Schip-tot-schip LNG-bunkerdiensten gestart in Zeebrugse haven

Het bunkerschip ENGIE Zeebrugge heeft in de haven van Zeebrugge voor het eerst LNG als scheepsbrandstof geleverd aan de twee nieuwe PCTC-schepen (pure car and truck carrier) van UECC.

Trefwoorden: #bunkeren, #bunkerschip, #ENGIE Zeebrugge, #Fluxys, #Gas4Sea, #LNG, #schip-tot-schip bunkerdiensten

Lees verder

Techniek

( Foto: Fluxys - MBZ )

ENGINEERINGNET.BE - De ENGIE Zeebrugge, het eerste speciaal gebouwd LNG-bunkerschip, kwam na een eerste vaart van 38 dagen begin april aan in Zeebrugge na oplevering door Hanjin Heavy Industries & Construction in het Zuid-Koreaanse Busan.

Het schip verleent nu wekelijks zijn diensten aan de PCTC’s van UECC en is het eerste LNG-bunkerschip ter wereld dat regelmatig schip-tot-schip bunkerdiensten levert. Het bunkerschip laadt LNG op de LNG-terminal van Fluxys, waar recent een tweede steiger in gebruik werd genomen die specifiek ontworpen werd om ook zeer kleine LNG-schepen te kunnen ontvangen.

Het bunkerschip (een joint venture van ENGIE, Mitsubishi Corporation, NYK Line en Fluxys) heeft een LNG-capaciteit van 5000 m³ en zal onder het merk Gas4Sea alle soorten scheepvaartklanten in Noord-Europa bedienen vanuit zijn thuishaven Zeebrugge.

De eerste schip-tot-schipbunkeroperaties vormen een mijlpaal in de ontwikkeling van de ontluikende LNG-bunkermarkt. Om ruimer voet aan de grond te krijgen is samenwerking met veel stakeholders vereist: industriële bedrijven, constructeurs, regulatoren, havenautoriteiten en rederijen.

Via hun gezamenlijke inspanningen willen de betrokken bedrijven en autoriteiten in de scheepvaart de uitstoot van CO2 en schadelijke emissies voor de gezondheid beperken en het gebruik van alternatieve brandstoffen in het kader van de Europese strategie voor duurzame mobiliteit kracht bijzetten.