VIL-project zet Vlaamse modebedrijven aan tot gebruik slimme RFID labels

Economie 26/05/2016 11:54:41

RFID-tags of ‘slimme labels’, uit de kledij van internationale ketens zijn ze al bijna niet meer weg te denken. Vlaamse bedrijven zijn nog niet helemaal mee.

Lees hieronder verder   
Verwant

EU: uitstoot van schadelijke gassen door vrachtwagens met 15% verminderen

DAF en VDL bouwen samen elektrische vrachtwagens

Nieuw online platform voor lege magazijnruimten bij Belgische bedrijven

International Car Operators realiseert mega-terminal in Zeebrugge

1,6 miljoen euro voor technologie tegen drugssmokkel in Antwerpse haven

PSA Groupe kiest Punch Powertrain voor elektrisch transmissiesysteem

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Masterclass 'Design for additive manufacturing'

Zwijnaarde / Seraing

van 25/04/2018 tot 22/05/2018

Expert in lean en productiemanangement: value stream mapping

SBM Gent

van 16/05/2018 tot 23/05/2018

Optimaliseren en integreren van mijn onderhoudsplan in de bedrijfsprocessen

SBM Gent

van 16/05/2018 tot 6/06/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(17/5) Flanders Make investeert 15 miljoen euro in West-Vlaanderen

(16/5) Inhuldiging grootschalig Europees batterijproject op Terhills-site

(14/5) Antwerpse haven en Fluxys zoeken oplossing rond CO2-opvang

(14/5) PSA Groupe kiest Punch Powertrain voor elektrisch transmissiesysteem

(9/5) Belgische industrie vraagt aangepaste dronewetgeving

(7/5) KU Leuven onderzoekers maken bioplastic uit kaasafval

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Ze zijn een grote hulp om een correct zicht te hebben op de voorraden, een must om naar omni-channel over te stappen. Vlaamse modebedrijven volgen schoorvoetend, maar de grote doorbraak blijft nog uit.

Bij de grote internationale modeketens is het al eerder regel dan uitzondering dat de barcode in kleding tijdens het voorbije decennium werden vervangen door RFID-labels om hun producten van de fabrikant tot aan de kassa te volgen.

Het voordeel van RFID tegenover barcodes is dat de slimme tags volautomatisch gescand kunnen worden en dat de etiketten veel meer informatie kunnen bevatten. Vlaamse moderetailers bleven, op enkele uitzonderingen na (JBC, ZEB …), achter.

De noodzaak van een accurate stock wordt erkend maar de overstap is niet vanzelfsprekend. De technologie is niet “off-the-shelf” beschikbaar en vraagt een volledige procesaanpassing.

Het VIL startte samen met enkele spelers uit de Vlaamse modesector eind 2014 het project ‘In-store-improvement’ op om het leer- en overgangsproces te verkorten.

Door de aanhoudende druk op de prijzen en nieuwe trends binnen de modesector (omni-channel, zelfde-dag-thuislevering …) is het een must om een accuraat zicht te hebben op welke artikelen in welke kleur en welke maat zich waar in de logistieke keten bevinden.

Stockaccuraatheid bleek bij velen een zwak punt, slechts 70% van de artikelen in de winkel kennen, is geen uitzondering.

Jan Merckx (VIL): “We hebben een inventarisatie gemaakt van de nieuwste technologieën en hun mogelijkheden. Begin er maar aan als individueel bedrijf. We hebben de kosten en baten tegen elkaar afgezet én verschillende technologieën uitgetest bij de deelnemende bedrijven.”.

“Uit de business cases blijkt dat de investering in de technologie zich snel terugverdient: tussen de 1,2 en 2,9 jaar. “In de berekening werd bovendien geen rekening gehouden met de eisen die omni-channel aan de bedrijven stelt, dus de baten liggen allicht nog hoger” aldus Merckx.

Een van de deelnemende bedrijven, GIKS Mode, is ondertussen helemaal gewonnen voor de technologie.

Cijfers van bedrijven die er reeds mee aan de slag gingen tonen veel voordelen van RFID-technologie voor de moderetail. Stockaccuraatheid stijgt van gemiddeld 63% naar 95%.

Out-of-stocks in winkels dalen met tot 50%. Een betere beschikbaarheid van kledingstukken in de winkel zorgt voor een betere verkoop (van 2 tot 20%) en minder overschot dat aan dumpingprijzen moet worden verkocht.

De winkel kan spoedleveringen vermijden en verhoogt de klantentevredenheid. Winkelpersoneel kan daarenboven efficiënter worden ingezet door minder zoekwerk en tellingen.

Naast een beter inventarismanagement maakt de technologie ook een betere controle op diefstal mogelijk. De winkel heeft realtime zicht op welke artikels de winkel verlaten en kan zijn stock meteen aanpassen en de nodige acties ondernemen. << (Guy Leysen) (bron: VIL) (foto: Eduarda7- wikimedia)

Project In-store-improvement
Doel van het project: de Vlaamse modesector aansporen om de stap te zetten naar het inzetten van RFID-tags voor een automatisch stockbeheer, op artikelniveau.

Tien bedrijven en organisaties namen deel aan het project: Bleckmann, bpost, Caroline Biss, Fabrimode (Bel & Bo), GIKS Mode, GS1, PostNL, Scapa, Siemens en Van de Velde. <<


Leestip
VIL lanceert project mode-industrie

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

B&R presenteerde ACOPOStrak op de Hannover Messe - advertorial

De ACOPOStrak was nu ook te zien op de Hannover Messe 2018. B&R liet daar zien hoe de ultieme productie-efficiëntie bereikt kan worden met het flexibele ACOPOStrak transportsysteem.

Stijn Bijnens wordt CEO van Cegeka

Begin 2019 zal Stijn Bijnens André Knaepen opvolgen als CEO van Cegeka. Knaepen zal zich dan volledig toeleggen op zijn rol als uitvoerend voorzitter van de Raad van Bestuur.

Flanders Make investeert 15 miljoen euro in West-Vlaanderen

Flanders Make, het onderzoekscentrum voor de maakindustrie, investeert 15 miljoen euro voor bouw en ontwikkeling van activiteiten in Kortrijk. Het wil van hieruit maakbedrijven ondersteunen.

Antwerp Space stuurt LaRa naar Mars

ESA / PRODEX en Antwerp Space hebben een industrieel contract getekend voor LaRa (Lander Radioscience), een 'martiaans' instrument aan boord ExoMars 2020.

Aandacht voor de nalatenschap van ingenieurs - artikel

2018 is het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed. Hoewel industrieel erfgoedbeheer al lang ingeburgerd is, mangelt het in België aan een langetermijnvisie. En wat met 'gevaarlijk' erfgoed

1,6 miljoen euro voor technologie tegen drugssmokkel in Antwerpse haven

De Belgische douane gaat dit geld onder meer investeren in draagbare spectrometers voor analyse van verdachte substanties, smart seals en observatiemiddelen voor in de lucht en onder water.

Hays heeft ambitieuze groeiplannen

Rekruteringsbureau Hays wil de komende 4 jaar zijn personeelsbestand verdubbelen. Momenteel zijn er zo’n 200 mensen tewerkgesteld. Dit zou moeten groeien tot 400 consultants.

Hoe zal augmented reality de procesindustrie veranderen? - uitnodiging

Tijdens de drie openingsevents van Endress+Hauser komt u te weten hoe technologische vooruitgang de processen en maintenance in de procesindustrie zal veranderen.

RS Components lanceert DesignSpark Marketplace

RS Components (RS) onthulde een bètaversie van een belangrijk nieuw platform: 'DesignSpark Marketplace'. Hiermee kunnen makers, pro-makers, starters en kleine bedrijven hun eigen uitvindingen en productcreaties aan een breed publiek van collega's en ingenieurs tonen en verkopen. >>

Partners