Vlaamse Regering sluit toekomstverbond rond Oosterweel

De burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland, de Vlaamse regering en de stad Antwerpen hebben een toekomstverbond voor de mobiliteit en de leefbaarheid van Antwerpen gesloten.

Trefwoorden: #Ademloos, #Antwerpse Ring, #Oosterweel, #overkapping, #Ringland, #Stad Antwerpen, #stRaten-generaal, #toekomstverbond, #Vlaamse Regering

Lees verder

Nieuws

( Foto: vlaanderen.be )

ENGINEERINGNET.BE - Het belang van dit toekomstverbond kan niet overschat worden. Het is een reuzenstap voor Vlaanderen en de Antwerpse regio, een stap die eindelijk een einde moet stellen aan jaren van impasse.

Het verbond omvat een ambitieus Routeplan 2030, waarbij:

  • het stadsregionale verkeer over een gesloten stedelijke ring R1 kan rijden - verder onderzoek volgt nog naar een gereduceerde capaciteit van de kanaaltunnels
  • het doorgaande en havenverkeer rond de stad wordt geleid via een versterkte R2 en de aan te leggen A102
  • er wordt ingezet op een ambitieuze modal shift naar 50/50 (50 procent autoverkeer, 50 procent alternatieve vervoersmodi) en een slimme mobiliteit
  • de overkapping van de volledige Antwerpse Ring wordt gerealiseerd zoals opgenomen in de ambitienota “Over de Ring”

Voor de eerste grote fase van de overkapping voorzien de Vlaamse regering, de stad Antwerpen en het Havenbedrijf alvast in 1,250 miljard euro. Een op te stellen meerjarig investeringsplan vertaalt dit routeplan verder in de praktijk.

Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts: “Stap voor stap hebben we het dossier verlost van de verschillende molenstenen om de nek. Met veel geduld, diplomatie en vooral veel samenwerking kunnen we vandaag een Toekomstverbond voorstellen dat resoluut wil investeren in bereikbaarheid en leefbaarheid. Samen bewijzen we dat er in dit land wel nog grote infrastructuurprojecten tot stand kunnen komen. Dit geeft veel hoop voor andere grote projecten”.

Het samenwerkingsverband biedt de burgerbewegingen stRaten-generaal en Ademloos tevens de gelegenheid om tegen eind april 2017 afstand van geding te doen in de procedures die aanhangig zijn gemaakt bij de Raad van State.

Op basis van deze consensus kan ook het begin van de werkzaamheden op linkeroever en voor de Oosterweeltunnel in gang gezet worden. Het overleg met de gemeente Zwijndrecht rond dit deel van het dossier loopt verder. Het is de bedoeling ook dat af te ronden tegen eind april.

Het toekomstverbond is het resultaat van een intensief proces o.l.v. intendant Alexander D’Hooghe. Het begon in januari 2016 en is gebaseerd op veelvuldig overleg en toenemend vertrouwen, en het samenbrengen van inzichten vertrekkende vanuit gezamenlijk onderzoek door de administraties en de burgerbewegingen.

Dit hele proces wordt voortgezet binnen een nieuw op te richten Werkgemeenschap waarin de burgerbewegingen partners blijven van de overheid en de administratie. Binnen die structuur zullen alle partners samen voortwerken om de voortgang van de projecten in het toekomstverbond vlot te laten verlopen.