Siemens bouwt indrukwekkende elektrische vliegtuigmotor

Onderzoek & Wetenschap 10/04/2017 14:15:01

Siemens ontwikkelde een elektrische motor die nauwelijks 50 kg weegt maar wel continu 260 kW neerzet. Vijf keer meer dan doorsnee elektrische motoren. Straks vliegen we allemaal elektrisch.

Lees hieronder verder   
Verwant

50 snelst groeiende technologiebedrijven bekend gemaakt

China op koers om sterke robotindustrie uit te bouwen

ClaXon-project bij Audi in Vorst - artikel

Vlaamse scriptieprijs winnen met STEM-onderzoek

Technologische sector kiest de beste afstudeerprojecten

Open call van EU-project WEAR Sustain voor ontwikkeling e-textiel

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Energy Efficiency in Industry

Building 904, Technologiepark, Zwijnaarde

van 9/05/2017 tot 12/12/2017

ie-net ingenieursvereniging-opleiding 'inzicht in lastechniek'

Ingenieurshuis, Antwerpen

van 20/11/2017 tot 18/12/2017

Cursus uitlijnen - niveau 1 asuitlijnen

Crowne Plaza Antwerpen

dinsdag 21 november 2017

Risicomanagement als onderdeel van ISO 9001

Tramstraat 63 - 9052 Zwijnaarde

dinsdag 21 november 2017

Circular Economy Day Belgium

BluePoint Brussel

dinsdag 21 november 2017

Opleiding laseroptisch uitlijnen voor gevorderden

Crowne Plaza Antwerpen

van 22/11/2017 tot 23/11/2017

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Nieuw innovatief bedrijfsnetwerk Offshore Energie opgericht

Keuze van de redactie

(15/11) Teamleader wint Deloitte’s Technology Fast 50 award

(13/11) VUB leidt project naar productie van hernieuwbare waterstof

(8/11) Tiger Power gaat Noord-India voorzien van groene energie

(7/11) Duurzaamheid hoofdpunt in vijfjarenplan NMBS

(2/11) Plasma gebruiken om CO2 om te zetten in waardevolle stoffen

(31/10) Metingen project CLINSH voor schone binnenvaart opgestart

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De motor werd in het stuntvliegtuig Extra 330LE gebouwd die voor het eerst de lucht inging op 24 juni 2016. Sindsdien rijgt het elektrische toestel het ene record achter het andere aaneen.

In november 2016 haalde testpiloot Walter Extra een hoogte van 3.000 meters op 4 minuten en 22 seconden. Een klimsnelheid van 11,5 meters per seconde. Boven het vliegveld van Dinslaken Schwarze Heide in Duitsland haalde het toestel vorige maand een topsnelheid van 337,50 km/h over een afstand van drie kilometer. Dat is 13,48 km/h sneller dan het eerdere Amerikaanse record uit 2013 voor toestellen lichter dan 1.000 kg.

Testpiloot Walter Kampsmann vloog een aangepaste Extra (zwaarder dan 1.000 kg) zelfs naar 342,86 km/h. Het werd ook het eerste elektrische vliegtuig om een zweefvliegtuig de lucht in te trekken. Op 76 seconden tijd trok de Extra een LS8-neo zwever naar 600 meter hoog.

Siemens’ nieuwe elektrische motor haalt een vermogen-gewicht ratio van meer dan 5 op 1. Ter vergelijking: elektrische motoren in de industrie leveren meestal minder dan 1 kW per kilogram. De elektrische aandrijvingen in voertuigen halen zowat 2 op 1. De nieuwe Siemens motor haalt zijn records bij 2.500 omwentelingen per minuut. De propellers worden rechtstreeks, zonder transmissie, aangedreven.

Siemens brengt zijn technologie in het samenwerkingsproject dat het in april 2016 aanging met Airbus. Beiden zien het nieuwe type motor als basisplatform om elektrisch aangedreven regionale vliegtuigen met hybride-elektrische aandrijfsystemen te ontwikkelen.

Airbus gelooft dat er tegen 2030 hybride-elektrische passagiersvliegtuigen met minder dan honderd zitjes mogelijk zijn. Siemens ziet ‘future business’ in hybride-elektrische aandrijfsystemen. << (Luc De Smet) (foto: © Jean-Marie Urlacher)

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Belfius investeert 10 miljoen euro in accelerator The Birdhouse

Start-up en scale-up accelerator The Birdhouse sloot een uitgebreide overeenkomst met Belfius Bank & Verzekeringen, dat vanaf 2018 jaarlijks fors zal investeren in hun startersprogramma.

ACE helpt politie bij beveiliging van ongevalsimulator - techniek

Om het aantal verkeersongevallen terug te dringen, heeft de politie een mobiele testslede voor autogordels ontwikkeld. Hierin spelen industriële stootdempers van ACE een belangrijke rol.

Teamleader wint Deloitte’s Technology Fast 50 award

Teamleader staat aan de top van Deloitte’s 2017 Technology Fast 50, de rangschikking van de 50 snelst groeiende technologiebedrijven in België. Spott werd dan weer verkozen tot Rising Star.

Gent breidt stadsverwarmingsnetwerk aanzienlijk uit

In Gent heeft burgemeester Daniël Termont de uitbreiding van het stadsverwarmingsnet naar de Tondelier-site officieel in werking gesteld. Hierdoor wordt dit het grootste van het land.

Lasergestuurd previewsysteem: zelfrijdende auto weer dichterbij - artikel

Het gevoel van het ‘vliegend tapijt’ komt een stuk dichterbij met XenoTrack, een op lasertechnologie gebaseerd systeem voor ‘actieve ophanging met preview’ voor voertuigen.

KU Leuven wetenschappers vinden manier om celdeling te stoppen

Menselijke cellen gebruiken een timer om te delen. Wetenschappers van de KU Leuven hebben ontrafeld hoe die timer aan- en uitgeschakeld wordt. Dit biedt nieuwe behandelings-perspectieven.

Sirris integreert additive manufacturing in demonstrator van productielijn

Additive manufacturing (AM) is klaar voor de productievloer. Toch blijken de industrialisering en opschaling ervan nog op verschillende uitdagingen te stoten. Sirris lanceert een oplossing.

Belgische voedingsindustrie wil duurzaam groeien

Het 3de online duurzaamheidsverslag van de voedingsindustrie toont hoe de sector verder wil groeien en antwoorden biedt op uitdagingen rond welvaart, personen, milieu en maatschappij.

HART-functionaliteit in TwinCAT en I/O

De procesindustrie vraagt om innovatieve en kostenbesparende automatiseringsoplossingen. De PC-gebaseerde besturing van Beckhoff voldoet hieraan dankzij de integratie van specifieke protocollen en interfaces en door het uitgebreide productassortiment. Klik hier voor meer info. <<

Miniatuur Neptune
servobesturing

De Neptune servobesturing behoort tot het standaard pakket van Ingenia, maar is met een afmeting van 40 x 40 mm alles behalve standaard te noemen. Met dit zeer compacte formaat behoort deze besturing tot de kleinste van de wereld. Lees snel meer over deze besturingen!

Partners

Partners