Spare parts management: koude koffie of hippe cappuccino? - column

Columns & Blogs 5/04/2017 11:23:48

Dit jaar viert de EOQ (economic order quantity) zijn 100-jarig bestaan. Deze formule is het allereerste formele voorraadbeheermodel dat werd ontwikkeld.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Verwant

essenscia opgetogen over investering Borealis

“De schoonheid, de kracht en de wijsheid van wetenschap” - column

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

Dirk Torfs: “Niet alleen het product, ook de productie innoveren!” - column

NIS-richtlijn tegen cybercriminaliteit ! - column

Excelleren vergt nu meer dan Excel - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De onderliggende assumpties zijn (te) simpel: er wordt een constante, deterministische vraag verondersteld en stock-outs zijn niet mogelijk.

Toch brengt het model inzichten om tot de ideale ordergrootte te komen, zoals de afweging tussen hoge voorraad -weinig bestellingen en lage voorraad- frequente bestellingen. In de loop van de jaren werden meer gesofistikeerde modellen ontwikkeld: modellen die een probabilistische vraag aan kunnen, die rekening houden met veiligheidsvoorraden, die gefocust zijn op een multi-echelon of pooling situatie,etc.

Nagenoeg al deze modellen veronderstellen een hoge vraag en zijn dus enkel bruikbaar voor die wisselstukken die een groot verbruik(fast movers) kennen. Voor die stukken die weinig verbruikt worden (slow movers) kwamen nieuwe modellen gebaseerd op verwachtservice level en voorraadkosten.

Het lijkt er op dat wisselstukbeheer geen uitdagingen meer bevat, koude koffie dus. Niets is minder waar,zoals u in de praktijk wel merkt. Dit allicht tot uw frustratie. Wij, wetenschappers, zijn dan wel weer blij want we zien nieuwe uitdagingen. Geen koude koffie dus, maar nieuwe, hippe cappuccino-versies.

Analyses voor het identificeren van fast movers en slow movers bestaan allang, algoritmes voor het bepalen en verrekenen van de criticiteit van spares zijn nieuw(er). Broodnodig wel, gezien de explosie van het aantal spares door de snelle technologische evolutie en de niet-adoptie van standaardisatie van machines in bedrijven.

Samenwerkingsalternatieven zoals bv. VMI brengen opportuniteiten voor kostenbesparingen,maar de risico’s van het niet ter beschikking zijn, krijgen een nieuwe dimensie. De inbreng van de toeleverende partner en de genegotieerde contractdetails worden belangrijke parameters die een extensie van bestaande beslissingsondersteunende modellen vragen. Allemaal wel behapbaar. Vervelend wordt het als we ook nog serieus rekening moeten gaan houden met de spareparts kwaliteit.

Jammer genoeg komen er heel wat vervalsingen op de markt. Ze zien eruit als een eerlijke spare part van een OEM, maar zijn namaak van slechte kwaliteit. Een wereldwijd probleem, waar zelfs hele conferenties aangewijd worden. Naar voorraadmanagement toe,een reëel maar moeilijk in te schatten risico. Een spannende onwikkeling is 3D-printing. Het on-demand printen van spare parts betekenteen besparing op voorraadbewaar- en orderkosten. Stockouts bestaan niet meer,idem voor verouderde en onbruikbaar geworden stukken: we printen de stukken enkel wanneer nodig.

Een opportuniteit, maar ook een managementuitdaging. Wanneer we zelf spares willen printen, dan hebben we printers nodig en de nodige basisgrondstoffen en uiteraard ziin ook de CAD-files (of aanverwante)onontbeerlijk. De licenties voor het gebruiker van worden betaald aan de OEM of OPM. Als u een eigen printer niet ziet zitten, zal u bij die OEM of OPM allicht terecht kunnen voor het printen van de gewenste spares of bij een third party aanbieder.

Hier en daar duiken al on-line platformen op die je stukken printen en shippen. Dit gaat dus een heel stuk verder dan de eerste e-MRO initiatieven die enkel een platform aanboden waar kopers en verkopers van spare parts elkaar konden vinden.

Er zijn nog meer spannende ontwikkelingen. Drones bv. die in grote plants snel de nodige wisselstukken vanuit het centrale magazijn ter plaatse brengen om op die manier onproductief heen en weer geloop van techniekers te vermijden. Huidige drone-technologie laat uiteraard lichte wisselstukken van een paar 100 gram toe, maar ook zwaardere stukken tot zo’n 5 kilogram. Misschien voor de meeste bedrijven nog futuristisch, maar voor bv. Siemens, Daimler en Mercedes Benz al werkbaar gebleken.

Helemaal interessant wordt het wanneer wede 3D geprinte stukken door drones zouden kunnen laten leveren. Of nog beter, we laten via Internet-of-Things implementaties en prognostische onderhoudsintelligentie de machines zelf beslissen dat ze een nieuw onderdeel nodig hebben en laten ze dat dan ook ineens bestellen. Klinkt het u als muziek in de oren of krimpt u ineen bij het gedacht dat u zoveel vertrouwen zou moeten hebben in uw machinepark ? In elk geval, spare parts management lijkt meer dan ooit een uitdaging. <<
Door Liliane Pintelon,KU Leuven Centrum Industrieel Beleid

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

In de verpakkingsbranche ligt de nadruk op precisie, reproductie, efficiëntie, lage stukprijzen en korte cyclustijden. Arburg biedt daarom specifieke verpakkingsmachines en -installaties aan

Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

Ardo haalde het in deze 24ste editie van Decospan en Reynaers Group. Daarnaast won Ontoforce de ‘Prijs van de Vlaamse Regering voor de Scale-up van het Jaar’ 2018.

Bernadette Spinoy wordt algemeen directeur van Total Belgium

Total heeft Bernadette Spinoy aangesteld als algemeen directeur en bestuurder van Total Belgium. Zo komt er voor de eerste keer een vrouw aan leiding van deze afdeling van Total.

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Galère (werkmaatschappij van BAM actief in Wallonië en Brussel) heeft in combinatie met Jan De Nul opdracht verworven voor de eerste fase van de renovatie van de Monsin-stuwdam in de Maas.

AirBridgeCargo vestigt Europese vrachthub op Liege Airport

De Russische luchtvaartmaatschappij gaat een vrachtcentrum van 25.000 vierkante meter in gebruik nemen op de luchthaven van Luik, waarvoor een investering nodig is van 25 miljoen euro.

Start publieke raadpleging Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030

Elia heeft de publieke raadpleging over het Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030 opgestart. Het proces loopt tot 15 december 2018. Dit ontwikkelingsplan moet om de 4 jaar opgemaakt worden.

Nieuwe katalysator vermindert ontstaan CO2 in ‘Coal to Liquids’-proces

Onderzoekers uit China en van de TU Eindhoven hebben een nieuw soort ijzerkatalysator ontwikkeld die de CTL-kosten drukken, doordat veel minder syngas naar CO2 wordt omgezet.

Klein maar fijn: JUMO dTRANS T08 en S08 - advertorial

Achter de JUMO dTRANS T08-serie en de JUMO dTRANS S08-serie bevindt zich een omvangrijk portfolio van negen meetomvormers en 13 signaal-scheidingsomzetters.

IE3 & IE4 motoren in webshop Elma Motors

Elma Motors biedt vanaf nu haar complete assortiment IE3 en IE4 voorraadmotoren te koop aan in de hun webshop. Het gaat om driefasige gietijzeren en aluminium kortsluitankermotoren die voldoen aan de efficiency klassen IE3 en IE4. Online-klanten kunnen hebben toegang tot een kleine 1000-tal verschillende motoren. >>

Partners