Pakjeslevering met drones in België nog niet voor morgen

Economie 19/12/2016 14:06:31

De sprong naar drones in de logistiek is nog groot. Dat blijkt uit het onderzoek dat het Vlaams instituut voor de logistiek (VIL) uitvoerde in samenwerking met de KU Leuven.

Lees hieronder verder   
Verwant

EU: uitstoot van schadelijke gassen door vrachtwagens met 15% verminderen

DAF en VDL bouwen samen elektrische vrachtwagens

Nieuw online platform voor lege magazijnruimten bij Belgische bedrijven

International Car Operators realiseert mega-terminal in Zeebrugge

1,6 miljoen euro voor technologie tegen drugssmokkel in Antwerpse haven

PSA Groupe kiest Punch Powertrain voor elektrisch transmissiesysteem

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Masterclass 'Design for additive manufacturing'

Zwijnaarde / Seraing

van 25/04/2018 tot 22/05/2018

Expert in lean en productiemanangement: value stream mapping

SBM Gent

van 16/05/2018 tot 23/05/2018

Optimaliseren en integreren van mijn onderhoudsplan in de bedrijfsprocessen

SBM Gent

van 16/05/2018 tot 6/06/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(17/5) Flanders Make investeert 15 miljoen euro in West-Vlaanderen

(16/5) Inhuldiging grootschalig Europees batterijproject op Terhills-site

(14/5) Antwerpse haven en Fluxys zoeken oplossing rond CO2-opvang

(14/5) PSA Groupe kiest Punch Powertrain voor elektrisch transmissiesysteem

(9/5) Belgische industrie vraagt aangepaste dronewetgeving

(7/5) KU Leuven onderzoekers maken bioplastic uit kaasafval

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het VIL onderzocht in welke logistieke toepassingen drones inzetbaar zijn en wat economisch, technisch en praktisch haalbaar is. De technologie staat al ver maar de huidige Belgische wetgeving strooit roet in het eten bij de professionele inzet van drones.

Drones in last-mile deliveries is wel degelijk een marketing gebeuren vandaag. Vele bedrijven zetten in het buitenland al stappen om met drones pakjes te leveren naar de consument, meestal in afgelegen gebieden. Of dit ooit in Vlaanderen zal gebeuren is onzeker.

Deze toepassing van drones in de logistiek wordt pas echt interessant wanneer drones autonoom kunnen vliegen, zonder piloot of met een piloot op afstand die verschillende drones tegelijk onder controle houdt. Zowel de technologie (voornamelijk ‘Detect & Avoid) als het wettelijk kader zijn hier nog niet klaar voor.

Het VIL nam in drie cases de haalbaarheid, terugverdientijd en wetgeving onder de loep.

  1. Elia: drones inspecteren op hoogte
    Elia is de beheerder van het hoogspanningsnet in Vlaanderen. Jaarlijks worden er 300 van de 22.000 elektriciteitspylonen aan een grondige auditinspectie onderworpen. Deze controle is erg arbeids- en tijdsintensief.

    Met de inzet van een drone kan de inspectietijd van vier uur met twee personen gereduceerd worden naar ongeveer één uur met één persoon. Het is bovendien niet meer nodig om de pyloon spanningsloos te zetten voor de inspectie wat aanzienlijke tijdswinst in voorbereiding betekent.

    Op één jaar tijd kan Elia de investering reeds terugverdienen. Elia is tijdens het project reeds begonnen met de concrete opstart.

  2. NHS: drones inventariseren voorraden
    Bij NHS is een terminal operator en stuwadoor in de haven van Antwerpen en wil drones inzetten bij het stockeren en beheren van goederen. Een drone zou op geregelde tijdstippen een vooraf bepaalde route kunnen vliegen, de inventaris nemen waarop de voorraden automatisch worden aangepast in het WMS systeem.

    De te vliegen route vertrekt vanuit een volautomatisch laadstation zonder tussenkomt van een piloot of operator. Helaas zijn volautomatische vluchten, of vluchten waar de piloot de drone enkel volgt via de camera voorlopig niet toegelaten door de huidige wetgeving.

  3. ICO: drones bewaken wagenparking
    ICO heeft vier terminals in België (Zeebrugge en Antwerpen), met een totale oppervlakte van meer dan 300 ha. Voor de bewaking van deze terreinen is de centrale camerakamer steeds dubbel bemand. Eén bewaker moet ter plaatse gaan als er een incident plaatsvindt. Deze laatste taak zou ook door een drone uitgevoerd kunnen worden.

    Eén drone per terrein kan op geregelde tijdstippen ook routine vluchten uitvoeren als aanvulling op de vaste camera’s. Indien er over de verschillende sites één bewaker minder ingezet kan worden en dit in twee shiften, 365 dagen per jaar, zou de investering van de drone reeds in circa 6 maanden terugverdiend zijn.

    De huidige wetgeving staat ook deze toepassing in de weg. Enkel vluchten binnen het gezichtsveld van de piloot zijn momenteel toegelaten. Maar dat is niet het enige obstakel bij ICO: de site in de haven van Antwerpen is gelegen naast de Antwerp Gas Terminal, de site in Zeebrugge is gelegen naast de Fluxys Gas Terminal. Rond dergelijke terminals is er een No-Fly-Zone. Deze no-fly-zones gelden ook voor drones en zullen niet snel aangepast worden.

Tot slot moeten bedrijven ook rekening houden met het kostenplaatje van drones. In de eerste plaats moet uiteraard de drone zelf aangekocht worden. De prijs voor een professionele drone schommelt tussen de 5.000 en 15.000 euro. Bovendien moet een dronepiloot in de meeste gevallen een diploma voorleggen om reglementair te mogen vliegen. Een opleiding hiervoor kost ca 5.000 euro.

Daarnaast is er een afzonderlijke aansprakelijkheidsverzekering van toepassing en hangt er aan de integratie met softwaresystemen (bijvoorbeeld voor inventarisopnames) ook een sterk variërend, prijskaartje. << (Guy Leysen) (foto: Pixabay)

Dit waren de 11 deelnemende bedrijven:
Colruyt, DP World, Elia, G4S, H.Essers, ICO terminals, MSC-PSA European Terminal, NHS, Sarens Group, Vervoer Verbessem en Willemen Groep. <<

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

B&R presenteerde ACOPOStrak op de Hannover Messe - advertorial

De ACOPOStrak was nu ook te zien op de Hannover Messe 2018. B&R liet daar zien hoe de ultieme productie-efficiëntie bereikt kan worden met het flexibele ACOPOStrak transportsysteem.

Stijn Bijnens wordt CEO van Cegeka

Begin 2019 zal Stijn Bijnens André Knaepen opvolgen als CEO van Cegeka. Knaepen zal zich dan volledig toeleggen op zijn rol als uitvoerend voorzitter van de Raad van Bestuur.

Flanders Make investeert 15 miljoen euro in West-Vlaanderen

Flanders Make, het onderzoekscentrum voor de maakindustrie, investeert 15 miljoen euro voor bouw en ontwikkeling van activiteiten in Kortrijk. Het wil van hieruit maakbedrijven ondersteunen.

Antwerp Space stuurt LaRa naar Mars

ESA / PRODEX en Antwerp Space hebben een industrieel contract getekend voor LaRa (Lander Radioscience), een 'martiaans' instrument aan boord ExoMars 2020.

Aandacht voor de nalatenschap van ingenieurs - artikel

2018 is het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed. Hoewel industrieel erfgoedbeheer al lang ingeburgerd is, mangelt het in België aan een langetermijnvisie. En wat met 'gevaarlijk' erfgoed

1,6 miljoen euro voor technologie tegen drugssmokkel in Antwerpse haven

De Belgische douane gaat dit geld onder meer investeren in draagbare spectrometers voor analyse van verdachte substanties, smart seals en observatiemiddelen voor in de lucht en onder water.

Hays heeft ambitieuze groeiplannen

Rekruteringsbureau Hays wil de komende 4 jaar zijn personeelsbestand verdubbelen. Momenteel zijn er zo’n 200 mensen tewerkgesteld. Dit zou moeten groeien tot 400 consultants.

Hoe zal augmented reality de procesindustrie veranderen? - uitnodiging

Tijdens de drie openingsevents van Endress+Hauser komt u te weten hoe technologische vooruitgang de processen en maintenance in de procesindustrie zal veranderen.

RS Components lanceert DesignSpark Marketplace

RS Components (RS) onthulde een bètaversie van een belangrijk nieuw platform: 'DesignSpark Marketplace'. Hiermee kunnen makers, pro-makers, starters en kleine bedrijven hun eigen uitvindingen en productcreaties aan een breed publiek van collega's en ingenieurs tonen en verkopen. >>

Partners