”Errare humanum est, vergissen is menselijk” - column

Columns & Blogs 3/01/2017 12:15:15

Op maandag 17 oktober 2016 vond bij BASF in het Duitse Ludwigshafen een explosie plaats, gevolgd door meerdere branden. Hierbij vielen verschillende doden en zwaargewonden. Column door Wim Vancauwenberghe, directeur van BEMAS.

Lees hieronder verder   
Verwant

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

Dirk Torfs: “Niet alleen het product, ook de productie innoveren!” - column

NIS-richtlijn tegen cybercriminaliteit ! - column

Excelleren vergt nu meer dan Excel - column

Internationale Industrie 4.0-top in Berlijn - column

Een filmpje maken in je bedrijf? - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Antwerpen

donderdag 6 september 2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Saltex 2018

Messe Dornbirn

van 12/09/2018 tot 13/09/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(9/8) Spam blijft favoriete techniek van cybercriminelen

(7/8) AB InBev wil duurzaamheids-uitdagingen aanpakken via 100+ Accelerator

(6/8) Veldproeven met 5G in autoproductie gestart

(26/7) ArcelorMittal realiseert All Weather Terminal in North Sea Port

(12/7) North Sea Port maakt klimaatambities waar met buisleidingen

(11/7) Groeiende waterrisico’s opvangen met ’Internet of Water’

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Bij dit ongeval kwamen 2 brandweermannen en een arbeider van een vlakbij aangemeerde tanker om het leven. Enkele dagen later stierf een derde brandweerman aan zijn verwondingen. Daarnaast vielen er ook 7 zwaargewonden en 22 lichtgewonden te betreuren.

Om te beginnen wil ik mijn medeleven betuigen aan de betrokken families en collega’s. Als lid van Safety Committee van het EFNMS - de Europese federatie rond onderhoud - kan ik niet nalaten om wat langer stil te staan bij wat gebeurde. Want jammer genoeg ligt opnieuw onderhoud aan de basis van een industrieel ongeluk.

Explosie
Enkele dagen voor het ongeval was een gespecialiseerd bedrijf begonnen aan onderhoudswerkzaamheden op een ethyleenpijpleiding. Het doel van deze werkzaamheden was het preventief vervangen van verschillende delen van de leiding.

Deze was daartoe uit dienst gesteld en beveiligd. Toch ontstond op 17/10 rond 11u30 een brand in de buurt van de werken. Leden van de BASF-brandweer, hulpdiensten en milieubescherming kwamen enkele minuten later ter plaatse en startten onmiddellijk met de voorbereidingen van de interventie.

Bij aanvang van de bluswerken ontstond echter plots een hevige explosie, met de eerder aangehaalde rampzalige gevolgen. Daarop ontstonden verschillende brandhaarden en zijn extra middelen en manschappen ingezet voor blus- en afkoelingswerken.

Zoals de richtlijnen voorschrijven in dergelijke situaties, is er ook geopteerd voor een verdere gecontroleerde verbranding van de lekkende gassen en producten. Om 21u30 waren alle branden volledig gedoofd.

Wat ging er mis?
Het ongeluk is momenteel nog voorwerp van een onderzoek door de openbaar aanklager van Frankenthal en de plaats van het onheil is op het moment van schrijven van dit voorwoord nog steeds verzegeld door de autoriteiten.

De beschikbare informatie is dus beperkt en prematuur. Maar toch zijn de eerste feiten bekend die een licht kunnen werpen op wat is fout gelopen.

Volgens een verklaring van de openbaar aanklager, is er bij een plaatsonderzoek onmiddellijk na het ongeluk, een insnijding van een haakse slijpschijf gevonden in een pijpleiding nabij de pijpleiding die voor het onderhoud uit dienst was genomen.

Deze pijpleiding was niet veilig gesteld en bevatte een brandbaar butyleen mengsel. Er zijn dan ook sterke vermoedens dat de eerste brand is ontstaan door het slijpen in de verkeerde leiding .

Wat kunnen we hieruit leren?
In het persbericht dat BASF verspreidde naar aanleiding van het ongeval wordt benadrukt dat veiligheid de eerste prioriteit is, zowel voor de site in Ludwigshafen als voor de andere BASF-sites in de wereld.

Veiligheid, gezondheid en bescherming van het milieu zijn belangrijke componenten van de bedrijfswaarden en -doelstellingen. Wie zaken doet met BASF, kan zeker onderschrijven dat dit geen holle woorden zijn. Zowel eigen medewerkers als contractors worden getraind en getest in veiligheid. Bij onderhoudswerkzaamheden hoort steevast een vergunning.

Contractoren worden duidelijk gebriefd over de aard en locatie van de werkzaamheden waarbij gewezen wordt op de risico’s. Toch is hier iets fout gegaan. Hoe de vergissing kon vermeden worden komen we na afronding van het onderzoek zeker nog te weten.

Maar iedereen heeft ongetwijfeld eerder al eens een verhaal gehoord van onderhoud dat werd uitgevoerd op de verkeerde installatie. Daarom pleit ik ervoor om samen eens hard na te denken over hoe dergelijke mix-ups beter kunnen worden vermeden.

Conclusie
Het ongeluk bij BASF toont immers aan dat, ondanks alle aandacht voor veiligheid, bij onderhoudswerkzaamheden een kleine vergissing fatale gevolgen kan hebben. Errare humanum est, vergissen is menselijk. Elk idee om dit te vermijden is welkom! <<
door Maintenance Evangelist Wim Vancauwenberghe, directeur van BEMAS

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Daling van vergoede werkloosheid in tweede trimester

Het aantal werkzoekende uitkeringsgerechtigde volledig werklozen (UVW WZ) blijft dalen. Gemiddeld waren er 344.480 in het 2e trimester van 2018. Een daling met 6,5% ten opzichte van 2017.

Spam blijft favoriete techniek van cybercriminelen

Uit een nieuw onderzoek van F-Secure en MWR Infosecurity blijkt dat spam, na 40 jaar, nog steeds de belangrijkste bron van malware is. Cybercriminelen voegden er wel nieuwe trucs aan toe.

Bouw windpark Norther van start gegaan

Begin deze week werd gestart met de bouw van het grootste Belgische offshore windpark (Norther). De Nederlandse firma Van Oord gaat de eerste funderingen in de zeebodem installeren.

Seeq ontvangt 20 miljoen euro voor analytics IIoT groeistrategie - techniek

Altira Group bundelt krachten met Chevron Technology Ventures en next47 om samen met Seeq bredere oplossingen voor business inzicht op basis van productiedata te ontwikkelen.

Ook Desiro-vloot van NMBS lijdt onder extreme hitte

NMBS voert de volgende weken een technische aanpassing door op een groot deel van haar Desiro-motorstellen. Er werd vastgesteld dat door extreme hitte defecten kunnen optreden.

DKV test Europese overkoepelende tolbox (OBU)

Er werd gestart met de officiële veldtesten van de DKV Box Europe, de OBU voor Europa, met slechts één contract, één gelijkvormige afrekening en talrijke plannings- en analysemogelijkheden.

Luminus bouwt opslagtank om tot milieuvriendelijke energie-opslagplaats

EDF Luminus heeft op haar site in Ham een oude opslagtank voor olie omgevormd tot een milieuvriendelijke opslagplaats voor energie, die gebruikt wordt om de Gentse stadsverwarming te voeden.

ISO 50001-certificaat Havenbedrijf Antwerpen werd verlengd

Havenbedrijf Antwerpen wil omschakelen naar een circulaire en koolstofarme economie. Door hun duurzaam energiebeleid ontving het voor de tweede keer op rij het ISO 50001-certificaat.

Partners