Het treinonderhoud van de toekomst - artikel

Maintenance 12/06/2017 11:33:39

In zijn nieuwe service- en onderhoudsdepot in het Duitse Dortmund-Eving geeft Siemens een voorproefje van wat het spooronderhoud te wachten staat.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nieuwe onderzeese glasvezelkabel tussen Europa en Latijns-Amerika

Haven van Antwerpen test autonome peilboot (+video)

Ook Desiro-vloot van NMBS lijdt onder extreme hitte

Sandra Gottcheiner wordt directrice SPIE Building Systems

Een verjongingskuur voor uw machinepark? - whitepaper

Miljarden investering in ethaankraker en propaandehydrogeneringsfabriek

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Antwerpen

donderdag 6 september 2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Saltex 2018

Messe Dornbirn

van 12/09/2018 tot 13/09/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(9/8) Spam blijft favoriete techniek van cybercriminelen

(7/8) AB InBev wil duurzaamheids-uitdagingen aanpakken via 100+ Accelerator

(6/8) Veldproeven met 5G in autoproductie gestart

(26/7) ArcelorMittal realiseert All Weather Terminal in North Sea Port

(12/7) North Sea Port maakt klimaatambities waar met buisleidingen

(11/7) Groeiende waterrisico’s opvangen met ’Internet of Water’

>> Meer blikvangers

Download het artikel in


ENGINEERINGNET - Flagrant is alvast dat de Duitse engineeringgroep een materieelbeschikbaarheid van meer dan 99% garandeert. Hoe hoog was die ook al weer bij onze nationale spoorwegmaatschappij?

Vorige maand werd in Dortmund-Eving de eerste steen gelegd van het service- en onderhoudsdepot dat Siemens gaat bouwen voor de treinen van het Rijn-Ruhr-expressnet (RRX). In de toekomst zullen hier de onderhoudswerkzaamheden voor alle 82 Desiro HC treinen plaatsvinden tot 2050 !

Voor een trein is dat een leven lang. Voor Siemens is deze bestelling van 1,7 miljard euro de grootste die het ooit binnenhaalde in het regionaal spoorverkeer in Duitsland. Tevens goed voor 75 nieuwe Duitse jobs.

Het depot complex omvat een onderhoudsgebouw met zes sporen, een opslagplaats, een administratief en personeelsgebouw, een buitenreinigingsinstallatie voor de treinen, een ondervloerdraaibank voor de revisie van wielstellen, en een diagnosesysteem voor wielstellen.

Het hoofdgebouw zal zo'n 163 meter lang, 63 meter breed en 12,4 meter hoog zijn. Het volledige complex zal ongeveer 15 procent minder energie verbruiken dan de richtlijnen voorzien in de nieuwe Duitse verordening inzake energiebesparing (EnEV). Op de terreinen zal zo’n vijf en een halve kilometer spoor worden aangelegd.

Efficiënter en goedkoper
In se geen wereldschokkend nieuws, maar toch gaan er achter dit nieuwtje een aantal tendensen schuil. Ten eerste blijkt er uit dat Siemens als fabrikant via een outsourcing contract zijn treinen zelf mag onderhouden van zijn klant.

De spoormaatschappij RRX besteedt zijn maintenance dus integraal uit aan de fabrikant van zijn materieel. Exit de eigen onderhoudsafdeling? En dat op een ogenblik waarop je mag verwachten dat componenten en slijtdelen steeds langer leven.

Nog een vaststelling: Siemens meent het onderhoud efficiënter en goedkoper te kunnen uitvoeren dan zijn spoorwegklant zelf, in die mate dat er nog een winstmarge op het onderhoudscontract met de klant zit:

“Wij kunnen aan de hand van voorspellende analyses fouten identificeren lang voor er zich effectief storingen of defecten voordoen.” Om dit mogelijk te maken, worden de treinen onderworpen aan een verregaande realtime monitoring en worden de resulterende gegevens geanalyseerd in een centraal diagnosesysteem in het Mobility Data Services Center van Siemens in München-Allach.

Op basis van deze analyses berekenen specialisten storingsvoorspellingen en krijgt het serviceteam in het nieuwe depot aanbevelingen voor acute of geplande ingrepen. Een voorbeeld van data mining en/of analyse.

Industriële Internet of Things
Het Industriële IoT draagt de belofte in zich het monitoren van machines en installaties van op afstand zo danig te democratiseren dat de stap van het leveren van systemen voor conditiebewaking over het exploiteren naar het effectief uitvoeren van onderhoudsingrepen almaar kleiner wordt:

“Als wij uw monitoring systemen mogen leveren, kunnen wij zelf meteen ook uw installaties van op afstand bewaken. En dan willen we ook best de eigenlijke onderhoudsinterventies voor u als klant plannen, organiseren en uitvoeren.”

Outsourcing die moeilijke tijden inluidt voor onafhankelijke leveranciers van onderhoudsdiensten. << (foto: Siemens)
door Bert Belmans, Maintenance Magazine

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Daling van vergoede werkloosheid in tweede trimester

Het aantal werkzoekende uitkeringsgerechtigde volledig werklozen (UVW WZ) blijft dalen. Gemiddeld waren er 344.480 in het 2e trimester van 2018. Een daling met 6,5% ten opzichte van 2017.

Spam blijft favoriete techniek van cybercriminelen

Uit een nieuw onderzoek van F-Secure en MWR Infosecurity blijkt dat spam, na 40 jaar, nog steeds de belangrijkste bron van malware is. Cybercriminelen voegden er wel nieuwe trucs aan toe.

Bouw windpark Norther van start gegaan

Begin deze week werd gestart met de bouw van het grootste Belgische offshore windpark (Norther). De Nederlandse firma Van Oord gaat de eerste funderingen in de zeebodem installeren.

Seeq ontvangt 20 miljoen euro voor analytics IIoT groeistrategie - techniek

Altira Group bundelt krachten met Chevron Technology Ventures en next47 om samen met Seeq bredere oplossingen voor business inzicht op basis van productiedata te ontwikkelen.

Ook Desiro-vloot van NMBS lijdt onder extreme hitte

NMBS voert de volgende weken een technische aanpassing door op een groot deel van haar Desiro-motorstellen. Er werd vastgesteld dat door extreme hitte defecten kunnen optreden.

DKV test Europese overkoepelende tolbox (OBU)

Er werd gestart met de officiële veldtesten van de DKV Box Europe, de OBU voor Europa, met slechts één contract, één gelijkvormige afrekening en talrijke plannings- en analysemogelijkheden.

Luminus bouwt opslagtank om tot milieuvriendelijke energie-opslagplaats

EDF Luminus heeft op haar site in Ham een oude opslagtank voor olie omgevormd tot een milieuvriendelijke opslagplaats voor energie, die gebruikt wordt om de Gentse stadsverwarming te voeden.

ISO 50001-certificaat Havenbedrijf Antwerpen werd verlengd

Havenbedrijf Antwerpen wil omschakelen naar een circulaire en koolstofarme economie. Door hun duurzaam energiebeleid ontving het voor de tweede keer op rij het ISO 50001-certificaat.

Partners