Spare parts management: koude koffie of hippe cappuccino? - column

Columns & Blogs 5/04/2017 11:23:48

Dit jaar viert de EOQ (economic order quantity) zijn 100-jarig bestaan. Deze formule is het allereerste formele voorraadbeheermodel dat werd ontwikkeld.

Lees hieronder verder   
Verwant

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

Belgische drone-industrie krijgt vleugels - column

”Digitalisering vereist rekenkracht, connectiviteit en data analyse” - column

Energieleverancier aansprakelijk voor panne aan de machine? - column

Economische conjunctuur: ”Bijtanken of stilvallen” - opinie

essenscia opgetogen over investering Borealis

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(14/2) AB InBev investeert 42 miljoen euro in uitbreiding brouwerij Hoegaarden

(13/2) Plan voor bouw 30 nieuwe mijnenjagers en 1.550 drones

(12/2) Agristo bouwt nieuw automatisch hoogbouwmagazijn

(11/2) Brits verpakkingsbedrijf investeert 15 miljoen euro in België

(6/2) 10 nieuwe Fabrieken van de Toekomst in Vlaanderen

(6/2) P&V Elektrotechniek neemt Bekaert Electric over

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De onderliggende assumpties zijn (te) simpel: er wordt een constante, deterministische vraag verondersteld en stock-outs zijn niet mogelijk.

Toch brengt het model inzichten om tot de ideale ordergrootte te komen, zoals de afweging tussen hoge voorraad -weinig bestellingen en lage voorraad- frequente bestellingen. In de loop van de jaren werden meer gesofistikeerde modellen ontwikkeld: modellen die een probabilistische vraag aan kunnen, die rekening houden met veiligheidsvoorraden, die gefocust zijn op een multi-echelon of pooling situatie,etc.

Nagenoeg al deze modellen veronderstellen een hoge vraag en zijn dus enkel bruikbaar voor die wisselstukken die een groot verbruik(fast movers) kennen. Voor die stukken die weinig verbruikt worden (slow movers) kwamen nieuwe modellen gebaseerd op verwachtservice level en voorraadkosten.

Het lijkt er op dat wisselstukbeheer geen uitdagingen meer bevat, koude koffie dus. Niets is minder waar,zoals u in de praktijk wel merkt. Dit allicht tot uw frustratie. Wij, wetenschappers, zijn dan wel weer blij want we zien nieuwe uitdagingen. Geen koude koffie dus, maar nieuwe, hippe cappuccino-versies.

Analyses voor het identificeren van fast movers en slow movers bestaan allang, algoritmes voor het bepalen en verrekenen van de criticiteit van spares zijn nieuw(er). Broodnodig wel, gezien de explosie van het aantal spares door de snelle technologische evolutie en de niet-adoptie van standaardisatie van machines in bedrijven.

Samenwerkingsalternatieven zoals bv. VMI brengen opportuniteiten voor kostenbesparingen,maar de risico’s van het niet ter beschikking zijn, krijgen een nieuwe dimensie. De inbreng van de toeleverende partner en de genegotieerde contractdetails worden belangrijke parameters die een extensie van bestaande beslissingsondersteunende modellen vragen. Allemaal wel behapbaar. Vervelend wordt het als we ook nog serieus rekening moeten gaan houden met de spareparts kwaliteit.

Jammer genoeg komen er heel wat vervalsingen op de markt. Ze zien eruit als een eerlijke spare part van een OEM, maar zijn namaak van slechte kwaliteit. Een wereldwijd probleem, waar zelfs hele conferenties aangewijd worden. Naar voorraadmanagement toe,een reëel maar moeilijk in te schatten risico. Een spannende onwikkeling is 3D-printing. Het on-demand printen van spare parts betekenteen besparing op voorraadbewaar- en orderkosten. Stockouts bestaan niet meer,idem voor verouderde en onbruikbaar geworden stukken: we printen de stukken enkel wanneer nodig.

Een opportuniteit, maar ook een managementuitdaging. Wanneer we zelf spares willen printen, dan hebben we printers nodig en de nodige basisgrondstoffen en uiteraard ziin ook de CAD-files (of aanverwante)onontbeerlijk. De licenties voor het gebruiker van worden betaald aan de OEM of OPM. Als u een eigen printer niet ziet zitten, zal u bij die OEM of OPM allicht terecht kunnen voor het printen van de gewenste spares of bij een third party aanbieder.

Hier en daar duiken al on-line platformen op die je stukken printen en shippen. Dit gaat dus een heel stuk verder dan de eerste e-MRO initiatieven die enkel een platform aanboden waar kopers en verkopers van spare parts elkaar konden vinden.

Er zijn nog meer spannende ontwikkelingen. Drones bv. die in grote plants snel de nodige wisselstukken vanuit het centrale magazijn ter plaatse brengen om op die manier onproductief heen en weer geloop van techniekers te vermijden. Huidige drone-technologie laat uiteraard lichte wisselstukken van een paar 100 gram toe, maar ook zwaardere stukken tot zo’n 5 kilogram. Misschien voor de meeste bedrijven nog futuristisch, maar voor bv. Siemens, Daimler en Mercedes Benz al werkbaar gebleken.

Helemaal interessant wordt het wanneer wede 3D geprinte stukken door drones zouden kunnen laten leveren. Of nog beter, we laten via Internet-of-Things implementaties en prognostische onderhoudsintelligentie de machines zelf beslissen dat ze een nieuw onderdeel nodig hebben en laten ze dat dan ook ineens bestellen. Klinkt het u als muziek in de oren of krimpt u ineen bij het gedacht dat u zoveel vertrouwen zou moeten hebben in uw machinepark ? In elk geval, spare parts management lijkt meer dan ooit een uitdaging. <<
Door Liliane Pintelon,KU Leuven Centrum Industrieel Beleid

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Pay-per-use: aanlokkelijk systeem mits duidelijke afspraken - artikel

Dat digitalisering nieuwe mogelijkheden schept mag duidelijk zijn. Het is zaak het kaf van het koren te onderscheiden. We worden gebombardeerd met blitse termen en concepten.

ATLAS-proefschriftprijs voor Nikhef-postdoc Stefano Manzoni

Postdoc-onderzoeker Stefano Manzoni van het Nederlandse instituut Nikhef ontvangt een ATLAS Thesis Award 2018 voor zijn proefschrift over de massa van het higgsdeeltje.

Carrefour vervangt niet-gerecycleerde verpakkingen

Polystyrenen bakjes en zwarte plastic schaaltjes worden in België niet gesorteerd en gerecycled, vandaar dat Carrefour deze vervangt door ander materiaal, zoals karton en plastic folie.

ENGIE heeft 1.000 openstaande vacatures - uitnodiging

ENGIE wil dit jaar 1.000 nieuwe medewerkers aanwerven. Daarom organiseert het bedrijf op zaterdag 23 februari een speciale Jobday in Wetteren, Antwerpen, Genk en Namen.

AB InBev investeert 42 miljoen euro in uitbreiding brouwerij Hoegaarden

AB InBev toont haar plannen om over de komende 2 jaar 42 miljoen euro investeren in de uitbreiding van haar bottelarij in Hoegaarden, waar er nood was aan capaciteitsuitbreiding.

Prinses Elisabethbasis in Antarctica CO2-neutraal

Group VHC breidde de energievoorziening van de basis uit met zonne- en windenergie, vernieuwde het batterijsysteem en plaatste op buitenlocaties batterijsystemen voor onderzoeksapparatuur.

Wieland Electric breidt productreeks HMI-ECO uit - techniek

Met deze nieuwe productreeks HMI-ECO heeft Wieland Electric drie belangrijke artikelen aan zijn gamma toegevoegd. De versies worden gemaakt in de afmetingen 4,3” - 7” - 10”.

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

Malte Schlüter, Mitsubishi Electric, bespreekt in deze column vier belangrijke trends die momenteel van invloed zijn op de verpakkingsindustrie en die de toekomst vorm zullen geven.

Nieuwe Benelux vestiging voor BLM Group

Met de oprichting van BLM Group Benelux heeft BLM Group (wereldwijde partner voor de buisbewerkings-industrie) een eigen verkoop- en servicevestiging voor de Benelux in gebruik genomen. Dit zijn de adresgegevens van deze nieuwe vestiging: Doornhoek 3776, NL-5465 TA Veghel, tel: +31 (0) 413 745 040, email: mail@blmgroup.nl >>

Partners