Siemens bouwt indrukwekkende elektrische vliegtuigmotor

Onderzoek & Wetenschap 10/04/2017 14:15:01

Siemens ontwikkelde een elektrische motor die nauwelijks 50 kg weegt maar wel continu 260 kW neerzet. Vijf keer meer dan doorsnee elektrische motoren. Straks vliegen we allemaal elektrisch.

Lees hieronder verder   
Verwant

Sport en technologie: ’Belgische’ toepassingen in de kijker - artikel

esscenscia en Vlajo zetten schouders weer onder ‘Ondernemers voor de Klas’

igus drylin E portaalrobot: compact en kostenbesparend - techniek

Volvo Trucks lanceert nieuw batterijsysteem

Junior Stem Olympiade bekend gemaakt

Meer meisjes dan jongens op tech workshop van Atlas Copco

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

ie-net ingenieursvereniging-opleiding 'van ingenieur tot manager'

Ingenieurshuis, Antwerpen

van 27/11/2017 tot 26/03/2018

Expert in lean en productiemanangement module 4: Leidinggeven en teamcoaching

SBM Gent

van 31/01/2018 tot 21/02/2018

Expert in onderhoudsmanagement: Technische documentatie en wisselstukkenbeheer

SBM Gent

van 1/02/2018 tot 22/02/2018

VSK 2018

Jaarbeurs Utrecht

van 6/02/2018 tot 9/02/2018

Sick Vision Day

Ghelamco Arena - Gent

dinsdag 6 februari 2018

MNE - MTMS Network Event

Kortrijk Xpo

van 7/02/2018 tot 8/02/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(19/1) Proeftuin voor Smart Grid-technologie gelanceerd

(18/1) Plan heropening goederenspoor IJzeren Rijn via nieuw tracé

(16/1) Whitepaper Sirris: ’De circulaire economie en nieuwe waardecreatie’

(15/1) Beveiligingslek bedreigt miljoenen laptops

(12/1) EU steekt 1 miljard euro in ontwikkeling Europese supercomputers

(11/1) Belgische startup wil Blockchain kennisplatform worden

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De motor werd in het stuntvliegtuig Extra 330LE gebouwd die voor het eerst de lucht inging op 24 juni 2016. Sindsdien rijgt het elektrische toestel het ene record achter het andere aaneen.

In november 2016 haalde testpiloot Walter Extra een hoogte van 3.000 meters op 4 minuten en 22 seconden. Een klimsnelheid van 11,5 meters per seconde. Boven het vliegveld van Dinslaken Schwarze Heide in Duitsland haalde het toestel vorige maand een topsnelheid van 337,50 km/h over een afstand van drie kilometer. Dat is 13,48 km/h sneller dan het eerdere Amerikaanse record uit 2013 voor toestellen lichter dan 1.000 kg.

Testpiloot Walter Kampsmann vloog een aangepaste Extra (zwaarder dan 1.000 kg) zelfs naar 342,86 km/h. Het werd ook het eerste elektrische vliegtuig om een zweefvliegtuig de lucht in te trekken. Op 76 seconden tijd trok de Extra een LS8-neo zwever naar 600 meter hoog.

Siemens’ nieuwe elektrische motor haalt een vermogen-gewicht ratio van meer dan 5 op 1. Ter vergelijking: elektrische motoren in de industrie leveren meestal minder dan 1 kW per kilogram. De elektrische aandrijvingen in voertuigen halen zowat 2 op 1. De nieuwe Siemens motor haalt zijn records bij 2.500 omwentelingen per minuut. De propellers worden rechtstreeks, zonder transmissie, aangedreven.

Siemens brengt zijn technologie in het samenwerkingsproject dat het in april 2016 aanging met Airbus. Beiden zien het nieuwe type motor als basisplatform om elektrisch aangedreven regionale vliegtuigen met hybride-elektrische aandrijfsystemen te ontwikkelen.

Airbus gelooft dat er tegen 2030 hybride-elektrische passagiersvliegtuigen met minder dan honderd zitjes mogelijk zijn. Siemens ziet ‘future business’ in hybride-elektrische aandrijfsystemen. << (Luc De Smet) (foto: © Jean-Marie Urlacher)

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Forse stijging aantal scheepsbewegingen voor Haven Oostende

Haven Oostende kan terugblikken op een succesvol jaar. Niet enkel de offshore wind business draait op volle toeren, maar ook de traditionele economische activiteiten houden stand.

Peter Stracar nieuwe CEO bij GE

GE heeft Peter Stracar benoemd als president en CEO voor de Europese regio. Hij volgt in die functie Mark Hutchinson op, die op 1 januari zijn pensioen aankondigde.

Pilz Veiligheidsschakelmat PSENmat met plaatsdetectie - techniek

De PSENmat van Pilz is een veiligheidsschakelmat met geïntegreerde schakelaar die een bedieningsfunctie ter beschikking stelt. Dit maakt compleet nieuwe machine­bedieningsconcepten mogelijk.

VITO opent dochter-onderneming in Verenigde Arabische Emiraten

VITO heeft haar dochter-onderneming VITO (Arabia Science and Technology Consultancy LLC) in de Verenigde Arabische Emiraten geopend. Dit is dit het derde regionaal bedrijf van VITO.

Overspanning met hoogspanningslijn voor Schelde in Antwerpse haven

In de Antwerpse haven zijn de voorbereidende werken gestart voor de overspanning van de Schelde met een nieuwe hoogspanningslijn. Dit is onderdeel van het Brabo-project van Elia.

Industriële automatisatie: Belgische bedrijven gaan ervoor - artikel

In het kader van de Agoria-campagne ‘Make it in Belgium’zaten 4 ‘verborgen parels’ van de automatisering rond de tafel. Ze hadden het over innovatie in de machinebouw en productiesystemen.

Besix behaalt BIM-certificaat niveau 2

Besix Contracting behaalde in december 2017 via haar Engineering-afdeling het BIM Level 2-certificaat van BSI Group, door te voldoen aan de eisen van de norm PAS 1192-2 (ontwerp en bouw).

Wetenschapper Timothy Noël ontvangt prestigieuze chemie-prijs

Noël ontvangt de DECHEMA-prijs als erkenning voor zijn baanbrekende werk op het gebied van continue fotochemische conversie in microkanaalsystemen.

Partners