Het treinonderhoud van de toekomst - artikel

Maintenance 12/06/2017 11:33:39

In zijn nieuwe service- en onderhoudsdepot in het Duitse Dortmund-Eving geeft Siemens een voorproefje van wat het spooronderhoud te wachten staat.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Verwant

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Jan De Nul haalt grote Ecuadoraanse opdracht binnen

NMBS opent nieuwe tractiewerkplaats in Hasselt

Volledig gecertificeerde Industrial Sampling Engineers bij Mechatest - techniek

Dredging International en Van Oord halen Pools contract binnen

Prijzenregen op Euromaintenance 2018

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

Download het artikel in


ENGINEERINGNET - Flagrant is alvast dat de Duitse engineeringgroep een materieelbeschikbaarheid van meer dan 99% garandeert. Hoe hoog was die ook al weer bij onze nationale spoorwegmaatschappij?

Vorige maand werd in Dortmund-Eving de eerste steen gelegd van het service- en onderhoudsdepot dat Siemens gaat bouwen voor de treinen van het Rijn-Ruhr-expressnet (RRX). In de toekomst zullen hier de onderhoudswerkzaamheden voor alle 82 Desiro HC treinen plaatsvinden tot 2050 !

Voor een trein is dat een leven lang. Voor Siemens is deze bestelling van 1,7 miljard euro de grootste die het ooit binnenhaalde in het regionaal spoorverkeer in Duitsland. Tevens goed voor 75 nieuwe Duitse jobs.

Het depot complex omvat een onderhoudsgebouw met zes sporen, een opslagplaats, een administratief en personeelsgebouw, een buitenreinigingsinstallatie voor de treinen, een ondervloerdraaibank voor de revisie van wielstellen, en een diagnosesysteem voor wielstellen.

Het hoofdgebouw zal zo'n 163 meter lang, 63 meter breed en 12,4 meter hoog zijn. Het volledige complex zal ongeveer 15 procent minder energie verbruiken dan de richtlijnen voorzien in de nieuwe Duitse verordening inzake energiebesparing (EnEV). Op de terreinen zal zo’n vijf en een halve kilometer spoor worden aangelegd.

Efficiënter en goedkoper
In se geen wereldschokkend nieuws, maar toch gaan er achter dit nieuwtje een aantal tendensen schuil. Ten eerste blijkt er uit dat Siemens als fabrikant via een outsourcing contract zijn treinen zelf mag onderhouden van zijn klant.

De spoormaatschappij RRX besteedt zijn maintenance dus integraal uit aan de fabrikant van zijn materieel. Exit de eigen onderhoudsafdeling? En dat op een ogenblik waarop je mag verwachten dat componenten en slijtdelen steeds langer leven.

Nog een vaststelling: Siemens meent het onderhoud efficiënter en goedkoper te kunnen uitvoeren dan zijn spoorwegklant zelf, in die mate dat er nog een winstmarge op het onderhoudscontract met de klant zit:

“Wij kunnen aan de hand van voorspellende analyses fouten identificeren lang voor er zich effectief storingen of defecten voordoen.” Om dit mogelijk te maken, worden de treinen onderworpen aan een verregaande realtime monitoring en worden de resulterende gegevens geanalyseerd in een centraal diagnosesysteem in het Mobility Data Services Center van Siemens in München-Allach.

Op basis van deze analyses berekenen specialisten storingsvoorspellingen en krijgt het serviceteam in het nieuwe depot aanbevelingen voor acute of geplande ingrepen. Een voorbeeld van data mining en/of analyse.

Industriële Internet of Things
Het Industriële IoT draagt de belofte in zich het monitoren van machines en installaties van op afstand zo danig te democratiseren dat de stap van het leveren van systemen voor conditiebewaking over het exploiteren naar het effectief uitvoeren van onderhoudsingrepen almaar kleiner wordt:

“Als wij uw monitoring systemen mogen leveren, kunnen wij zelf meteen ook uw installaties van op afstand bewaken. En dan willen we ook best de eigenlijke onderhoudsinterventies voor u als klant plannen, organiseren en uitvoeren.”

Outsourcing die moeilijke tijden inluidt voor onafhankelijke leveranciers van onderhoudsdiensten. << (foto: Siemens)
door Bert Belmans, Maintenance Magazine

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

ifm sensoren met open IO-Link bouwsteen voor Industrie 4.0 - advertorial

Tot nog toe bleef Industrie 4.0 een vaag concept, maar we schuiven nu stilaan in een tweede of zelfs derde fase. De focus ligt niet zozeer meer op automatisering, wel op flexibiliteit.

Jan De Nul Group bestelt geavanceerde monopile gripper bij Huisman

Het gaat om de levering van de meest geavanceerde monopile gripper tot op heden, die zal worden gebruikt voor de installatie van de monopiles voor windmolenparken, zoals Northwester 2.

Sweco blijft op overnamepad

Sweco Belgium heeft Planet Engineering (ingenieurs- en adviesbureau gespecialiseerd in stabiliteit, burgerlijke bouwkunde, utiliteitsbouw, veiligheidscoördinatie, EPB en EPC) overgenomen.

IIoT-bedrijf haalt 1 miljoen euro op in financieringsronde

VersaSense, een industrieel internet of things (IIoT) bedrijf, heeft een financieringsronde met het Gemma Frisius Fonds beëindigt, waarbij meer dan 1 miljoen euro aan fondsen werd opgehaald.

3.870 fotovoltaïsche panelen voor ULB

Tegen eind dit jaar zullen deze panelen met een capaciteit van 1,3 MW op verschillende campussen van de ULB geïnstalleerd worden. Het project kadert in het duurzame energiebeleid van de ULB.

Aandrijvingen: van motor- naar systeemefficiëntie? - artikel

Interessante ontwikkelingen vonden we tijdens Hannover Messe 2018 vooral bij de elektromotoren. Het voorbije decennium stonden die in het teken van efficiëntie.

Haven van Antwerpen organiseerde eerste chainPORT hackathon

Aan de hackathon deden ruim 400 deelnemers mee, waarbij het winnende team van het bedrijf Rombit een oplossing uitwerkte voor de optimalisatie van de opgegeven ‘Expected Time of Arrival’.

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

In de verpakkingsbranche ligt de nadruk op precisie, reproductie, efficiëntie, lage stukprijzen en korte cyclustijden. Arburg biedt daarom specifieke verpakkingsmachines en -installaties aan

Vansichen Lineairtechniek viert
haar 25e verjaardag

In oktober vierde Vansichen Lineairtechniek haar 25-jarig bestaan. Het Hasseltse bedrijf startte in 1993 met de verkoop van standaard lineaire componenten. Intussen is het ook dé Belgische specialist bij uitstek voor de bouw van robottracks en dat voor verschillende robotfabrikanten, waaronder FANUC. >>

Partners