Resultaten VIL-project ‘Omni-channel logistiek’

Economie 24/11/2016 14:10:55

Hoewel het een noodzakelijkheid lijkt, is instappen in het omni-channel verhaal niet altijd de beste keuze voor een bedrijf. De keuze moet doordacht gemaakt worden.

Lees hieronder verder   
Verwant

EU: uitstoot van schadelijke gassen door vrachtwagens met 15% verminderen

DAF en VDL bouwen samen elektrische vrachtwagens

Nieuw online platform voor lege magazijnruimten bij Belgische bedrijven

International Car Operators realiseert mega-terminal in Zeebrugge

1,6 miljoen euro voor technologie tegen drugssmokkel in Antwerpse haven

PSA Groupe kiest Punch Powertrain voor elektrisch transmissiesysteem

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Masterclass 'Design for additive manufacturing'

Zwijnaarde / Seraing

van 25/04/2018 tot 22/05/2018

Expert in lean en productiemanangement: value stream mapping

SBM Gent

van 16/05/2018 tot 23/05/2018

Optimaliseren en integreren van mijn onderhoudsplan in de bedrijfsprocessen

SBM Gent

van 16/05/2018 tot 6/06/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(17/5) Flanders Make investeert 15 miljoen euro in West-Vlaanderen

(16/5) Inhuldiging grootschalig Europees batterijproject op Terhills-site

(14/5) Antwerpse haven en Fluxys zoeken oplossing rond CO2-opvang

(14/5) PSA Groupe kiest Punch Powertrain voor elektrisch transmissiesysteem

(9/5) Belgische industrie vraagt aangepaste dronewetgeving

(7/5) KU Leuven onderzoekers maken bioplastic uit kaasafval

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Dit blijkt uit de resultaten van het project ‘Omni-channel logistiek’ van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) waaraan twaalf bedrijven deelnamen.

Retailers verkopen meer en meer zowel via winkels als webshops. Zeer vaak zijn in de praktijk e-commerce en winkels echter gescheiden verkoopkanalen met eigen voorraden en afleveropties. Dit kan leiden tot gemiste verkopen.

Het uitgangspunt van dit project was dat dit moet veranderen om over te gaan op succesvolle omni-channel verkoop. Uit de resultaten blijkt echter dat het kostenplaatje dat aan een vlekkeloze logistieke integratie vasthangt erg hoog kan zijn en moet afgezet worden tegen de potentiële omzetstijging.

Het verenigen van de online en offline is niet eenvoudig omdat beide ketens verschillende karakteristieken hebben. Het is ook niet eenvoudig om de totale logistieke kosten onder controle te houden door de toenemende complexiteit. De logistieke kost kan oplopen tot het vijf- of zesvoudige van een klassieke aankoop in een winkelpunt.

De meeste winkels draaien zonder marge. E-commerce zorgt voor een krimp in de winkel, vooral in de winkel van de concurrent die niet mee is met de trein van omni-channel. Dat omni-channel geen heilige graal is hebben verschillende retailers al aan den lijven ondervonden.

Een aantal zijn simpelweg van de kaart geveegd door niet of te laat te anticiperen op de opmars van e-commerce. Al zijn er uitzonderingen zoals Action en Primark. Zij staan bekend om hun zeer lage prijzen, flinterdunne marges en relatief lage gemiddelde bestedingen.

Hier gaan zaken als de kosten van verzending en verwerking van retouren te zwaar doorwegen. Het succes van een omni-channel strategie hangt dan ook voor een groot deel af van de productcategorie en klanten die worden beoogd.

In omni-channel moet er steeds vertrokken worden vanuit de noden van de klant, zonder blindelings aan elke eis te voldoen. Continue bepalen van de klantstrategie en de logistieke oplossingen die hierop afgestemd moeten worden.

VIL stelde een rekenmodel op dat hier kosten opplakt en zo aangeeft welke omzetstijging nodig zal zijn om rendabel te blijven. Het rekenmodel laat toe verschillende verkoopscenario’s (aankoop in de winkel, thuisbezorging, afhaalpunt …) te simuleren en de impact op de logistieke kosten na te gaan. << (Guy Leysen) (foto: Pixabay)

Deze 12 bedrijven namen deel aan dit project:
Aveve, bpost, Coca-Cola, DCM, Delhaize, Dockx Logistics, Dreamland, Makro, P&G, PostNL, Special Fruit en TDL Group. <<

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

B&R presenteerde ACOPOStrak op de Hannover Messe - advertorial

De ACOPOStrak was nu ook te zien op de Hannover Messe 2018. B&R liet daar zien hoe de ultieme productie-efficiëntie bereikt kan worden met het flexibele ACOPOStrak transportsysteem.

Stijn Bijnens wordt CEO van Cegeka

Begin 2019 zal Stijn Bijnens André Knaepen opvolgen als CEO van Cegeka. Knaepen zal zich dan volledig toeleggen op zijn rol als uitvoerend voorzitter van de Raad van Bestuur.

Flanders Make investeert 15 miljoen euro in West-Vlaanderen

Flanders Make, het onderzoekscentrum voor de maakindustrie, investeert 15 miljoen euro voor bouw en ontwikkeling van activiteiten in Kortrijk. Het wil van hieruit maakbedrijven ondersteunen.

Antwerp Space stuurt LaRa naar Mars

ESA / PRODEX en Antwerp Space hebben een industrieel contract getekend voor LaRa (Lander Radioscience), een 'martiaans' instrument aan boord ExoMars 2020.

Aandacht voor de nalatenschap van ingenieurs - artikel

2018 is het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed. Hoewel industrieel erfgoedbeheer al lang ingeburgerd is, mangelt het in België aan een langetermijnvisie. En wat met 'gevaarlijk' erfgoed

1,6 miljoen euro voor technologie tegen drugssmokkel in Antwerpse haven

De Belgische douane gaat dit geld onder meer investeren in draagbare spectrometers voor analyse van verdachte substanties, smart seals en observatiemiddelen voor in de lucht en onder water.

Hays heeft ambitieuze groeiplannen

Rekruteringsbureau Hays wil de komende 4 jaar zijn personeelsbestand verdubbelen. Momenteel zijn er zo’n 200 mensen tewerkgesteld. Dit zou moeten groeien tot 400 consultants.

Hoe zal augmented reality de procesindustrie veranderen? - uitnodiging

Tijdens de drie openingsevents van Endress+Hauser komt u te weten hoe technologische vooruitgang de processen en maintenance in de procesindustrie zal veranderen.

RS Components lanceert DesignSpark Marketplace

RS Components (RS) onthulde een bètaversie van een belangrijk nieuw platform: 'DesignSpark Marketplace'. Hiermee kunnen makers, pro-makers, starters en kleine bedrijven hun eigen uitvindingen en productcreaties aan een breed publiek van collega's en ingenieurs tonen en verkopen. >>

Partners