Resultaten VIL-project ‘Omni-channel logistiek’

Economie 24/11/2016 14:10:55

Hoewel het een noodzakelijkheid lijkt, is instappen in het omni-channel verhaal niet altijd de beste keuze voor een bedrijf. De keuze moet doordacht gemaakt worden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Antwerpse haven gaat nauwer samenwerken met India

Eerste spadesteek voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen gezet

VIL start project over circulaire logistiek voor kledingindustrie

Bouw eerste bedrijf op Tech Lane Ghent van start gegaan

Van Hool gaat 14 trambussen leveren voor Brusselse Noordrand

Consortium met Sweco ontwerpt ITS-actieplan 2030

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Energy Efficiency in Industry

Building 904, Technologiepark, Zwijnaarde

van 9/05/2017 tot 12/12/2017

ie-net ingenieursvereniging-opleiding 'inzicht in lastechniek'

Ingenieurshuis, Antwerpen

van 20/11/2017 tot 18/12/2017

Cursus uitlijnen - niveau 1 asuitlijnen

Crowne Plaza Antwerpen

dinsdag 21 november 2017

Risicomanagement als onderdeel van ISO 9001

Tramstraat 63 - 9052 Zwijnaarde

dinsdag 21 november 2017

Circular Economy Day Belgium

BluePoint Brussel

dinsdag 21 november 2017

Opleiding laseroptisch uitlijnen voor gevorderden

Crowne Plaza Antwerpen

van 22/11/2017 tot 23/11/2017

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Nieuw innovatief bedrijfsnetwerk Offshore Energie opgericht

Keuze van de redactie

(15/11) Teamleader wint Deloitte’s Technology Fast 50 award

(13/11) VUB leidt project naar productie van hernieuwbare waterstof

(8/11) Tiger Power gaat Noord-India voorzien van groene energie

(7/11) Duurzaamheid hoofdpunt in vijfjarenplan NMBS

(2/11) Plasma gebruiken om CO2 om te zetten in waardevolle stoffen

(31/10) Metingen project CLINSH voor schone binnenvaart opgestart

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Dit blijkt uit de resultaten van het project ‘Omni-channel logistiek’ van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) waaraan twaalf bedrijven deelnamen.

Retailers verkopen meer en meer zowel via winkels als webshops. Zeer vaak zijn in de praktijk e-commerce en winkels echter gescheiden verkoopkanalen met eigen voorraden en afleveropties. Dit kan leiden tot gemiste verkopen.

Het uitgangspunt van dit project was dat dit moet veranderen om over te gaan op succesvolle omni-channel verkoop. Uit de resultaten blijkt echter dat het kostenplaatje dat aan een vlekkeloze logistieke integratie vasthangt erg hoog kan zijn en moet afgezet worden tegen de potentiële omzetstijging.

Het verenigen van de online en offline is niet eenvoudig omdat beide ketens verschillende karakteristieken hebben. Het is ook niet eenvoudig om de totale logistieke kosten onder controle te houden door de toenemende complexiteit. De logistieke kost kan oplopen tot het vijf- of zesvoudige van een klassieke aankoop in een winkelpunt.

De meeste winkels draaien zonder marge. E-commerce zorgt voor een krimp in de winkel, vooral in de winkel van de concurrent die niet mee is met de trein van omni-channel. Dat omni-channel geen heilige graal is hebben verschillende retailers al aan den lijven ondervonden.

Een aantal zijn simpelweg van de kaart geveegd door niet of te laat te anticiperen op de opmars van e-commerce. Al zijn er uitzonderingen zoals Action en Primark. Zij staan bekend om hun zeer lage prijzen, flinterdunne marges en relatief lage gemiddelde bestedingen.

Hier gaan zaken als de kosten van verzending en verwerking van retouren te zwaar doorwegen. Het succes van een omni-channel strategie hangt dan ook voor een groot deel af van de productcategorie en klanten die worden beoogd.

In omni-channel moet er steeds vertrokken worden vanuit de noden van de klant, zonder blindelings aan elke eis te voldoen. Continue bepalen van de klantstrategie en de logistieke oplossingen die hierop afgestemd moeten worden.

VIL stelde een rekenmodel op dat hier kosten opplakt en zo aangeeft welke omzetstijging nodig zal zijn om rendabel te blijven. Het rekenmodel laat toe verschillende verkoopscenario’s (aankoop in de winkel, thuisbezorging, afhaalpunt …) te simuleren en de impact op de logistieke kosten na te gaan. << (Guy Leysen) (foto: Pixabay)

Deze 12 bedrijven namen deel aan dit project:
Aveve, bpost, Coca-Cola, DCM, Delhaize, Dockx Logistics, Dreamland, Makro, P&G, PostNL, Special Fruit en TDL Group. <<

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Belfius investeert 10 miljoen euro in accelerator The Birdhouse

Start-up en scale-up accelerator The Birdhouse sloot een uitgebreide overeenkomst met Belfius Bank & Verzekeringen, dat vanaf 2018 jaarlijks fors zal investeren in hun startersprogramma.

ACE helpt politie bij beveiliging van ongevalsimulator - techniek

Om het aantal verkeersongevallen terug te dringen, heeft de politie een mobiele testslede voor autogordels ontwikkeld. Hierin spelen industriële stootdempers van ACE een belangrijke rol.

Teamleader wint Deloitte’s Technology Fast 50 award

Teamleader staat aan de top van Deloitte’s 2017 Technology Fast 50, de rangschikking van de 50 snelst groeiende technologiebedrijven in België. Spott werd dan weer verkozen tot Rising Star.

Gent breidt stadsverwarmingsnetwerk aanzienlijk uit

In Gent heeft burgemeester Daniël Termont de uitbreiding van het stadsverwarmingsnet naar de Tondelier-site officieel in werking gesteld. Hierdoor wordt dit het grootste van het land.

Lasergestuurd previewsysteem: zelfrijdende auto weer dichterbij - artikel

Het gevoel van het ‘vliegend tapijt’ komt een stuk dichterbij met XenoTrack, een op lasertechnologie gebaseerd systeem voor ‘actieve ophanging met preview’ voor voertuigen.

KU Leuven wetenschappers vinden manier om celdeling te stoppen

Menselijke cellen gebruiken een timer om te delen. Wetenschappers van de KU Leuven hebben ontrafeld hoe die timer aan- en uitgeschakeld wordt. Dit biedt nieuwe behandelings-perspectieven.

Sirris integreert additive manufacturing in demonstrator van productielijn

Additive manufacturing (AM) is klaar voor de productievloer. Toch blijken de industrialisering en opschaling ervan nog op verschillende uitdagingen te stoten. Sirris lanceert een oplossing.

Belgische voedingsindustrie wil duurzaam groeien

Het 3de online duurzaamheidsverslag van de voedingsindustrie toont hoe de sector verder wil groeien en antwoorden biedt op uitdagingen rond welvaart, personen, milieu en maatschappij.

HART-functionaliteit in TwinCAT en I/O

De procesindustrie vraagt om innovatieve en kostenbesparende automatiseringsoplossingen. De PC-gebaseerde besturing van Beckhoff voldoet hieraan dankzij de integratie van specifieke protocollen en interfaces en door het uitgebreide productassortiment. Klik hier voor meer info. <<

Miniatuur Neptune
servobesturing

De Neptune servobesturing behoort tot het standaard pakket van Ingenia, maar is met een afmeting van 40 x 40 mm alles behalve standaard te noemen. Met dit zeer compacte formaat behoort deze besturing tot de kleinste van de wereld. Lees snel meer over deze besturingen!

Partners

Partners