”Errare humanum est, vergissen is menselijk” - column

Columns & Blogs 3/01/2017 12:15:15

Op maandag 17 oktober 2016 vond bij BASF in het Duitse Ludwigshafen een explosie plaats, gevolgd door meerdere branden. Hierbij vielen verschillende doden en zwaargewonden. Column door Wim Vancauwenberghe, directeur van BEMAS.

Lees hieronder verder   
Verwant

”Digitalisering vereist rekenkracht, connectiviteit en data analyse” - column

Energieleverancier aansprakelijk voor panne aan de machine? - column

Economische conjunctuur: ”Bijtanken of stilvallen” - opinie

essenscia opgetogen over investering Borealis

“De schoonheid, de kracht en de wijsheid van wetenschap” - column

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Bij dit ongeval kwamen 2 brandweermannen en een arbeider van een vlakbij aangemeerde tanker om het leven. Enkele dagen later stierf een derde brandweerman aan zijn verwondingen. Daarnaast vielen er ook 7 zwaargewonden en 22 lichtgewonden te betreuren.

Om te beginnen wil ik mijn medeleven betuigen aan de betrokken families en collega’s. Als lid van Safety Committee van het EFNMS - de Europese federatie rond onderhoud - kan ik niet nalaten om wat langer stil te staan bij wat gebeurde. Want jammer genoeg ligt opnieuw onderhoud aan de basis van een industrieel ongeluk.

Explosie
Enkele dagen voor het ongeval was een gespecialiseerd bedrijf begonnen aan onderhoudswerkzaamheden op een ethyleenpijpleiding. Het doel van deze werkzaamheden was het preventief vervangen van verschillende delen van de leiding.

Deze was daartoe uit dienst gesteld en beveiligd. Toch ontstond op 17/10 rond 11u30 een brand in de buurt van de werken. Leden van de BASF-brandweer, hulpdiensten en milieubescherming kwamen enkele minuten later ter plaatse en startten onmiddellijk met de voorbereidingen van de interventie.

Bij aanvang van de bluswerken ontstond echter plots een hevige explosie, met de eerder aangehaalde rampzalige gevolgen. Daarop ontstonden verschillende brandhaarden en zijn extra middelen en manschappen ingezet voor blus- en afkoelingswerken.

Zoals de richtlijnen voorschrijven in dergelijke situaties, is er ook geopteerd voor een verdere gecontroleerde verbranding van de lekkende gassen en producten. Om 21u30 waren alle branden volledig gedoofd.

Wat ging er mis?
Het ongeluk is momenteel nog voorwerp van een onderzoek door de openbaar aanklager van Frankenthal en de plaats van het onheil is op het moment van schrijven van dit voorwoord nog steeds verzegeld door de autoriteiten.

De beschikbare informatie is dus beperkt en prematuur. Maar toch zijn de eerste feiten bekend die een licht kunnen werpen op wat is fout gelopen.

Volgens een verklaring van de openbaar aanklager, is er bij een plaatsonderzoek onmiddellijk na het ongeluk, een insnijding van een haakse slijpschijf gevonden in een pijpleiding nabij de pijpleiding die voor het onderhoud uit dienst was genomen.

Deze pijpleiding was niet veilig gesteld en bevatte een brandbaar butyleen mengsel. Er zijn dan ook sterke vermoedens dat de eerste brand is ontstaan door het slijpen in de verkeerde leiding .

Wat kunnen we hieruit leren?
In het persbericht dat BASF verspreidde naar aanleiding van het ongeval wordt benadrukt dat veiligheid de eerste prioriteit is, zowel voor de site in Ludwigshafen als voor de andere BASF-sites in de wereld.

Veiligheid, gezondheid en bescherming van het milieu zijn belangrijke componenten van de bedrijfswaarden en -doelstellingen. Wie zaken doet met BASF, kan zeker onderschrijven dat dit geen holle woorden zijn. Zowel eigen medewerkers als contractors worden getraind en getest in veiligheid. Bij onderhoudswerkzaamheden hoort steevast een vergunning.

Contractoren worden duidelijk gebriefd over de aard en locatie van de werkzaamheden waarbij gewezen wordt op de risico’s. Toch is hier iets fout gegaan. Hoe de vergissing kon vermeden worden komen we na afronding van het onderzoek zeker nog te weten.

Maar iedereen heeft ongetwijfeld eerder al eens een verhaal gehoord van onderhoud dat werd uitgevoerd op de verkeerde installatie. Daarom pleit ik ervoor om samen eens hard na te denken over hoe dergelijke mix-ups beter kunnen worden vermeden.

Conclusie
Het ongeluk bij BASF toont immers aan dat, ondanks alle aandacht voor veiligheid, bij onderhoudswerkzaamheden een kleine vergissing fatale gevolgen kan hebben. Errare humanum est, vergissen is menselijk. Elk idee om dit te vermijden is welkom! <<
door Maintenance Evangelist Wim Vancauwenberghe, directeur van BEMAS

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

VEB gaat nadruk leggen op klimaatdoelstellingen

In de nieuwe samen­werkings­overeen­komst tussen Vlaanderen en het VEB wordt het strategisch kader voor 5 jaar vastgelegd. Klimaat­doel­stellingen krijgen hierin een centrale rol.

Mazaro neemt een volgende versnelling - artikel

“We focussen vooral op grotere brandstofbesparing en dito vermindering van de CO2-uitstoot”, zegt Filip De Mazière, bedrijfsleider van Mazaro, dat automatische transmissies ontwikkelt.

SPIE ICS gaat voor Internet of Things

Systemat, dat vorig jaar in april overgenomen werd door SPIE, heet voortaan SPIE ICS. Het is de bedoeling de ICT-expertise van de eerste te combineren met de technische vakkennis van SPIE.

Ontwerpstudie voor cirkelversneller van 100 kilometer omtrek op CERN

In de Future Circular Collider (FCC)-versneller kunnen deeltjesbundels op elkaar worden geschoten met tot bijna 10 keer meer energie als het maximum van de huidige LHC-versneller.

FIT nomineert naar jaarlijkse gewoonte buitenlandse investeerders

Flanders Investment & Trade (FIT) richt opnieuw de schijnwerpers op buitenlandse bedrijven met opvallende inves­terings­projecten in Vlaanderen. Er zullen 3 trofeeën uitgereikt worden.

Bouw apps zonder programmeren met innovatieve VUB tool

DISCOPAR is een nieuwe visuele programmeertaal, waarmee burgers op een gebruiksvriendelijke website makkelijk een app voor een eigen citizen science project in elkaar kunnen knutselen.

Haven Zeebrugge verwerkte vorig jaar 40,1 miljoen ton goederen

Voor de Haven van Zeebrugge is dit een stijging van 8% ten opzichte van 2017, wat voornamelijk is toe te schrijven aan de voor Zeebrugge belangrijke sectoren roll-on/roll-off en LNG.

Helikopter wordt drone - artikel

Sagita Helicopter verraste toen het in 2013 een model van zijn ‘Sherpa’ tweezitter toonde op ware grootte tijdens de luchtvaarshow in Le Bourget. Prototypevluchten waren gepland voor 2015.

Partners