Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

Economie 18/04/2017 16:06:03

Het VIL wil met het nieuwe project ‘Empty Logistics’ deze kosten in kaart brengen en reduceren. In samenwerking met acht bedrijven gaat het project vandaag van start.

Lees hieronder verder   
Verwant

Oprichting logistieke taskforce in strijd tegen Corona

Lancering eerste slimme mobiliteits-ecosysteem

Volvo Cars verlaagt logistieke CO2-uitstoot met treintransport

VIL ontwikkelt deelplatform voor logistieke assets en gebouwen

Introductie slim parkeersysteem op Corda Campus

TU/e maakt logistieke robots slimmer

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Migratie van EPLAN 5 naar EPLAN Electric P8

EPLAN Webinar

vrijdag 17 april 2020

Global Manufacturing and Industrialisation Summit

Messegelände - Hannover

van 20/04/2020 tot 21/04/2020

PNOZmulti programming

Pilz Academy - Gent

woensdag 22 april 2020

Cursus: stoom in theorie en praktijk

Armstrong - Herstal

vrijdag 24 april 2020

Webinar Lock out Tag out

Pilz Webinar

vrijdag 24 april 2020

Basic of CE marking

Pilz Academy - Londerzeel

donderdag 14 mei 2020

Keuze van de redactie

(2/4) Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

(30/3) VUB ontwikkelt noodmasker voor verplegend personeel

(25/3) Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

(24/3) DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

(17/3) Vorig jaar werd recordaantal octrooien aangevraagd

(16/3) VIB boekt vooruitgang in onderzoek naar geneesmiddel tegen coronavirus

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Naast bier worden vooral voor water en frisdrank kleine glazen flesjes gebruikt. Die glazen flessen worden gestockeerd en vervoerd in plastic kratten. Om zoveel mogelijk flessen terug bij de producent te krijgen wordt statiegeld geheven op het glas en de kratten.

De kostprijs van het sorteren, vervoeren en stockeren van deze flessen is niet te verwaarlozen en vaak niet transparant.

Projectleider Peter Lagey: “Met dit project gaan we de leeggoedstromen in Vlaanderen in kaart brengen. Vervolgens zal er gezocht worden naar verbeteringen aan bestaande flows en processen, daarnaast ook naar nieuwe dienstverleningsconcepten zoals bijvoorbeeld het ophalen, sorteren en terug ter beschikking stellen van leeggoed over de producenten en retailers heen.”

Alle partijen in de logistieke keten zijn betrokken en dragen een deel van de kost. De producent moet opslag voorzien voor het leeggoed, wat vooral in de wintermaanden veel plaats inneemt, en staat in voor het reinigen en spoelen van het glas en het verwijderen en vervangen van beschadigde flessen.

Bovendien dient de producent ook een administratief systeem op te zetten voor het beheer van de (statie)geldstromen en het terughalen van het leeggoed uit de markt. Bij de retailer neemt het leeggoed dan weer kostbare ruimte in beslag. Tot slot wordt de transporteur vaak geconfronteerd met inefficiënte retourvrachten.

Vooral bij een decentrale aanpak waar winkels rechtstreeks door de producent worden bevoorraad, weet de transporteur vaak niet of en hoeveel leeggoed er moet worden teruggenomen bij een levering. Hetzelfde probleem geldt bij drankenhandels, die op hun beurt lijden onder de wildgroei aan statiegeld tarieven.

De Federatie van Belgische Drankenhandelaars (FeBeD), die vraagt om een uniform tarief voor leeggoed, neemt deel aan het project.

Gilles Vandorpe, directeur van FeBeD: “Onze leden merken al enige tijd een sterke stijging op in de kosten voor het verwerken van leeggoed. Dit komt vooral door de toegenomen variatie in het aanbod. De verwerking van dat leeggoed is voor de handelaars een hele uitdaging. Er is de administratieve kant met de veelheid aan verschillende leeggoedtarieven, maar er is evenzeer de praktische kant waarbij verkeerde flessen in verkeerde bakken terecht komen.” << (Guy Leysen) (foto: Pixabay)

Dit zijn de 8 projectdeelnemers: AB Inbev, Belgische Brouwers, Chep, Coca Cola, Colruyt Retail Partners, Delhaize, FeBeD, Jost Logistics (Verbessem). (foto: VIL)


Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Miljoenen contactloze autosleutels eenvoudig te hacken

Wetenschappers van de COSIC-onderzoeksgroep (KUL) en van de universiteit van Birmingham hebben ontdekt dat auto's van Toyota, Kia en Hyundai gebruikmaken van zwakke cryptografische codes.

Nieuwe urinetest voor vroege opsporing prostaatkanker

UGent onderzoekers zetten grote stap in het opsporen van biomerkers voor urologische kankers, zodat deze kankers op tijd ontdekt en behandeld kunnen worden.

Kris Sterkens is nieuwe CEO van Janssen Pharmaceutica

Johnson & Johnson meldt dat Kris Sterkens vanaf vandaag de leiding over Janssen Pharmaceutica overneemt van Stef Heylen, die met pensioen gaat.

Autonome robot rijdt virusdodend UV-C licht rond (+video)

De autonome robot UVD van het Deense Blue Ocean Robotics zet ultraviolet licht, UV-C of een kortgolvige straling tussen 100 en 280 nm, in ziekenhuizen in tegen het Corona-virus.

Siemens koploper in beheer van gedistribueerde energiebronnen

Het marktonderzoeksbureau Navigant Research beoordeelde 16 leveranciers van gedistribueerde energiebronnen en netbeheer. Siemens Smart Infrastructure kwam naar voor als beste leverancier.

Brilliant Marine Research Idea beurzen toegekend

Met deze beurzen wil het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) jonge Vlaamse doctorandi stimuleren om buitengewone ideeën te verkennen en ‘out of the box’ te denken.

Een windturbine achter uw bedrijf ? - column

Grondeigenaars worden geregeld aangesproken om op hun eigendom een windturbine te plaatsen. Velen vinden de voorstellen van de bouwers financieel interessant en zijn geneigd dit te doen.

Crisisplatform voor operationele continuïteit kritische gebouwen/organisaties

Studiebureau Arcadis, softwareleverancier Spacewell, innovatie­partner Made en communicatie­partner Social Seeder lanceerden samen het online platform www.B2Building.help.

Kontron pITX-APL V2.0 levert hoge prestaties

Kontron breidt zijn productlijn in de Pico-ITX-vormfactor uit met het pITX-APL V2.0 embedded moederbord, dat is uitgerust met Intel AtomR E39xx en IntelR CeleronR N3350 / J3455 twee- en quad-core CPU's en biedt verbeterde prestaties met een uitgebreid scala aan functies. Het is ideaal voor industriële clienttoepassingen. >>

Partners