Cobots (nog) geen gevaar voor logistieke jobs

Economie 9/06/2016 15:43:31

Cobots of ‘collaboratieve robots’ kunnen maar in weinig logistieke processen ingezet worden. Dat blijkt uit het project ‘Cobots in Logistics’ van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL)

Verwant

Nacalculatie is must voor transporteurs

Gunning bouw Nieuwe Sluis Terneuzen definitief

Gheys start containerterminal aan Albertkanaal op

Pau bestelt 8 trambussen op waterstof bij Van Hool

Antwerps Havenbedrijf neemt twee drijvende droogdokken in gebruik

Ontwikkeling en innovatie staan centraal bij overnames Descartes

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Energy Efficiency in Industry

Building 904, Technologiepark, Zwijnaarde

van 9/05/2017 tot 12/12/2017

Opleiding trillingsanalyse CAT.II
volgens ISO 18436-2

Crowne Plaza Antwerpen

van 18/09/2017 tot 22/09/2017

EMO Hannover 2017 - Wereldbeurs voor metaalbewerking

Messegelände Hannover

van 18/09/2017 tot 23/09/2017

Agoria Academy: 'Privacy-by-design with the LINDDUN model'

BluePoint Brussels

woensdag 20 september 2017

Agoria Academy: Opleiding risicoanalyse van machines

AA-Tower Technologiepark

vrijdag 22 september 2017

Agoria Academy: Reageren op ransomware

BluePoint Brussels

dinsdag 26 september 2017

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Nieuw innovatief bedrijfsnetwerk Offshore Energie opgericht

Keuze van de redactie

(18/9) Magnax’ Axiale Flux motor/generator (+video)

(13/9) Tekort aan infrastructuur nekt verkoop elektrische auto

(11/9) Kleine windkracht blijkt groeideal (+video)

(7/9) Studente UAntwerpen ontwikkelt alternatief voor bypassoperatie (+video)

(4/9) Zelfherstellende machines komen dichterbij

(31/8) Studie over toename schildklierkanker rond nucleaire sites

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De huidige generatie cobots is nog te immatuur om een grote doorbraak in de logistiek te veroorzaken. Samen met twaalf bedrijven ging het VIL na wat deze cobots voor logistieke processen kunnen betekenen.

Toenemende e-commerce activiteiten, groter aanbod van productvariëteiten en de nood aan een snellere leverservice verhogen de druk op de logistieke operaties en vragen meer handenarbeid. Het inzetten van cobot-medewerkers zou de druk op de loonkost kunnen beperken en de competitiviteit van de Vlaamse ondernemers opkrikken.

Cobots zijn flexibele, meestal mensgrote robots die anders dan standaard industriële robots feilloos met mensen kunnen samenwerken. Uit het project blijkt echter dat met de huidige generatie cobots de toepassingsmogelijkheden nog beperkt zijn.

Het VIL bracht de beschikbare cobots en de technische mogelijkheden in kaart en voerde verschillende haalbaarheidstesten uit voor de deelnemende bedrijven.

De haalbaarheidstesten hebben aangetoond dat de inzetbaarheid van cobots in de logistiek vandaag (nog) vrij beperkt is en vaak ook aanpassingen vergt in de bestaande logistieke processen (de manier waarop goederen aangevoerd worden, standaardisatie van de verpakking …).

De haalbaarheid hangt voor een groot deel af van het gewicht, het volume en de ‘pickbaarheid’ van de producten, hoe vaak lijnen van product wisselen en de gewenste snelheid. Wanneer de inzet van een cobot wél mogelijk is, is het kostenplaatje rooskleurig, zo blijkt uit de berekende business cases.

Een van de testen binnen het project voor deelnemer Special Fruit betrof het picken en plaatsen van avocado’s in een schaaltje. De cobot nam binnen de test de repetitieve taak over van een operator.

Luc Pleysier van het VIL: “In totaal hebben we 19 verschillende scenario’s uitgetest om de meest geschikte opstelling, snelheid en grijper na te gaan. Doel was dezelfde snelheid te halen als de menselijke medewerkers. Dat bleek mogelijk, maar wel mits aanpassing van het proces. Doordat de de cobot langer kan doorwerken kan hij finaal dezelfde capaciteit bereiken.”

Het voordeel van werken met een cobot, in tegenstelling tot de meeste robots, is dat die ook flexibel inzetbaar blijft voor andere taken op andere verpakkingslijnen en dat hij naast de andere operatoren kan werken die de aanvoer voorzien van de avocado’s en de verpakking in de dozen.

Pleysier: “Het is ook geen noodzaak om de volledige lijn van A tot Z te automatiseren om de productiviteit en efficiëntie te verhogen én er komt extra menselijke capaciteit vrij voor andere, meer complexe taken die niet eenvoudig uit te voeren zijn door een cobot. De terugverdientijd voor de inzet van een cobot en extra infrastructuur is ook zeker positief, die ligt tussen de 1,6 en 1,7 jaar.”

Het VIL startte in januari 2015 met het project ‘Cobots in Logistics’. Doel van het project: de logistieke sector kennis en praktijkervaring laten opdoen rond de mogelijkheden van deze flexibele cobots. << (Guy Leysen) (foto: VIL)

Deze 12 bedrijven namen deel aan het project: Assa Abloy, Atlas Copco, Becton-Dickinson Benelux, bpost, Colfridis, Colruyt, GC Europe, Molenbergnatie, Savoye, Scania, Special Fruit en Vanderlande Industries.

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Janssen Pharmaceutica bouwt duurzaam kantoorgbouw

Janssen Pharmaceutica blijft investeren in haar site te Beerse. Deze maand starten de werken aan een nieuw duurzaam kantoorgebouw, een investering van ruim 8 miljoen euro.

ABISS 2017: digital D-day en expert masterclasses - invitatie

Op 5 oktober komt de industrie in beweging en wordt één en ander duidelijk op ABISS 2017, de grootste en gratis digital summit en netwerkbeurs voor ondernemers en hun afdelingshoofden.

Magnax’ Axiale Flux motor/generator (+video)

De Gentse startup Magnax pakt uit met de volgende generatie elektrische generatoren en motoren. “Onze direct drive axiale flux machine loopt”, zegt oprichter en CTO van Magnax, Peter Leijnen.

Nemo Link start installatie Brits deel van eerste onderzeese interconnectie

Nemo Link is gestart met het leggen van de eerste 59 km van de dubbele zeekabel tussen het aanlandingspunt in het Verenigd Koninkrijk en het Franse offshore gedeelte.

Bedrijfsbezoek aan LVD tijdens de 6de Dag van de Industrie - uitnodiging

Op 29 september organiseert SBM in Gent de 6de editie van de Dag van de Industrie. In de voormiddag kan u deelnemen aan het bedrijfsbezoek bij LVD en het gloednieuw Experience Center bezoeken.

Unifly breidt uit naar Denemarken

Belgische scale-up Unifly breidt verder uit en heeft een nieuw internationaal kantoor in het Deense Kopenhagen geopend.

ButaNexT onderzoekt haalbaarheid nieuwe generatie biobutanol

Het ButaNexT project onderzoekt de productie van biobrandstof uit biomassa. Specifiek voor dit project is dat de biomassa de landbouw niet verstoort en niet bijdraagt aan ontbossing.

Agoria ontwikkelt GDPR Compass voor bedrijven

Om de ondernemingen te helpen de General Data Protection Regulation (GDPR)-verplichtingen te respecteren, heeft technologiefederatie Agoria het GDPR Compass ontwikkeld.