”Errare humanum est, vergissen is menselijk” - column

Columns & Blogs 3/01/2017 12:15:15

Op maandag 17 oktober 2016 vond bij BASF in het Duitse Ludwigshafen een explosie plaats, gevolgd door meerdere branden. Hierbij vielen verschillende doden en zwaargewonden. Column door Wim Vancauwenberghe, directeur van BEMAS.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Verwant

essenscia opgetogen over investering Borealis

“De schoonheid, de kracht en de wijsheid van wetenschap” - column

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

Dirk Torfs: “Niet alleen het product, ook de productie innoveren!” - column

NIS-richtlijn tegen cybercriminaliteit ! - column

Excelleren vergt nu meer dan Excel - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Bij dit ongeval kwamen 2 brandweermannen en een arbeider van een vlakbij aangemeerde tanker om het leven. Enkele dagen later stierf een derde brandweerman aan zijn verwondingen. Daarnaast vielen er ook 7 zwaargewonden en 22 lichtgewonden te betreuren.

Om te beginnen wil ik mijn medeleven betuigen aan de betrokken families en collega’s. Als lid van Safety Committee van het EFNMS - de Europese federatie rond onderhoud - kan ik niet nalaten om wat langer stil te staan bij wat gebeurde. Want jammer genoeg ligt opnieuw onderhoud aan de basis van een industrieel ongeluk.

Explosie
Enkele dagen voor het ongeval was een gespecialiseerd bedrijf begonnen aan onderhoudswerkzaamheden op een ethyleenpijpleiding. Het doel van deze werkzaamheden was het preventief vervangen van verschillende delen van de leiding.

Deze was daartoe uit dienst gesteld en beveiligd. Toch ontstond op 17/10 rond 11u30 een brand in de buurt van de werken. Leden van de BASF-brandweer, hulpdiensten en milieubescherming kwamen enkele minuten later ter plaatse en startten onmiddellijk met de voorbereidingen van de interventie.

Bij aanvang van de bluswerken ontstond echter plots een hevige explosie, met de eerder aangehaalde rampzalige gevolgen. Daarop ontstonden verschillende brandhaarden en zijn extra middelen en manschappen ingezet voor blus- en afkoelingswerken.

Zoals de richtlijnen voorschrijven in dergelijke situaties, is er ook geopteerd voor een verdere gecontroleerde verbranding van de lekkende gassen en producten. Om 21u30 waren alle branden volledig gedoofd.

Wat ging er mis?
Het ongeluk is momenteel nog voorwerp van een onderzoek door de openbaar aanklager van Frankenthal en de plaats van het onheil is op het moment van schrijven van dit voorwoord nog steeds verzegeld door de autoriteiten.

De beschikbare informatie is dus beperkt en prematuur. Maar toch zijn de eerste feiten bekend die een licht kunnen werpen op wat is fout gelopen.

Volgens een verklaring van de openbaar aanklager, is er bij een plaatsonderzoek onmiddellijk na het ongeluk, een insnijding van een haakse slijpschijf gevonden in een pijpleiding nabij de pijpleiding die voor het onderhoud uit dienst was genomen.

Deze pijpleiding was niet veilig gesteld en bevatte een brandbaar butyleen mengsel. Er zijn dan ook sterke vermoedens dat de eerste brand is ontstaan door het slijpen in de verkeerde leiding .

Wat kunnen we hieruit leren?
In het persbericht dat BASF verspreidde naar aanleiding van het ongeval wordt benadrukt dat veiligheid de eerste prioriteit is, zowel voor de site in Ludwigshafen als voor de andere BASF-sites in de wereld.

Veiligheid, gezondheid en bescherming van het milieu zijn belangrijke componenten van de bedrijfswaarden en -doelstellingen. Wie zaken doet met BASF, kan zeker onderschrijven dat dit geen holle woorden zijn. Zowel eigen medewerkers als contractors worden getraind en getest in veiligheid. Bij onderhoudswerkzaamheden hoort steevast een vergunning.

Contractoren worden duidelijk gebriefd over de aard en locatie van de werkzaamheden waarbij gewezen wordt op de risico’s. Toch is hier iets fout gegaan. Hoe de vergissing kon vermeden worden komen we na afronding van het onderzoek zeker nog te weten.

Maar iedereen heeft ongetwijfeld eerder al eens een verhaal gehoord van onderhoud dat werd uitgevoerd op de verkeerde installatie. Daarom pleit ik ervoor om samen eens hard na te denken over hoe dergelijke mix-ups beter kunnen worden vermeden.

Conclusie
Het ongeluk bij BASF toont immers aan dat, ondanks alle aandacht voor veiligheid, bij onderhoudswerkzaamheden een kleine vergissing fatale gevolgen kan hebben. Errare humanum est, vergissen is menselijk. Elk idee om dit te vermijden is welkom! <<
door Maintenance Evangelist Wim Vancauwenberghe, directeur van BEMAS

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

In de verpakkingsbranche ligt de nadruk op precisie, reproductie, efficiëntie, lage stukprijzen en korte cyclustijden. Arburg biedt daarom specifieke verpakkingsmachines en -installaties aan

Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

Ardo haalde het in deze 24ste editie van Decospan en Reynaers Group. Daarnaast won Ontoforce de ‘Prijs van de Vlaamse Regering voor de Scale-up van het Jaar’ 2018.

Bernadette Spinoy wordt algemeen directeur van Total Belgium

Total heeft Bernadette Spinoy aangesteld als algemeen directeur en bestuurder van Total Belgium. Zo komt er voor de eerste keer een vrouw aan leiding van deze afdeling van Total.

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Galère (werkmaatschappij van BAM actief in Wallonië en Brussel) heeft in combinatie met Jan De Nul opdracht verworven voor de eerste fase van de renovatie van de Monsin-stuwdam in de Maas.

AirBridgeCargo vestigt Europese vrachthub op Liege Airport

De Russische luchtvaartmaatschappij gaat een vrachtcentrum van 25.000 vierkante meter in gebruik nemen op de luchthaven van Luik, waarvoor een investering nodig is van 25 miljoen euro.

Start publieke raadpleging Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030

Elia heeft de publieke raadpleging over het Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030 opgestart. Het proces loopt tot 15 december 2018. Dit ontwikkelingsplan moet om de 4 jaar opgemaakt worden.

Nieuwe katalysator vermindert ontstaan CO2 in ‘Coal to Liquids’-proces

Onderzoekers uit China en van de TU Eindhoven hebben een nieuw soort ijzerkatalysator ontwikkeld die de CTL-kosten drukken, doordat veel minder syngas naar CO2 wordt omgezet.

Klein maar fijn: JUMO dTRANS T08 en S08 - advertorial

Achter de JUMO dTRANS T08-serie en de JUMO dTRANS S08-serie bevindt zich een omvangrijk portfolio van negen meetomvormers en 13 signaal-scheidingsomzetters.

Partners