autonoom voertuig, dan liggen de zaken anders. Hier neemt de gebruiker van het zelfrijdend voertuig niet meer zelf de beslissing in verband met het rijden en manoeuvreren en kan hij dus niets meer doen om het ongeval te voorkomen!

'Algemene zorgvuldigheidsnorm'
Ook een inbreuk op de 'algemene zorgvuldigheidsnorm' kan een fout betekenen. In dit geval wordt er nagegaan hoe iemand anders (een normaal voorzichtig en redelijk mens) in dezelfde feitelijke omstandigheden zou handelen (het zogenaamde principe van een 'goede huisvader'). Toch moet men hier opmerken dat ook een 'normaal voorzichtig en redelijk mens' niet onfeilbaar is en zich kan vergissen of fouten maken en hierdoor schade kan toebrengen.

Daarnaast is het van belang dat deze 'normale voorzichtige en redelijke persoon' zich eveneens bevindt in dezelfde feitelijke omstandigheden. Indien uit het onderzoek van de zaak blijkt dat deze mens anders zou hebben gereageerd in dezelfde feitelijke omstandigheden, dan kan er aangenomen worden dat de persoon die wordt aangesproken in verband met de schade, effectief ook de 'algemene zorgvuldigheidsnorm' heeft overschreden.

'Gebrekkige' zaak
Artikel 1384, lid 1 van ons Burgerlijk Wetboek stelt dat 'men aansprakelijk is, niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad, maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft'.

Er moet aangetoond worden dat er een gebrek aan de zaak is opdat de 'bewaarder' ervan aansprakelijk kan gesteld worden. Bovendien kan dit artikel alleen maar ingeroepen worden door mensen die effectief schade hebben geleden door een gebrek aan de zaak.

Anderzijds, berust de aansprakelijkheid op de schouders van de bewaarder van de zaak en dit zelfs zonder dat er een schuld van zijn kant moet bewezen worden. Er ontstaat ten opzichte van hem een onweerlegbaar vermoeden van aansprakelijkheid. <<

Wordt vervolgd!

Als zelfstandig juriste verzorgt Solange Tastenoye algemene juridische dienstverlening voor bedrijven, particulieren en zelfstandigen en verenigingen. Haar specialisatie is burgerlijk recht.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Snelle installatie van Rockwell Automation / Allen Bradley PLC’s - techniek

Na een succesvolle introductie van de complete range ServoStep geïntegreerde motoren, geeft JVL, vertegenwoordigd door Rotero uit Mechelen, nu de eerste ‘Add-On’ instructies vrij.

21 miljoen euro voor nieuwe productielijn Janssen Pharmaceutica

Naast productielijnen in Puerto Rico en Italië investeerde het bedrijf ook 21 miljoen euro in de bouw van een nieuwe productielijn op de Janssen Campus in Beerse.

Umicore gaat batterijcellen uit Formule E recycleren

Het ABB FIA Formula E Championship gaat samenwerken met Umicore voor de recyclage van de lithium-ionbatterijen en -cellen die in de afgelopen elektrische straatraces werden gebruikt.

Restalcohol omgezet tot biobrandstof

Het brouwen van steeds meer alcoholvrije bieren, betekent ook meer restalcohol. De alcohol die na de fermentatie uit de bieren wordt gehaald, werd tot nu toe gewoon gezien als restafval.

“Cobot bezorgt onze werknemers meer controle over hun werk” - artikel

Eén van de ‘early adopters’ van de cobot is Mariasteen uit Gits, één van de grootste maatwerkbedrijven van ons land. Seriegroottes verkleinen en de complexiteit neemt toe.

Indumation 2019 kan uitstekende cijfers voorleggen

De 5de editie van Indumation, die liep van 6-8 februari in Kortrijk Xpo, kon 10.414 bezoekers verwelkomen. Daarnaast was er een recordaantal exposanten en groeide de vakbeurs in oppervlakte.

Aangepaste kennis nodig in logistiek sector door digitalisering - column

Digitalisering en robotisering veroorzaken een omwenteling in de logistiek en hebben een effect op de gevraagde vaardigheden van professionals. Logistiek wordt ook steeds belangrijker.

Nieuwe versie van de Uniflex krimppers S 7 - techniek

De HM 10, nu de S 7 genoemd, staat al sinds 1972 in de reeks Uniflex-producten. Met zijn glijlagertechnologie heeft de S 7 veel voordelen voor de huidige industriële slangwerkplaatsen.

Nieuwe Benelux vestiging voor BLM Group

Met de oprichting van BLM Group Benelux heeft BLM Group (wereldwijde partner voor de buisbewerkings-industrie) een eigen verkoop- en servicevestiging voor de Benelux in gebruik genomen. Dit zijn de adresgegevens van deze nieuwe vestiging: Doornhoek 3776, NL-5465 TA Veghel, tel: +31 (0) 413 745 040, email: mail@blmgroup.nl >>

Partners