Laserlassen en 3D-printing in de ruimtevaart

Onderzoek & Wetenschap 20/06/2017 13:39:36

Laserlassen en 3D-printen levert nu al Ariane 6 raket nozzles met 90% minder componenten. Ze zijn ook 40% goedkoper en 30% sneller gebouwd.

Lees hieronder verder   
Verwant

Satellieten brengen sneeuwdiepte beter in kaart

Continue afkoeling en verhitting van reusachtige sterren

Japan start zoektocht naar zwaartekrachtsgolven

Qinetiq Space neemt nieuwe cleanroom van 450m² in gebruik (+fotoreportage)

Higgsdeeltje verder onderzocht in ATLAS-experiment op CERN

Mogelijk de eerste ‘onmogelijk geachte’ zwaartekrachtsgolf gespot

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Infoavond 3D-print voor matrijzen

Thomas More - Sint-Katelijne-Waver

dinsdag 22 oktober 2019

Parts2Clean

Messe Stuttgart

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Configuratie en calculatie van laagspanningsverdeelborden

Rittal Lokeren

dinsdag 22 oktober 2019

Rockwell Automation Teched Emea

München - Duitsland

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Basic of CE marking

Pilz Academy - Gent

dinsdag 22 oktober 2019

Empack

Nekkerhal Mechelen

van 23/10/2019 tot 24/10/2019

Keuze van de redactie

(17/10) Belgische zonnewagen wordt wereldkampioen

(16/10) Technologiebedrijf Rombit trekt nieuwe investeerders aan

(15/10) Verhaert investeert in AI gestuurde robots

(14/10) Sirris heeft 4.0 Pilot Factory ontwikkeld

(9/10) Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

(9/10) Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De eerste Ariane 6 nozzle (SWAN) voor de Vulcain 2.1 raketmotor is bij Airbus Safran Launchers in Frankrijk gearriveerd. De nozzle die GKN Aerospace bouwde, meet 2,5 m in diameter.

Bij de bouw van de structurele onderdelen werd volop gebruik gemaakt van laserlassen en Laser Metal Deposition (LMD) -een additieve 3D-printtechnologie. Dat resulteerde in 90% minder onderdelen. Van de zowat duizend componenten zijn er nu nog een honderdtal.

Een demonstrator nozzle werd al met succes op ware grootte getest in ESA’s Ariane Research and Technology Accompaniment (ARTA) Programma. In Frankrijk zal de nieuwe nozzle nu op een Vulcain 2.1 motor gebouwd worden voor een test in Duitsland.

De Ariane 6 komt in 2020 in dienst. Hoofdcontractant is Airbus Safran Launchers. ESA bekostigt het ontwikkelingsprogramma. GKN Aerospace zal de nozzle bouwen in zijn sterk geautomatiseerde fabriek in het Zweedse Trollhättan. Die fabriek opent volgende jaar, in 2018, de deuren. GKN Aerospace zal voor elke Ariane 6 raket vijf complexe sub-systemen bouwen -vier turbine assemblages en twee motoren die het vermogen leveren voor de waterstof en zuurstof brandstofsystemen.

De ruimtevaart business unit van GKN Aerospace in Trollhättan is al van bij de start -sinds 1974- in het Ariane programma betrokken. het Europese centre of excellence voor turbines en metaal nozzles bouwde al meer dan duizend verbrandingskamers en nozzles en meer dan 250 turbines voor de Ariane raket. << (Luc De Smet) (foto: GKN Aerospace)

ACHTERGROND
GKN plc is een globale engineering groep met drie divisies: GKN Aerospace, GKN Driveline en GKN Powder Metallurgy die actief zijn in de lucht- en ruimtevaart en automotive. De groep telt meer dan 58,000 medewerkers. De lucht- en ruimtevaart divisie -goed voor 18.000 medewerkers- is een tier 1 toeleverancier van structurele onderdelen, motorsystemen, kabelsystemen,… Het gebruikt daarbij ook composieten en additieve technieken.

Onlangs tekende GKN Aerospace een vijf jaar durend onderzoekscontract -goed voor 17,9 miljoen dollar- met het Amerikaanse U.S. Department of Energy’s (DOE) Oak Ridge National Laboratory (ORNL) om grotere structurele componenten voor vliegtuigen via additive manufacturing te fabriceren. Met dit contract zal GKN Aerospace gebruik maken van DOE’s Manufacturing Demonstration Facility (ORNL). Verwacht wordt dat additieve processen materiaalafval met 90% naar beneden kan halen en de productietijd kan halveren.

Het samenwerkingsakkoord focust op twee technologieën: Laser metal deposition met metaaldraad en Electron Beam Melting met metaalpoeder. Met de eerste laser metal deposition technologie wordt een metaaldraad met laser tot druppels neergesmolten om een component laag per laag op te bouwen (LMD-w). De partners willen een prototype machine ontwikkelen om complexe, middelgrote en grote structuren in titanium te bouwen voor vliegtuigen.

De tweede technologie zal electron beam melting (EBM) inzetten voor de bouw van kleine en middelgrote componenten. Men wil een bestaand proces tot wasdom brengen zodat het inzetbaar is voor grootschalige producties in de lucht/ruimtevaart. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Rittal pakt uit met nieuwe NEMA 3R/4 koelunits - techniek

Koeltechnologie voor buitentoepassingen moet altijd betrouwbaar werken, zelfs bij extreme hitte en koude of in vochtige en stoffige omstandigheden. Maar de eisen zijn nog hoger.

Orsi Academy wint Europese RegioStar Award

Dit opleidingscentrum voor robotchirurgie bevat de nieuwste technologie en trekt zo'n 3.500 chirurgen uit de hele wereld per jaar. De prijs garandeert uitbouw van technologie in het centrum.

Onderzoek: microben halen methaan en ammonium uit zeebodem

De Radboud Universiteit en de Universiteit Utrecht krijgen een ERC-subsidie van 7,6 miljoen euro om te onderzoeken hoe micro-organismen methaan en ammonium uit de zeebodem halen.

Technologiebedrijf Rombit trekt nieuwe investeerders aan

Tijdens de tweede kapitaalverhoging van Rombit zijn Vic Swerts, InvestLink en enkele Belgische industriëlen toegetreden. In totaal werd bij alle partijen 10 miljoen euro opgehaald.

Lancering digitale marktplaats voor afgedankt elektro op werkplek

Recupel lanceert Smartloop, een digitale marktplaats voor het afgedankte elektro van bedrijven en organisaties die vraag en aanbod bij elkaar brengt.

Verhaert investeert in AI gestuurde robots

VLAIO heeft een subsidie toegekend aan Verhaert voor een nieuw technologieplatform, waardoor Vlaamse ondernemingen versneld AI gestuurde robotsystemen kunnen ontwikkelen.

ifm evolueert van sensorenleverancier naar IT-servicebedrijf - advertorial

ifm electronic, dat van start ging met inductieve naderingsschakelaars voor het direct aansturen van een ‘relais’, telt nu 23 verschillende productlijnen en bestaat een halve eeuw.

Armstrong dekt 40% van energieverbruik met zonne-energie

Familiebedrijf Armstrong International liet onlangs 909 fotovoltaïsche panelen op zijn site in het industriepark Hauts-Sarts te Herstal installeren. Dauvister stond in voor de installatie.

Schubert & Salzer lanceert stoomkoeler 5090

De voordelen van het schijfklepsysteem voor stoomconditionering worden met de stoomkoeler type 5090 gecombineerd. Operatoren profiteren van een hoge afdichting, minder slijtage en geoptimaliseerde stoomcontrole. De stoomkoeler regelt de vereiste hoeveelheid injectiewater voor het koelen van stoom tot de gewenste stoom temperatuur. >>

Partners