”Errare humanum est, vergissen is menselijk” - column

Columns & Blogs 3/01/2017 12:15:15

Op maandag 17 oktober 2016 vond bij BASF in het Duitse Ludwigshafen een explosie plaats, gevolgd door meerdere branden. Hierbij vielen verschillende doden en zwaargewonden. Column door Wim Vancauwenberghe, directeur van BEMAS.

Lees hieronder verder   
Verwant

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

Deloitte publiceert Tech Trends-rapport 2019 - column

Bedrijfsgeheimen voortaan beter beschermd - column

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Safe design according to A&B standards

Pilz Zonhoven

dinsdag 21 mei 2019

EPLAN Virtual Fair

online sessies

dinsdag 21 mei 2019

Advanced Engineering

Flanders Expo Gent

van 22/05/2019 tot 23/05/2019

Practical training: EN ISO13849-1

Pilz Zonhoven

woensdag 22 mei 2019

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

donderdag 23 mei 2019

COMSOL Day

imec - Leuven

donderdag 23 mei 2019

Keuze van de redactie

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

(13/5) Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

(13/5) Knelpuntsectoren zoeken 18.200 hooggeschoolde profielen

(9/5) Primeur: Posetron gaat ‘Nearly Off Grid’

(9/5) Imec bluetooth sleutel voorkomt autodiefstal

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Bij dit ongeval kwamen 2 brandweermannen en een arbeider van een vlakbij aangemeerde tanker om het leven. Enkele dagen later stierf een derde brandweerman aan zijn verwondingen. Daarnaast vielen er ook 7 zwaargewonden en 22 lichtgewonden te betreuren.

Om te beginnen wil ik mijn medeleven betuigen aan de betrokken families en collega’s. Als lid van Safety Committee van het EFNMS - de Europese federatie rond onderhoud - kan ik niet nalaten om wat langer stil te staan bij wat gebeurde. Want jammer genoeg ligt opnieuw onderhoud aan de basis van een industrieel ongeluk.

Explosie
Enkele dagen voor het ongeval was een gespecialiseerd bedrijf begonnen aan onderhoudswerkzaamheden op een ethyleenpijpleiding. Het doel van deze werkzaamheden was het preventief vervangen van verschillende delen van de leiding.

Deze was daartoe uit dienst gesteld en beveiligd. Toch ontstond op 17/10 rond 11u30 een brand in de buurt van de werken. Leden van de BASF-brandweer, hulpdiensten en milieubescherming kwamen enkele minuten later ter plaatse en startten onmiddellijk met de voorbereidingen van de interventie.

Bij aanvang van de bluswerken ontstond echter plots een hevige explosie, met de eerder aangehaalde rampzalige gevolgen. Daarop ontstonden verschillende brandhaarden en zijn extra middelen en manschappen ingezet voor blus- en afkoelingswerken.

Zoals de richtlijnen voorschrijven in dergelijke situaties, is er ook geopteerd voor een verdere gecontroleerde verbranding van de lekkende gassen en producten. Om 21u30 waren alle branden volledig gedoofd.

Wat ging er mis?
Het ongeluk is momenteel nog voorwerp van een onderzoek door de openbaar aanklager van Frankenthal en de plaats van het onheil is op het moment van schrijven van dit voorwoord nog steeds verzegeld door de autoriteiten.

De beschikbare informatie is dus beperkt en prematuur. Maar toch zijn de eerste feiten bekend die een licht kunnen werpen op wat is fout gelopen.

Volgens een verklaring van de openbaar aanklager, is er bij een plaatsonderzoek onmiddellijk na het ongeluk, een insnijding van een haakse slijpschijf gevonden in een pijpleiding nabij de pijpleiding die voor het onderhoud uit dienst was genomen.

Deze pijpleiding was niet veilig gesteld en bevatte een brandbaar butyleen mengsel. Er zijn dan ook sterke vermoedens dat de eerste brand is ontstaan door het slijpen in de verkeerde leiding .

Wat kunnen we hieruit leren?
In het persbericht dat BASF verspreidde naar aanleiding van het ongeval wordt benadrukt dat veiligheid de eerste prioriteit is, zowel voor de site in Ludwigshafen als voor de andere BASF-sites in de wereld.

Veiligheid, gezondheid en bescherming van het milieu zijn belangrijke componenten van de bedrijfswaarden en -doelstellingen. Wie zaken doet met BASF, kan zeker onderschrijven dat dit geen holle woorden zijn. Zowel eigen medewerkers als contractors worden getraind en getest in veiligheid. Bij onderhoudswerkzaamheden hoort steevast een vergunning.

Contractoren worden duidelijk gebriefd over de aard en locatie van de werkzaamheden waarbij gewezen wordt op de risico’s. Toch is hier iets fout gegaan. Hoe de vergissing kon vermeden worden komen we na afronding van het onderzoek zeker nog te weten.

Maar iedereen heeft ongetwijfeld eerder al eens een verhaal gehoord van onderhoud dat werd uitgevoerd op de verkeerde installatie. Daarom pleit ik ervoor om samen eens hard na te denken over hoe dergelijke mix-ups beter kunnen worden vermeden.

Conclusie
Het ongeluk bij BASF toont immers aan dat, ondanks alle aandacht voor veiligheid, bij onderhoudswerkzaamheden een kleine vergissing fatale gevolgen kan hebben. Errare humanum est, vergissen is menselijk. Elk idee om dit te vermijden is welkom! <<
door Maintenance Evangelist Wim Vancauwenberghe, directeur van BEMAS

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Oprichting Flanders Future Techfund goedgekeurd

De Vlaamse Regering heeft onlangs de ontwerpstatuten van dit nieuwe Flanders Future Techfund (FFTF) goedgekeurd en trekt nu 75 miljoen euro uit voor de oprichting ervan.

Novares Venture Capital verwerft minderheidsbelang in Quad Industries

De investering is gericht op het ontwikkelen van nieuwe systemen met intuïtieve, intelligente interfaces voor het interieur van auto's.

Universiteit van Brescia kiest Helmholz Benelux als partner

CSMT is een onderdeel van de Universiteit van Brescia, heeft een revolutionaire diagnose-tool voor Profinet ontwikkeld en wordt sinds kort vertegenwoordigd door Helmholz Benelux.

Engineeringnet Magazine 146 onlangs verschenen

Het nieuwste nummer van Engineeringnet Magazine is reeds bij zijn abonnees aangekomen en over drie weken zal deze editie ook online consulteerbaar worden via onze kanalen.

Jiffy Packaging installeert zonnedak met 1.885 zonnepanelen

Luminus installeerde in samenwerking met dochter Dauvister 1.885 zonnepanelen op het dak van Jiffy Packaging in Wellen. Goed voor een groot zonnedak van 5.400 vierkante meter.

Imec’s slimme radar maakt intuïtieve mens-machine interactie mogelijk

Imec ontwikkelde een prototype van een compacte 140GHz radar die zeer fijne bewegingen kan herkennen en die kan gebruikt worden als ondersteuning van intuïtieve mens-machine interacties.

Bouw van een ’nieuwe generatie’ waterstofproductie-eenheid gestart

Air Liquide is onlangs van start gegaan met de bouw van een "nieuwe generatie" waterstofproductie-eenheid in de Covestro-productievestiging in de haven van Antwerpen.

Schneider Electric breidt UPS-productlijn uit met Galaxy VS

Schneider Electric introduceert de Galaxy VS. Deze zeer efficiënte, modulaire, driefase Uninterruptible Power Supply (UPS) met capaciteiten van 10-100 kW is eenvoudig te installeren. De UPS is ontwikkeld om aan de kritieke vermogensvereisten in IT-, commerciële of industriële omgevingen te voldoen. >>

Partners