Siemens bouwt indrukwekkende elektrische vliegtuigmotor

Onderzoek & Wetenschap 10/04/2017 14:15:01

Siemens ontwikkelde een elektrische motor die nauwelijks 50 kg weegt maar wel continu 260 kW neerzet. Vijf keer meer dan doorsnee elektrische motoren. Straks vliegen we allemaal elektrisch.

Verwant

China op koers om sterke robotindustrie uit te bouwen

ClaXon-project bij Audi in Vorst - artikel

Vlaamse scriptieprijs winnen met STEM-onderzoek

Technologische sector kiest de beste afstudeerprojecten

Open call van EU-project WEAR Sustain voor ontwikkeling e-textiel

Koninklijk Atheneum Zottegem wint 3M Science Challenge

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Energy Efficiency in Industry

Building 904, Technologiepark, Zwijnaarde

van 9/05/2017 tot 12/12/2017

Opleiding trillingsanalyse CAT.II
volgens ISO 18436-2

Crowne Plaza Antwerpen

van 18/09/2017 tot 22/09/2017

EMO Hannover 2017 - Wereldbeurs voor metaalbewerking

Messegelände Hannover

van 18/09/2017 tot 23/09/2017

Agoria Academy: 'Privacy-by-design with the LINDDUN model'

BluePoint Brussels

woensdag 20 september 2017

Agoria Academy: Opleiding risicoanalyse van machines

AA-Tower Technologiepark

vrijdag 22 september 2017

Agoria Academy: Reageren op ransomware

BluePoint Brussels

dinsdag 26 september 2017

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Nieuw innovatief bedrijfsnetwerk Offshore Energie opgericht

Keuze van de redactie

(18/9) Magnax’ Axiale Flux motor/generator (+video)

(13/9) Tekort aan infrastructuur nekt verkoop elektrische auto

(11/9) Kleine windkracht blijkt groeideal (+video)

(7/9) Studente UAntwerpen ontwikkelt alternatief voor bypassoperatie (+video)

(4/9) Zelfherstellende machines komen dichterbij

(31/8) Studie over toename schildklierkanker rond nucleaire sites

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De motor werd in het stuntvliegtuig Extra 330LE gebouwd die voor het eerst de lucht inging op 24 juni 2016. Sindsdien rijgt het elektrische toestel het ene record achter het andere aaneen.

In november 2016 haalde testpiloot Walter Extra een hoogte van 3.000 meters op 4 minuten en 22 seconden. Een klimsnelheid van 11,5 meters per seconde. Boven het vliegveld van Dinslaken Schwarze Heide in Duitsland haalde het toestel vorige maand een topsnelheid van 337,50 km/h over een afstand van drie kilometer. Dat is 13,48 km/h sneller dan het eerdere Amerikaanse record uit 2013 voor toestellen lichter dan 1.000 kg.

Testpiloot Walter Kampsmann vloog een aangepaste Extra (zwaarder dan 1.000 kg) zelfs naar 342,86 km/h. Het werd ook het eerste elektrische vliegtuig om een zweefvliegtuig de lucht in te trekken. Op 76 seconden tijd trok de Extra een LS8-neo zwever naar 600 meter hoog.

Siemens’ nieuwe elektrische motor haalt een vermogen-gewicht ratio van meer dan 5 op 1. Ter vergelijking: elektrische motoren in de industrie leveren meestal minder dan 1 kW per kilogram. De elektrische aandrijvingen in voertuigen halen zowat 2 op 1. De nieuwe Siemens motor haalt zijn records bij 2.500 omwentelingen per minuut. De propellers worden rechtstreeks, zonder transmissie, aangedreven.

Siemens brengt zijn technologie in het samenwerkingsproject dat het in april 2016 aanging met Airbus. Beiden zien het nieuwe type motor als basisplatform om elektrisch aangedreven regionale vliegtuigen met hybride-elektrische aandrijfsystemen te ontwikkelen.

Airbus gelooft dat er tegen 2030 hybride-elektrische passagiersvliegtuigen met minder dan honderd zitjes mogelijk zijn. Siemens ziet ‘future business’ in hybride-elektrische aandrijfsystemen. << (Luc De Smet) (foto: © Jean-Marie Urlacher)

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Janssen Pharmaceutica bouwt duurzaam kantoorgbouw

Janssen Pharmaceutica blijft investeren in haar site te Beerse. Deze maand starten de werken aan een nieuw duurzaam kantoorgebouw, een investering van ruim 8 miljoen euro.

ABISS 2017: digital D-day en expert masterclasses - invitatie

Op 5 oktober komt de industrie in beweging en wordt één en ander duidelijk op ABISS 2017, de grootste en gratis digital summit en netwerkbeurs voor ondernemers en hun afdelingshoofden.

Magnax’ Axiale Flux motor/generator (+video)

De Gentse startup Magnax pakt uit met de volgende generatie elektrische generatoren en motoren. “Onze direct drive axiale flux machine loopt”, zegt oprichter en CTO van Magnax, Peter Leijnen.

Nemo Link start installatie Brits deel van eerste onderzeese interconnectie

Nemo Link is gestart met het leggen van de eerste 59 km van de dubbele zeekabel tussen het aanlandingspunt in het Verenigd Koninkrijk en het Franse offshore gedeelte.

Bedrijfsbezoek aan LVD tijdens de 6de Dag van de Industrie - uitnodiging

Op 29 september organiseert SBM in Gent de 6de editie van de Dag van de Industrie. In de voormiddag kan u deelnemen aan het bedrijfsbezoek bij LVD en het gloednieuw Experience Center bezoeken.

Unifly breidt uit naar Denemarken

Belgische scale-up Unifly breidt verder uit en heeft een nieuw internationaal kantoor in het Deense Kopenhagen geopend.

ButaNexT onderzoekt haalbaarheid nieuwe generatie biobutanol

Het ButaNexT project onderzoekt de productie van biobrandstof uit biomassa. Specifiek voor dit project is dat de biomassa de landbouw niet verstoort en niet bijdraagt aan ontbossing.

Agoria ontwikkelt GDPR Compass voor bedrijven

Om de ondernemingen te helpen de General Data Protection Regulation (GDPR)-verplichtingen te respecteren, heeft technologiefederatie Agoria het GDPR Compass ontwikkeld.