#Caterpillar: alweer zwaar banenverlies - column

Columns & Blogs 2/11/2016 9:54:44

Ongetwijfeld schrok u ook van de recente aankondiging van de sluiting van Caterpillar in Gosselies. 2.200 rechtstreekse en naar schatting 5.000 indirecte banen gaan verloren.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/3) Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

(18/3) Stoomnet ECLUSE in Antwerpse haven officieel geopend

(14/3) 3D geprint poreus mes snijdt onder druk

(13/3) Fysici blijven hoopvol over nieuwe Japanse superversneller

(12/3) Primeur: langste composiet-bruggen komen in Brugge

(12/3) Uniek nanomateriaal heeft brede waaier aan duurzame toepassingen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Dit is niet de enige economische impact. Door de sluiting gaat ook veel industriële know-how verloren, zowel bij de onderneming zelf, maar ook bij de vele toeleveranciers.

Jammer genoeg is Caterpillar het zoveelste industrieel bedrijf in de voorbije jaren dat zijn deuren sluit in België. Hoewel het nieuws hard aankomt, konden we de bui al zien hangen toen het bedrijf in 2015 al aankondigde wereldwijd 10.000 banen te schrappen.

Sinds 2008 zien veel bedrijven orders teruglopen en zijn ze genoodzaakt te herstructureren. Daarbij komt een Belgische vestiging snel op de shortlist. Hoge loonkosten, hoge belastingen, enz… U kent de argumenten onderhand wel. De vraag is: wat kunnen we er aan doen?

Onderhoud kan het verschil maken
In feite is het antwoord simpel: we moeten veel productiever zijn. Onderhoud kan hier in belangrijke mate toe bijdragen. Om concurrerend te blijven in de wereldeconomie moeten Belgische bedrijven de capaciteit van het sterk geautomatiseerd machinepark maximaal benutten om de productiekost per eenheid te minimaliseren.

Toenmalig maintenance manager Pasquale Sinapi toonde bij Caterpilar in 2007 toonde hoe het moet: met een vurig enthousiasme zorgde hij voor een ware cultuuromslag op de productievloer: onderhoud en productie werden volwaardige partners.

Ondersteund door de expertise van de centrale onderhoudsdienst, werkten de decentrale onderhoudsploegen en machine-operatoren samen aan een continue verbetering van de beschikbaarheid van machines en installaties.

Deze aanpak legde Caterpillar Belgium geen windeieren: tussen 2003 en 2007 steeg de technische beschikbaarheid met 4,5% en het globale rendement van het productieapparaat met 14%. Het hogere rendement betekende ook een lagere kost per geproduceerde eenheid. Toen kwam 2008. Bij krimpende markten is het veel moeilijker om de overall kostenefficiëntie vast te houden en geldt uiteindelijk survival of the fittest...

Hoe moet het verder?
Is het gemakkelijk om met een Belgische site concurrentieel te zijn in de huidige globale economie? Nee. Is dit onrealistisch? Zeker niet. We hebben hier namelijk een belangrijke troef: een nog steeds aantrekkelijk industrieel weefsel dankzij een zeer lange industriële geschiedenis.

Als investeerder wil je immers ook de risico’s van een industrieel project onder controle houden: veiligheid, milieu, respect voor intellectual property, leverbetrouwbaarheid, time-to-market, flexibiliteit, …

Allemaal dingen waar onze ervaren engineering en technische afdelingen in grote mate kunnen toe bijdragen. In een productie-omgeving met intelligente robots, internet of things en big data analyse worden de technici en ingenieurs trouwens nog belangrijker voor een geslaagd industrieel project.

Onheilsprofeten zeggen industrie geen toekomst meer heeft in België. Ik denk dat het anders kan. Maar dan moeten we dringend ons huiswerk maken: de overheid moet investeren in betaalbare loonkosten, scholen moeten investeren in technische opleidingen op hoog niveau, en de bedrijven moeten investeren in de modernisering van het productieapparaat. Is er een alternatief? << (foto: BEMAS)
door Maintenance Evangelist Wim Vancauwenberghe directeur van BEMAS

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Chemie- en farma goed voor recordbedrag aan buitenlandse investeringen

Buitenlandse ondernemingen uit de sector van de chemie, kunststoffen en life sciences hebben vorig jaar een recordbedrag van meer dan 2 miljard euro in Vlaanderen geïnvesteerd.

11 nieuwe projecten uit Europees BENEFIC-programma goedgekeurd

In het kader van het Europese BENEFIC-programma werden 11 nieuwe projecten goedgekeurd. Het gaat om 53 laad- en tankpunten voor elektrische wagens, taxi’s, bussen en binnenvaartschepen.

ifm is uw partner voor de automatisering van morgen - advertorial

Sinds de oprichting in 1969 heeft ifm zijn stempel gedrukt op de industriële automatisering met nieuwe ontwikkelingen in sensoren, besturingssystemen en andere industriële systemen.

Foreign Investment Trophy 2019 bekroont buitenlandse topinvesteerders

Borealis, Daikin en AGP vielen in de prijzen op de Foreign Investment Trophy 2019. FIT onderstreept hiermee voor de zevende keer het belang van buitenlandse investeringen voor onze economie.

Jonge ingenieurs kiezen steeds vaker voor energiesector

Naar aanleiding van de Dag van de ingenieur heeft rekruteringsexpert Hays opgemerkt dat er steeds meer studenten ingenieur interesse tonen in een een job in de energiesector.

Oprichting multidisciplinair AI-onderzoekscentrum

VUB en Pieter De Leenheer, medeoprichter van de enige Belgische unicorn, Collibra, kondigen hun plannen voor de oprichting van een gezamenlijk AI-onderzoekscentrum aan.

Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

Technische medewerkers van Volvo Car Gent krijgen sinds kort een nieuwe opleiding waarbij ze een hoogtechnologische installatie in de Gentse fabriek “virtueel” kunnen testen.

Blijf op de hoogte inzake WKK en warmtenetten - uitnodiging

COGEN Vlaanderen en Warmtenetwerk Vlaanderen organiseren op 2 april in Gent een studiedag rond warmte-krachtkoppeling (WKK) en warmtenetten waar een actuele visie hier rond wordt gegeven.

Passen digitalisering en brownfield-faciliteiten bij elkaar

De huidige automatiseringssystemen verminderen ongeplande downtime door bewaking van de systeemstatus en via conditiebewaking of voorspellend onderhoud. Maar wat met brownfield-installaties met legacy-apparatuur? Kunnen deze geïntegreerd worden en aan de eisen van de moderne productie voldoen? >>

Partners