Siemens bouwt indrukwekkende elektrische vliegtuigmotor

Onderzoek & Wetenschap 10/04/2017 14:15:01

Siemens ontwikkelde een elektrische motor die nauwelijks 50 kg weegt maar wel continu 260 kW neerzet. Vijf keer meer dan doorsnee elektrische motoren. Straks vliegen we allemaal elektrisch.

Lees hieronder verder   
Verwant

Prijzen wetenschap- en techniek scholencompetitie uitgereikt

Lieve Lambrechts wint Women Award in Technology and Science

Vernieuwd concept moet technisch onderwijs promoten

Rittal Blue e+ chiller voor precieze regeling en efficiënte koeling - techniek

STEMfluence maakt jongeren warm voor wetenschap en techniek

Jannes Imans en Rutger Dobbelaere winnen STEM-Olympiade

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Reduceren van doorlooptijden en omsteltijden

Cepa Antwerpen

van 17/04/2018 tot 8/05/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

INTERMAT

Parijs

van 23/04/2018 tot 28/04/2018

Lean in de zorgsector

Kortrijk

van 23/04/2018 tot 30/04/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/4) Nieuw systeem om elektrische auto’s snel op te laden via zonnepanelen

(18/4) Klassieke microscoop gaat met verrijkte realiteit op zoek naar kanker

(16/4) TU/e-onderzoeker ontwikkelt robot voor schedelbasischirurgie

(16/4) Bio-gebaseerde verpakkingen oplossing tegen zwerfvuil?

(13/4) Van Hool investeert 42,5 miljoen euro in Amerikaanse productievestiging

(11/4) Drijvend windenergie-systeem ver uit de kust: haalbaar en concurrentieel

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De motor werd in het stuntvliegtuig Extra 330LE gebouwd die voor het eerst de lucht inging op 24 juni 2016. Sindsdien rijgt het elektrische toestel het ene record achter het andere aaneen.

In november 2016 haalde testpiloot Walter Extra een hoogte van 3.000 meters op 4 minuten en 22 seconden. Een klimsnelheid van 11,5 meters per seconde. Boven het vliegveld van Dinslaken Schwarze Heide in Duitsland haalde het toestel vorige maand een topsnelheid van 337,50 km/h over een afstand van drie kilometer. Dat is 13,48 km/h sneller dan het eerdere Amerikaanse record uit 2013 voor toestellen lichter dan 1.000 kg.

Testpiloot Walter Kampsmann vloog een aangepaste Extra (zwaarder dan 1.000 kg) zelfs naar 342,86 km/h. Het werd ook het eerste elektrische vliegtuig om een zweefvliegtuig de lucht in te trekken. Op 76 seconden tijd trok de Extra een LS8-neo zwever naar 600 meter hoog.

Siemens’ nieuwe elektrische motor haalt een vermogen-gewicht ratio van meer dan 5 op 1. Ter vergelijking: elektrische motoren in de industrie leveren meestal minder dan 1 kW per kilogram. De elektrische aandrijvingen in voertuigen halen zowat 2 op 1. De nieuwe Siemens motor haalt zijn records bij 2.500 omwentelingen per minuut. De propellers worden rechtstreeks, zonder transmissie, aangedreven.

Siemens brengt zijn technologie in het samenwerkingsproject dat het in april 2016 aanging met Airbus. Beiden zien het nieuwe type motor als basisplatform om elektrisch aangedreven regionale vliegtuigen met hybride-elektrische aandrijfsystemen te ontwikkelen.

Airbus gelooft dat er tegen 2030 hybride-elektrische passagiersvliegtuigen met minder dan honderd zitjes mogelijk zijn. Siemens ziet ‘future business’ in hybride-elektrische aandrijfsystemen. << (Luc De Smet) (foto: © Jean-Marie Urlacher)

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Klassieke microscoop gaat met verrijkte realiteit op zoek naar kanker

Google beschreef op de jaarlijkse bijeenkomst van de American Association for Cancer Research (AACR) een prototype van zijn Augmented Reality Microscope (ARM).

Nederlands onderzoek naar 5G en netneutraliteit in EU

Onzekerheid over de impact van de regels voor netneutraliteit kan van invloed zijn op de investeringsplannen voor 5G en uiteindelijk op de daadwerkelijke inzet van 5G in Europa.

Conferenties belangrijk onderdeel van Sensor + Test 2018 - uitnodiging

Sensor + Test 2018 wordt van 26 tot 28 juni in Nürnberg worden gehouden en zal opnieuw een toonaangevende platform vormen op het gebied van sensoren, meettechniek en testtechnologie.

Nieuwe app om tijdverlies voor binnenvaartschepen te minimaliseren

De app geeft real time advies aan schippers en sluiswachters over het beste vaartempo tijdens het vaartraject en wordt in juni getest tussen de sluizen bij Maasbracht en Ternaaien in België.

Congres over warmtenetten moet populariteit opkrikken

Warmtenetwerk Vlaanderen organiseert op 24 april in Eeklo zijn vierde Vlaamse congres over warmtenetten ter ondersteuning van de uitrol hiervan in Vlaanderen.

Kleine stootdempers van ACE bestand tegen agressieve vloeistoffen - techniek

ACE Stoßdämpfer brengt een verbeterde versie van de kleine stootdempers uit zijn Protection-serie op de markt. Deze zijn nu optimaal bestand tegen agressieve substanties.

Fevia wil vacatures invullen met Food At Work Days

Fevia en sectorfonds Alimento lanceren de Food At Work Days. Dit is een reeks initiatieven en events om jongeren en werkzoekenden warm te maken voor een carrière in de voedingsindustrie.

Noordzee middelpunt van nieuwe Vlaamse speerpuntcluster

Begin maart zette het VLAIO het licht al op groen voor De Blauwe Cluster vzw om een speerpuntcluster te worden. Een aantal innovatieve bedrijven zet hier zijn schouders onder.

Nieuwe roadshows bij Trace Software

Na het succes van de vorige editie heeft het Trace Software-team besloten om zijn roadshows opnieuw te organiseren. Tijdens deze roadshow worden demonstraties door onze experts gegevens en worden alle oplossingen getoond die door de technische teams ontwikkeld werden om zakelijke problemen te verhelpen. >>

Partners