Siemens bouwt indrukwekkende elektrische vliegtuigmotor

Siemens ontwikkelde een elektrische motor die nauwelijks 50 kg weegt maar wel continu 260 kW neerzet. Vijf keer meer dan doorsnee elektrische motoren. Straks vliegen we allemaal elektrisch.

Trefwoorden: #Airbus, #elektrisch, #elektrische motor, #Extra 330LE, #Siemens, #vliegtuig

Lees verder

research

( Foto: © Jean-Marie Urlacher )

ENGINEERINGNET.BE - De motor werd in het stuntvliegtuig Extra 330LE gebouwd die voor het eerst de lucht inging op 24 juni 2016. Sindsdien rijgt het elektrische toestel het ene record achter het andere aaneen.

In november 2016 haalde testpiloot Walter Extra een hoogte van 3.000 meters op 4 minuten en 22 seconden. Een klimsnelheid van 11,5 meters per seconde. Boven het vliegveld van Dinslaken Schwarze Heide in Duitsland haalde het toestel vorige maand een topsnelheid van 337,50 km/h over een afstand van drie kilometer. Dat is 13,48 km/h sneller dan het eerdere Amerikaanse record uit 2013 voor toestellen lichter dan 1.000 kg.

Testpiloot Walter Kampsmann vloog een aangepaste Extra (zwaarder dan 1.000 kg) zelfs naar 342,86 km/h. Het werd ook het eerste elektrische vliegtuig om een zweefvliegtuig de lucht in te trekken. Op 76 seconden tijd trok de Extra een LS8-neo zwever naar 600 meter hoog.

Siemens’ nieuwe elektrische motor haalt een vermogen-gewicht ratio van meer dan 5 op 1. Ter vergelijking: elektrische motoren in de industrie leveren meestal minder dan 1 kW per kilogram. De elektrische aandrijvingen in voertuigen halen zowat 2 op 1. De nieuwe Siemens motor haalt zijn records bij 2.500 omwentelingen per minuut. De propellers worden rechtstreeks, zonder transmissie, aangedreven.

Siemens brengt zijn technologie in het samenwerkingsproject dat het in april 2016 aanging met Airbus. Beiden zien het nieuwe type motor als basisplatform om elektrisch aangedreven regionale vliegtuigen met hybride-elektrische aandrijfsystemen te ontwikkelen.

Airbus gelooft dat er tegen 2030 hybride-elektrische passagiersvliegtuigen met minder dan honderd zitjes mogelijk zijn. Siemens ziet ‘future business’ in hybride-elektrische aandrijfsystemen.