Vlaamse e-shoppers lopen niet warm voor afhaalpunten

De consument houdt vast aan thuislevering voor zijn online bestellingen. "Dat staat haaks op wat de Vlaamse e-commerce wil: meer afhaalpunten om de kost van de last mile te verminderen", stelt VIL.

Trefwoorden: #distributie, #e-commerce, #E-green, #e-shopping, #koerier, #VIL, #Vlaams Instituut voor de Logistiek

Lees verder

Nieuws

ENGINEERINGNET.BE - De Vlaamse consumenten kiezen resoluut voor comfort. Ze willen hun online bestellingen thuis te ontvangen, liefst zonder meerprijs en zonder echt wakker te liggen van de milieu-impact van de bestelling. De termijn waarop ze hun pakje ontvangen is voor hen veel minder van belang.

Een en anders blijkt uit een consumentenenquête die het Vlaams Instituut voor de Logistiek bij 700 respondenten liet uitvoeren binnen zijn project E-green. Slechts één op de drie e-shoppers geeft aan zijn of haar pakje op te halen in een winkel of afhaalpunt. Er is geen bereidheid extra te betalen voor een aantoonbaar duurzamere levering. Enkel voor de keuze van leverplaats is er een beperkte betaalbereidheid.

Die mentaliteit blijkt nu net voor de e-commerce spelers in Vlaanderen problematisch. Die willen méér inzetten op afhaalpunten om zowel de kost van de "last mile" als de CO2-afdruk ervan drastisch te verminderen. Want uit simulaties is gebleken dat het precies de leveringen aan huis zijn die tot (te) hoge kosten en milieubelasting leiden. "Indien 75% van de leveringen via afhaalpunten zou gebeuren in plaats van via thuislevering, zou deze kost dalen met 60 tot 80%", claimt VIL.

"Wat de consument wil staat bijgevolg haaks op waar we naartoe moeten. De populaire thuislevering blijkt zowel financieel als wat betreft milieu op langere termijn niet houdbaar".

Een mogelijke pist is de prijsgevoelige klant via slimme prijszetting in de gewenste richting te sturen. Zo experimenteren bepaalde webshops vandaag al met gratis levering in een afhaalpunt of winkel, terwijl een kleine bijdrage moet worden betaald voor levering aan huis.

ACHTERGROND
Binnen het E-green project ging het VIL op zoek naar manieren om de Vlaamse e-commerce op een duurzame manier te optimaliseren. Dertien bedrijven, een mix van kleine logistieke dienstverleners, verladers en webshops werkten mee aan het project: ASX-IBECO, Bubble Post, Colruyt, DHL Parcel, Dockx Logistics, Groep Heylen, Intervest, Kuehne + Nagel, Magellan Logistics, PostNL, Recupel, Telenet en Unigro.