Pakjeslevering met drones in België nog niet voor morgen

Economie 19/12/2016 14:06:31

De sprong naar drones in de logistiek is nog groot. Dat blijkt uit het onderzoek dat het Vlaams instituut voor de logistiek (VIL) uitvoerde in samenwerking met de KU Leuven.

Lees hieronder verder   
Verwant

Plan heropening goederenspoor IJzeren Rijn via nieuw tracé

Forse stijging aantal scheepsbewegingen voor Haven Oostende

2017 recordjaar voor Vlaamse binnenvaart

Havenbedrijf Antwerpen kiest Descartes voor elektronische communicatie

Primeur: eerste dieselelektrische aggregaatzuiger voor Group de Cloedt

1,7 miljoen euro extra voor internationalisering Vlaamse economie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

ie-net ingenieursvereniging-opleiding 'van ingenieur tot manager'

Ingenieurshuis, Antwerpen

van 27/11/2017 tot 26/03/2018

Expert in lean en productiemanangement module 4: Leidinggeven en teamcoaching

SBM Gent

van 31/01/2018 tot 21/02/2018

Expert in onderhoudsmanagement: Technische documentatie en wisselstukkenbeheer

SBM Gent

van 1/02/2018 tot 22/02/2018

VSK 2018

Jaarbeurs Utrecht

van 6/02/2018 tot 9/02/2018

Sick Vision Day

Ghelamco Arena - Gent

dinsdag 6 februari 2018

MNE - MTMS Network Event

Kortrijk Xpo

van 7/02/2018 tot 8/02/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(19/1) Proeftuin voor Smart Grid-technologie gelanceerd

(18/1) Plan heropening goederenspoor IJzeren Rijn via nieuw tracé

(16/1) Whitepaper Sirris: ’De circulaire economie en nieuwe waardecreatie’

(15/1) Beveiligingslek bedreigt miljoenen laptops

(12/1) EU steekt 1 miljard euro in ontwikkeling Europese supercomputers

(11/1) Belgische startup wil Blockchain kennisplatform worden

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het VIL onderzocht in welke logistieke toepassingen drones inzetbaar zijn en wat economisch, technisch en praktisch haalbaar is. De technologie staat al ver maar de huidige Belgische wetgeving strooit roet in het eten bij de professionele inzet van drones.

Drones in last-mile deliveries is wel degelijk een marketing gebeuren vandaag. Vele bedrijven zetten in het buitenland al stappen om met drones pakjes te leveren naar de consument, meestal in afgelegen gebieden. Of dit ooit in Vlaanderen zal gebeuren is onzeker.

Deze toepassing van drones in de logistiek wordt pas echt interessant wanneer drones autonoom kunnen vliegen, zonder piloot of met een piloot op afstand die verschillende drones tegelijk onder controle houdt. Zowel de technologie (voornamelijk ‘Detect & Avoid) als het wettelijk kader zijn hier nog niet klaar voor.

Het VIL nam in drie cases de haalbaarheid, terugverdientijd en wetgeving onder de loep.

  1. Elia: drones inspecteren op hoogte
    Elia is de beheerder van het hoogspanningsnet in Vlaanderen. Jaarlijks worden er 300 van de 22.000 elektriciteitspylonen aan een grondige auditinspectie onderworpen. Deze controle is erg arbeids- en tijdsintensief.

    Met de inzet van een drone kan de inspectietijd van vier uur met twee personen gereduceerd worden naar ongeveer één uur met één persoon. Het is bovendien niet meer nodig om de pyloon spanningsloos te zetten voor de inspectie wat aanzienlijke tijdswinst in voorbereiding betekent.

    Op één jaar tijd kan Elia de investering reeds terugverdienen. Elia is tijdens het project reeds begonnen met de concrete opstart.

  2. NHS: drones inventariseren voorraden
    Bij NHS is een terminal operator en stuwadoor in de haven van Antwerpen en wil drones inzetten bij het stockeren en beheren van goederen. Een drone zou op geregelde tijdstippen een vooraf bepaalde route kunnen vliegen, de inventaris nemen waarop de voorraden automatisch worden aangepast in het WMS systeem.

    De te vliegen route vertrekt vanuit een volautomatisch laadstation zonder tussenkomt van een piloot of operator. Helaas zijn volautomatische vluchten, of vluchten waar de piloot de drone enkel volgt via de camera voorlopig niet toegelaten door de huidige wetgeving.

  3. ICO: drones bewaken wagenparking
    ICO heeft vier terminals in België (Zeebrugge en Antwerpen), met een totale oppervlakte van meer dan 300 ha. Voor de bewaking van deze terreinen is de centrale camerakamer steeds dubbel bemand. Eén bewaker moet ter plaatse gaan als er een incident plaatsvindt. Deze laatste taak zou ook door een drone uitgevoerd kunnen worden.

    Eén drone per terrein kan op geregelde tijdstippen ook routine vluchten uitvoeren als aanvulling op de vaste camera’s. Indien er over de verschillende sites één bewaker minder ingezet kan worden en dit in twee shiften, 365 dagen per jaar, zou de investering van de drone reeds in circa 6 maanden terugverdiend zijn.

    De huidige wetgeving staat ook deze toepassing in de weg. Enkel vluchten binnen het gezichtsveld van de piloot zijn momenteel toegelaten. Maar dat is niet het enige obstakel bij ICO: de site in de haven van Antwerpen is gelegen naast de Antwerp Gas Terminal, de site in Zeebrugge is gelegen naast de Fluxys Gas Terminal. Rond dergelijke terminals is er een No-Fly-Zone. Deze no-fly-zones gelden ook voor drones en zullen niet snel aangepast worden.

Tot slot moeten bedrijven ook rekening houden met het kostenplaatje van drones. In de eerste plaats moet uiteraard de drone zelf aangekocht worden. De prijs voor een professionele drone schommelt tussen de 5.000 en 15.000 euro. Bovendien moet een dronepiloot in de meeste gevallen een diploma voorleggen om reglementair te mogen vliegen. Een opleiding hiervoor kost ca 5.000 euro.

Daarnaast is er een afzonderlijke aansprakelijkheidsverzekering van toepassing en hangt er aan de integratie met softwaresystemen (bijvoorbeeld voor inventarisopnames) ook een sterk variërend, prijskaartje. << (Guy Leysen) (foto: Pixabay)

Dit waren de 11 deelnemende bedrijven:
Colruyt, DP World, Elia, G4S, H.Essers, ICO terminals, MSC-PSA European Terminal, NHS, Sarens Group, Vervoer Verbessem en Willemen Groep. <<

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Forse stijging aantal scheepsbewegingen voor Haven Oostende

Haven Oostende kan terugblikken op een succesvol jaar. Niet enkel de offshore wind business draait op volle toeren, maar ook de traditionele economische activiteiten houden stand.

Peter Stracar nieuwe CEO bij GE

GE heeft Peter Stracar benoemd als president en CEO voor de Europese regio. Hij volgt in die functie Mark Hutchinson op, die op 1 januari zijn pensioen aankondigde.

Pilz Veiligheidsschakelmat PSENmat met plaatsdetectie - techniek

De PSENmat van Pilz is een veiligheidsschakelmat met geïntegreerde schakelaar die een bedieningsfunctie ter beschikking stelt. Dit maakt compleet nieuwe machine­bedieningsconcepten mogelijk.

VITO opent dochter-onderneming in Verenigde Arabische Emiraten

VITO heeft haar dochter-onderneming VITO (Arabia Science and Technology Consultancy LLC) in de Verenigde Arabische Emiraten geopend. Dit is dit het derde regionaal bedrijf van VITO.

Overspanning met hoogspanningslijn voor Schelde in Antwerpse haven

In de Antwerpse haven zijn de voorbereidende werken gestart voor de overspanning van de Schelde met een nieuwe hoogspanningslijn. Dit is onderdeel van het Brabo-project van Elia.

Industriële automatisatie: Belgische bedrijven gaan ervoor - artikel

In het kader van de Agoria-campagne ‘Make it in Belgium’zaten 4 ‘verborgen parels’ van de automatisering rond de tafel. Ze hadden het over innovatie in de machinebouw en productiesystemen.

Besix behaalt BIM-certificaat niveau 2

Besix Contracting behaalde in december 2017 via haar Engineering-afdeling het BIM Level 2-certificaat van BSI Group, door te voldoen aan de eisen van de norm PAS 1192-2 (ontwerp en bouw).

Wetenschapper Timothy Noël ontvangt prestigieuze chemie-prijs

Noël ontvangt de DECHEMA-prijs als erkenning voor zijn baanbrekende werk op het gebied van continue fotochemische conversie in microkanaalsystemen.

Partners