Cobots (nog) geen gevaar voor logistieke jobs

Economie 9/06/2016 15:43:31

Cobots of ‘collaboratieve robots’ kunnen maar in weinig logistieke processen ingezet worden. Dat blijkt uit het project ‘Cobots in Logistics’ van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL)

Lees hieronder verder   
Verwant

EU: uitstoot van schadelijke gassen door vrachtwagens met 15% verminderen

DAF en VDL bouwen samen elektrische vrachtwagens

Nieuw online platform voor lege magazijnruimten bij Belgische bedrijven

International Car Operators realiseert mega-terminal in Zeebrugge

1,6 miljoen euro voor technologie tegen drugssmokkel in Antwerpse haven

PSA Groupe kiest Punch Powertrain voor elektrisch transmissiesysteem

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Masterclass 'Design for additive manufacturing'

Zwijnaarde / Seraing

van 25/04/2018 tot 22/05/2018

Expert in lean en productiemanangement: value stream mapping

SBM Gent

van 16/05/2018 tot 23/05/2018

Optimaliseren en integreren van mijn onderhoudsplan in de bedrijfsprocessen

SBM Gent

van 16/05/2018 tot 6/06/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(17/5) Flanders Make investeert 15 miljoen euro in West-Vlaanderen

(16/5) Inhuldiging grootschalig Europees batterijproject op Terhills-site

(14/5) Antwerpse haven en Fluxys zoeken oplossing rond CO2-opvang

(14/5) PSA Groupe kiest Punch Powertrain voor elektrisch transmissiesysteem

(9/5) Belgische industrie vraagt aangepaste dronewetgeving

(7/5) KU Leuven onderzoekers maken bioplastic uit kaasafval

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De huidige generatie cobots is nog te immatuur om een grote doorbraak in de logistiek te veroorzaken. Samen met twaalf bedrijven ging het VIL na wat deze cobots voor logistieke processen kunnen betekenen.

Toenemende e-commerce activiteiten, groter aanbod van productvariëteiten en de nood aan een snellere leverservice verhogen de druk op de logistieke operaties en vragen meer handenarbeid. Het inzetten van cobot-medewerkers zou de druk op de loonkost kunnen beperken en de competitiviteit van de Vlaamse ondernemers opkrikken.

Cobots zijn flexibele, meestal mensgrote robots die anders dan standaard industriële robots feilloos met mensen kunnen samenwerken. Uit het project blijkt echter dat met de huidige generatie cobots de toepassingsmogelijkheden nog beperkt zijn.

Het VIL bracht de beschikbare cobots en de technische mogelijkheden in kaart en voerde verschillende haalbaarheidstesten uit voor de deelnemende bedrijven.

De haalbaarheidstesten hebben aangetoond dat de inzetbaarheid van cobots in de logistiek vandaag (nog) vrij beperkt is en vaak ook aanpassingen vergt in de bestaande logistieke processen (de manier waarop goederen aangevoerd worden, standaardisatie van de verpakking …).

De haalbaarheid hangt voor een groot deel af van het gewicht, het volume en de ‘pickbaarheid’ van de producten, hoe vaak lijnen van product wisselen en de gewenste snelheid. Wanneer de inzet van een cobot wél mogelijk is, is het kostenplaatje rooskleurig, zo blijkt uit de berekende business cases.

Een van de testen binnen het project voor deelnemer Special Fruit betrof het picken en plaatsen van avocado’s in een schaaltje. De cobot nam binnen de test de repetitieve taak over van een operator.

Luc Pleysier van het VIL: “In totaal hebben we 19 verschillende scenario’s uitgetest om de meest geschikte opstelling, snelheid en grijper na te gaan. Doel was dezelfde snelheid te halen als de menselijke medewerkers. Dat bleek mogelijk, maar wel mits aanpassing van het proces. Doordat de de cobot langer kan doorwerken kan hij finaal dezelfde capaciteit bereiken.”

Het voordeel van werken met een cobot, in tegenstelling tot de meeste robots, is dat die ook flexibel inzetbaar blijft voor andere taken op andere verpakkingslijnen en dat hij naast de andere operatoren kan werken die de aanvoer voorzien van de avocado’s en de verpakking in de dozen.

Pleysier: “Het is ook geen noodzaak om de volledige lijn van A tot Z te automatiseren om de productiviteit en efficiëntie te verhogen én er komt extra menselijke capaciteit vrij voor andere, meer complexe taken die niet eenvoudig uit te voeren zijn door een cobot. De terugverdientijd voor de inzet van een cobot en extra infrastructuur is ook zeker positief, die ligt tussen de 1,6 en 1,7 jaar.”

Het VIL startte in januari 2015 met het project ‘Cobots in Logistics’. Doel van het project: de logistieke sector kennis en praktijkervaring laten opdoen rond de mogelijkheden van deze flexibele cobots. << (Guy Leysen) (foto: VIL)

Deze 12 bedrijven namen deel aan het project: Assa Abloy, Atlas Copco, Becton-Dickinson Benelux, bpost, Colfridis, Colruyt, GC Europe, Molenbergnatie, Savoye, Scania, Special Fruit en Vanderlande Industries.

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

B&R presenteerde ACOPOStrak op de Hannover Messe - advertorial

De ACOPOStrak was nu ook te zien op de Hannover Messe 2018. B&R liet daar zien hoe de ultieme productie-efficiëntie bereikt kan worden met het flexibele ACOPOStrak transportsysteem.

Stijn Bijnens wordt CEO van Cegeka

Begin 2019 zal Stijn Bijnens André Knaepen opvolgen als CEO van Cegeka. Knaepen zal zich dan volledig toeleggen op zijn rol als uitvoerend voorzitter van de Raad van Bestuur.

Flanders Make investeert 15 miljoen euro in West-Vlaanderen

Flanders Make, het onderzoekscentrum voor de maakindustrie, investeert 15 miljoen euro voor bouw en ontwikkeling van activiteiten in Kortrijk. Het wil van hieruit maakbedrijven ondersteunen.

Antwerp Space stuurt LaRa naar Mars

ESA / PRODEX en Antwerp Space hebben een industrieel contract getekend voor LaRa (Lander Radioscience), een 'martiaans' instrument aan boord ExoMars 2020.

Aandacht voor de nalatenschap van ingenieurs - artikel

2018 is het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed. Hoewel industrieel erfgoedbeheer al lang ingeburgerd is, mangelt het in België aan een langetermijnvisie. En wat met 'gevaarlijk' erfgoed

1,6 miljoen euro voor technologie tegen drugssmokkel in Antwerpse haven

De Belgische douane gaat dit geld onder meer investeren in draagbare spectrometers voor analyse van verdachte substanties, smart seals en observatiemiddelen voor in de lucht en onder water.

Hays heeft ambitieuze groeiplannen

Rekruteringsbureau Hays wil de komende 4 jaar zijn personeelsbestand verdubbelen. Momenteel zijn er zo’n 200 mensen tewerkgesteld. Dit zou moeten groeien tot 400 consultants.

Hoe zal augmented reality de procesindustrie veranderen? - uitnodiging

Tijdens de drie openingsevents van Endress+Hauser komt u te weten hoe technologische vooruitgang de processen en maintenance in de procesindustrie zal veranderen.

RS Components lanceert DesignSpark Marketplace

RS Components (RS) onthulde een bètaversie van een belangrijk nieuw platform: 'DesignSpark Marketplace'. Hiermee kunnen makers, pro-makers, starters en kleine bedrijven hun eigen uitvindingen en productcreaties aan een breed publiek van collega's en ingenieurs tonen en verkopen. >>

Partners