Drones: de wetgeving «op afstand bestuurd luchtvaartuig» (2) - column

Columns & Blogs 23/01/2017 8:53:37

Er is de afgelopen maanden al heel wat te doen geweest over drones. Enerzijds kunnen deze machines positief ingezet worden, maar anderzijds kan er misbruik van gemaakt worden.

Lees hieronder verder   
Verwant

”Digitalisering vereist rekenkracht, connectiviteit en data analyse” - column

Energieleverancier aansprakelijk voor panne aan de machine? - column

Economische conjunctuur: ”Bijtanken of stilvallen” - opinie

essenscia opgetogen over investering Borealis

“De schoonheid, de kracht en de wijsheid van wetenschap” - column

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Zo vingen we als meermaals het signaal op van bedrijfsleiders dat omwonenden hun drone inzetten om hun bedrijf te bespieden! Precies daarom was het noodzakelijk om het gebruik ervan aan banden te leggen en een duidelijke wetgeving te formuleren.

In onze vorige bijdrage hadden we het over de regels die van toepassing zijn om een klasse 2 vluchtuitvoering te kunnen uitvoeren. In deze bijdrage hebben we het over de andere vluchtuitvoering, nl. deze van klasse 1.

Deze «klasse 1 vluchtuitvoering» is elke luchtvaartactiviteit waarbij een RPA (drone) wordt gebruikt en die mogelijk een matig of verhoogd risico inhoudt voor de luchtvaartveiligheid en/of de veiligheid van personen en goederen op de grond omdat ze uitgevoerd wordt in een gebied waar de veiligheid van derden op de grond bij een noodgeval in gevaar gebracht zou kunnen worden.

Of die, door haar specifieke aard en de plaatselijke omgeving een ernstig risico doet ontstaan. Bij deze klasse 1 stelt men dat het eerder om «hoge risico’s» gaat en betreft het vooral mensen die professioneel bezig zijn. Ook hier is er nog een onderscheid naargelang er sprake is van een «middelmatig» risico (klasse 1b) en een «hoog risico» (klasse 1a).

De voorwaarden voor de klasse 1 zijn de volgende:

  • De drone mag niet meer wegen dan 150 kg.
  • De leeftijdsgrens voor de piloot bedraagt ten minste 18 jaar.
  • De maximum hoogte waarop de drone mag vliegen bedraagt 90m (300 voet).
  • Ook hier mag de vlucht niet uitgevoerd worden in gecontroleerd luchtruim.
  • Het DGLV moet vooraf haar toestemming geven opdat er boven steden en gemeenten mag gevlogen worden. Deze toestemming is eveneens nodig opdat er boven personen of dieren mag gevlogen worden.
  • De piloot, of één van de twee waarnemers, moeten de drone steeds binnen hun visueel zichtbereik hebben.
  • De piloot moet slagen voor een theoretisch en een praktisch examen.
  • De piloot moet beschikken over een medisch attest.
  • De drone moet geregistreerd worden bij het DGLV.
  • De piloot moet een bewijs van bevoegdheid als RPA bestuurder voorleggen.
  • De piloot moet ten allen tijde rekening houden met de algemene veiligheidsmaatregelen (zie hierboven).
  • De piloot is ertoe gehouden om een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid af te sluiten.
  • De piloot moet een zogenaamd operationeel handboek” opstellen. Dit moet een risicoanalyse bevatten van de vlucht die zal uitgevoerd worden.

Zijn controles mogelijk?
Ja! Het is het DGLV dat hiertoe bevoegd is. Het DGLV is bevoegd voor het toezicht op personen, luchtvaartuigen en organisaties die vallen onder deze wetgeving. Bovendien kan het DGLV ten allen tijde inspecties uitvoeren om na te gaan of deze wetgeving nageleefd wordt, maar ze kan ook de instructies uit het operationeel handboek controleren.

Besluit
Met deze wetgeving zal men naar de toekomst toe dus rekening moeten houden. Heden hebben heel wat mensen een drone in huis waarmee ze zowat overal rondvliegen, vaak met camera. Maar dit zal nu niet altijd meer mogen. De regels zijn vrij streng en zoals hierboven aangehaald, voorziet de wet ook sancties in geval van misbruik.

Bovendien stellen we in onze praktijk vast dat de hinder door drones, zeker als een nieuwe vorm van burenhinder moet aanzien worden! We vrezen dat naar de toekomst toe, vrederechters er zich nog vaak zullen moeten over uitspreken! Maar het tot stand komen van deze wetgeving is alvast een stap in de goede richting! <<

Als zelfstandig juriste verzorgt Solange Tastenoye algemene juridische dienstverlening voor bedrijven, particulieren en zelfstandigen en verenigingen. Haar specialisatie is burgerlijk recht.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Pionier en gangmaker in expatland - artikel

15 jaar geleden was het expatgebeuren bij Bekaert Group vooral een zaak van HQ: Belgen werden uitgestuurd naar het buitenland. Vandaag is de mix aan nationaliteiten en bestemmingen totaal.

DHL Express bezorgt pakjes met de fiets

Na Antwerpen, is nu Gent aan de beurt om van pakjes te worden voorzien door de cubicycle. Dit is een elektrische cargofiets met speciale container, die tot 125 kilo goederen kan vervoeren.

INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

INEOS heeft voor de haven van Antwerpen gekozen als locatie voor een mega-investering van 3 miljard euro, goed voor 400 nieuwe jobs. De investering zal gebeuren op de site in Lillo.

VIL wil logistieke hub in zorgsector uitbouwen

VIL lanceert het project ‘Zorghubs’ om de mogelijkheden te onderzoeken van een zorghub, waar logistieke activiteiten op een centrale locatie geconsolideerd en geoptimaliseerd worden.

Nieuw chemisch productieproces vermindert uitstoot kooldioxide

Scheikundige van de Nederlandse Universiteit Utrecht zet kobalt in als katalysator voor productie van chemicaliën uit aardgas, hetgeen tot bijna nul kooldioxide-uitstoot leidt.

5 goede redenen om Indumation 2019 te bezoeken - uitnodiging

Op 6, 7 en 8 februari komt Indumation.be 2019 er opnieuw aan in Kortrijk Xpo. Dit is dit de snelst groeiende vakbeurs voor de automatisering, digitalisering en optimalisering van de Benelux.

‘Lichtpistool’ meet stijfheid van bloedvaten

Imec,de Universiteit Gent, Medtronic en hun partners hebben een klinische haalbaarheidsstudie afgerond voor een prototype van een medisch toestel dat de stijfheid van bloedvaten kan meten.

Inschrijving tweede editie van acceleratieprogramma BEyond geopend

Initiatiefnemer Pulse Foundation zorgt ervoor dat in acceleratieprogramma BEyond ambitieuze tech scale-ups uit België ondersteuning krijgen van Belgische en internationale topondernemers.

Partners