De Lijn gaat elektrische bussen testen

Bedrijfsnieuws 21/04/2017 8:12:16

De Lijn gaat in Antwerpen, Gent en Leuven elektrische bussen testen die worden opgeladen aan hun eindpunt. Er zullen 6 bussen en bijhorende oplaadinfrastructuur aangekocht worden.

engineeringnet-tv

Zot van de bouw?
Bezoek de Open Wervendag op zondag 7 mei 2017!

ENGINEERINGNET.BE - De vervoersmaatschappij gaat nu op zoek naar mogelijke aanbieders en als alles vlot verloopt, zullen de bussen eind 2019 beginnen te rijden.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: ‘Vanaf 2019 kopen we alleen nog maar bussen met een alternatieve aandrijving. Vanaf 2025 rijden we in stedelijke omgevingen alleen nog elektrisch of hybride. Proefprojecten zoals in Antwerpen, Gent en Leuven bereiden de groene golf voor.’

Directeur-generaal Roger Kesteloot: ‘Als vervoerbedrijf zijn we erg geïnteresseerd in deze nieuwe technologie die geen schadelijke uitstoot produceert. Met de proeven in Antwerpen, Gent en Leuven willen we de haalbaarheid ervan testen, net als de integratie in het openbaar domein en de prestaties van de energievoorziening.’

De elektrische bussen zullen uitsluitend rijden in een stedelijke omgeving. Ze moeten ongeveer 50 minuten kunnen rijden, goed voor 20 kilometer. De Lijn wil dat de bussen een vergelijkbaar aantal reizigersplaatsen hebben als een dieselbus (65 plaatsen, waarvan 25 zitplaatsen). Hierdoor zullen ze een kleinere batterij hebben die tijdens de dienst snel kan worden bijgeladen. Hoe meer reizigersplaatsen, hoe kleiner de capaciteit van de batterij.

Voor de drie steden gaat het om telkens twee elektrische bussen met een snellaadstation aan de eindhalte. In Antwerpen gaat het om een stukje van lijn 12 (Astridplein - Sportpaleis). De Arteveldestad krijgt elektrische bussen op The Loop. Voor Leuven is er nog geen traject geselecteerd.

De vervoersmaatschappij kiest voor elektrische bussen die conductief laden, dat wil zeggen met een kabel of stroomafnemer (vergelijkbaar met een tram). Uit het Europese ZeEUS eBus-project (Zero Emission Urban bus Systems) blijkt dat 95% van de elektrische bussen in Europa op deze manier geladen worden.

Bij conductief laden is er de keuze tussen ’s nachts laden en bijladen aan bijvoorbeeld een eindhalte. ’s Nachts laden (‘overnight’) maakt gebruik van een druppellader of traaglaadsysteem. In dit geval is de actieradius beperkt tot de afstand die de bus met één lading kan afleggen.

Deze bussen hebben grotere en zwaardere batterijen, wat leidt tot 30 plaatsen minder. Ze kunnen maximaal 200 kilometer per dag afleggen, en moeten ’s nachts maximaal 12 uur aan de kabel hangen om op te laden.

De andere laadmethode is het laden aan de eindhalte (‘opportunity charging’). Hiervoor worden snellaadpunten voorzien die de batterijen kunnen opladen in 7 à 8 minuten. De bus heeft dan voldoende stroom voor zijn volgende rit. << (Guy Leysen) (foto: De Lijn)

Registreer voor e-Krant
Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Verwant

Covestro en Verenigde Naties lanceren duurzaamheidswedstrijd

De Lijn gaat elektrische bussen testen

Kunststofverwerkers focussen op circulaire economie

Sector reageert op plannen om statiegeld in te voeren

AIRbezen-project nu ook in Oost-Vlaanderen

Renewi heropent Recydel vestiging in Luik

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Actief op zoek naar een nieuwe functie als werknemer of een opdracht als zelfstandige? Meld je aan bij Engineeringnet Techpost
Meest gelezen nieuws

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Nieuw innovatief bedrijfsnetwerk Offshore Energie opgericht

Agenda

Club continu verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk
Autostrade E-17 - 9810 Nazareth

van 17/10/2016 tot 19/06/2017

Expert in lean en productiemanagement: totaalopleiding

Tramstraat 63 - 9052 Zwijnaarde (Gent)

van 19/10/2016 tot 14/06/2017

Productieplanning

Tramstraat 63 - 9052 Zwijnaarde

van 15/02/2017 tot 3/05/2017

Hannover Messe -
The world's leading industrial show

Messegelände - Hannover

van 24/04/2017 tot 28/04/2017

ISO 9001: 2015 Hoe ingrijpend zijn de wijzigingen

Tramstraat 63 - 9052 Zwijnaarde

woensdag 26 april 2017

Expert in onderhoud: overbodige onderhoudskosten elimineren

Tramstraat 63 - 9052 Zwijnaarde

van 27/04/2017 tot 11/05/2017

Keuze van de redactie

(20/4) UZ Gent implementeert nieuw elektronisch patiëntendossier

(18/4) Correcte aanmelding zonnepanelen belangrijk

(12/4) Onderzoek: stevia inzetten tegen diabetes type 2

(10/4) Siemens bouwt indrukwekkende elektrische vliegtuigmotor

(6/4) LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

(4/4) Kristian Vandenhoudt verkozen tot HR Manager van het Jaar

>> Meer blikvangers
Bedrijfspagina's

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Kunststofverwerkers focussen op circulaire economie

De Belgische kunststofverwerkende industrie, die meer dan 21.000 jobs vertegenwoordigt, is een Europese koploper inzake circulaire economie.

«Prijzenslag door pop-ups die sector kapotmaken» - artikel

«Onze grootste uitdaging is de naam ‘Voith’, die men kent, om te slaan naar het nieuwe Veltec», zegt Dirk Boeykens, managing director bij Veltec Belgium in Kapellen.

Rittal demonstreert allround expertise op Hannover Messe 2017 - techniek

Praktijkgericht, met een sterke focus op oplossingen: zo presenteert Rittal zich op de Hannover Messe 2017, onder het motto “Onze expertise. Uw voordeel.”

Onderzoek naar horizon scanning systeem farmaceutische producten

Het Belgische Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg onderzocht een mogelijk gezamenlijk horizon scanning systeem voor farmaceutische producten in België, Nederland, Luxemburg en Oostenrijk.

UZ Gent implementeert nieuw elektronisch patiëntendossier

Het UZ Gent gaat een nieuw, innovatief en geïntegreerd elektronisch patiëntendossier (EPD) implementeren. Het doet hiervoor beroep op Cerner, een wereldspeler in gezondheidssoftware.

Aandeel wegvervoer in haven van Gent nooit lager

Het aandeel van transport van goederen over de weg neemt verder af tot 34% en was nog nooit zo laag. Omgekeerd blijft het vervoer via binnenvaart toenemen.

Kan aannemer zich indekken tegen vertragingen? - column

Er moeten wat herstellingswerken uitgevoerd worden aan de gebouwen van uw bedrijf. Er wordt hiertoe beroep gedaan op een aannemer. Deze houdt zich niet aan de uitvoeringstermijn.

Verschillende wetenschappelijke conferenties tijdens Sensor+Test 2017

Tijdens Sensor+Test in het Duitse Nürnberg zijn er niet enkel 600 exposanten, maar de bezoekers vinden er ook tal van wetenschappelijke conferenties en een aantrekkelijke actieprogramma.

Sterke start voor Antwerpse haven

De haven van Antwerpen heeft tijdens de eerste drie maanden van dit jaar 54.324.303 ton goederen behandeld. Dat is 1,5% meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar.

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

Het VIL wil met het nieuwe project ‘Empty Logistics’ deze kosten in kaart brengen en reduceren. In samenwerking met acht bedrijven gaat het project vandaag van start.

Correcte aanmelding zonnepanelen belangrijk

Zonnepanelen nog steeds populair bij de Vlaming. Er werden al 275.000 zonnepaneleninstallaties geregistreerd. Deze registratie is van groot belang voor stabiele energielevering.

ENGIE Fabricom gaat 3D-printen voor klanten - artikel

Mark Dirckx: «Wij zijn er ons van bewust dat deze technologie disruptief kan zijn. We willen echter ook tegemoet blijven komen aan de steeds strakkere KPI’s van grote onderhoudscontracten.»

Energiesoftware-ontwikkelaar haalt 4,2 miljoen euro op

Het Limburgse bedrijf Enervalis heeft 4,2 miljoen euro opgehaald bij investeringspartners LRM, Nuhma en ABB voor de verdere ontwikkeling van hun softwaretool.

Technologieën voor slimme, verbonden verpakking - techniek

Rockwell Automation toont bezoekers van interpack 2017 technologieën die aan de basis staan van de slimme en verbonden fabrieken van de toekomst.

Nieuw: compacte lineaire
actuator van JVL

De NEMA34 motor van JVL is samengevoegd met een kogelomloopspindel. De hiermee ontstane compacte lineaire actuator biedt een geïntegreerde controller en ruime mogelijkheden voor aansluiting op diverse bussystemen. Daarnaast hoeven er minder kabels gebruikt te worden. >>