«Pattern maintainment»: tunnelblik op infrastructuur - column

Columns & Blogs 31/05/2016 10:08:03

De afgelopen weken viel mij op dat er opvallend veel problemen waren met tunnels. En mijn gedachtensprong van specifiek 'tunnels' naar generiek 'infrastructuur' is dan niet vreemd. Toch?

Lees hieronder verder   
Verwant

Deloitte publiceert Tech Trends-rapport 2019 - column

Bedrijfsgeheimen voortaan beter beschermd - column

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

Belgische drone-industrie krijgt vleugels - column

”Digitalisering vereist rekenkracht, connectiviteit en data analyse” - column

Energieleverancier aansprakelijk voor panne aan de machine? - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/3) Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

(18/3) Stoomnet ECLUSE in Antwerpse haven officieel geopend

(14/3) 3D geprint poreus mes snijdt onder druk

(13/3) Fysici blijven hoopvol over nieuwe Japanse superversneller

(12/3) Primeur: langste composiet-bruggen komen in Brugge

(12/3) Uniek nanomateriaal heeft brede waaier aan duurzame toepassingen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - En laat infrastructuur nu juist een begrip zijn waarover ik de laatste jaren best wel wat heb nagedacht.

Even een paar regels saaie theorie. Talcott Parsons is de bedenker van het begrip «pattern maintainment». Laten we het patroonhandhaving noemen. Het is iets dat nodig is om een doel te bereiken, én te zorgen voor continuïteit. Dat 'iets' zouden wij dus eigenlijk wel belangrijk moeten vinden. De realiteit is anders.

In de politiek én in bedrijven, en zelfs bij ons thuis, wordt de patroonhandhaving vaak beschouwd als iets vanzelfsprekends, of als een noodzakelijk kwaad, of als iets dat geld kosten maar niet bijdraagt aan ons doel. Kortom: met patroonhandhaving is het moeilijk scoren. Totdat: ja,ja het 'iets' niet functioneert. U wilt voorbeelden?

Ik weet niet wat uw doel is in het leven, maar ben er vrijwel zeker van dat u daarnaast ook streeft naar continuïteit. Zo lang als mogelijk. Om beiden te realiseren moeten er in uw lichaam nogal wat functies worden vervuld. U denkt omgetwijfeld dat uw nieren niet veel te maken hebben met de doelen die u zich in het leven hebt gesteld.

Maar toch: als uw nieren niet meer functioneren is het snel afgelopen met uw doelen en continuïteit. Nieren zijn patroonhandhavers. Ook rioolstelsels, wegen, viaducten en tunnels zijn patroonhandhavers. En voor een gewone alledaagse onderneming heb ik nog wel wat voorbeelden van patroonhandhaving.

Wat dacht u van de financiële administratie? Of van Human Resources? Zonder die functies gaat het toch mis? Maar om nou te zeggen dat het de lievelingen van de leiding zijn: neen. Dan zijn Productie en Marketing/Sales toch heel wat interessanter aandachtsgebieden.

Al jaren gebruik ik in mijn adviesopdrachten het woord 'infrastructuur' in plaats van 'patroonhandhaving'. Mijn begrip infrastructuur betreft die zaken die we in onderhoud nodig hebben om ons doel te kunnen bereiken.

Maar waarmee we niet echt scoren bij het management. Sterker nog: management is er, net als politici, vaak op uit om de voor onderhoud noodzakelijke infrastructuur te elimineren of er op zijn minst ernstig op te bezuinigen.

En met die onderhoudsinfrastructuur bedoel ik dan niet wegen, werkplaatsen, of kantines. Want dat is een andere infrastructuur. Neen, ik heb het over bezuinigen op simpele zaken als technische documentatie, of een magazijn met reservedelen, of een goede installatiestructuur met complete Bills of Materials.

Of over mensen die grondig kunnen nadenken over beter of minder onderhoud. Of, nog indringender, over eigen vakmensen die adequaat storingen kunnen oplossen, de installaties van binnen en van buiten kennen, en die als goed huisvaders 'hun' installaties willen onderhouden.

Onlangs sprak ik iemand die in een chloorfabriek werkte. Onder de straffe leiding van de CEO (een voormalig politicus die niets van chloor wist) waren grote bezuinigingen in onderhoud doorgevoerd.

Daardoor waren de mensen ontslagen die ervoor zorgden dat de technische documentatie up-to-date en volledig bleef. De documentatie was inmiddels verworden tot een nutteloze, want niet onderhouden, hoeveelheid non-informatie.

De door de bezuinigingen eveneens schaars geworden eigen techniekers - maar ook de externe technici - hadden er niets meer aan, en probeerden op basis van hun geheugen de chloorfabriek te onderhouden. Let op: we hebben het over een chloorfabriek.

Met een vastberaden tunnelblik had onze voormalig politicus een groot deel van de voor onderhoud zo belangrijke infrastructuur om zeep geholpen. Er hebben zich nog geen calamiteiten voorgedaan. Maar ik weet zeker dat onze politicus bij een onverhoopte calamiteit niet in de gevangenis terecht zal komen.

Evenmin als de mensen die verantwoordelijk zijn voor achterstallig en slecht onderhoud van onze tunnels. <<

Eric Rensen van BraintainEr adviseert organisaties waarvoor techniek belangrijk is. Hij is gespecialiseerd in onderhouds-management, asset management en productiviteits-verhoging. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Chemie- en farma goed voor recordbedrag aan buitenlandse investeringen

Buitenlandse ondernemingen uit de sector van de chemie, kunststoffen en life sciences hebben vorig jaar een recordbedrag van meer dan 2 miljard euro in Vlaanderen geïnvesteerd.

11 nieuwe projecten uit Europees BENEFIC-programma goedgekeurd

In het kader van het Europese BENEFIC-programma werden 11 nieuwe projecten goedgekeurd. Het gaat om 53 laad- en tankpunten voor elektrische wagens, taxi’s, bussen en binnenvaartschepen.

ifm is uw partner voor de automatisering van morgen - advertorial

Sinds de oprichting in 1969 heeft ifm zijn stempel gedrukt op de industriële automatisering met nieuwe ontwikkelingen in sensoren, besturingssystemen en andere industriële systemen.

Foreign Investment Trophy 2019 bekroont buitenlandse topinvesteerders

Borealis, Daikin en AGP vielen in de prijzen op de Foreign Investment Trophy 2019. FIT onderstreept hiermee voor de zevende keer het belang van buitenlandse investeringen voor onze economie.

Jonge ingenieurs kiezen steeds vaker voor energiesector

Naar aanleiding van de Dag van de ingenieur heeft rekruteringsexpert Hays opgemerkt dat er steeds meer studenten ingenieur interesse tonen in een een job in de energiesector.

Oprichting multidisciplinair AI-onderzoekscentrum

VUB en Pieter De Leenheer, medeoprichter van de enige Belgische unicorn, Collibra, kondigen hun plannen voor de oprichting van een gezamenlijk AI-onderzoekscentrum aan.

Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

Technische medewerkers van Volvo Car Gent krijgen sinds kort een nieuwe opleiding waarbij ze een hoogtechnologische installatie in de Gentse fabriek “virtueel” kunnen testen.

Blijf op de hoogte inzake WKK en warmtenetten - uitnodiging

COGEN Vlaanderen en Warmtenetwerk Vlaanderen organiseren op 2 april in Gent een studiedag rond warmte-krachtkoppeling (WKK) en warmtenetten waar een actuele visie hier rond wordt gegeven.

Passen digitalisering en brownfield-faciliteiten bij elkaar

De huidige automatiseringssystemen verminderen ongeplande downtime door bewaking van de systeemstatus en via conditiebewaking of voorspellend onderhoud. Maar wat met brownfield-installaties met legacy-apparatuur? Kunnen deze geïntegreerd worden en aan de eisen van de moderne productie voldoen? >>

Partners