Vlaamse technologiebedrijven breken exportrecord

De Vlaamse technologiebedrijven hebben nog nooit zo veel producten en diensten naar het buitenland geëxporteerd. Hun export steeg vorig jaar met liefst 5%, zo blijkt uit cijfers van Agoria.

Trefwoorden: #Agoria, #export, #jobs, #sectorfederatie, #technologie, #technologiebedrijven, #Vlaanderen

Lees verder

Nieuws

ENGINEERINGNET.BE - Peter Demuynck, algemeen directeur van Agoria Vlaanderen: “Onze bedrijven blonken in het buitenland al uit door hun innovatieve producten en diensten. Nu versnelt de export nog, want ons land werd door de loonmatiging een stuk competitiever.”

Meer export, betekent meer jobs in eigen land en in onze exportmarkten. Vlaamse technologiebedrijven openden al meer dan 1.200 filialen in de wereld. En ook daar zijn jobs voor Vlamingen.

De export van de Vlaamse technologiebedrijven breekt records en dat is goed nieuws voor de Vlaamse economie. Want de technologiesectoren zijn goed voor een derde van de totale Vlaamse export. De gemiddelde exportgroei van de technologiebedrijven tussen 2005 en 2016 bedroeg 2%, in 2015 volgde een groeispurt naar 4%, vorig jaar klokten we af op 5%.

Transportmiddelen (26,33 miljard euro), machinebouw (14,27 miljard) en elektrotechniek en ICT (12,84 miljard) zijn de exporttoppers. Maar het gaat hier niet enkel om pakweg auto’s en textielmachines.

Demuynck: “Vlaanderen telt bijvoorbeeld goed 300 bedrijven die toeleveren aan voertuigfabrikanten over heel de wereld. We zijn wereldtop voor onder meer de productie van hightech elektrocomponenten, radionavigatie, optische instrumenten voor de medische wereld, onderdelen van vliegtuigen en ruimtevaart, milieutoepassingen en technologie en metaalconstructie voor infrastructuur en gebouwen. Als gemeenschappelijke deler spreken we over technologische oplossingen voor de grote maatschappelijke uitdagingen van vandaag.”

Wie de wereldkaart bekijkt, stelt vast dat Vlaanderen naar alle landen in de wereld exporteert. Onze buren Duitsland, Frankrijk en Nederland blijven het belangrijkst. De VS vormen de belangrijkste exportmarkt buiten de EU. De zogenaamde BRICS-landen zorgden tot 2012 voor een belangrijk deel van de exportgroei, maar vielen daarna stil.

Hun rol als exportmotor werd intussen weer ingenomen door groei binnen de eurozone. Buiten de eurozone valt ook het groeiende belang van Japan op. Het hebben van verschillende exportmarkten is dan ook belangrijk om het risico van het wegvallen van één exportmarkt te omzeilen.

De groeiende internationalisering weerspiegelt zich ook in de aanwezigheid in het buitenland. 187 Vlaamse technologiebedrijven hebben buitenlandse filialen, hun aantal steeg sinds 2010 van 1104 naar 1215. Internationalisering en het oprichten van buitenlandse filialen dragen ook bij tot de werkgelegenheid hier.

Terwijl het aantal jobs bij bedrijven zonder filialen daalt, blijft de werkgelegenheid in Vlaanderen bij moederbedrijven met filialen sinds 2010 stabiel tot licht stijgend. Zeer bemoedigend daarbij is dat steeds meer KMO’s de sprong naar de oprichting van een buitenlands filiaal wagen.

Agoria is tevreden dat de regering Bourgeois werkt aan één internationaliseringsstrategie. De technologiefederatie werkt goed samen met FIT, maar vraagt tegelijk voldoende aandacht én middelen voor internationale branding en attachés. Daarbij pleit de technologiefederatie voor het gericht inzetten van deze handelsvertegenwoordigers.

Demuynck: “Onze bedrijven hebben mensen nodig die specialist zijn in hun vakgebied en binnen deze domeinen op zoek gaan naar opportuniteiten en netwerken uitbouwen in de wereld. De technologie verandert sneller dan ooit en ook netwerken verplaatsen zich daarom sneller. Ik zou het FIT daarom ook willen voorstellen om het geografisch werkgebied van deze globetrotters zo groot mogelijk te maken.”

Ook binnen Agoria wordt zwaar ingezet op International Business Development. De nadruk wordt daarbij gelegd op clustering waarbij bedrijven die in dezelfde afzetmarkten actief zijn samen worden gebracht.

De medewerkers identificeren buitenlandse opportuniteiten en brengen de bedrijven in contact met juiste beslissingsnemers.

Ook onze Vlaamse bedrijven in het buitenland hebben mensen nodig. Uit een enquête van Agoria bij een 100-tal technologiebedrijven blijkt dat negen op de tien jobgroei verwacht in hun filialen. Bij deze bedrijven staan er momenteel 867 internationale vacatures open. De helft daarvan is in EU-filialen, maar nog eens 20% van de jobkansen bevindt zich in Azië.


(bron en infographic: Agoria)