Ave ductor, erraturi te salutant - column

Columns & Blogs 13/04/2017 11:32:16

‘Ave caesar, morituri te salutant’, is een bekende Latijnse uitspraak. De meeste mensen denken dat dit de gebruikelijke begroeting van de gladiatoren aan de keizer was, voor hun strijd.

Lees hieronder verder   
Verwant

Zelfrijdende voertuigen: wie betaalt bij schade? (2) - column

Waar is de technieker ? - column

Duurzaam Asset Management met ISO55001 - column

Verdampers in de voedingsindustrie (deel 1) - column

Opgepast voor krankzinnigheid - column

Ons Arbeidsrecht aangepast! (deel 1) - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Energy Efficiency in Industry

Building 904, Technologiepark, Zwijnaarde

van 9/05/2017 tot 12/12/2017

ie-net ingenieursvereniging-opleiding 'inzicht in lastechniek'

Ingenieurshuis, Antwerpen

van 20/11/2017 tot 18/12/2017

Cursus uitlijnen - niveau 1 asuitlijnen

Crowne Plaza Antwerpen

dinsdag 21 november 2017

Risicomanagement als onderdeel van ISO 9001

Tramstraat 63 - 9052 Zwijnaarde

dinsdag 21 november 2017

Circular Economy Day Belgium

BluePoint Brussel

dinsdag 21 november 2017

Opleiding laseroptisch uitlijnen voor gevorderden

Crowne Plaza Antwerpen

van 22/11/2017 tot 23/11/2017

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Nieuw innovatief bedrijfsnetwerk Offshore Energie opgericht

Keuze van de redactie

(15/11) Teamleader wint Deloitte’s Technology Fast 50 award

(13/11) VUB leidt project naar productie van hernieuwbare waterstof

(8/11) Tiger Power gaat Noord-India voorzien van groene energie

(7/11) Duurzaamheid hoofdpunt in vijfjarenplan NMBS

(2/11) Plasma gebruiken om CO2 om te zetten in waardevolle stoffen

(31/10) Metingen project CLINSH voor schone binnenvaart opgestart

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In werkelijkheid zou deze uitspraak slechts één keer zijn gedaan, door een groep gladiatoren die in 52 AD moesten optreden voor keizer Claudius.

Desalniettemin, is de kans groot dat ‘Morituri te salutant’, één van de weinige woordjes Latijn zijn die tot uw parate kennis behoren. En inmiddels vraagt u zich ongetwijfeld af wat deze lang vervlogen Latijnse uitspraak in het voorwoord van uw geliefd onderhoudsvakblad staat te doen?

In het laatste nummer van 2016, had ik het in mijn voorwoord ‘Errare Humanum est’ over het feit dat, ondanks alle aandacht voor veiligheid, bij onderhoudswerkzaamheden een kleine vergissing fatale gevolgen kan hebben. Vergissen is immers menselijk.

Een lezer reageert...
Een lezer die verder anoniem wenst te blijven, reageerde hierop als volgt: «Vei- ligheid in Seveso bedrijven is een zware opdracht en wordt administratief zeer zwaar voor onderaannemers.

Soms zelfs naar het absurde toe, waarbij het teveel aan eisen zelfs gevaarlijke situaties doet ontstaan. Het kan waarschijnlijk administratief niet veel beter. Documenten dienen soms duidelijk enkel als paraplu t.o.v. externe firma’s».

«De echte oorzaak van ongevallen: de financieel verantwoordelijken zetten teveel druk op onderhoudswerken om de tijd (en kosten) te beperken. Die druk komt vanuit de directie over iedereen tot de arbeider-uitvoerder die niet anders kan dan (snel) uitvoeren. Zeker als hij voor een externe firma werkt.

Deze druk is niet meetbaar en krijgt geen retour omdat leveranciers ook concurrentie hebben en deze druk niet durven uiten uit schrik de klant te verliezen.De enige retour zijn ongevallen, en omdat niemand dit durft schrijven, worden de echte verantwoordelijken niet gevat en de verantwoordelijkheden nooit genomen. Met mijn 20 jaar ervaring in Seveso-bedrijven, is dit volgens mij het gevaar dat techniekers nooit zullen temmen».

Onmacht
Hoewel de hier beschreven situatie on- getwijfeld niet in elk bedrijf het geval is, wou ik toch dit standpunt aan het debat rond veilig onderhoud toevoegen. Veel bedrijven hebben als adagio «Veiligheid eerst» of «We doen het veilig of we doen het niet».

Ze verwachten hetzelfde van hun toeleveranciers en onderhoudscontractoren. Langs de andere kant moeten we steeds efficiënter en productiever zijn om te kunnen overleven in een globale economie. Dit vertaalt zich al snel in het drukken van kosten, ook voor onderhoudswerken.

Een prestatiedruk die door de onderhoudstechnici op de werkvloer vaak wordt ervaren als een opdracht om «geen tijd te verliezen». Het hoeft dan ook niet te verbazen dat bij sommige handelingen (ietsjes) meer risico wordt genomen. Als dit alles wordt geflankeerd met puur administratieve of onmogelijk toe te passen veiligheidsinstructies, dan kan ik me best inleven in het gevoel van machteloosheid dat uit de lezersreactie spreekt.

U ook?
Wie zich enigszins verdiept in de moderne inzichten rond veiligheid en veiligheidscultuur, weet dat net dit gevoel van machteloosheid bijzonder nefast is, en leidt tot vergissingen en foute handelingen met mogelijks veiligheidsincidenten tot gevolg.

Het is dan ook de plicht van iedereen die verantwoordelijkheid draagt rond onder- houdswerken om hieraan iets te doen. Of vindt u het wel OK om technici wetens en willens de werkarena in te sturen, terwijl ze stilzwijgend roepen: «Ave ductor, erraturi
te salutant»? (Gegroet, manager, zij die iets verkeerd zullen doen, groeten u). <<
Door Maintenance Evangelist Wim Vancauwenberghe, Directeur van BEMAS

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Sirris integreert additive manufacturing in demonstrator van productielijn

Additive manufacturing (AM) is klaar voor de productievloer. Toch blijken de industrialisering en opschaling ervan nog op verschillende uitdagingen te stoten. Sirris lanceert een oplossing.

Belgische voedingsindustrie wil duurzaam groeien

Het 3de online duurzaamheidsverslag van de voedingsindustrie toont hoe de sector verder wil groeien en antwoorden biedt op uitdagingen rond welvaart, personen, milieu en maatschappij.

Verhegge en Astro-plan winnen Aquafin-awards

Aquafin reikte onlangs zijn jaarlijkse awards uit voor het advies- en ingenieursbureau en de aannemer die het voorbije jaar het meest kwaliteitsvol en omgevingsvriendelijk tewerk gingen.

Antwerpse haven gaat nauwer samenwerken met India

Tijdens het Staatsbezoek aan India tekende Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf Antwerpen, een Memorandum of Understanding (MoU) met de Indian Chemical Council.

Eerste spadesteek voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen gezet

Vlaams minister Ben Weyts en de Nederlandse minister Cora van Nieuwenhuizen gaven het startschot voor de bouw van één van de grootste sluizen van de wereld, de Nieuwe Sluis Terneuzen.

De verzelfstandiging van de maintenance manager - artikel

Steeds meer maintenance managers ‘freelancen’. Verschillende ontwikkelingen werken de verzelfstandiging in de hand. Profielen groeien ‘hoger’ terwijl de beschikbaarheid op de markt afneemt.

VUB leidt project naar productie van hernieuwbare waterstof

BURN (comBUstion and Robust optimizatioN) speelt een hoofdrol in het GenComm project, dat met 9.39 miljoen euro wordt gefinancierd door Interreg Noordwest-Europa.

Duracel bouwt productiesite om tot Industrie 4.0 fabriek

Tegen 2020 wil Duracell de productiesite in Aarschot volledig ombouwen tot een zogenaamde Industrie 4.0 fabriek. Dat moet leiden tot een nog efficiënter productieproces.

HART-functionaliteit in TwinCAT en I/O

De procesindustrie vraagt om innovatieve en kostenbesparende automatiseringsoplossingen. De PC-gebaseerde besturing van Beckhoff voldoet hieraan dankzij de integratie van specifieke protocollen en interfaces en door het uitgebreide productassortiment. Klik hier voor meer info. <<

Miniatuur Neptune
servobesturing

De Neptune servobesturing behoort tot het standaard pakket van Ingenia, maar is met een afmeting van 40 x 40 mm alles behalve standaard te noemen. Met dit zeer compacte formaat behoort deze besturing tot de kleinste van de wereld. Lees snel meer over deze besturingen!

Partners

Partners