Pakjeslevering met drones in België nog niet voor morgen

Economie 19/12/2016 14:06:31

De sprong naar drones in de logistiek is nog groot. Dat blijkt uit het onderzoek dat het Vlaams instituut voor de logistiek (VIL) uitvoerde in samenwerking met de KU Leuven.

Lees hieronder verder   
Verwant

Antwerpse haven gaat nauwer samenwerken met India

Eerste spadesteek voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen gezet

VIL start project over circulaire logistiek voor kledingindustrie

Bouw eerste bedrijf op Tech Lane Ghent van start gegaan

Van Hool gaat 14 trambussen leveren voor Brusselse Noordrand

Consortium met Sweco ontwerpt ITS-actieplan 2030

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Energy Efficiency in Industry

Building 904, Technologiepark, Zwijnaarde

van 9/05/2017 tot 12/12/2017

ie-net ingenieursvereniging-opleiding 'inzicht in lastechniek'

Ingenieurshuis, Antwerpen

van 20/11/2017 tot 18/12/2017

Cursus uitlijnen - niveau 1 asuitlijnen

Crowne Plaza Antwerpen

dinsdag 21 november 2017

Risicomanagement als onderdeel van ISO 9001

Tramstraat 63 - 9052 Zwijnaarde

dinsdag 21 november 2017

Circular Economy Day Belgium

BluePoint Brussel

dinsdag 21 november 2017

Opleiding laseroptisch uitlijnen voor gevorderden

Crowne Plaza Antwerpen

van 22/11/2017 tot 23/11/2017

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Nieuw innovatief bedrijfsnetwerk Offshore Energie opgericht

Keuze van de redactie

(15/11) Teamleader wint Deloitte’s Technology Fast 50 award

(13/11) VUB leidt project naar productie van hernieuwbare waterstof

(8/11) Tiger Power gaat Noord-India voorzien van groene energie

(7/11) Duurzaamheid hoofdpunt in vijfjarenplan NMBS

(2/11) Plasma gebruiken om CO2 om te zetten in waardevolle stoffen

(31/10) Metingen project CLINSH voor schone binnenvaart opgestart

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het VIL onderzocht in welke logistieke toepassingen drones inzetbaar zijn en wat economisch, technisch en praktisch haalbaar is. De technologie staat al ver maar de huidige Belgische wetgeving strooit roet in het eten bij de professionele inzet van drones.

Drones in last-mile deliveries is wel degelijk een marketing gebeuren vandaag. Vele bedrijven zetten in het buitenland al stappen om met drones pakjes te leveren naar de consument, meestal in afgelegen gebieden. Of dit ooit in Vlaanderen zal gebeuren is onzeker.

Deze toepassing van drones in de logistiek wordt pas echt interessant wanneer drones autonoom kunnen vliegen, zonder piloot of met een piloot op afstand die verschillende drones tegelijk onder controle houdt. Zowel de technologie (voornamelijk ‘Detect & Avoid) als het wettelijk kader zijn hier nog niet klaar voor.

Het VIL nam in drie cases de haalbaarheid, terugverdientijd en wetgeving onder de loep.

  1. Elia: drones inspecteren op hoogte
    Elia is de beheerder van het hoogspanningsnet in Vlaanderen. Jaarlijks worden er 300 van de 22.000 elektriciteitspylonen aan een grondige auditinspectie onderworpen. Deze controle is erg arbeids- en tijdsintensief.

    Met de inzet van een drone kan de inspectietijd van vier uur met twee personen gereduceerd worden naar ongeveer één uur met één persoon. Het is bovendien niet meer nodig om de pyloon spanningsloos te zetten voor de inspectie wat aanzienlijke tijdswinst in voorbereiding betekent.

    Op één jaar tijd kan Elia de investering reeds terugverdienen. Elia is tijdens het project reeds begonnen met de concrete opstart.

  2. NHS: drones inventariseren voorraden
    Bij NHS is een terminal operator en stuwadoor in de haven van Antwerpen en wil drones inzetten bij het stockeren en beheren van goederen. Een drone zou op geregelde tijdstippen een vooraf bepaalde route kunnen vliegen, de inventaris nemen waarop de voorraden automatisch worden aangepast in het WMS systeem.

    De te vliegen route vertrekt vanuit een volautomatisch laadstation zonder tussenkomt van een piloot of operator. Helaas zijn volautomatische vluchten, of vluchten waar de piloot de drone enkel volgt via de camera voorlopig niet toegelaten door de huidige wetgeving.

  3. ICO: drones bewaken wagenparking
    ICO heeft vier terminals in België (Zeebrugge en Antwerpen), met een totale oppervlakte van meer dan 300 ha. Voor de bewaking van deze terreinen is de centrale camerakamer steeds dubbel bemand. Eén bewaker moet ter plaatse gaan als er een incident plaatsvindt. Deze laatste taak zou ook door een drone uitgevoerd kunnen worden.

    Eén drone per terrein kan op geregelde tijdstippen ook routine vluchten uitvoeren als aanvulling op de vaste camera’s. Indien er over de verschillende sites één bewaker minder ingezet kan worden en dit in twee shiften, 365 dagen per jaar, zou de investering van de drone reeds in circa 6 maanden terugverdiend zijn.

    De huidige wetgeving staat ook deze toepassing in de weg. Enkel vluchten binnen het gezichtsveld van de piloot zijn momenteel toegelaten. Maar dat is niet het enige obstakel bij ICO: de site in de haven van Antwerpen is gelegen naast de Antwerp Gas Terminal, de site in Zeebrugge is gelegen naast de Fluxys Gas Terminal. Rond dergelijke terminals is er een No-Fly-Zone. Deze no-fly-zones gelden ook voor drones en zullen niet snel aangepast worden.

Tot slot moeten bedrijven ook rekening houden met het kostenplaatje van drones. In de eerste plaats moet uiteraard de drone zelf aangekocht worden. De prijs voor een professionele drone schommelt tussen de 5.000 en 15.000 euro. Bovendien moet een dronepiloot in de meeste gevallen een diploma voorleggen om reglementair te mogen vliegen. Een opleiding hiervoor kost ca 5.000 euro.

Daarnaast is er een afzonderlijke aansprakelijkheidsverzekering van toepassing en hangt er aan de integratie met softwaresystemen (bijvoorbeeld voor inventarisopnames) ook een sterk variërend, prijskaartje. << (Guy Leysen) (foto: Pixabay)

Dit waren de 11 deelnemende bedrijven:
Colruyt, DP World, Elia, G4S, H.Essers, ICO terminals, MSC-PSA European Terminal, NHS, Sarens Group, Vervoer Verbessem en Willemen Groep. <<

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Belfius investeert 10 miljoen euro in accelerator The Birdhouse

Start-up en scale-up accelerator The Birdhouse sloot een uitgebreide overeenkomst met Belfius Bank & Verzekeringen, dat vanaf 2018 jaarlijks fors zal investeren in hun startersprogramma.

ACE helpt politie bij beveiliging van ongevalsimulator - techniek

Om het aantal verkeersongevallen terug te dringen, heeft de politie een mobiele testslede voor autogordels ontwikkeld. Hierin spelen industriële stootdempers van ACE een belangrijke rol.

Teamleader wint Deloitte’s Technology Fast 50 award

Teamleader staat aan de top van Deloitte’s 2017 Technology Fast 50, de rangschikking van de 50 snelst groeiende technologiebedrijven in België. Spott werd dan weer verkozen tot Rising Star.

Gent breidt stadsverwarmingsnetwerk aanzienlijk uit

In Gent heeft burgemeester Daniël Termont de uitbreiding van het stadsverwarmingsnet naar de Tondelier-site officieel in werking gesteld. Hierdoor wordt dit het grootste van het land.

Lasergestuurd previewsysteem: zelfrijdende auto weer dichterbij - artikel

Het gevoel van het ‘vliegend tapijt’ komt een stuk dichterbij met XenoTrack, een op lasertechnologie gebaseerd systeem voor ‘actieve ophanging met preview’ voor voertuigen.

KU Leuven wetenschappers vinden manier om celdeling te stoppen

Menselijke cellen gebruiken een timer om te delen. Wetenschappers van de KU Leuven hebben ontrafeld hoe die timer aan- en uitgeschakeld wordt. Dit biedt nieuwe behandelings-perspectieven.

Sirris integreert additive manufacturing in demonstrator van productielijn

Additive manufacturing (AM) is klaar voor de productievloer. Toch blijken de industrialisering en opschaling ervan nog op verschillende uitdagingen te stoten. Sirris lanceert een oplossing.

Belgische voedingsindustrie wil duurzaam groeien

Het 3de online duurzaamheidsverslag van de voedingsindustrie toont hoe de sector verder wil groeien en antwoorden biedt op uitdagingen rond welvaart, personen, milieu en maatschappij.

HART-functionaliteit in TwinCAT en I/O

De procesindustrie vraagt om innovatieve en kostenbesparende automatiseringsoplossingen. De PC-gebaseerde besturing van Beckhoff voldoet hieraan dankzij de integratie van specifieke protocollen en interfaces en door het uitgebreide productassortiment. Klik hier voor meer info. <<

Miniatuur Neptune
servobesturing

De Neptune servobesturing behoort tot het standaard pakket van Ingenia, maar is met een afmeting van 40 x 40 mm alles behalve standaard te noemen. Met dit zeer compacte formaat behoort deze besturing tot de kleinste van de wereld. Lees snel meer over deze besturingen!

Partners

Partners