Vlaamse e-shoppers lopen niet warm voor afhaalpunten

Economie 29/09/2016 16:15:36

De consument houdt vast aan thuislevering voor zijn online bestellingen. "Dat staat haaks op wat de Vlaamse e-commerce wil: meer afhaalpunten om de kost van de last mile te verminderen", stelt VIL.

Verwant

Nacalculatie is must voor transporteurs

Gunning bouw Nieuwe Sluis Terneuzen definitief

Gheys start containerterminal aan Albertkanaal op

Pau bestelt 8 trambussen op waterstof bij Van Hool

Antwerps Havenbedrijf neemt twee drijvende droogdokken in gebruik

Ontwikkeling en innovatie staan centraal bij overnames Descartes

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Energy Efficiency in Industry

Building 904, Technologiepark, Zwijnaarde

van 9/05/2017 tot 12/12/2017

Opleiding trillingsanalyse CAT.II
volgens ISO 18436-2

Crowne Plaza Antwerpen

van 18/09/2017 tot 22/09/2017

EMO Hannover 2017 - Wereldbeurs voor metaalbewerking

Messegelände Hannover

van 18/09/2017 tot 23/09/2017

Agoria Academy: 'Privacy-by-design with the LINDDUN model'

BluePoint Brussels

woensdag 20 september 2017

Agoria Academy: Opleiding risicoanalyse van machines

AA-Tower Technologiepark

vrijdag 22 september 2017

Agoria Academy: Reageren op ransomware

BluePoint Brussels

dinsdag 26 september 2017

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Nieuw innovatief bedrijfsnetwerk Offshore Energie opgericht

Keuze van de redactie

(18/9) Magnax’ Axiale Flux motor/generator (+video)

(13/9) Tekort aan infrastructuur nekt verkoop elektrische auto

(11/9) Kleine windkracht blijkt groeideal (+video)

(7/9) Studente UAntwerpen ontwikkelt alternatief voor bypassoperatie (+video)

(4/9) Zelfherstellende machines komen dichterbij

(31/8) Studie over toename schildklierkanker rond nucleaire sites

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Vlaamse consumenten kiezen resoluut voor comfort. Ze willen hun online bestellingen thuis te ontvangen, liefst zonder meerprijs en zonder echt wakker te liggen van de milieu-impact van de bestelling. De termijn waarop ze hun pakje ontvangen is voor hen veel minder van belang.

Een en anders blijkt uit een consumentenenquête die het Vlaams Instituut voor de Logistiek bij 700 respondenten liet uitvoeren binnen zijn project E-green. Slechts één op de drie e-shoppers geeft aan zijn of haar pakje op te halen in een winkel of afhaalpunt. Er is geen bereidheid extra te betalen voor een aantoonbaar duurzamere levering. Enkel voor de keuze van leverplaats is er een beperkte betaalbereidheid.

Die mentaliteit blijkt nu net voor de e-commerce spelers in Vlaanderen problematisch. Die willen méér inzetten op afhaalpunten om zowel de kost van de "last mile" als de CO2-afdruk ervan drastisch te verminderen. Want uit simulaties is gebleken dat het precies de leveringen aan huis zijn die tot (te) hoge kosten en milieubelasting leiden. "Indien 75% van de leveringen via afhaalpunten zou gebeuren in plaats van via thuislevering, zou deze kost dalen met 60 tot 80%", claimt VIL.

"Wat de consument wil staat bijgevolg haaks op waar we naartoe moeten. De populaire thuislevering blijkt zowel financieel als wat betreft milieu op langere termijn niet houdbaar".

Een mogelijke pist is de prijsgevoelige klant via slimme prijszetting in de gewenste richting te sturen. Zo experimenteren bepaalde webshops vandaag al met gratis levering in een afhaalpunt of winkel, terwijl een kleine bijdrage moet worden betaald voor levering aan huis.

ACHTERGROND
Binnen het E-green project ging het VIL op zoek naar manieren om de Vlaamse e-commerce op een duurzame manier te optimaliseren. Dertien bedrijven, een mix van kleine logistieke dienstverleners, verladers en webshops werkten mee aan het project: ASX-IBECO, Bubble Post, Colruyt, DHL Parcel, Dockx Logistics, Groep Heylen, Intervest, Kuehne + Nagel, Magellan Logistics, PostNL, Recupel, Telenet en Unigro. <<

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Janssen Pharmaceutica bouwt duurzaam kantoorgbouw

Janssen Pharmaceutica blijft investeren in haar site te Beerse. Deze maand starten de werken aan een nieuw duurzaam kantoorgebouw, een investering van ruim 8 miljoen euro.

ABISS 2017: digital D-day en expert masterclasses - invitatie

Op 5 oktober komt de industrie in beweging en wordt één en ander duidelijk op ABISS 2017, de grootste en gratis digital summit en netwerkbeurs voor ondernemers en hun afdelingshoofden.

Magnax’ Axiale Flux motor/generator (+video)

De Gentse startup Magnax pakt uit met de volgende generatie elektrische generatoren en motoren. “Onze direct drive axiale flux machine loopt”, zegt oprichter en CTO van Magnax, Peter Leijnen.

Nemo Link start installatie Brits deel van eerste onderzeese interconnectie

Nemo Link is gestart met het leggen van de eerste 59 km van de dubbele zeekabel tussen het aanlandingspunt in het Verenigd Koninkrijk en het Franse offshore gedeelte.

Bedrijfsbezoek aan LVD tijdens de 6de Dag van de Industrie - uitnodiging

Op 29 september organiseert SBM in Gent de 6de editie van de Dag van de Industrie. In de voormiddag kan u deelnemen aan het bedrijfsbezoek bij LVD en het gloednieuw Experience Center bezoeken.

Unifly breidt uit naar Denemarken

Belgische scale-up Unifly breidt verder uit en heeft een nieuw internationaal kantoor in het Deense Kopenhagen geopend.

ButaNexT onderzoekt haalbaarheid nieuwe generatie biobutanol

Het ButaNexT project onderzoekt de productie van biobrandstof uit biomassa. Specifiek voor dit project is dat de biomassa de landbouw niet verstoort en niet bijdraagt aan ontbossing.

Agoria ontwikkelt GDPR Compass voor bedrijven

Om de ondernemingen te helpen de General Data Protection Regulation (GDPR)-verplichtingen te respecteren, heeft technologiefederatie Agoria het GDPR Compass ontwikkeld.