#Caterpillar: alweer zwaar banenverlies - column

Columns & Blogs 2/11/2016 9:54:44

Ongetwijfeld schrok u ook van de recente aankondiging van de sluiting van Caterpillar in Gosselies. 2.200 rechtstreekse en naar schatting 5.000 indirecte banen gaan verloren.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Dit is niet de enige economische impact. Door de sluiting gaat ook veel industriële know-how verloren, zowel bij de onderneming zelf, maar ook bij de vele toeleveranciers.

Jammer genoeg is Caterpillar het zoveelste industrieel bedrijf in de voorbije jaren dat zijn deuren sluit in België. Hoewel het nieuws hard aankomt, konden we de bui al zien hangen toen het bedrijf in 2015 al aankondigde wereldwijd 10.000 banen te schrappen.

Sinds 2008 zien veel bedrijven orders teruglopen en zijn ze genoodzaakt te herstructureren. Daarbij komt een Belgische vestiging snel op de shortlist. Hoge loonkosten, hoge belastingen, enz… U kent de argumenten onderhand wel. De vraag is: wat kunnen we er aan doen?

Onderhoud kan het verschil maken
In feite is het antwoord simpel: we moeten veel productiever zijn. Onderhoud kan hier in belangrijke mate toe bijdragen. Om concurrerend te blijven in de wereldeconomie moeten Belgische bedrijven de capaciteit van het sterk geautomatiseerd machinepark maximaal benutten om de productiekost per eenheid te minimaliseren.

Toenmalig maintenance manager Pasquale Sinapi toonde bij Caterpilar in 2007 toonde hoe het moet: met een vurig enthousiasme zorgde hij voor een ware cultuuromslag op de productievloer: onderhoud en productie werden volwaardige partners.

Ondersteund door de expertise van de centrale onderhoudsdienst, werkten de decentrale onderhoudsploegen en machine-operatoren samen aan een continue verbetering van de beschikbaarheid van machines en installaties.

Deze aanpak legde Caterpillar Belgium geen windeieren: tussen 2003 en 2007 steeg de technische beschikbaarheid met 4,5% en het globale rendement van het productieapparaat met 14%. Het hogere rendement betekende ook een lagere kost per geproduceerde eenheid. Toen kwam 2008. Bij krimpende markten is het veel moeilijker om de overall kostenefficiëntie vast te houden en geldt uiteindelijk survival of the fittest...

Hoe moet het verder?
Is het gemakkelijk om met een Belgische site concurrentieel te zijn in de huidige globale economie? Nee. Is dit onrealistisch? Zeker niet. We hebben hier namelijk een belangrijke troef: een nog steeds aantrekkelijk industrieel weefsel dankzij een zeer lange industriële geschiedenis.

Als investeerder wil je immers ook de risico’s van een industrieel project onder controle houden: veiligheid, milieu, respect voor intellectual property, leverbetrouwbaarheid, time-to-market, flexibiliteit, …

Allemaal dingen waar onze ervaren engineering en technische afdelingen in grote mate kunnen toe bijdragen. In een productie-omgeving met intelligente robots, internet of things en big data analyse worden de technici en ingenieurs trouwens nog belangrijker voor een geslaagd industrieel project.

Onheilsprofeten zeggen industrie geen toekomst meer heeft in België. Ik denk dat het anders kan. Maar dan moeten we dringend ons huiswerk maken: de overheid moet investeren in betaalbare loonkosten, scholen moeten investeren in technische opleidingen op hoog niveau, en de bedrijven moeten investeren in de modernisering van het productieapparaat. Is er een alternatief? << (foto: BEMAS)
door Maintenance Evangelist Wim Vancauwenberghe directeur van BEMAS

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

VEB gaat nadruk leggen op klimaatdoelstellingen

In de nieuwe samen­werkings­overeen­komst tussen Vlaanderen en het VEB wordt het strategisch kader voor 5 jaar vastgelegd. Klimaat­doel­stellingen krijgen hierin een centrale rol.

Mazaro neemt een volgende versnelling - artikel

“We focussen vooral op grotere brandstofbesparing en dito vermindering van de CO2-uitstoot”, zegt Filip De Mazière, bedrijfsleider van Mazaro, dat automatische transmissies ontwikkelt.

SPIE ICS gaat voor Internet of Things

Systemat, dat vorig jaar in april overgenomen werd door SPIE, heet voortaan SPIE ICS. Het is de bedoeling de ICT-expertise van de eerste te combineren met de technische vakkennis van SPIE.

Ontwerpstudie voor cirkelversneller van 100 kilometer omtrek op CERN

In de Future Circular Collider (FCC)-versneller kunnen deeltjesbundels op elkaar worden geschoten met tot bijna 10 keer meer energie als het maximum van de huidige LHC-versneller.

FIT nomineert naar jaarlijkse gewoonte buitenlandse investeerders

Flanders Investment & Trade (FIT) richt opnieuw de schijnwerpers op buitenlandse bedrijven met opvallende inves­terings­projecten in Vlaanderen. Er zullen 3 trofeeën uitgereikt worden.

Bouw apps zonder programmeren met innovatieve VUB tool

DISCOPAR is een nieuwe visuele programmeertaal, waarmee burgers op een gebruiksvriendelijke website makkelijk een app voor een eigen citizen science project in elkaar kunnen knutselen.

Haven Zeebrugge verwerkte vorig jaar 40,1 miljoen ton goederen

Voor de Haven van Zeebrugge is dit een stijging van 8% ten opzichte van 2017, wat voornamelijk is toe te schrijven aan de voor Zeebrugge belangrijke sectoren roll-on/roll-off en LNG.

Helikopter wordt drone - artikel

Sagita Helicopter verraste toen het in 2013 een model van zijn ‘Sherpa’ tweezitter toonde op ware grootte tijdens de luchtvaarshow in Le Bourget. Prototypevluchten waren gepland voor 2015.

Partners