VIL lanceert ‘landenselectietool’ voor nearshoring

Economie 21/06/2016 12:16:44

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft een tool ontwikkeld die bedrijven moet helpen om het interessantste land voor hun activiteit te kiezen indien ze nearshoring overwegen.

Lees hieronder verder   
Verwant

EU: uitstoot van schadelijke gassen door vrachtwagens met 15% verminderen

DAF en VDL bouwen samen elektrische vrachtwagens

Nieuw online platform voor lege magazijnruimten bij Belgische bedrijven

International Car Operators realiseert mega-terminal in Zeebrugge

1,6 miljoen euro voor technologie tegen drugssmokkel in Antwerpse haven

PSA Groupe kiest Punch Powertrain voor elektrisch transmissiesysteem

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Masterclass 'Design for additive manufacturing'

Zwijnaarde / Seraing

van 25/04/2018 tot 22/05/2018

Expert in lean en productiemanangement: value stream mapping

SBM Gent

van 16/05/2018 tot 23/05/2018

Optimaliseren en integreren van mijn onderhoudsplan in de bedrijfsprocessen

SBM Gent

van 16/05/2018 tot 6/06/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(17/5) Flanders Make investeert 15 miljoen euro in West-Vlaanderen

(16/5) Inhuldiging grootschalig Europees batterijproject op Terhills-site

(14/5) Antwerpse haven en Fluxys zoeken oplossing rond CO2-opvang

(14/5) PSA Groupe kiest Punch Powertrain voor elektrisch transmissiesysteem

(9/5) Belgische industrie vraagt aangepaste dronewetgeving

(7/5) KU Leuven onderzoekers maken bioplastic uit kaasafval

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Bedrijven die de beste locatie zoeken om te produceren voor de Westerse markt, besteden erg veel aandacht aan het kostenplaatje in hun beslissingsproces en zien andere belangrijke elementen over het hoofd.

Dit nieuwe VIL-model houdt niet alleen rekening met kostenelementen maar ook met kwalitatieve elementen. Veel bedrijven, die in Azië produceren, halen hun productie terug of openen productiefaciliteiten dichterbij. Deze trend, ook wel nearshoring genoemd, komt voor een belangrijk deel doordat (loon)kostenvoordelen flink zijn afgenomen.

Bedrijven die overwegen om hun productie uit Azië weg te halen besteden veel aandacht aan het kostenplaatje in hun beslissingsproces. Andere factoren die cruciaal kunnen zijn bij nearshoring worden vaak niet/minder in aanmerking genomen: politieke stabiliteit, het ‘gemak’ om in een bepaald land te investeren, de lokale beschikbaarheid van (hoog)geschoolde arbeidskrachten…

Het VIL ontwikkelde een landenselectietool (de ‘Innovatieselector’) die verder kijkt dan het kostenplaatje. Criteria als reglementering, logistieke infrastructuur, politieke stabiliteit, leveranciersnetwerk, opleidingsniveau … zijn moeilijk meetbaar en bijgevolg moeilijk vergelijkbaar.

Het VIL heeft 22 criteria kwantificeerbaar en vergelijkbaar gemaakt. Deze criteria omvatten samen een verscheidenheid aan factoren die een beslissing om te nearshoren en al dan niet voor een bepaald land te kiezen sterk kunnen beïnvloeden.

In het model zijn elf landen opgenomen (uitbreiding is mogelijk): China, Polen, Macedonië, België, Estland, Roemenië, Turkije, Slovakije, Bulgarije, Spanje en Portugal). Het referentiescenario voor de innovatieselector vertrekt van een productie in China met een afzetmarkt in West-Europa.

Kris Neyens, VIL-projectleider: “Het model dient als steun en leidraad om als organisatie de juiste vragen te stellen bij het evalueren van near- of offshoring en om een eerste, goede benadering te geven van relevante kostencomponenten van land tot land.”

Thomas Serbruyns, logistiek directeur bij Barco, die de tool al heeft gebruikt: “Voor het gebruik van de ‘Innovatieselector’ was de productkost het basiscriterium in onze beslissingen. Regelmatig kwamen we nadien allerlei andere opportuniteiten tegen, bijvoorbeeld rond tax-en legale aspecten, origine van het product, toegenomen supply chain complexiteit … die we nu via de tool op voorhand mee in beschouwing kunnen nemen.”

De echte rijkdom van de innovatieselector zit in het gezamenlijk overwegen van zowel kwalitatieve als kwantitatieve elementen tussen producenten en logistieke dienstverleners.

De volledige supply chain wordt hertekend, wat mogelijkheden biedt voor nieuwe transportconcepten en daaraan verbonden dienstverlening. << (Guy Leysen) (foto: © Rawpixel.com - stock.adobe.com)

Project Nearshoring
De ontwikkeling van de ‘Innovatieselector’ kadert binnen het project ‘Nearshoring’ van het Vlaams Instituut voor de Logistiek. Het project ging van start in maart 2015.

Zeven bedrijven die er aan meewerkten zijn Ahlers Belgium, Barco, DHL Supply Chain, DSV, Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, Group Gheys en Philips.

Doel van het project was de (logistieke) opportuniteiten van de nearshoring trend in kaart te brengen en er vervolgens maximaal op inspelen. <<


Leestip
’Nearshoring’ biedt logistieke opportuniteiten

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

B&R presenteerde ACOPOStrak op de Hannover Messe - advertorial

De ACOPOStrak was nu ook te zien op de Hannover Messe 2018. B&R liet daar zien hoe de ultieme productie-efficiëntie bereikt kan worden met het flexibele ACOPOStrak transportsysteem.

Stijn Bijnens wordt CEO van Cegeka

Begin 2019 zal Stijn Bijnens André Knaepen opvolgen als CEO van Cegeka. Knaepen zal zich dan volledig toeleggen op zijn rol als uitvoerend voorzitter van de Raad van Bestuur.

Flanders Make investeert 15 miljoen euro in West-Vlaanderen

Flanders Make, het onderzoekscentrum voor de maakindustrie, investeert 15 miljoen euro voor bouw en ontwikkeling van activiteiten in Kortrijk. Het wil van hieruit maakbedrijven ondersteunen.

Antwerp Space stuurt LaRa naar Mars

ESA / PRODEX en Antwerp Space hebben een industrieel contract getekend voor LaRa (Lander Radioscience), een 'martiaans' instrument aan boord ExoMars 2020.

Aandacht voor de nalatenschap van ingenieurs - artikel

2018 is het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed. Hoewel industrieel erfgoedbeheer al lang ingeburgerd is, mangelt het in België aan een langetermijnvisie. En wat met 'gevaarlijk' erfgoed

1,6 miljoen euro voor technologie tegen drugssmokkel in Antwerpse haven

De Belgische douane gaat dit geld onder meer investeren in draagbare spectrometers voor analyse van verdachte substanties, smart seals en observatiemiddelen voor in de lucht en onder water.

Hays heeft ambitieuze groeiplannen

Rekruteringsbureau Hays wil de komende 4 jaar zijn personeelsbestand verdubbelen. Momenteel zijn er zo’n 200 mensen tewerkgesteld. Dit zou moeten groeien tot 400 consultants.

Hoe zal augmented reality de procesindustrie veranderen? - uitnodiging

Tijdens de drie openingsevents van Endress+Hauser komt u te weten hoe technologische vooruitgang de processen en maintenance in de procesindustrie zal veranderen.

RS Components lanceert DesignSpark Marketplace

RS Components (RS) onthulde een bètaversie van een belangrijk nieuw platform: 'DesignSpark Marketplace'. Hiermee kunnen makers, pro-makers, starters en kleine bedrijven hun eigen uitvindingen en productcreaties aan een breed publiek van collega's en ingenieurs tonen en verkopen. >>

Partners