Resultaten VIL-project ‘Omni-channel logistiek’

Economie 24/11/2016 14:10:55

Hoewel het een noodzakelijkheid lijkt, is instappen in het omni-channel verhaal niet altijd de beste keuze voor een bedrijf. De keuze moet doordacht gemaakt worden.

Verwant

Nacalculatie is must voor transporteurs

Gunning bouw Nieuwe Sluis Terneuzen definitief

Gheys start containerterminal aan Albertkanaal op

Pau bestelt 8 trambussen op waterstof bij Van Hool

Antwerps Havenbedrijf neemt twee drijvende droogdokken in gebruik

Ontwikkeling en innovatie staan centraal bij overnames Descartes

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Energy Efficiency in Industry

Building 904, Technologiepark, Zwijnaarde

van 9/05/2017 tot 12/12/2017

Opleiding trillingsanalyse CAT.II
volgens ISO 18436-2

Crowne Plaza Antwerpen

van 18/09/2017 tot 22/09/2017

EMO Hannover 2017 - Wereldbeurs voor metaalbewerking

Messegelände Hannover

van 18/09/2017 tot 23/09/2017

Agoria Academy: 'Privacy-by-design with the LINDDUN model'

BluePoint Brussels

woensdag 20 september 2017

Agoria Academy: Opleiding risicoanalyse van machines

AA-Tower Technologiepark

vrijdag 22 september 2017

Agoria Academy: Reageren op ransomware

BluePoint Brussels

dinsdag 26 september 2017

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Nieuw innovatief bedrijfsnetwerk Offshore Energie opgericht

Keuze van de redactie

(18/9) Magnax’ Axiale Flux motor/generator (+video)

(13/9) Tekort aan infrastructuur nekt verkoop elektrische auto

(11/9) Kleine windkracht blijkt groeideal (+video)

(7/9) Studente UAntwerpen ontwikkelt alternatief voor bypassoperatie (+video)

(4/9) Zelfherstellende machines komen dichterbij

(31/8) Studie over toename schildklierkanker rond nucleaire sites

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Dit blijkt uit de resultaten van het project ‘Omni-channel logistiek’ van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) waaraan twaalf bedrijven deelnamen.

Retailers verkopen meer en meer zowel via winkels als webshops. Zeer vaak zijn in de praktijk e-commerce en winkels echter gescheiden verkoopkanalen met eigen voorraden en afleveropties. Dit kan leiden tot gemiste verkopen.

Het uitgangspunt van dit project was dat dit moet veranderen om over te gaan op succesvolle omni-channel verkoop. Uit de resultaten blijkt echter dat het kostenplaatje dat aan een vlekkeloze logistieke integratie vasthangt erg hoog kan zijn en moet afgezet worden tegen de potentiële omzetstijging.

Het verenigen van de online en offline is niet eenvoudig omdat beide ketens verschillende karakteristieken hebben. Het is ook niet eenvoudig om de totale logistieke kosten onder controle te houden door de toenemende complexiteit. De logistieke kost kan oplopen tot het vijf- of zesvoudige van een klassieke aankoop in een winkelpunt.

De meeste winkels draaien zonder marge. E-commerce zorgt voor een krimp in de winkel, vooral in de winkel van de concurrent die niet mee is met de trein van omni-channel. Dat omni-channel geen heilige graal is hebben verschillende retailers al aan den lijven ondervonden.

Een aantal zijn simpelweg van de kaart geveegd door niet of te laat te anticiperen op de opmars van e-commerce. Al zijn er uitzonderingen zoals Action en Primark. Zij staan bekend om hun zeer lage prijzen, flinterdunne marges en relatief lage gemiddelde bestedingen.

Hier gaan zaken als de kosten van verzending en verwerking van retouren te zwaar doorwegen. Het succes van een omni-channel strategie hangt dan ook voor een groot deel af van de productcategorie en klanten die worden beoogd.

In omni-channel moet er steeds vertrokken worden vanuit de noden van de klant, zonder blindelings aan elke eis te voldoen. Continue bepalen van de klantstrategie en de logistieke oplossingen die hierop afgestemd moeten worden.

VIL stelde een rekenmodel op dat hier kosten opplakt en zo aangeeft welke omzetstijging nodig zal zijn om rendabel te blijven. Het rekenmodel laat toe verschillende verkoopscenario’s (aankoop in de winkel, thuisbezorging, afhaalpunt …) te simuleren en de impact op de logistieke kosten na te gaan. << (Guy Leysen) (foto: Pixabay)

Deze 12 bedrijven namen deel aan dit project:
Aveve, bpost, Coca-Cola, DCM, Delhaize, Dockx Logistics, Dreamland, Makro, P&G, PostNL, Special Fruit en TDL Group. <<

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Janssen Pharmaceutica bouwt duurzaam kantoorgbouw

Janssen Pharmaceutica blijft investeren in haar site te Beerse. Deze maand starten de werken aan een nieuw duurzaam kantoorgebouw, een investering van ruim 8 miljoen euro.

ABISS 2017: digital D-day en expert masterclasses - invitatie

Op 5 oktober komt de industrie in beweging en wordt één en ander duidelijk op ABISS 2017, de grootste en gratis digital summit en netwerkbeurs voor ondernemers en hun afdelingshoofden.

Magnax’ Axiale Flux motor/generator (+video)

De Gentse startup Magnax pakt uit met de volgende generatie elektrische generatoren en motoren. “Onze direct drive axiale flux machine loopt”, zegt oprichter en CTO van Magnax, Peter Leijnen.

Nemo Link start installatie Brits deel van eerste onderzeese interconnectie

Nemo Link is gestart met het leggen van de eerste 59 km van de dubbele zeekabel tussen het aanlandingspunt in het Verenigd Koninkrijk en het Franse offshore gedeelte.

Bedrijfsbezoek aan LVD tijdens de 6de Dag van de Industrie - uitnodiging

Op 29 september organiseert SBM in Gent de 6de editie van de Dag van de Industrie. In de voormiddag kan u deelnemen aan het bedrijfsbezoek bij LVD en het gloednieuw Experience Center bezoeken.

Unifly breidt uit naar Denemarken

Belgische scale-up Unifly breidt verder uit en heeft een nieuw internationaal kantoor in het Deense Kopenhagen geopend.

ButaNexT onderzoekt haalbaarheid nieuwe generatie biobutanol

Het ButaNexT project onderzoekt de productie van biobrandstof uit biomassa. Specifiek voor dit project is dat de biomassa de landbouw niet verstoort en niet bijdraagt aan ontbossing.

Agoria ontwikkelt GDPR Compass voor bedrijven

Om de ondernemingen te helpen de General Data Protection Regulation (GDPR)-verplichtingen te respecteren, heeft technologiefederatie Agoria het GDPR Compass ontwikkeld.