Draadloos laden van professionele drones en AGV’s

iN²POWER introduceert inductieve vermogensoverdracht binnen de logistieke, industriële en transport-toepassingen. AGV’s worden tijdens het opladen niet meer geïmmobiliseerd.

Trefwoorden: #AGV, #draadloos opladen, #drone, #Industrie 4.0, #Internet of Things, #Inverto, #IN²POWER, #IoT

Lees verder

Techniek

( Foto: iN²POWER )

ENGINEERINGNET.BE - Inverto, een spinoff van de UGent, is het bedrijf gespecialiseerd in vermogenselektronica dat in 2012 ook de eerste elektrische motor zonder permanente magneten lanceerde.

De solide expertise op vlak van vermogenselektronica in het algemeen en inductief laden in het bijzonder geeft Inverto de kans om middels iN²POWER de stap te zetten naar een toonaangevende rol in Industry 4.0.

Industriële productiebedrijven en logistieke bedrijven automatiseren de flow van halffabricaten en goederen. Investeringen in duurzame logistieke uitrusting kennen een sterke groei. In België wordt voor het derde jaar op rij een toename met 8% verwacht ten opzichte van 2015.

Minpunt is dat deze dure investeringsgoederen tijdens het opladen geïmmobiliseerd worden en actieradius en nuttige werktijd hierdoor beperkt worden. Het draadloos overbrengen van energie in de logistieke, industriële en transporttoepassingen zou dit moeten oplossen.

Deze technologie houdt in dat accu’s van elektrische voertuigen draadloos en contactloos worden opgeladen.

AGV’s (automatische geleide voertuigen) kunnen ook ingezet worden in hospitalen en bejaardentehuizen bijvoorbeeld voor de verdeling van de medicatie aan patiënten of het aanbieden van de maaltijden.

Ook humanoïde robots die meer en meer toegang vinden in de zorgsector, functioneren op batterijen die bijgeladen moeten worden. Voor de ontwikkeling hiervan wordt een pilootproject gepland met een ziekenhuis in het Gentse. Hierbij is niet het technologische aspect belangrijk maar zal eveneens moeten gewerkt worden aan de acceptatie van de AGV’s door de verzorgden alsook door het verzorgend en medische personeel

In de B2B markt voor professionele drones is er een sterke evolutie. De meeste drones kunnen echter slechts voor een beperkte tijd in de lucht blijven, een vliegtijd van langer dan 30 minuten is zeldzaam. Daarna moet de drones landen en met de stekker in het stopcontact 1 of 2 uur opladen.

Deze beperkingen zitten een brede doorbraak voor toepassingen met drones in de weg. Een grotere batterij is evenmin een antwoord vermits dit resulteert in zwaardere drones en dat is niet het ideale antwoord.

iN²POWER wil zich niet beperken tot de toegevoegde waarde in de context van Industry 4.0 maar wil ook focussen op ‘state of the art’ oplossingen voor energy efficiëntie betreffende deze toepassingen.