Het treinonderhoud van de toekomst - artikel

Maintenance 12/06/2017 11:33:39

In zijn nieuwe service- en onderhoudsdepot in het Duitse Dortmund-Eving geeft Siemens een voorproefje van wat het spooronderhoud te wachten staat.

Lees hieronder verder   
Verwant

Jan De Nul verdiept Rabnabad-kanaal in Bangladesh

Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

Jan De Nul rondt het eerste grote installatieproject van umbilicals af

Rittal zet serviceformules in de kijker - techniek

Jan De Nul Group bouwt onderwaterberm in Benin

Nieuw Ecuadoraans contract voor Jan De Nul

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

Download het artikel in


ENGINEERINGNET - Flagrant is alvast dat de Duitse engineeringgroep een materieelbeschikbaarheid van meer dan 99% garandeert. Hoe hoog was die ook al weer bij onze nationale spoorwegmaatschappij?

Vorige maand werd in Dortmund-Eving de eerste steen gelegd van het service- en onderhoudsdepot dat Siemens gaat bouwen voor de treinen van het Rijn-Ruhr-expressnet (RRX). In de toekomst zullen hier de onderhoudswerkzaamheden voor alle 82 Desiro HC treinen plaatsvinden tot 2050 !

Voor een trein is dat een leven lang. Voor Siemens is deze bestelling van 1,7 miljard euro de grootste die het ooit binnenhaalde in het regionaal spoorverkeer in Duitsland. Tevens goed voor 75 nieuwe Duitse jobs.

Het depot complex omvat een onderhoudsgebouw met zes sporen, een opslagplaats, een administratief en personeelsgebouw, een buitenreinigingsinstallatie voor de treinen, een ondervloerdraaibank voor de revisie van wielstellen, en een diagnosesysteem voor wielstellen.

Het hoofdgebouw zal zo'n 163 meter lang, 63 meter breed en 12,4 meter hoog zijn. Het volledige complex zal ongeveer 15 procent minder energie verbruiken dan de richtlijnen voorzien in de nieuwe Duitse verordening inzake energiebesparing (EnEV). Op de terreinen zal zo’n vijf en een halve kilometer spoor worden aangelegd.

Efficiënter en goedkoper
In se geen wereldschokkend nieuws, maar toch gaan er achter dit nieuwtje een aantal tendensen schuil. Ten eerste blijkt er uit dat Siemens als fabrikant via een outsourcing contract zijn treinen zelf mag onderhouden van zijn klant.

De spoormaatschappij RRX besteedt zijn maintenance dus integraal uit aan de fabrikant van zijn materieel. Exit de eigen onderhoudsafdeling? En dat op een ogenblik waarop je mag verwachten dat componenten en slijtdelen steeds langer leven.

Nog een vaststelling: Siemens meent het onderhoud efficiënter en goedkoper te kunnen uitvoeren dan zijn spoorwegklant zelf, in die mate dat er nog een winstmarge op het onderhoudscontract met de klant zit:

“Wij kunnen aan de hand van voorspellende analyses fouten identificeren lang voor er zich effectief storingen of defecten voordoen.” Om dit mogelijk te maken, worden de treinen onderworpen aan een verregaande realtime monitoring en worden de resulterende gegevens geanalyseerd in een centraal diagnosesysteem in het Mobility Data Services Center van Siemens in München-Allach.

Op basis van deze analyses berekenen specialisten storingsvoorspellingen en krijgt het serviceteam in het nieuwe depot aanbevelingen voor acute of geplande ingrepen. Een voorbeeld van data mining en/of analyse.

Industriële Internet of Things
Het Industriële IoT draagt de belofte in zich het monitoren van machines en installaties van op afstand zo danig te democratiseren dat de stap van het leveren van systemen voor conditiebewaking over het exploiteren naar het effectief uitvoeren van onderhoudsingrepen almaar kleiner wordt:

“Als wij uw monitoring systemen mogen leveren, kunnen wij zelf meteen ook uw installaties van op afstand bewaken. En dan willen we ook best de eigenlijke onderhoudsinterventies voor u als klant plannen, organiseren en uitvoeren.”

Outsourcing die moeilijke tijden inluidt voor onafhankelijke leveranciers van onderhoudsdiensten. << (foto: Siemens)
door Bert Belmans, Maintenance Magazine

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Pionier en gangmaker in expatland - artikel

15 jaar geleden was het expatgebeuren bij Bekaert Group vooral een zaak van HQ: Belgen werden uitgestuurd naar het buitenland. Vandaag is de mix aan nationaliteiten en bestemmingen totaal.

DHL Express bezorgt pakjes met de fiets

Na Antwerpen, is nu Gent aan de beurt om van pakjes te worden voorzien door de cubicycle. Dit is een elektrische cargofiets met speciale container, die tot 125 kilo goederen kan vervoeren.

INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

INEOS heeft voor de haven van Antwerpen gekozen als locatie voor een mega-investering van 3 miljard euro, goed voor 400 nieuwe jobs. De investering zal gebeuren op de site in Lillo.

VIL wil logistieke hub in zorgsector uitbouwen

VIL lanceert het project ‘Zorghubs’ om de mogelijkheden te onderzoeken van een zorghub, waar logistieke activiteiten op een centrale locatie geconsolideerd en geoptimaliseerd worden.

Nieuw chemisch productieproces vermindert uitstoot kooldioxide

Scheikundige van de Nederlandse Universiteit Utrecht zet kobalt in als katalysator voor productie van chemicaliën uit aardgas, hetgeen tot bijna nul kooldioxide-uitstoot leidt.

5 goede redenen om Indumation 2019 te bezoeken - uitnodiging

Op 6, 7 en 8 februari komt Indumation.be 2019 er opnieuw aan in Kortrijk Xpo. Dit is dit de snelst groeiende vakbeurs voor de automatisering, digitalisering en optimalisering van de Benelux.

‘Lichtpistool’ meet stijfheid van bloedvaten

Imec,de Universiteit Gent, Medtronic en hun partners hebben een klinische haalbaarheidsstudie afgerond voor een prototype van een medisch toestel dat de stijfheid van bloedvaten kan meten.

Inschrijving tweede editie van acceleratieprogramma BEyond geopend

Initiatiefnemer Pulse Foundation zorgt ervoor dat in acceleratieprogramma BEyond ambitieuze tech scale-ups uit België ondersteuning krijgen van Belgische en internationale topondernemers.

Partners