De Lijn gaat elektrische bussen testen

Bedrijfsnieuws 21/04/2017 8:12:16

De Lijn gaat in Antwerpen, Gent en Leuven elektrische bussen testen die worden opgeladen aan hun eindpunt. Er zullen 6 bussen en bijhorende oplaadinfrastructuur aangekocht worden.

ENGINEERINGNET.BE - De vervoersmaatschappij gaat nu op zoek naar mogelijke aanbieders en als alles vlot verloopt, zullen de bussen eind 2019 beginnen te rijden.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: ‘Vanaf 2019 kopen we alleen nog maar bussen met een alternatieve aandrijving. Vanaf 2025 rijden we in stedelijke omgevingen alleen nog elektrisch of hybride. Proefprojecten zoals in Antwerpen, Gent en Leuven bereiden de groene golf voor.’

Directeur-generaal Roger Kesteloot: ‘Als vervoerbedrijf zijn we erg geïnteresseerd in deze nieuwe technologie die geen schadelijke uitstoot produceert. Met de proeven in Antwerpen, Gent en Leuven willen we de haalbaarheid ervan testen, net als de integratie in het openbaar domein en de prestaties van de energievoorziening.’

De elektrische bussen zullen uitsluitend rijden in een stedelijke omgeving. Ze moeten ongeveer 50 minuten kunnen rijden, goed voor 20 kilometer. De Lijn wil dat de bussen een vergelijkbaar aantal reizigersplaatsen hebben als een dieselbus (65 plaatsen, waarvan 25 zitplaatsen). Hierdoor zullen ze een kleinere batterij hebben die tijdens de dienst snel kan worden bijgeladen. Hoe meer reizigersplaatsen, hoe kleiner de capaciteit van de batterij.

Voor de drie steden gaat het om telkens twee elektrische bussen met een snellaadstation aan de eindhalte. In Antwerpen gaat het om een stukje van lijn 12 (Astridplein - Sportpaleis). De Arteveldestad krijgt elektrische bussen op The Loop. Voor Leuven is er nog geen traject geselecteerd.

De vervoersmaatschappij kiest voor elektrische bussen die conductief laden, dat wil zeggen met een kabel of stroomafnemer (vergelijkbaar met een tram). Uit het Europese ZeEUS eBus-project (Zero Emission Urban bus Systems) blijkt dat 95% van de elektrische bussen in Europa op deze manier geladen worden.

Bij conductief laden is er de keuze tussen ’s nachts laden en bijladen aan bijvoorbeeld een eindhalte. ’s Nachts laden (‘overnight’) maakt gebruik van een druppellader of traaglaadsysteem. In dit geval is de actieradius beperkt tot de afstand die de bus met één lading kan afleggen.

Deze bussen hebben grotere en zwaardere batterijen, wat leidt tot 30 plaatsen minder. Ze kunnen maximaal 200 kilometer per dag afleggen, en moeten ’s nachts maximaal 12 uur aan de kabel hangen om op te laden.

De andere laadmethode is het laden aan de eindhalte (‘opportunity charging’). Hiervoor worden snellaadpunten voorzien die de batterijen kunnen opladen in 7 à 8 minuten. De bus heeft dan voldoende stroom voor zijn volgende rit. << (Guy Leysen) (foto: De Lijn)

Registreer voor e-Krant
Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Verwant

2/3 Vlaamse broeikasgasuitstoot ontstaat in buitenland

13% meer glas gerecycleerd in 2016

Vlaams-Brabantse school bespaart 88 ton CO2 met ecologische app

Europa investeert 2 miljoen euro in provincie Antwerpen

Dringend nood aan meer afzetmogelijkheden voor recyclageproducten

Water-link en UAntwerpen bundelen krachten voor zuiverder drinkwater

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Actief op zoek naar een nieuwe functie als werknemer of een opdracht als zelfstandige? Meld je aan bij Engineeringnet Techpost
Meest gelezen nieuws

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Nieuw innovatief bedrijfsnetwerk Offshore Energie opgericht

Agenda

Energy Efficiency in Industry

Building 904, Technologiepark, Zwijnaarde

van 9/05/2017 tot 12/12/2017

Agoria Academy: ISOBUS

Hogeschool Vives - Kortrijk

zondag 6 augustus 2017

Opleiding trillingsanalyse CAT.II
volgens ISO 18436-2

Crowne Plaza Antwerpen

van 18/09/2017 tot 22/09/2017

Bezoek Prototyping 2017: event voor de prototyping community

Kortrijk Xpo

van 8/11/2017 tot 9/11/2017

Opleiding trillingsanalyse CAT.I
volgens ISO 18436-2

Crowne Plaza Antwerpen

van 13/11/2017 tot 16/11/2017

Cursus uitlijnen - niveau 1 asuitlijnen

Crowne Plaza Antwerpen

dinsdag 21 november 2017

Keuze van de redactie

(5/7) Groene stroom voor 650 publieke laadpalen

(3/7) Vlaamse Regering akkoord voor gunning opdracht Nieuwe Sluis Terneuzen

(29/6) Cert.be over cyberaanval Petya/NotPetya malware

(26/6) Aluvision wint ’Belgian Maker Award 2017’

(22/6) Solar Team heeft nieuwe zonnewagen voorgesteld

(19/6) Drone levert postpakketjes af en redt mensenlevens

>> Meer blikvangers
Bedrijfspagina's

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Antwerpen bouwt een Capital of Things uit

Stad Antwerpen, het Havenbedrijf, de Universiteit Antwerpen en de onderzoeks- en innovatiehub voor nano-elektronica en digitale technologie imec gaan hiervoor een unieke samenwerking aan.

Environmental Ship Index gaat nu ook CO2 prestaties waarderen

De Environmental Ship Index (ESI) waardeert sinds 1 juli 2017 ook prestaties op het gebied van CO2. Tot nu toe werden alleen de uitstoot van luchtverontreiniging (NOx en SOx) gewogen.

Werkloosheidscijfers nog steeds in dalende lijn

Uit de nieuwe cijfers van de VDAB blijkt dat eind juni Vlaanderen 201.031 niet-werkende werkzoekenden (NWWZ) telt. Dat zijn er 13.689 of 6,4% minder dan vorig jaar.

Innovatieve farmabedrijven trekken kaart van onderzoek en ontwikkeling

Innovatieve farmaceutische bedrijven hebben in 2016 voor 148,3 miljoen euro geïnvesteerd in samenwerking met de medische gemeenschap. Dat blijkt uit het platform "beTransparent.be".

Is de ideale maintenance manager een vrouw? - column

Ik wil vooreerst het duo Ann Van Look en Maxine Frimpong, Maintenance manager en Asset manager bij BASF Antwerpen, feliciteren met hun verkiezing tot Maintenance Manager van het Jaar 2017.

Provincie Antwerpen versterkt samenwerking met Tianjin

Na 10 jaar intensieve relaties hebben de provincie Antwerpen en Chinese stadsprovincie Tianjin, één van de vier Chinese nationale stadsprovincies, een samenwerkingsakkoord ondertekend.

Genk Green Logistics voorkeursbieder voor site Ford Genk

De Vlaamse regering heeft beslist om het consortium Genk Green Logistics aan te duiden als voorkeurbieder voor de herontwikkeling van de voormalige site van Ford in Genk.

In september tweede editie van Lab Automation Day

Laborama organiseert dit jaar de tweede editie van de Lab Automation Day. Een één-dags event dat focust op de kennisuitwisseling over alles wat automatisatie in het labo aanbelangt.

Onderzoek naar de oorzaak ebola-uitbraak

In het noorden van Congo brak in mei een kleine ebola-epidemie uit. Gelukkig kon die vrij snel worden ingedijkt. Belgische onderzoekers gaan mee op zoek naar de oorzaak van deze uitbraak.

De rock & roll van ‘shutdowns’ en ‘turnarounds’ - artikel

In elektrische centrales heeft men het over ‘revisie’. In Duitse bedrijven spreekt men eerder van ‘stilstand’. In de chemie houdt men het bij ‘shutdown’ of ‘turnaround’.

Logistiek van verontreinigde vaten verbeteren

De inzameling van vervuilde vaten en Intermediate Bulk Containers (IBC’s) vormt voor veel bedrijven een probleem. De meeste organiseren zelf deze erg tijdrovende en dure inzameling.

Federaties slaan handen in elkaar voor veilige werkomstandigheden

bio.be/essenscia en de Belgian Biosafety Professionals (BBP) ondertekenden onlangs een MoU om nauwer te gaan samenwerken rond veiligheidsaspecten in de biotechnologie.

Industrieel onderhoud, verbouwingen en totaalrenovaties - advertorial

Veel algemene aannemers passen voor industriële totaalrenovaties en verbouwingswerken. Meestal gaat het om een complexe combinatie van bouwdisciplines in veiligheidsgevoelige omgevingen.