Spare parts management: koude koffie of hippe cappuccino? - column

Columns & Blogs 5/04/2017 11:23:48

Dit jaar viert de EOQ (economic order quantity) zijn 100-jarig bestaan. Deze formule is het allereerste formele voorraadbeheermodel dat werd ontwikkeld.

Lees hieronder verder   
Verwant

Economische conjunctuur: ”Bijtanken of stilvallen” - opinie

essenscia opgetogen over investering Borealis

“De schoonheid, de kracht en de wijsheid van wetenschap” - column

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

Dirk Torfs: “Niet alleen het product, ook de productie innoveren!” - column

NIS-richtlijn tegen cybercriminaliteit ! - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Pijpfitter

SBM Kortrijk

van 11/10/2018 tot 17/01/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(7/12) Nemo Link kabel tussen België en Groot-Brittannië ingehuldigd

(6/12) Klinidrones in Antwerpen (+fotoreportage)

(4/12) VUB-onderzoekers ontwikkelen natuurlijke pijnstillende gel

(3/12) SeaMade bereikt Financial Close voor 487 MW offshore windproject

(29/11) Willemen stelt waterdoorlatende asfaltverharding voor

(28/11) Unieke software zorgt voor real-time kwaliteitsinspectie in maakindustrie

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De onderliggende assumpties zijn (te) simpel: er wordt een constante, deterministische vraag verondersteld en stock-outs zijn niet mogelijk.

Toch brengt het model inzichten om tot de ideale ordergrootte te komen, zoals de afweging tussen hoge voorraad -weinig bestellingen en lage voorraad- frequente bestellingen. In de loop van de jaren werden meer gesofistikeerde modellen ontwikkeld: modellen die een probabilistische vraag aan kunnen, die rekening houden met veiligheidsvoorraden, die gefocust zijn op een multi-echelon of pooling situatie,etc.

Nagenoeg al deze modellen veronderstellen een hoge vraag en zijn dus enkel bruikbaar voor die wisselstukken die een groot verbruik(fast movers) kennen. Voor die stukken die weinig verbruikt worden (slow movers) kwamen nieuwe modellen gebaseerd op verwachtservice level en voorraadkosten.

Het lijkt er op dat wisselstukbeheer geen uitdagingen meer bevat, koude koffie dus. Niets is minder waar,zoals u in de praktijk wel merkt. Dit allicht tot uw frustratie. Wij, wetenschappers, zijn dan wel weer blij want we zien nieuwe uitdagingen. Geen koude koffie dus, maar nieuwe, hippe cappuccino-versies.

Analyses voor het identificeren van fast movers en slow movers bestaan allang, algoritmes voor het bepalen en verrekenen van de criticiteit van spares zijn nieuw(er). Broodnodig wel, gezien de explosie van het aantal spares door de snelle technologische evolutie en de niet-adoptie van standaardisatie van machines in bedrijven.

Samenwerkingsalternatieven zoals bv. VMI brengen opportuniteiten voor kostenbesparingen,maar de risico’s van het niet ter beschikking zijn, krijgen een nieuwe dimensie. De inbreng van de toeleverende partner en de genegotieerde contractdetails worden belangrijke parameters die een extensie van bestaande beslissingsondersteunende modellen vragen. Allemaal wel behapbaar. Vervelend wordt het als we ook nog serieus rekening moeten gaan houden met de spareparts kwaliteit.

Jammer genoeg komen er heel wat vervalsingen op de markt. Ze zien eruit als een eerlijke spare part van een OEM, maar zijn namaak van slechte kwaliteit. Een wereldwijd probleem, waar zelfs hele conferenties aangewijd worden. Naar voorraadmanagement toe,een reëel maar moeilijk in te schatten risico. Een spannende onwikkeling is 3D-printing. Het on-demand printen van spare parts betekenteen besparing op voorraadbewaar- en orderkosten. Stockouts bestaan niet meer,idem voor verouderde en onbruikbaar geworden stukken: we printen de stukken enkel wanneer nodig.

Een opportuniteit, maar ook een managementuitdaging. Wanneer we zelf spares willen printen, dan hebben we printers nodig en de nodige basisgrondstoffen en uiteraard ziin ook de CAD-files (of aanverwante)onontbeerlijk. De licenties voor het gebruiker van worden betaald aan de OEM of OPM. Als u een eigen printer niet ziet zitten, zal u bij die OEM of OPM allicht terecht kunnen voor het printen van de gewenste spares of bij een third party aanbieder.

Hier en daar duiken al on-line platformen op die je stukken printen en shippen. Dit gaat dus een heel stuk verder dan de eerste e-MRO initiatieven die enkel een platform aanboden waar kopers en verkopers van spare parts elkaar konden vinden.

Er zijn nog meer spannende ontwikkelingen. Drones bv. die in grote plants snel de nodige wisselstukken vanuit het centrale magazijn ter plaatse brengen om op die manier onproductief heen en weer geloop van techniekers te vermijden. Huidige drone-technologie laat uiteraard lichte wisselstukken van een paar 100 gram toe, maar ook zwaardere stukken tot zo’n 5 kilogram. Misschien voor de meeste bedrijven nog futuristisch, maar voor bv. Siemens, Daimler en Mercedes Benz al werkbaar gebleken.

Helemaal interessant wordt het wanneer wede 3D geprinte stukken door drones zouden kunnen laten leveren. Of nog beter, we laten via Internet-of-Things implementaties en prognostische onderhoudsintelligentie de machines zelf beslissen dat ze een nieuw onderdeel nodig hebben en laten ze dat dan ook ineens bestellen. Klinkt het u als muziek in de oren of krimpt u ineen bij het gedacht dat u zoveel vertrouwen zou moeten hebben in uw machinepark ? In elk geval, spare parts management lijkt meer dan ooit een uitdaging. <<
Door Liliane Pintelon,KU Leuven Centrum Industrieel Beleid

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

1 miljoen dollar voor ontwikkelen chip tegen Parkinson

Het Chan Zuckerberg Initiative, het liefdadig­heids­initia­tief van Facebook-oprichter Mark Zuckerberg en zijn echtgenote Priscilla Chan, lanceren het Neuro­degene­ration Challenge Network.

Haventarieven North Sea Port voor 2019 stijgen

North Sea Port meldt dat het de havengelden in 2019 zal optrekken. De stijging voor Vlissingen en Terneuzen werd vastgelegd op 1,2%, terwijl dat voor Gent 1,8% is.

VLAIO krijgt nieuwe administrateur-generaal

De Vlaamse Regering heeft Mark Andries, de huidige kabinetschef van minister-president Geert Bourgeois, aangesteld als nieuwe administrateur-generaal van VLAIO. Hij start in januari 2019.

Klinidrones in Antwerpen (+fotoreportage)

De Antwerpse ziekenhuizen kiezen voor de vlucht vooruit en sturen binnenkort allerlei staalnames, en biopsies met een drone naar het lab. En binnen de regelgeving ... die er anders moet uitzien.

Nieuw acceleratieprogramma mikt op digital en engineering start-ups

Microsoft Innovation Center Brussels en ICAB Incubator lanceren samen Amplitude+, een acceleratieprogramma voor digitale en engineering start-ups uit het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest.

Flanders Make en Sirris openen industrie 4.0 labo’s (+fotoreportage)

Vandaag werden de gloednieuwe kantoren en onderzoeksinfrastructuur van Flanders Make en Sirris in Leuven officieel geopend in aanwezigheid van Vlaams minister Philippe Muyters.

VeroTech benoemt Strategy & Business Development Director

Het Leuvense engineering- en consultancybedrijf VeroTech meldt dat het Jean-Christophe Van Dycke aangesteld heeft als Strategy & Business Development Director.

Rittal lanceert nieuwe VX25 Blue e+ integratieoplossing - techniek

Voormontage is het sleutelwoord. Waar koelaggregaten tot nu toe als aparte componenten werden gemonteerd (bvb. op schakelkasten) maakt een nieuwe plug & play oplossing deze stap overbodig.

ABB onthult nieuwste upgrade naar DCS Freelance

Freelance van ABB is een kosteneffectieve DCS-oplossing (Distributed Control System) voor procesindustrieën. Het combineert de voordelen van een DCS met PLC's en wordt onder ander gekenmerkt door gebruiksgemak, schaalbaarheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Freelance 2019 is de nieuwste versie van de DCS. >>

Partners