Resultaten VIL-project ‘Omni-channel logistiek’

Economie 24/11/2016 14:10:55

Hoewel het een noodzakelijkheid lijkt, is instappen in het omni-channel verhaal niet altijd de beste keuze voor een bedrijf. De keuze moet doordacht gemaakt worden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Plan heropening goederenspoor IJzeren Rijn via nieuw tracé

Forse stijging aantal scheepsbewegingen voor Haven Oostende

2017 recordjaar voor Vlaamse binnenvaart

Havenbedrijf Antwerpen kiest Descartes voor elektronische communicatie

Primeur: eerste dieselelektrische aggregaatzuiger voor Group de Cloedt

1,7 miljoen euro extra voor internationalisering Vlaamse economie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

ie-net ingenieursvereniging-opleiding 'van ingenieur tot manager'

Ingenieurshuis, Antwerpen

van 27/11/2017 tot 26/03/2018

Expert in lean en productiemanangement module 4: Leidinggeven en teamcoaching

SBM Gent

van 31/01/2018 tot 21/02/2018

Expert in onderhoudsmanagement: Technische documentatie en wisselstukkenbeheer

SBM Gent

van 1/02/2018 tot 22/02/2018

VSK 2018

Jaarbeurs Utrecht

van 6/02/2018 tot 9/02/2018

Sick Vision Day

Ghelamco Arena - Gent

dinsdag 6 februari 2018

MNE - MTMS Network Event

Kortrijk Xpo

van 7/02/2018 tot 8/02/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(19/1) Proeftuin voor Smart Grid-technologie gelanceerd

(18/1) Plan heropening goederenspoor IJzeren Rijn via nieuw tracé

(16/1) Whitepaper Sirris: ’De circulaire economie en nieuwe waardecreatie’

(15/1) Beveiligingslek bedreigt miljoenen laptops

(12/1) EU steekt 1 miljard euro in ontwikkeling Europese supercomputers

(11/1) Belgische startup wil Blockchain kennisplatform worden

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Dit blijkt uit de resultaten van het project ‘Omni-channel logistiek’ van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) waaraan twaalf bedrijven deelnamen.

Retailers verkopen meer en meer zowel via winkels als webshops. Zeer vaak zijn in de praktijk e-commerce en winkels echter gescheiden verkoopkanalen met eigen voorraden en afleveropties. Dit kan leiden tot gemiste verkopen.

Het uitgangspunt van dit project was dat dit moet veranderen om over te gaan op succesvolle omni-channel verkoop. Uit de resultaten blijkt echter dat het kostenplaatje dat aan een vlekkeloze logistieke integratie vasthangt erg hoog kan zijn en moet afgezet worden tegen de potentiële omzetstijging.

Het verenigen van de online en offline is niet eenvoudig omdat beide ketens verschillende karakteristieken hebben. Het is ook niet eenvoudig om de totale logistieke kosten onder controle te houden door de toenemende complexiteit. De logistieke kost kan oplopen tot het vijf- of zesvoudige van een klassieke aankoop in een winkelpunt.

De meeste winkels draaien zonder marge. E-commerce zorgt voor een krimp in de winkel, vooral in de winkel van de concurrent die niet mee is met de trein van omni-channel. Dat omni-channel geen heilige graal is hebben verschillende retailers al aan den lijven ondervonden.

Een aantal zijn simpelweg van de kaart geveegd door niet of te laat te anticiperen op de opmars van e-commerce. Al zijn er uitzonderingen zoals Action en Primark. Zij staan bekend om hun zeer lage prijzen, flinterdunne marges en relatief lage gemiddelde bestedingen.

Hier gaan zaken als de kosten van verzending en verwerking van retouren te zwaar doorwegen. Het succes van een omni-channel strategie hangt dan ook voor een groot deel af van de productcategorie en klanten die worden beoogd.

In omni-channel moet er steeds vertrokken worden vanuit de noden van de klant, zonder blindelings aan elke eis te voldoen. Continue bepalen van de klantstrategie en de logistieke oplossingen die hierop afgestemd moeten worden.

VIL stelde een rekenmodel op dat hier kosten opplakt en zo aangeeft welke omzetstijging nodig zal zijn om rendabel te blijven. Het rekenmodel laat toe verschillende verkoopscenario’s (aankoop in de winkel, thuisbezorging, afhaalpunt …) te simuleren en de impact op de logistieke kosten na te gaan. << (Guy Leysen) (foto: Pixabay)

Deze 12 bedrijven namen deel aan dit project:
Aveve, bpost, Coca-Cola, DCM, Delhaize, Dockx Logistics, Dreamland, Makro, P&G, PostNL, Special Fruit en TDL Group. <<

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Forse stijging aantal scheepsbewegingen voor Haven Oostende

Haven Oostende kan terugblikken op een succesvol jaar. Niet enkel de offshore wind business draait op volle toeren, maar ook de traditionele economische activiteiten houden stand.

Peter Stracar nieuwe CEO bij GE

GE heeft Peter Stracar benoemd als president en CEO voor de Europese regio. Hij volgt in die functie Mark Hutchinson op, die op 1 januari zijn pensioen aankondigde.

Pilz Veiligheidsschakelmat PSENmat met plaatsdetectie - techniek

De PSENmat van Pilz is een veiligheidsschakelmat met geïntegreerde schakelaar die een bedieningsfunctie ter beschikking stelt. Dit maakt compleet nieuwe machine­bedieningsconcepten mogelijk.

VITO opent dochter-onderneming in Verenigde Arabische Emiraten

VITO heeft haar dochter-onderneming VITO (Arabia Science and Technology Consultancy LLC) in de Verenigde Arabische Emiraten geopend. Dit is dit het derde regionaal bedrijf van VITO.

Overspanning met hoogspanningslijn voor Schelde in Antwerpse haven

In de Antwerpse haven zijn de voorbereidende werken gestart voor de overspanning van de Schelde met een nieuwe hoogspanningslijn. Dit is onderdeel van het Brabo-project van Elia.

Industriële automatisatie: Belgische bedrijven gaan ervoor - artikel

In het kader van de Agoria-campagne ‘Make it in Belgium’zaten 4 ‘verborgen parels’ van de automatisering rond de tafel. Ze hadden het over innovatie in de machinebouw en productiesystemen.

Besix behaalt BIM-certificaat niveau 2

Besix Contracting behaalde in december 2017 via haar Engineering-afdeling het BIM Level 2-certificaat van BSI Group, door te voldoen aan de eisen van de norm PAS 1192-2 (ontwerp en bouw).

Wetenschapper Timothy Noël ontvangt prestigieuze chemie-prijs

Noël ontvangt de DECHEMA-prijs als erkenning voor zijn baanbrekende werk op het gebied van continue fotochemische conversie in microkanaalsystemen.

Partners