Het treinonderhoud van de toekomst - artikel

Maintenance 12/06/2017 11:33:39

In zijn nieuwe service- en onderhoudsdepot in het Duitse Dortmund-Eving geeft Siemens een voorproefje van wat het spooronderhoud te wachten staat.

Lees hieronder verder   
Verwant

Umicore neemt activiteiten Amerikaanse Materia over

Qdos pompen zorgen voor nauwkeurige dosering van chemicaliën - advertorial

Jan De Nul Group tekent Bengaals contract van 550 miljoen euro

BOGE neemt intelligente fabriek in gebruik

Inzicht in storingsoorzaken versnelt doorlooptijden - persbericht

Sweco neemt HaskoningDHV Belgium over

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

ie-net ingenieursvereniging-opleiding 'van ingenieur tot manager'

Ingenieurshuis, Antwerpen

van 27/11/2017 tot 26/03/2018

Expert in lean en productiemanangement module 4: Leidinggeven en teamcoaching

SBM Gent

van 31/01/2018 tot 21/02/2018

Expert in onderhoudsmanagement: Technische documentatie en wisselstukkenbeheer

SBM Gent

van 1/02/2018 tot 22/02/2018

VSK 2018

Jaarbeurs Utrecht

van 6/02/2018 tot 9/02/2018

Sick Vision Day

Ghelamco Arena - Gent

dinsdag 6 februari 2018

MNE - MTMS Network Event

Kortrijk Xpo

van 7/02/2018 tot 8/02/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(16/1) Whitepaper Sirris: ’De circulaire economie en nieuwe waardecreatie’

(15/1) Beveiligingslek bedreigt miljoenen laptops

(12/1) EU steekt 1 miljard euro in ontwikkeling Europese supercomputers

(11/1) Belgische startup wil Blockchain kennisplatform worden

(10/1) Nieuwe Europese strategie voor astrodeeltjesfysica gelanceerd in Brussel

(9/1) Wereldprimeur: elektrische binnenvaartschepen tussen Nederland en België

>> Meer blikvangers

Download het artikel in


ENGINEERINGNET - Flagrant is alvast dat de Duitse engineeringgroep een materieelbeschikbaarheid van meer dan 99% garandeert. Hoe hoog was die ook al weer bij onze nationale spoorwegmaatschappij?

Vorige maand werd in Dortmund-Eving de eerste steen gelegd van het service- en onderhoudsdepot dat Siemens gaat bouwen voor de treinen van het Rijn-Ruhr-expressnet (RRX). In de toekomst zullen hier de onderhoudswerkzaamheden voor alle 82 Desiro HC treinen plaatsvinden tot 2050 !

Voor een trein is dat een leven lang. Voor Siemens is deze bestelling van 1,7 miljard euro de grootste die het ooit binnenhaalde in het regionaal spoorverkeer in Duitsland. Tevens goed voor 75 nieuwe Duitse jobs.

Het depot complex omvat een onderhoudsgebouw met zes sporen, een opslagplaats, een administratief en personeelsgebouw, een buitenreinigingsinstallatie voor de treinen, een ondervloerdraaibank voor de revisie van wielstellen, en een diagnosesysteem voor wielstellen.

Het hoofdgebouw zal zo'n 163 meter lang, 63 meter breed en 12,4 meter hoog zijn. Het volledige complex zal ongeveer 15 procent minder energie verbruiken dan de richtlijnen voorzien in de nieuwe Duitse verordening inzake energiebesparing (EnEV). Op de terreinen zal zo’n vijf en een halve kilometer spoor worden aangelegd.

Efficiënter en goedkoper
In se geen wereldschokkend nieuws, maar toch gaan er achter dit nieuwtje een aantal tendensen schuil. Ten eerste blijkt er uit dat Siemens als fabrikant via een outsourcing contract zijn treinen zelf mag onderhouden van zijn klant.

De spoormaatschappij RRX besteedt zijn maintenance dus integraal uit aan de fabrikant van zijn materieel. Exit de eigen onderhoudsafdeling? En dat op een ogenblik waarop je mag verwachten dat componenten en slijtdelen steeds langer leven.

Nog een vaststelling: Siemens meent het onderhoud efficiënter en goedkoper te kunnen uitvoeren dan zijn spoorwegklant zelf, in die mate dat er nog een winstmarge op het onderhoudscontract met de klant zit:

“Wij kunnen aan de hand van voorspellende analyses fouten identificeren lang voor er zich effectief storingen of defecten voordoen.” Om dit mogelijk te maken, worden de treinen onderworpen aan een verregaande realtime monitoring en worden de resulterende gegevens geanalyseerd in een centraal diagnosesysteem in het Mobility Data Services Center van Siemens in München-Allach.

Op basis van deze analyses berekenen specialisten storingsvoorspellingen en krijgt het serviceteam in het nieuwe depot aanbevelingen voor acute of geplande ingrepen. Een voorbeeld van data mining en/of analyse.

Industriële Internet of Things
Het Industriële IoT draagt de belofte in zich het monitoren van machines en installaties van op afstand zo danig te democratiseren dat de stap van het leveren van systemen voor conditiebewaking over het exploiteren naar het effectief uitvoeren van onderhoudsingrepen almaar kleiner wordt:

“Als wij uw monitoring systemen mogen leveren, kunnen wij zelf meteen ook uw installaties van op afstand bewaken. En dan willen we ook best de eigenlijke onderhoudsinterventies voor u als klant plannen, organiseren en uitvoeren.”

Outsourcing die moeilijke tijden inluidt voor onafhankelijke leveranciers van onderhoudsdiensten. << (foto: Siemens)
door Bert Belmans, Maintenance Magazine

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

3D-printkop finetunet speciale lenzen - artikel

In september slaagde Luxexcel, een van oorsprong Zeeuws bedrijf, er in een hogekwaliteitslens te 3D-printen. Inmiddels leverde het een eerste turnkey-oplossing aan een Amerikaanse klant.

Robojob wint prestigieuze Fanuc award

RoboJob heeft de prestigieuze Application Award van Fanuc binnengehaald dankzij baanbrekend werk in de ontwikkeling van standaardoplossingen voor de automatisering van CNC-machines.

igus drylin E portaalrobot: compact en kostenbesparend - techniek

Met gemak en precisie bewegen in kleine ruimtes. Dit zijn de vereisten voor portaalrobots, die bijvoorbeeld worden gebruikt in automatiseringstaken bij handling en test-automatisering.

EMO 2017: al Industrie 4.X dat de klok sloeg - artikel

Tijdens de EMO-metaalbewerkingsbeurs was het al Industrie 4.X dat de klok sloeg. Waar beginnen? Er gebeurt zoveel tegelijk en de meeste ontwikkelingen zijn niet eens meer ‘zichtbaar’.

2017 recordjaar voor Vlaamse binnenvaart

Het goederentransport over de Vlaamse waterwegen kende in 2017 een absoluut recordjaar. Er werd ruim 72 miljoen ton goederen vervoerd via de binnenvaart. Dat is een stijging van 6,5%.

WMFTG lanceert nieuwe vloeistofafvulmachine: Flexicon PF7 - techniek

De PF7 is het tafelmodel van het peristaltische, aseptische vloeistofafvulsysteem dat bij uitstek is geschikt voor gebruik in GMP-gereguleerde industrieën.

Beveiligingslek bedreigt miljoenen laptops

F-Secure heeft een beveiligingslek gevonden in de meeste zakelijke laptops waardoor hackers zich via een achterpoortje binnen de 30 seconden toegang kunnen verschaffen tot de laptop.

Nieuwe test UZ Gent verhoogt slaagkans levertransplantatie

Het team van dr. Xavier Verhelst en prof. dr. Hans Van Vlierberghe van het UZ Gent heeft een eenvoudige test ontwikkeld om de slaagkans van een levertransplantatie te voorspellen.

Koning & Hartman verzorgt IoT-dekking Heijmans

Koning & Hartman heeft speciaal voor het BeSense systeem van Heijmans KH LONAS ontwikkeld, een op LoRa gebaseerd platform dat binnen het BeSense netwerk zorgt voor de verzameling en ontsluiting van de data waarmee gebouwen slimmer, schoner en gezonder gemaakt worden. >>

Partners