AVT ontwikkelt technologie voor onderhoud ITER-kernfusiereactor - artikel

Maintenance 23/12/2016 9:19:42

AVT Europe uit Essen is erin geslaagd een contract binnen te halen voor het leveren van AGV's voor het onderhoud van de ITER-kernfusiereactor in het Franse Cadarache.

Lees hieronder verder   
Verwant

Titaandioxide (nano) spray ontsmet spoorwegwagon

Guy Verstraeten nieuwe directeur ICS-divisie van SPIE

Hoe u uw EAM-systeem het beste kunt promoten

Maintenance en Pumps & Valves, succesvol duo-event voor de hele industrie

DEME bouwt vaartuig voor onderhoud van offshore windmolenparken

Creëer een veiligere werkomgeving met goed onderhoud - whitepaper

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Vragenuurtje EPLAN Pro Panel

EPLAN Webinar

woensdag 15 april 2020

Warehouse Management Systemen (WMS)

digital learning

donderdag 16 april 2020

Business Process Management - schriftelijk

digital learning

donderdag 16 april 2020

Migratie van EPLAN 5 naar EPLAN Electric P8

EPLAN Webinar

vrijdag 17 april 2020

Global Manufacturing and Industrialisation Summit

Messegelände - Hannover

van 20/04/2020 tot 21/04/2020

PNOZmulti programming

Pilz Academy - Gent

woensdag 22 april 2020

Keuze van de redactie

(2/4) Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

(30/3) VUB ontwikkelt noodmasker voor verplegend personeel

(25/3) Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

(24/3) DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

(17/3) Vorig jaar werd recordaantal octrooien aangevraagd

(16/3) VIB boekt vooruitgang in onderzoek naar geneesmiddel tegen coronavirus

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Dat leveren aan giga-engineeringprojecten zoals ITER of ESA niet het prerogatief is van grote ondernemingen en multinationals, is een boodschap die diverse economische stakeholders in België al geruime tijd uitdragen.

Het bewijs van «wie niet waagt, niet wint» werd onlangs nog maar eens geleverd: het 50-koppige engineeringbedrijf AVT uit Essen nabij de Nederlandse grens mag voortaan wereldwijd uitpakken met de referentie robottechnologie te zullen ontwikkelen voor het gigantische ITER-engineeringproject in Zuid-Frankrijk.

Fusion for Energy (F4E), de organisatie die instaat voor de Europese inbreng in de bouw van de ITER-kernfusiereactor, heeft namelijk het grootste contract ooit ondertekend voor wat betreft het op afstand manipuleren en transporteren - 'remote handling' in het vakjargon - van de fusiereactoronderdelen. Het gaat om een opdracht van niet minder 100 miljoen euro, te verdelen over een aantal leveranciers die zich een ad hoc consortium verenigd hebben.

Een opmerkelijke vaststelling: tussen multinationals met klinkende namen zoals Airbus, Cegelec, Vinci en Nuvia duikt de naam op van één enkel Belgisch bedrijf: AVT Europe, de KMO uit Essen die robuuste AGV's en geautomatiseerde grondvoertuigen bouwt die zeer zware lasten kunnen transporteren.


Radioactief gecontamineerde componenten worden in stralingsbestendige containers geladen. Het zijn deze containers die de Vlaamse AGV's zullen transporteren.

De opdracht voor de leden van het consortium slaat op het ontwikkelen van technologie om de fusiereactor van op afstand te onderhouden en te herstellen. Doordat bepaalde componenten tijdens hun werking blootgesteld zullen zijn aan radioactieve straling en opwille van de zeer beperkte bewegingsruimte in de reactorkamer zelf, is manueel onderhoud in situ onmogelijk.

Alle handelingen moeten dus van op afstand én zoveel mogelijk geautomatiseerd verlopen. Daarom worden alle onderdelen in afgeschermde containers geplaatst die van de reactorruimte naar de «Hot Cel» onderhouds- en opslagruimte vervoerd worden, doorheen verschillende gebouwen en over meerdere verdiepingen. Het zijn deze containers van 8,5 m x 3,7 m x 2,6 m en met een gewicht van zowat 100 ton, die op de door AVT nog te ontwikkelen AVG's zullen terechtkomen.

Voor het bedrijf uit Essen - 'Automatiseringen Van Thillo' - dat 15 jaar geleden van start ging met een AGV/robot die oprichter Luc Van Thillo bouwde voor zijn eigen kippenkwekerij, gaat het om een schitterende referentie: niet alleen neemt het deel aan een prestigeproject met internationale allures, de roboticatechnologie die het consortium voor ITER mag ontwikkelen zal model staan voor toekomstige projecten in de nieuwe markt van de fusietechnologie.

Of zoals projectmanager Carlo Damiani van opdrachtgever F4E het stelt: «Dit contract biedt bedrijven en laboratoria de ongeëvenaarde opportuniteit om knowhow en expertise in het onderhouden van fusiereactoren op te bouwen».

Het gaat overigens niet over het eerste referentieproject van AVT: het werkt bijvoorbeeld ook voor de CERN-deeltjesversneller. << (Bert Belmans) (foto's: F4E, ITER)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Corona: recycleer geen binnenlucht

De Federation of European Heating, Ventilation and Airconditioning Associations, REHVA, bracht een richtlijn uit over hoe met ventilatie in gebouwen om te gaan in Coronatijden.

Oprichting logistieke taskforce in strijd tegen Corona

De Vlaamse overheid richt de Logistics Resilience Task Force op, die door VIL gecoördineerd zal worden. Er zal overleg gepleegd worden over logistieke ketens, die nu onder druk staan.

Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

De Noordzee wordt niet aanzien als gebied voor de ontwikkeling van golfenergie, vanwege de relatief lage intensiteit van de golven in vergelijking met Ierland, Portugal, Spanje en het VK.

Titaandioxide (nano) spray ontsmet spoorwegwagon

Het Poolse regionale spoorwegbedrijf Koleje Slaskie (‘Silesian Railways’) vernevelde bij wijze van test TiO2-nanochemie in zijn passagierswagon en ... lijkt tevreden met het resultaat.

Digital Transformation met Dell Technologies

Er beweegt ontzettend veel in onze IT-branche. De digitale transformatie zet hele industrieën op hun kop. Denk aan retail, banking, mobiliteit, ... Overal zijn de uitdagingen enorm.

Miljoenen contactloze autosleutels eenvoudig te hacken

Wetenschappers van de COSIC-onderzoeksgroep (KUL) en van de universiteit van Birmingham hebben ontdekt dat auto's van Toyota, Kia en Hyundai gebruikmaken van zwakke cryptografische codes.

Nieuwe urinetest voor vroege opsporing prostaatkanker

UGent onderzoekers zetten grote stap in het opsporen van biomerkers voor urologische kankers, zodat deze kankers op tijd ontdekt en behandeld kunnen worden.

Kris Sterkens is nieuwe CEO van Janssen Pharmaceutica

Johnson & Johnson meldt dat Kris Sterkens vanaf vandaag de leiding over Janssen Pharmaceutica overneemt van Stef Heylen, die met pensioen gaat.

Kontron pITX-APL V2.0 levert hoge prestaties

Kontron breidt zijn productlijn in de Pico-ITX-vormfactor uit met het pITX-APL V2.0 embedded moederbord, dat is uitgerust met Intel AtomR E39xx en IntelR CeleronR N3350 / J3455 twee- en quad-core CPU's en biedt verbeterde prestaties met een uitgebreid scala aan functies. Het is ideaal voor industriële clienttoepassingen. >>

Partners