Cobots (nog) geen gevaar voor logistieke jobs

Cobots of ‘collaboratieve robots’ kunnen maar in weinig logistieke processen ingezet worden. Dat blijkt uit het project ‘Cobots in Logistics’ van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL)

Trefwoorden: #cobot, #cobots in logistics, #collaboratieve robots, #logistiek, #VIL, #Vlaams Instituut voor Logistiek

Lees verder

Nieuws

( Foto: VIL )

ENGINEERINGNET.BE - De huidige generatie cobots is nog te immatuur om een grote doorbraak in de logistiek te veroorzaken. Samen met twaalf bedrijven ging het VIL na wat deze cobots voor logistieke processen kunnen betekenen.

Toenemende e-commerce activiteiten, groter aanbod van productvariëteiten en de nood aan een snellere leverservice verhogen de druk op de logistieke operaties en vragen meer handenarbeid. Het inzetten van cobot-medewerkers zou de druk op de loonkost kunnen beperken en de competitiviteit van de Vlaamse ondernemers opkrikken.

Cobots zijn flexibele, meestal mensgrote robots die anders dan standaard industriële robots feilloos met mensen kunnen samenwerken. Uit het project blijkt echter dat met de huidige generatie cobots de toepassingsmogelijkheden nog beperkt zijn.

Het VIL bracht de beschikbare cobots en de technische mogelijkheden in kaart en voerde verschillende haalbaarheidstesten uit voor de deelnemende bedrijven.

De haalbaarheidstesten hebben aangetoond dat de inzetbaarheid van cobots in de logistiek vandaag (nog) vrij beperkt is en vaak ook aanpassingen vergt in de bestaande logistieke processen (de manier waarop goederen aangevoerd worden, standaardisatie van de verpakking …).

De haalbaarheid hangt voor een groot deel af van het gewicht, het volume en de ‘pickbaarheid’ van de producten, hoe vaak lijnen van product wisselen en de gewenste snelheid. Wanneer de inzet van een cobot wél mogelijk is, is het kostenplaatje rooskleurig, zo blijkt uit de berekende business cases.

Een van de testen binnen het project voor deelnemer Special Fruit betrof het picken en plaatsen van avocado’s in een schaaltje. De cobot nam binnen de test de repetitieve taak over van een operator.

Luc Pleysier van het VIL: “In totaal hebben we 19 verschillende scenario’s uitgetest om de meest geschikte opstelling, snelheid en grijper na te gaan. Doel was dezelfde snelheid te halen als de menselijke medewerkers. Dat bleek mogelijk, maar wel mits aanpassing van het proces. Doordat de de cobot langer kan doorwerken kan hij finaal dezelfde capaciteit bereiken.”

Het voordeel van werken met een cobot, in tegenstelling tot de meeste robots, is dat die ook flexibel inzetbaar blijft voor andere taken op andere verpakkingslijnen en dat hij naast de andere operatoren kan werken die de aanvoer voorzien van de avocado’s en de verpakking in de dozen.

Pleysier: “Het is ook geen noodzaak om de volledige lijn van A tot Z te automatiseren om de productiviteit en efficiëntie te verhogen én er komt extra menselijke capaciteit vrij voor andere, meer complexe taken die niet eenvoudig uit te voeren zijn door een cobot. De terugverdientijd voor de inzet van een cobot en extra infrastructuur is ook zeker positief, die ligt tussen de 1,6 en 1,7 jaar.”

Het VIL startte in januari 2015 met het project ‘Cobots in Logistics’. Doel van het project: de logistieke sector kennis en praktijkervaring laten opdoen rond de mogelijkheden van deze flexibele cobots.


Deze 12 bedrijven namen deel aan het project: Assa Abloy, Atlas Copco, Becton-Dickinson Benelux, bpost, Colfridis, Colruyt, GC Europe, Molenbergnatie, Savoye, Scania, Special Fruit en Vanderlande Industries.