De Lijn gaat elektrische bussen testen

Bedrijfsnieuws 21/04/2017 8:12:16

De Lijn gaat in Antwerpen, Gent en Leuven elektrische bussen testen die worden opgeladen aan hun eindpunt. Er zullen 6 bussen en bijhorende oplaadinfrastructuur aangekocht worden.

Verwant

Duurzaamheid op het werk niet prioritair

Water-link zet volop in op decentrale waterzuivering

Natuurpunt en Val-I-Pac valoriseren recyclage bij SPIE

Blue Foot Membranes gaat voor snellere en efficiëntere waterzuivering

The Compost Bag Company verwerft controlebelang in Biobag

AbInBev neemt CNG vrachtwagen in gebruik

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Energy Efficiency in Industry

Building 904, Technologiepark, Zwijnaarde

van 9/05/2017 tot 12/12/2017

Opleiding trillingsanalyse CAT.II
volgens ISO 18436-2

Crowne Plaza Antwerpen

van 18/09/2017 tot 22/09/2017

EMO Hannover 2017 - Wereldbeurs voor metaalbewerking

Messegelände Hannover

van 18/09/2017 tot 23/09/2017

Agoria Academy: 'Privacy-by-design with the LINDDUN model'

BluePoint Brussels

woensdag 20 september 2017

Agoria Academy: Opleiding risicoanalyse van machines

AA-Tower Technologiepark

vrijdag 22 september 2017

Agoria Academy: Reageren op ransomware

BluePoint Brussels

dinsdag 26 september 2017

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Nieuw innovatief bedrijfsnetwerk Offshore Energie opgericht

Keuze van de redactie

(18/9) Magnax’ Axiale Flux motor/generator (+video)

(13/9) Tekort aan infrastructuur nekt verkoop elektrische auto

(11/9) Kleine windkracht blijkt groeideal (+video)

(7/9) Studente UAntwerpen ontwikkelt alternatief voor bypassoperatie (+video)

(4/9) Zelfherstellende machines komen dichterbij

(31/8) Studie over toename schildklierkanker rond nucleaire sites

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De vervoersmaatschappij gaat nu op zoek naar mogelijke aanbieders en als alles vlot verloopt, zullen de bussen eind 2019 beginnen te rijden.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: ‘Vanaf 2019 kopen we alleen nog maar bussen met een alternatieve aandrijving. Vanaf 2025 rijden we in stedelijke omgevingen alleen nog elektrisch of hybride. Proefprojecten zoals in Antwerpen, Gent en Leuven bereiden de groene golf voor.’

Directeur-generaal Roger Kesteloot: ‘Als vervoerbedrijf zijn we erg geïnteresseerd in deze nieuwe technologie die geen schadelijke uitstoot produceert. Met de proeven in Antwerpen, Gent en Leuven willen we de haalbaarheid ervan testen, net als de integratie in het openbaar domein en de prestaties van de energievoorziening.’

De elektrische bussen zullen uitsluitend rijden in een stedelijke omgeving. Ze moeten ongeveer 50 minuten kunnen rijden, goed voor 20 kilometer. De Lijn wil dat de bussen een vergelijkbaar aantal reizigersplaatsen hebben als een dieselbus (65 plaatsen, waarvan 25 zitplaatsen). Hierdoor zullen ze een kleinere batterij hebben die tijdens de dienst snel kan worden bijgeladen. Hoe meer reizigersplaatsen, hoe kleiner de capaciteit van de batterij.

Voor de drie steden gaat het om telkens twee elektrische bussen met een snellaadstation aan de eindhalte. In Antwerpen gaat het om een stukje van lijn 12 (Astridplein - Sportpaleis). De Arteveldestad krijgt elektrische bussen op The Loop. Voor Leuven is er nog geen traject geselecteerd.

De vervoersmaatschappij kiest voor elektrische bussen die conductief laden, dat wil zeggen met een kabel of stroomafnemer (vergelijkbaar met een tram). Uit het Europese ZeEUS eBus-project (Zero Emission Urban bus Systems) blijkt dat 95% van de elektrische bussen in Europa op deze manier geladen worden.

Bij conductief laden is er de keuze tussen ’s nachts laden en bijladen aan bijvoorbeeld een eindhalte. ’s Nachts laden (‘overnight’) maakt gebruik van een druppellader of traaglaadsysteem. In dit geval is de actieradius beperkt tot de afstand die de bus met één lading kan afleggen.

Deze bussen hebben grotere en zwaardere batterijen, wat leidt tot 30 plaatsen minder. Ze kunnen maximaal 200 kilometer per dag afleggen, en moeten ’s nachts maximaal 12 uur aan de kabel hangen om op te laden.

De andere laadmethode is het laden aan de eindhalte (‘opportunity charging’). Hiervoor worden snellaadpunten voorzien die de batterijen kunnen opladen in 7 à 8 minuten. De bus heeft dan voldoende stroom voor zijn volgende rit. << (Guy Leysen) (foto: De Lijn)

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Janssen Pharmaceutica bouwt duurzaam kantoorgbouw

Janssen Pharmaceutica blijft investeren in haar site te Beerse. Deze maand starten de werken aan een nieuw duurzaam kantoorgebouw, een investering van ruim 8 miljoen euro.

ABISS 2017: digital D-day en expert masterclasses - invitatie

Op 5 oktober komt de industrie in beweging en wordt één en ander duidelijk op ABISS 2017, de grootste en gratis digital summit en netwerkbeurs voor ondernemers en hun afdelingshoofden.

Magnax’ Axiale Flux motor/generator (+video)

De Gentse startup Magnax pakt uit met de volgende generatie elektrische generatoren en motoren. “Onze direct drive axiale flux machine loopt”, zegt oprichter en CTO van Magnax, Peter Leijnen.

Nemo Link start installatie Brits deel van eerste onderzeese interconnectie

Nemo Link is gestart met het leggen van de eerste 59 km van de dubbele zeekabel tussen het aanlandingspunt in het Verenigd Koninkrijk en het Franse offshore gedeelte.

Bedrijfsbezoek aan LVD tijdens de 6de Dag van de Industrie - uitnodiging

Op 29 september organiseert SBM in Gent de 6de editie van de Dag van de Industrie. In de voormiddag kan u deelnemen aan het bedrijfsbezoek bij LVD en het gloednieuw Experience Center bezoeken.

Unifly breidt uit naar Denemarken

Belgische scale-up Unifly breidt verder uit en heeft een nieuw internationaal kantoor in het Deense Kopenhagen geopend.

ButaNexT onderzoekt haalbaarheid nieuwe generatie biobutanol

Het ButaNexT project onderzoekt de productie van biobrandstof uit biomassa. Specifiek voor dit project is dat de biomassa de landbouw niet verstoort en niet bijdraagt aan ontbossing.

Agoria ontwikkelt GDPR Compass voor bedrijven

Om de ondernemingen te helpen de General Data Protection Regulation (GDPR)-verplichtingen te respecteren, heeft technologiefederatie Agoria het GDPR Compass ontwikkeld.