#Caterpillar: alweer zwaar banenverlies - column

Columns & Blogs 2/11/2016 9:54:44

Ongetwijfeld schrok u ook van de recente aankondiging van de sluiting van Caterpillar in Gosselies. 2.200 rechtstreekse en naar schatting 5.000 indirecte banen gaan verloren.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Dit is niet de enige economische impact. Door de sluiting gaat ook veel industriële know-how verloren, zowel bij de onderneming zelf, maar ook bij de vele toeleveranciers.

Jammer genoeg is Caterpillar het zoveelste industrieel bedrijf in de voorbije jaren dat zijn deuren sluit in België. Hoewel het nieuws hard aankomt, konden we de bui al zien hangen toen het bedrijf in 2015 al aankondigde wereldwijd 10.000 banen te schrappen.

Sinds 2008 zien veel bedrijven orders teruglopen en zijn ze genoodzaakt te herstructureren. Daarbij komt een Belgische vestiging snel op de shortlist. Hoge loonkosten, hoge belastingen, enz… U kent de argumenten onderhand wel. De vraag is: wat kunnen we er aan doen?

Onderhoud kan het verschil maken
In feite is het antwoord simpel: we moeten veel productiever zijn. Onderhoud kan hier in belangrijke mate toe bijdragen. Om concurrerend te blijven in de wereldeconomie moeten Belgische bedrijven de capaciteit van het sterk geautomatiseerd machinepark maximaal benutten om de productiekost per eenheid te minimaliseren.

Toenmalig maintenance manager Pasquale Sinapi toonde bij Caterpilar in 2007 toonde hoe het moet: met een vurig enthousiasme zorgde hij voor een ware cultuuromslag op de productievloer: onderhoud en productie werden volwaardige partners.

Ondersteund door de expertise van de centrale onderhoudsdienst, werkten de decentrale onderhoudsploegen en machine-operatoren samen aan een continue verbetering van de beschikbaarheid van machines en installaties.

Deze aanpak legde Caterpillar Belgium geen windeieren: tussen 2003 en 2007 steeg de technische beschikbaarheid met 4,5% en het globale rendement van het productieapparaat met 14%. Het hogere rendement betekende ook een lagere kost per geproduceerde eenheid. Toen kwam 2008. Bij krimpende markten is het veel moeilijker om de overall kostenefficiëntie vast te houden en geldt uiteindelijk survival of the fittest...

Hoe moet het verder?
Is het gemakkelijk om met een Belgische site concurrentieel te zijn in de huidige globale economie? Nee. Is dit onrealistisch? Zeker niet. We hebben hier namelijk een belangrijke troef: een nog steeds aantrekkelijk industrieel weefsel dankzij een zeer lange industriële geschiedenis.

Als investeerder wil je immers ook de risico’s van een industrieel project onder controle houden: veiligheid, milieu, respect voor intellectual property, leverbetrouwbaarheid, time-to-market, flexibiliteit, …

Allemaal dingen waar onze ervaren engineering en technische afdelingen in grote mate kunnen toe bijdragen. In een productie-omgeving met intelligente robots, internet of things en big data analyse worden de technici en ingenieurs trouwens nog belangrijker voor een geslaagd industrieel project.

Onheilsprofeten zeggen industrie geen toekomst meer heeft in België. Ik denk dat het anders kan. Maar dan moeten we dringend ons huiswerk maken: de overheid moet investeren in betaalbare loonkosten, scholen moeten investeren in technische opleidingen op hoog niveau, en de bedrijven moeten investeren in de modernisering van het productieapparaat. Is er een alternatief? << (foto: BEMAS)
door Maintenance Evangelist Wim Vancauwenberghe directeur van BEMAS

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

In de verpakkingsbranche ligt de nadruk op precisie, reproductie, efficiëntie, lage stukprijzen en korte cyclustijden. Arburg biedt daarom specifieke verpakkingsmachines en -installaties aan

Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

Ardo haalde het in deze 24ste editie van Decospan en Reynaers Group. Daarnaast won Ontoforce de ‘Prijs van de Vlaamse Regering voor de Scale-up van het Jaar’ 2018.

Bernadette Spinoy wordt algemeen directeur van Total Belgium

Total heeft Bernadette Spinoy aangesteld als algemeen directeur en bestuurder van Total Belgium. Zo komt er voor de eerste keer een vrouw aan leiding van deze afdeling van Total.

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Galère (werkmaatschappij van BAM actief in Wallonië en Brussel) heeft in combinatie met Jan De Nul opdracht verworven voor de eerste fase van de renovatie van de Monsin-stuwdam in de Maas.

AirBridgeCargo vestigt Europese vrachthub op Liege Airport

De Russische luchtvaartmaatschappij gaat een vrachtcentrum van 25.000 vierkante meter in gebruik nemen op de luchthaven van Luik, waarvoor een investering nodig is van 25 miljoen euro.

Start publieke raadpleging Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030

Elia heeft de publieke raadpleging over het Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030 opgestart. Het proces loopt tot 15 december 2018. Dit ontwikkelingsplan moet om de 4 jaar opgemaakt worden.

Nieuwe katalysator vermindert ontstaan CO2 in ‘Coal to Liquids’-proces

Onderzoekers uit China en van de TU Eindhoven hebben een nieuw soort ijzerkatalysator ontwikkeld die de CTL-kosten drukken, doordat veel minder syngas naar CO2 wordt omgezet.

Klein maar fijn: JUMO dTRANS T08 en S08 - advertorial

Achter de JUMO dTRANS T08-serie en de JUMO dTRANS S08-serie bevindt zich een omvangrijk portfolio van negen meetomvormers en 13 signaal-scheidingsomzetters.

Partners