Ave ductor, erraturi te salutant - column

Columns & Blogs 13/04/2017 11:32:16

‘Ave caesar, morituri te salutant’, is een bekende Latijnse uitspraak. De meeste mensen denken dat dit de gebruikelijke begroeting van de gladiatoren aan de keizer was, voor hun strijd.

Lees hieronder verder   
Verwant

NIS-richtlijn tegen cybercriminaliteit ! - column

Excelleren vergt nu meer dan Excel - column

Internationale Industrie 4.0-top in Berlijn - column

Een filmpje maken in je bedrijf? - column

Op naar de Champions League van Industrie 4.0 ! - column

Huidig energiebeleid leidt tot jobverlies en minder investeringen - opinie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Optimaliseren en integreren van mijn onderhoudsplan in de bedrijfsprocessen

SBM Gent

van 16/05/2018 tot 6/06/2018

Expert in onderhoudsmanagement: Maintenance & Reliability Engineering, Storingen en onderhoudsplanning

Bluepoint Antwerpen

van 24/05/2018 tot 28/06/2018

Bedrijfsbezoek nieuwe gebouwen Endress + Hauser

Carlistraat - Evere

van 29/05/2018 tot 21/06/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(23/5) Sector vraagt standaardisatie glazen drankflessen met statiegeld

(23/5) UGent-fysicus Frank Verstraete wint Francqui-Prijs 2018

(22/5) DAF en VDL bouwen samen elektrische vrachtwagens

(22/5) Arcadis aangesteld voor engineeringstudies fase 1 Oosterweelverbinding

(17/5) Flanders Make investeert 15 miljoen euro in West-Vlaanderen

(16/5) Inhuldiging grootschalig Europees batterijproject op Terhills-site

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In werkelijkheid zou deze uitspraak slechts één keer zijn gedaan, door een groep gladiatoren die in 52 AD moesten optreden voor keizer Claudius.

Desalniettemin, is de kans groot dat ‘Morituri te salutant’, één van de weinige woordjes Latijn zijn die tot uw parate kennis behoren. En inmiddels vraagt u zich ongetwijfeld af wat deze lang vervlogen Latijnse uitspraak in het voorwoord van uw geliefd onderhoudsvakblad staat te doen?

In het laatste nummer van 2016, had ik het in mijn voorwoord ‘Errare Humanum est’ over het feit dat, ondanks alle aandacht voor veiligheid, bij onderhoudswerkzaamheden een kleine vergissing fatale gevolgen kan hebben. Vergissen is immers menselijk.

Een lezer reageert...
Een lezer die verder anoniem wenst te blijven, reageerde hierop als volgt: «Vei- ligheid in Seveso bedrijven is een zware opdracht en wordt administratief zeer zwaar voor onderaannemers.

Soms zelfs naar het absurde toe, waarbij het teveel aan eisen zelfs gevaarlijke situaties doet ontstaan. Het kan waarschijnlijk administratief niet veel beter. Documenten dienen soms duidelijk enkel als paraplu t.o.v. externe firma’s».

«De echte oorzaak van ongevallen: de financieel verantwoordelijken zetten teveel druk op onderhoudswerken om de tijd (en kosten) te beperken. Die druk komt vanuit de directie over iedereen tot de arbeider-uitvoerder die niet anders kan dan (snel) uitvoeren. Zeker als hij voor een externe firma werkt.

Deze druk is niet meetbaar en krijgt geen retour omdat leveranciers ook concurrentie hebben en deze druk niet durven uiten uit schrik de klant te verliezen.De enige retour zijn ongevallen, en omdat niemand dit durft schrijven, worden de echte verantwoordelijken niet gevat en de verantwoordelijkheden nooit genomen. Met mijn 20 jaar ervaring in Seveso-bedrijven, is dit volgens mij het gevaar dat techniekers nooit zullen temmen».

Onmacht
Hoewel de hier beschreven situatie on- getwijfeld niet in elk bedrijf het geval is, wou ik toch dit standpunt aan het debat rond veilig onderhoud toevoegen. Veel bedrijven hebben als adagio «Veiligheid eerst» of «We doen het veilig of we doen het niet».

Ze verwachten hetzelfde van hun toeleveranciers en onderhoudscontractoren. Langs de andere kant moeten we steeds efficiënter en productiever zijn om te kunnen overleven in een globale economie. Dit vertaalt zich al snel in het drukken van kosten, ook voor onderhoudswerken.

Een prestatiedruk die door de onderhoudstechnici op de werkvloer vaak wordt ervaren als een opdracht om «geen tijd te verliezen». Het hoeft dan ook niet te verbazen dat bij sommige handelingen (ietsjes) meer risico wordt genomen. Als dit alles wordt geflankeerd met puur administratieve of onmogelijk toe te passen veiligheidsinstructies, dan kan ik me best inleven in het gevoel van machteloosheid dat uit de lezersreactie spreekt.

U ook?
Wie zich enigszins verdiept in de moderne inzichten rond veiligheid en veiligheidscultuur, weet dat net dit gevoel van machteloosheid bijzonder nefast is, en leidt tot vergissingen en foute handelingen met mogelijks veiligheidsincidenten tot gevolg.

Het is dan ook de plicht van iedereen die verantwoordelijkheid draagt rond onder- houdswerken om hieraan iets te doen. Of vindt u het wel OK om technici wetens en willens de werkarena in te sturen, terwijl ze stilzwijgend roepen: «Ave ductor, erraturi
te salutant»? (Gegroet, manager, zij die iets verkeerd zullen doen, groeten u). <<
Door Maintenance Evangelist Wim Vancauwenberghe, Directeur van BEMAS

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

UGent-fysicus Frank Verstraete wint Francqui-Prijs 2018

UGent-fysicus Frank Verstraete krijgt deze wetenschapsprijs voor zijn grensverleggend onderzoek in de kwantummechanica. Hij ontwikkelde de “Quantum Tensor Networks”.

Excelleren vergt nu meer dan Excel - column

Het handmatig bijhouden van spreadsheets in Excel is in de industrie nog steeds heel gewoon. Het energieverbruik, de productie, stilstand, zieken, het aantal gewerkte uren ...

Vier Belgische finalisten voor Wetenschapstalent-award 2018

Er maken dit jaar vier Belgen en één Nederlander kans op de titel van New Scientist Wetenschapstalent 2018, waarbij de winnaar 2.500 euro ontvangt.

Vlaamse en Nederlandse partners onderzoeken handel in warmte in grensregio

Het project DOEN stimuleert hergebruik van restwarmte, zoals de uitwisseling van restwarmte van ArcelorMittal met de Oost-Vlaamse gemeente Zelzate en de Nederlandse plaats Terneuzen.

Imec lanceert AR/VR-bril met oog-tracking technologie

Imec demonstreert op het Imec Technology Forum in Antwerpen een nieuwe draadloze technologie, die op basis van elektro-oculografie (EOG) zeer nauwkeurig oogbewegingen kan meten.

VUB-rectoraatsgebouw krijgt eigen ontworpen windturbines op dak

Deze week plaatsen studenten Industrieel Ingenieur van de VUB tijdelijk windturbines op het dak van het beschermde rectoraatsgebouw. Ze willen fondsen werven voor de verhuis van hun FabLab.

‘Kaizen-driven’ naar de ‘digitale fabriek van de toekomst’ - artikel

Siemens, dat zelf een digitale fabriek van de toekomst heeft in het Duitse Amberg, doet de maturiteitstest en begeleidt klanten op weg naar hun eigen ‘digital enterprise’.

EU: uitstoot van schadelijke gassen door vrachtwagens met 15% verminderen

De Europese Commissie stelt dat een meer aerodynamisch ontwerp van vrachtwagens voor minder brandstofverbruik en uitstoot van schadelijke gassen, zoals CO2, kan zorgen.

RS Components lanceert DesignSpark Marketplace

RS Components (RS) onthulde een bètaversie van een belangrijk nieuw platform: 'DesignSpark Marketplace'. Hiermee kunnen makers, pro-makers, starters en kleine bedrijven hun eigen uitvindingen en productcreaties aan een breed publiek van collega's en ingenieurs tonen en verkopen. >>

Partners